Päiväkoti turhauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mietinpä vaan tällaista aikani kuluksi.. Päiväkodissahan jopa 4-vuotiaille opetetaan kirjaimet ja numerot, osa oppii jopa lukemaan. Viimeistään 5-vuotiaille kirjainten opettelu opetetaan jo systemaattisesti, koska eskari alkaa seuraavana vuonna. MIKSI? Jotta eskariin siirryttäessä päiväkodin maine ei olisi se, ettei mitään ole opetettu? "Meidän päiväkodissa lapset osaa lähes kaiken!"

Noh, ne samat kirjaimet ja numerot tulevat eskarissa ja sitten vielä ekalla luokalla koulussa.. eli samoja asioita useampana vuonna, en yhtään ihmettele, kun koulunkäynti on joillakin niin hankalaa =motivaation puute.

Mitä mieltä te olette tästä päiväkodin "varhaiskasvatuksesta"? Onko jotain mennyt pieleen?

Ehkä päiväkoti voisi enemmän kiinnittää huomiota sosiaalisiin taitoihin ja niihin valmiuksiin? Hyviin tapoihin? Hyvin suuri osa lapsista ei muista edes vessaa vetää saati käsiä pestä KUNNOLLA wc-käynnin jälkeen..

Mikä ihme päiväkoti tuollainen on? Kyllä on outoa toimintaa, jos oikeesti on näin. Itse olen ollut päiväkodeissa töissä 20 vuotta eri kunnissa eikä missään ole opetettu kirjaimia ja numeroita ennen eskaria, siis systemaattisesti opetettu.

Jaa-a, en ole huomannut tuollaista.

Itse luin 4-vuotiaana, eikä pph taatusti mulle opettanut mitään kirjaimia. Oma esikoiseni opetteli kirjaimet kotihoidossa ollessaan parivuotiaana, kun oli niistä niin kiinnostunut. Meillä molemmilla oli kyllä turhautumista ekalla luokalla, mutta syynä oli hitaimpien mukaan menevä opetussuunnitelma, eikä päiväkodissa opitut asiat.

Ja "meidän" päiväkodissa on kyllä opetettu tosi hienosti hyviä tapoja, käsihygieniaa, sen sellaista. Joita toki ollaan pienestä pitäen treenattu kotonakin. Kirjaimia ovat alkaneet treenaamaan eskarissa vasta.

Meillä ei kyllä pk:ssa opeteta kirjaimia ennen eskaria. Kirjaimia ja sanoja on esillä mut niitä ei "opiskella". Olen itse meidän tytölle opettanut hiukan lukemisen alkua koska kiinnostui asiasta n. 4v, nyt täyttää 6v ja lukee sanoja (hitaasti ja vain yksittäisiä sanoja, ei koko lauseita). Sen enempää minä kuin päiväkotikaan ei odota lukutaitoa ennen kouluikää.

Ei meidän lasten pk:ssa oo kyllä erityisemmin kirjaimia tai numeroita ennen eskaria opetettu. Molemmat lapset on omaa kiinnostustaan oppineet ne jo 3-4 vuotiaana. Minusta on ihan mukava kuitenkin, että jos lapsella on kiinnostusta esimerkikisi kirajimiin, niitä hänelle kerrotaan. Kyllä meillä lapsi on eskarissa ihan hyvin viihtynyt vaikka osasi lukea jo ennen sitä. Nyt saa hieman lisätehtäviä, koska kirjainten opettelu on alkanut pitkästyttää.

Tässsäkin aisiassa pitäisi muistaa lasten yksilöllisyys. Kyllä se on enemmän opettajasta kiinni, jos ei saa lapsen motivaatiota pidettyä yllä siksi, että lapsi osaa lukea tai laskea jo kouluun mennessään.

Jos lapsi halua oppia omasta halustaan ennen kouluikää niin ei kai tuota estelmään kannata alkaa.
Itsellä ei lukutaidosta ennen kouluun menoa haittaa, tavaamaan vaan piti opetella mutta ei siinäkään kauaa mennyt. Sain sitten lukutunneilla lueskella omia kirjojani.
Älypään maineen kyllä sai.

Mä opetan halukkaille lapsille kirjaimia, ja lukemistakin ainakin 5-vuotiaille, siis jos tosiaan haluavat eivätkä vanhemmat vastusta. Olen kylläkin pph. Ei varhaisesta lukutaidosta mitään haittaa ole. Onhan eskari ja koulu paljon muutakin kuin lukemaan opettelemista.

