Päiväkoti vs. ryhmäperhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AinoLiisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AinoLiisa

Vieras
Mielipiteitä ja kokemuksia kiitos! Kumpi on parempi vaihtoehto 1,5 vuotiaan lapsen hoitopaikaksi:
1. Naapurirapussa ryhmäperhepäivähoito, jossa on kolem hoitajaa ja 12 lasta. Hoitopaikka on siis kerrostalossa, vilkasliikenteisen kadun varressa. Lapset ulkoilevat lähipuistossa, johon on noin 10 minuutin kävelymatka.
2. Päiväkoti metsänsiimeksessä. Ryhmäkoko on sama 12 lasta ja 3 hoitajaa. Päiväkotiin on matkaa 15 minuutin kävely päinvastaiseen suuntaan kuin työmatka suuntautuu. Päiväkoti sijaitsee metsäisellä, erittäin rauhallisella ja hyvin suojatulla alueella. Siellä on iso piha, liikenteen melu ei juurikaan kuulu, eikä ihan lähellä ole edes katua.

- Miten tärkeää 1,5 vuotiaalle on luonto ja rauhallinen ulkoilumahdollisuus, vai onko kodinomaisuus tärkeämpää?
- Miten merkittävä asia on vanhemmille ja lapselle päiväkotimatkan pituus tai lyhyys?
- Pääsevätkö ryhmäperhepäivähoidon lapset ulos lainkaan, jos yksikin hoitaja sairastuu?
- Millaisia muita asioita kannataa huomioida päivähoitopaikkaa haettaessa?

Mä valitsisin tuon päiväkodin. Ryhmäperhepäivähoitopaikka (sanahirviö...) ei välttämättä ole yhtään sen kodinomaisempi kuin päiväkotikaan. Ja noista vaihtoehdoista tuo mikä teillä on kuulostaa paljon kivemmalta - luonnonläheisyys ym. 1,5-vuotias on yleensä jo kovin kiinnostunut ympäristöstään, ja tuolla luonnonhelmassa tutkiminen lienee mielekkäämpää. Lisäksi tuo ryhmiksen kävelymatka ulkoilupaikkaan kuulostaa aika tylsältä (eikä lähipuistoa ehkä ole aidattu hyvin, vai?). En nyt noihin muihin kysymyksiisi osaa oikein ottaa kantaa...

kyllä mäkin kallistuisin tuon päiväkodin suuntaan.
tuo oman pihan puute on mun mielestä todella iso miinus ryhmikselle. ja jos ryhmäkokokin on sama, niin ei sen puolestakaan voi ryhmikselle liputtaa.

meidän poika on ryhmiksessä ja kyllä siellä ainakin on tuuraaja paikalla, jos vakkarihoitaja sairastuu tai on lomalla. joka päivä lapset ulkoilevat kaksi kertaa, ellei nyt ihan kaatamalla sada tai ole paukkupakkaset. minä tosin ehdin jo pojan hakea ennen toisen ulkoilusession alkua. kyllä minun mielestäni on ihan ehdottoman hieno asia, että kun ryhmiksen ovesta astuu ulos, niin on siinä samassa turvallisessa aidatussa pihassa, jossa voi heti alkaa leikkimään.

en osaa tuohon hoitomatkan pituuteen kauheasti ottaa kantaa. meillä paikka on työmatkan varrella (vain n. 400-500 metrin päässä kotoa), joten sen suhteen olen kovasti tyytyväinen. kyllä se varmaan rassaisi, jos joutuisi toiselle puolelle kaupunkia ajelemaan. mutta jokainen kokee tämänkin tietty omalla tavallaan.

minun ääneni menisi siis päiväkodille ;o)

Noista vaihtoehdoista päiväkoti kyllä kuulostaa paremmalta, riippuu tietysti siitäkin minkä ikäisiä lapsia siellä ryhmiksessä on. Jos muut lapset on isompia niin pikkuisesi saisi varmasti enemmän huomiota kuin päiväkodissa, jossa pienten ryhmässä jossa on monta vaippaikäistä, jää helposti vähemmälle huomolle. 1,5v kun kaipaa vielä kovasti aikuise´n läheisyyttä ja huomiota. Itse suosin alle 3-vuotiaan hoitopaikkana eniten perhepäivähoitajaa, jossa ympäristö on kodinomainen ja lapsiryhmä pieni. Toki hoidon laadukkuuten vaikuttaa silloin suuresti se, millaisen hoitajan saa, kuinka ammattimainen hän on ja kuinka paljon hänellä on kokemusta ym.

