Päiväkotigallup: Kehu tai hauku lastenne päiväkotia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Elikkä onko lastenne päiväkoti/pph hyvä vai huono paikka ja perustelut päälle.

Meillä on ainakin tämä eka päiväkoti aivan ihana paikka, hoitajat todella mukavia ja lapset ovat viihtyneet. Muutamia hoitajia olen nähnyt muutaman kerran hoitopaikan ulkopuolellakin ja juttu luistaa sielläkin. Tosin me vaihdetaan nyt toiseen päiväkotiin, ihan sen vuoksi, että emme tarvi vuorohoitoa ja uusi päiväkoti on lähempänä, joten toivon, että tuollaikin olisi ihania hoitajia, ainakin sitä on kovasti kehuttu.

Meidän lapsi viihtyy ihan kohtalaisesti pk:ssaan. On tosin levoton iltapäivisin, kun haen hänet. Syynä on se, että pk on aivan täynnä ja lapsia leikkii jopa vessoissa ja käytävillä. Julmettu muutos, kun siirtyi vuosi sitten pph:lta päiväkotiin =( Mutta pakko oli siirtää pk:iin kun pph jäi eläkkeelle.

Aivan ihana, mieletön, paras. :)

Sopivan pieni ryhmä lapsia hoitajinaan mahtavat reippaat, iloiset ja motivoituneet aikuiset. Kivoja lapsia. Uudet, vimpan päälle laitetut tilat, ilmavuutta, valoa ja värejä. Painotus musiikkiin ja liikuntaan menee yksiin lapsen kiinnostusten kanssa. Mukava, aurinkoinen piha ja ympäristössä paljon retkikohteita lyhyen matkan päässä.

Kovasti olen tuosta meidän pk:sta tykännyt :). 2006 loppuvuodesta sinne ensimmäisen lapseni lykkäsin, ja 2013 keväällä vien sinne varmaan tuon kolmannen ipanan.

Nyt keskimmäinen muksu on eskarissa, pk:n eskarissa. Lapsia on ryhmässä 13 ja saman katon alla on pikkuisten ryhmä jossa on varmaankin noin 10 tenavaa. Pieni yksikkö siis, kaikki lapset tuntevat toisensa, ja kaikki aikuiset tuntevat kaikki lapset.

Henkilökunta on pysynyt pääasiassa samana vuosikausia. Pojan eskariopena on sama lto, joka häntä aikoinaan taaperoryhmässäkin hoivasi :). Myös sijaiset on pääasiassa samoja naamoja. Pk:n johtaja on huipputyyppi, se tekee varmasti aika paljon. Yhteistyö kodin ja päiväkodin välillä on aina toiminut erinomaisesti.

Tilat voisivat olla suuremmat, mutta toisaalta suuret tilat = suuri yksikkö = laitosmaisuus, joten ei kiitos.

Eka pk oli aivan huippu, pieni, lämminhenkinen, jossa kaikki tunsi toisensa, hoitajat otti lapsen hymysuin vastaan ja iltapäivällä oma-aloitteisesti kertoivat päivän kulusta, lapset saivat olla yksilöitä. Aivan ihana paikka!
Nyt pakon sanelemana vaihdettiin päiväkotia ja tuo uusi on LAITOS, kukaan ei tuu aamulla lasta vastaan, iltapäivällä pihalla lasta ei löydy, kukaan ei tiedä missä on. Kukaan ei kysymättä kerro miten päivä on menny...itkettää...äitiä enemmän kun lapsia!

Lapsi nyt ekaluokalla, mutta viime päiväkodista ei erityisen hyvää sanottavaa. Kukaan ei koskaan tullut aamuisin vastaan ovelle, kun vein lapsen. Yleensä lapsi oli se ensimmäinen tai toinen tulija aamulla 6.30, joten luulisi, että hoitaja olisi voinut tulla. Harvoin retkiä. Olisi ollut kivaa, jos lapsilla sellaisia pieniä luontoretkiä päiväkodin lähellä, kun siellä luontoa oli. Kukaan hoitaja ei koskaan esitellyt itseään, muuten kuin se, joka tutustumiskäynnillä esitteli paikat. Ei mitään nimiä missään ja lapselta yritin nimiä tentata, kun hoitajat vaihtui aika usein.

Edellinen päiväkoti toisessa kaupungissa oli sitten paljon mukavampi. Aina hoitaja vastaanotti. Tultiinpa 6.30 tai 7,30 tai klo 9.

Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi, kuinka merkityksellistä tuo vastaanottaminen aamulla on. Tuolla meidän päikyssä kaikki aikuiset vähintään kurkkaavat puuhistaan eteiseen ja huikkaavat huomenet ja yksi tulee sitten ottamaan lapsen vastaan, kyselee kuulumiset ja toivottaa vanhemmalle päivänjatkot.

Onpas meillä sattunutkin onni kohdalle tuon paikan kanssa. =)

Ei tuollakaan kukaan tule ovella vastaan, jos ovet on valmiiksi auki, vaan me mennään sisään riisutaan vaatteet, pestään kädet ja sitten mennään hoitajien luokse, mutta aina hoitajilta tulee iloinen tervehdys aamuisin kun sinne mennään ja pienempi pääsee syliin, jos vaan haluaa.