No, ei meidän päiviksessä kyllä tuollaista ole ollut. Edellisestä huolimatta esikoinen opetteli omatoimisesti lukemaan 4-vuotiaana ja siitä saimme kyllä sitten jonkun erityislastentarhanopettajan kimppuumme kysymyksineen, jotta preppaammeko/opetammeko lastamme kotona... No ei todellakaan, mutta minkäs teet kun toinen oppii.

Lukemaan oppimisen herkkyyskausi on paljon aiemmin kuin Suomessa oppivelvollisuus alkaa.
Kirjaimia ei tarvitse systemaattisesti opettaa pienelle, leikinomaisesti voidaan tuoda kyllä esille. Opetetaan kirjoittamaan oma nimi ja nimetään kirjaimet, luetaan äänteet ja niistä muodostuva nimi.
Lorujen, laulujen, leikkien, pelien kautta monet lapset innostuvat kirjaimista ja lukemisesta päiväkodissa.

Lukemisvalmiudet
Lukemisen varhaiset valmiudet

Ennen kouluikää lapsi omaksuu monenlaisia taitoja, jotka valmentavat lukemiseen. Erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kannalta olennaisia varhaisia taitoja kutsutaan lukivalmiuksiksi. Lukemis- ja kirjoitustaidon omaksumiseen vaikuttavat myös lapsen yleiset oppimisvalmiudet: esimerkiksi kyky keskittyä tehtäviin, fyysinen jaksaminen ja motivaatio oppimiseen.

Kaikkien edellä mainittujen tekijöiden kehittymiseen vaikuttavat sekä perinnölliset taipumukset että lapsen kasvuympäristön olosuhteet ja virikkeet.

Lukivalmiuksien harjaannuttaminen
Lukemaan opettelussa lasta auttaa, kun hän saa mahdollisimman paljon kokemuksia puhutusta ja kirjoitetusta kielestä. Varhaislapsuudesta alkaen lukemisvalmiuksia harjaannuttaa lapsen ja hänen vanhempansa tai muun kasvattajansa välinen rikas kielellinen vuorovaikutus, kielellisiä virikkeitä sisältävät leikit, pelit ja tapahtumat.

Kirjoitettuun kieleen ja aakkosiin tutustuminen sekä kirjojen lukeminen yhdessä aikuisen kanssa saavat lapsen kiinnostumaan lukemisesta ja valmistavat lukemiseen. Esiopetuksessa harjoitellaan monipuolisesti lukemiseen, kirjoittamiseen ja oppimiseen yleisemminkin liittyviä valmiuksia.

Lapsilla tulee herkkyyskaudet yksilöllisillä eroilla, joten musta on vain täysin luonnollista se, että pk:ssakin vastataan lapsen kyselyihin kirjainten ja numeroiden osalta. Ja minkäs teet, jos lapsi- mokoma oppii siinä sivussa leikin, laulun ja loruttelun avustamina yhdistelemään asioita yksinkertaisten sanojen lukemiseksi ja kirjoittamiseksi, pienistä laskutoimituksista puhumattakaan. Mitä tulee varsinaiseen alustaviin luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen opetteluun ja oppimiseen, niin siihen panostetaan sitten eskarissa hiukan eri tavalla kuin perusryhmässä :).

Ei meidän lasten pk:ssa oo kyllä erityisemmin kirjaimia tai numeroita ennen eskaria opetettu. Molemmat lapset on omaa kiinnostustaan oppineet ne jo 3-4 vuotiaana. Minusta on ihan mukava kuitenkin, että jos lapsella on kiinnostusta esimerkikisi kirajimiin, niitä hänelle kerrotaan. Kyllä meillä lapsi on eskarissa ihan hyvin viihtynyt vaikka osasi lukea jo ennen sitä. Nyt saa hieman lisätehtäviä, koska kirjainten opettelu on alkanut pitkästyttää.

Tässsäkin aisiassa pitäisi muistaa lasten yksilöllisyys. Kyllä se on enemmän opettajasta kiinni, jos ei saa lapsen motivaatiota pidettyä yllä siksi, että lapsi osaa lukea tai laskea jo kouluun mennessään.