Jos ryhmäpphoidossa yksi ohjaaja sairastuu, yleensä tilalle tulee kiertävä, eli vähän niin kuin sijainen (laki määrää että yhtä hoitajaa kohden saa olla 4 lasta). Lapset ovat kyllä rymmäpphoidossa yhtä paljon ulkona kuin päiväkodeissakin (riippuu tietysti paikasta, joissakin voi olla jommassa kummassa erilailla).

Minä äänestäisin ryhmistä, koska
1. omassa elämässä olen havainnut lyhyen matkan kotoa hoitoon helpottavana tekijänä
(kokemusta sekä pitkästä, että lyhyestä matkasta)
2. ryhmiksessä sairaan hoitajan tilalle (ainakin meidän lapsen ryhmiksessä)tulee aina sijainen, toisin kuin päiväkodissa, jossa sijainen voi olla toisen ryhmän hoitaja joka sitten tsombailee useamman ryhmän välillä.
3. ulkoilu puistossa vähän matkan päässä on minun mielestäni aivan hyvä ja turvallinen vaihtoehto. Lapselle on siellä syntynyt paljon aikuis/lapsikontakteja oman ryhmiksen ulkopuolelta ja olen vasta ajan myötä tajunnut miten valtavan hieno juttu se on.
Meillä siis tyttö aloitti ryhmiksessä 1 vuotiaana ja on nyt kolmatta vuotta siellä. Aloittaessa oli nuorin ja vanhin silloin oli 3. Ryhmä pysynyt suht samana koko ajan. Jos nyt kaikki vanhemmat lapset lähtis pois ja tilalle tulisi "vauvoja", niin ei varmaan olisi niin kehittävä paikka kohta 4 vuotiaalle.

Lisään vielä, että mielestäni olisi tosi luksusta jos hoitopaikka olisi naapurirapussa: ei tarttis pukea kunnolla lasta aamulla, käärästä vaan takin sisään, voisi viedä lapsen ja palata sitten vielä kotiin laittamaan itsensä, iltapäivällä (jos nouto sisältä) olisi heti kotona ymym.

Lapsen kannalta tuo päiväkoti kuulostaa paremmalta, mutta vanhempien (pukemisen helppous ja lyhyt matka) kannalta taas ryhmis olisi mukavampi.

Jos mahdollista, niin käy tutustumassa molempiin paikkoihin ja tutkaile ilmapiiriä ja hoitajien välisiä suhteita ja miten he ottavat kontaktia lapsiin. Erityisesti kannattaa tarkkailla sitä, kuinka paljon hoitajat juoruilevat keskenään vai suuntaavatko he huomionsa pääasiassa lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vanha ketju:
Huomasittehan että tämä keskustelu on aloitettu jo yli vuosi sitten. Alkuperäinen kirjoittaja on siis varmaan jo päätöksensä tehnyt...

Kappas vaan. Ärsyttävää, kun joku nostelee näitä vanhoja ketjuja, vaikka kysymys ei ole enää ajankohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja dffddf:
Alkuperäinen kirjoittaja vanha ketju:
Huomasittehan että tämä keskustelu on aloitettu jo yli vuosi sitten. Alkuperäinen kirjoittaja on siis varmaan jo päätöksensä tehnyt...

Kappas vaan. Ärsyttävää, kun joku nostelee näitä vanhoja ketjuja, vaikka kysymys ei ole enää ajankohtainen.

Mutta me muut samanlaisten ongelmien kanssa pähkäilevät saamme hyviä vinkkejä näistä ikivanhoista ketjuista :) Minä googlasin sanoilla "ryhmäperhepäivähoito kokemuksia" ja tämä tuli vastaan, ja täältäkin tuli hyviä vinkkejä asian suhteen...
Eli joskus näistä vanhoistakin ketjuista on hyötyä vaikka ap olisikin jo päätöksensä tehnyt ;))