Meillä tuo nuorempi on sulattanut totaalisesti omahoitajansa sydämen, sillä tänään kun hänelle kerroin, että lapsi ei tule to-ke hoitoon, kun mulla on loma, niin hoitaja totesi "ei ole lupaa annettu" :) Myös samaa se sanoi, kun kuuli, että vaihdetaan päiväkotia, tuo kuopus on kuulemma niin ihana ja helppo lapsi.

Mulla on nyt vankka 6 päivän kokemus lasten pk:ssa olosta.

Vanhempaa lasta ilmeisesti koitettiin alkaa kiusaamaan pk.ssa heti ensi metreillä. Kerroin heti hoitajalle seuraavana aamuna, mitä lapseni oli kotona kertonut. Iltäpäivällä isän mennessä lasta hakemaan, oli lto tullut vastaan ja kertonut, mitä he ovat asialle tehneet. Meistä toimet, joita kiusaamisen kitkemiseksi alkumetreillä olivat hyvät. Lapsikin oli suorastaan innoissaan siitä kuinka kiva päivä oli ollut. Kiusaamista ei siis ohitettu vaan olankohautuksella.

Perseestä on taas se, että pk, jossa lapsemme on on vuoropäiväkoti. He ovat vaan siellä päiväpaikolla. En tiedä tarkalleen, paljonko muita lapsia on pelkästään "päivävuorossa" mutta kyllähän se on haasteellista,että lasten kaverit vaihtuvat niin tiuhaan ja ovat välillä pitkiäkin aikoja pois pk.sta.

Tuosta lapsen vastaanottamisesta. Mie oon ihan luullut, että hoitajien toimenkuvaan kuuluu se, että kun lapsi tuodaan hoitoon, niin hoitaja tulee vastaan. Tervehtii lasta, jotta hän kokee tulleensa huomatuksi ja samalla on kuulolla, jos lapsen tuojalla on jotain asiaa. Minusta olis kyllä outoa, että veisin lapsen hoitoon, riisuisin se, laittaisin tossut jalkaan pukkaisin ovesta sisään näkemättä ketään aikuista kunnolla. Tulis sellanen olo, että tulvavesi olis tuonut ja jättänyt.

Poika ollu nyt tarhassaan pian 2v. Tyytyväisiä ollaan oltu ja lapsi viihtynyt alkukankeuden jälkeen. Aamulla riisutaan ja käsienpesun kautta leikkimään. Aina aikuinen huomioi tulijat ja lähtiessä kertovat kuulumiset ja sanotaan heipat. Paljon keksivät lapsille kivaa, kuten väribileitä yms ja metsäretkiä. Nyt poika on tosin vaihtamassa päiväkotia ja tulevakin vaikuttaa hyvälle, saas nähdä ajanmittaan. Negatiivista on suuri ja aikas levoton ryhmä, kiusaamista, agressiivisuutta jne.

Tuosta lapsen vastaanottamisesta. Mie oon ihan luullut, että hoitajien toimenkuvaan kuuluu se, että kun lapsi tuodaan hoitoon, niin hoitaja tulee vastaan. Tervehtii lasta, jotta hän kokee tulleensa huomatuksi ja samalla on kuulolla, jos lapsen tuojalla on jotain asiaa. Minusta olis kyllä outoa, että veisin lapsen hoitoon, riisuisin se, laittaisin tossut jalkaan pukkaisin ovesta sisään näkemättä ketään aikuista kunnolla. Tulis sellanen olo, että tulvavesi olis tuonut ja jättänyt.

Hoitajan kuuluu ottaa vastaan joo. Mutta ei automaattisesti tulla eteiseen vastaan. Se ei edes onnistuisi aina. Silti jokainen tulija huomataan ja mikäli asiaa on niin se juuri kesken oleva homma tehään loppuun ja sitten jatketaan tulleen kanssa. Usein aamusta ollaan yksin ja siinä hyvinkin voi olla tekemistä just sillon. Mulle ei oo mikää ongelma katella missä siinä hoitaja on ja luovuttaa lapsi hänelle.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Minä vien lapsen ihan itse sinne hoitajien luokse asti, etenkin kun joudun huoneen poikki menemään toisiin tiloihin viemään kuopuksen vaatteet, sillä tuolla aamuryhmä on yksi ryhmä, joka jakautuu sitten aamupalan aikaan jokainen omiin tiloihinsa, elikkä molemmat lapset menee samaan tilaan aamulla ja iltapäivällä haen ne omista tiloista. Yleensä aamulla siinä hoitajien kanssa hieman jutellaankin, ennen kuin lähden töihin, elikkä en todellakaan tyrkkää vaan lapsia ovesta sisään ja lähde pois.

Meillä on omahoitajasysteemi (niin kuin aika monessakin paikassa), niin tuntuu, että ne hoitajat todellakin hoitaa vain "omia lapsiaan". Esiimerkiksi jos lapsen omahoitaja ei ole tullut vielä töihin kun lapsen sinne vien, niin kukaan ei tunnu ottavan lasta vastaan.

Muuten pidän omahoitajasysteemistä.

ei meilläkään kukaan tule vastaan...vaikka kävelisivät ohi aamupalakärryjen kanssa eivät sen kummemmin reakoi kun sanovat MINULLE huomenta...minun mielestäni minut voisi jätä huomioimatta ja sanoa sille lapselle HUOMENTA, se kun on se joka pväkotiin on tulossa...
viime vuonna oli sama juttu ja sama näyttää tänä vuonna jatkuvan vaikka henkilökunta vaihtui..kummaa!

Yhteistyössä