Päiväkoti vai pph 1,5 vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hilla"

Vieras
Olisi aika miettiä päivähoitopaikkaa ja nyt mietinnässä kumpaa kysellä ensisijaisesti. Usein perhepäivähoitoa ylistetään, mutta olen kuullut monia todella huonojakin kokemuksia tutuilta. Huonot kokemukset nimenomaan pientenlasten (jotka eivät osaa puhua kunnolla) kohdalta. Lisäksi lähellämme oleva pph jonkakanssa olemme usein puistossa samaan aikaan kohtelee lapsia todella nuivasti ja puhuu heille rumasti & ilkeästi. Toki uskon, että näitä "huonoja" perhepäivähoitajia on vähemmän, tietiooni vain tullut monta kenellä omakohtaisia kokemuksia näistä. Mutta mistä osaan erottaa "hyvän" hoitajan?

Lähellä olisi mukavan oloinen ( kävelen ohi päivittäin) ja pieni päiväkoti, jossa vain 2 ryhmää. Tekevät ainakin netin mukaan paljon metsäretkiä ja yhteistyötä toisen päiväkodin kanssa esim. Lainaavat heidän liikuntatilojaan yms. Voihan olla, ettei sieltä edes paikkaa saa vaikka hakisi mutta mietin olisiko kuitenkin päiväkoti varmempi ratkaisu kuin pph. Päiväkodeissa useampi hoitaja ja uskoisin siellä puututtavan epäasialliseen käytökseen helpommin vaikka välillähän päiväkodeistakin kuulee huonoja uutisia.

Pph on pienille lapsille, lähinnä siksi että siellä on hoitajalla aikaa antaa syliä ja huomiota, josta saattaisi päiväkodissa jäädä paitsi. Päikkärillä enemmän virikkeitä, kuin pph:ssa, mutta pph enemmän lapsiläheinen.

Pph on pienille lapsille, lähinnä siksi että siellä on hoitajalla aikaa antaa syliä ja huomiota, josta saattaisi päiväkodissa jäädä paitsi. Päikkärillä enemmän virikkeitä, kuin pph:ssa, mutta pph enemmän lapsiläheinen.

Paitsi jos niitä pieniä on siellä neljä niin siltä loppuu kädet kesken, hoitajalta siis!
Kyllä mä väitän että jos pph:lla on 4 alle 2 vuotiasta hoidossa, niin aika sarjatyöksi menee kaikki pukemiset, riisumiset, syöttämiset, vaipanvaihdot jne..

Mun 1,5v tyttö aloitti elokussa hoidon päiväkodissa ja päivääkään en ole katunut. Ekat pari viikkoa oli vähän "hankalaa" tai että tyttö jäi itkemään joinain aamuina.Mutta yleensä pääsi heti omahoitajansa syliin niin itku ehti loppua ennen kuin ehdin lähteä. Tyttö oli TODELLA ujo ja vierasti jne ennen päiväkodin aloitusta, ja nyt hän on todella reipas ja puhelias ihana neiti :D Minusta tuo 1,5v oli juuri sopiva ikä aloittaa hoito.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27915922:
Pph ei ole hyvä vaihtoehto minkään ikäiselle.

Tämä varmaan perustuu ihan täysin omaan MUTU-tutkimukseesi?

Minä ainakin väitän, että meillä lapset saavat yksilöllisempää hoitoa ja minulla on enemmän aikaa puuhailla lasten kanssa kuin päiväkodilla.

Ja joo; minulla on kokemusta työskentelystä sekä pph:na että ph:na.

Mutta paikkoja on monenlaisia, hyviä, huonoja ja myös sellaisia joissa paperilla asiat näyttää hienoilta, mutta käytännössä kaikki ei toteudukkaan, syystä tai toisesta.

Yhteistyössä