Ei kuulosta kovin viksulta varhaiskasvatukselta. 4-5vlllä tärkeintä on vielä leikki ja siinä opittavat sosiaaliset taidot, aivan kuten ap mainitisikin. Meillä viskarit opettelevat kirjoittamaan oman nimensä ja oppivat helposti myös tunnistamaan kaverien nimet, mutta kaikkia kirjaimia ei vielä harjoitella kaikkien kansten kanssa. Jos joku lapsi osoittaa kiinnostusta lukemista ja kirjaimia kohtaan ja kysellee mikä kirjain ja mitä tuossa lukee, niin kyllä siihen vastataan ja kannustetaan lasta, mutta automaattisesti kaikille 4-5vlle ei opeteta meillä kirjaimia.

Oma kuopukseni oppi lukemaan 5v:nä ja onhan se toisaalta ollut ihan hyvä asia, mutta eskari ja ekaluokka on ollu liiankin helppoja ja itse on pitänyt tarjota lapselle haastavampaa hommaa ja aloitimmekin tähtitiedeharrastuksen, jotta lapsi saa mielenkiintoisen ja haastavan harrastuksen, josta äitikään ei varmasti tiedä kaikkea.

Ei kyllä meidän päiväkodissa opeteta ennen eskaria. Oma nelivuotiaani osaa jo lukea jonkin verran ja tästä syystä on päässyt mukaan viisivuotiaiden kynänkäyttöharjoituksiin. Nuo harjoitukset ovat käytännössä pisteviivoilla piirrettyjä kuvioita, joita lapsen pitää lyijykynällä seurata ja piirtää kuvio kokonaiseksi. Ainoa vaikeampi tehtävä on ollut oman nimen kirjoittaminen. Kotona olemme lapsen kiinnostuksen mukaisesti opettaneet juttuja, mutta todellakin lapsilähtöisesti, kasvatustieteiden asiantutijatuttavien neuvojen mukaisesti.

Onko siitä sitten jotain haittaa, jos lapsella on eka luokalla helppoa? Kyllä niitä vaikeitakin asioita ehtii olla kouluaikana ihan tarpeeksi.

Omasta kokemuksesta voin vastata, että kyllä siitä voi olla haittaakin. Itse osasin lukea ja laskea ennen kouluunmenoa ja ekaluokalla oli kyllä hieman tylsää. Opettaja ei ottanut tätä millään tavalla huomioon ja kun ensimmäisen syksyn aikana valtaosa päivistä käytettiin kirjaimien ja numeroiden opetteluun, kaksikirjaimisiin tavuihin ja muihin helppoihin juttuihin, turhauduin. Opiskelumotivaatio oli minulla koko peruskouluajan melko heikko. Toivottavasti nykyaikana lasten erilasuus otetaan paremmin huomioon.

Mun pojan päiväkodissa on tosiaan 4v opeteltu jo kirjaimet, numerot, kirjoittamaan oma etu- ja sukunimi, vuodenajat jne.
Nyt on 5v ja ensi syksyllä eskariin. Ovat tänä vuonna opetelleet kellonaikoja yms.
Eli ihan samoja asioita kuin eskarissa. Ekalla luokallahan opetellaan kuitenkin samat asiat. Suomessa ei ole eskari pakollinen, joten ekaluokalla pitää opettaa kuitenkin samat asiat, sillä ei voida edellyttää kaikilla olevan eskarin taitoja, sillä edelleenkään kaikki eivät käy eskaria.

Kyllähän koulussa opetusta eriytetään. Mun esikoinen meni kouluun v. 95 eikä hän turhautunut, vaikka oli oppinut lukemaan ja kirjoittamaan vuosia ennen koulun alkua. Oppilaat jaetaan ryhmiin lukutaidon mukaan. Näin on ainakin meidän lasten kolussa tehty ja uskon, että niin tehdään muuallakin. Ihan höpöuhetta tuo turhautuminen.

Itselleni on sattunut varmaan sitten juuri tällaisia työpaikkoja kohdalle, mutta kyllä jokaisessa LTO ottaa aamupiirissä ym. näitä kirjaimia ja numeroita.. tottahan toki niitä opetellaan "kuin ohimennen" mutta täysin tietoista toimintaa kasvattajilta. Ehkä se ei vanhemmille niin selkeästi sitten tule esille, mutta kyllähän siellä kaffepöydässä nämä suunnitellaan ihan teeman mukaan, että esim. kirjaimet opetellaan. ja kyllä päiväkodissa "pestään" kädet, se on sekunnin huljutus hanan alla. IHME että lapset sairastaa.. ;) Mutta se asia.. valitettavasti monessa koulussa luokkakoot ovat aivan liian suuret ja opettajilla ei ole tarpeeksi resursseja ottaa yksilöllisesti kaikkia huomioon ja tätä turhautumista esiintyy hyvinkin paljon minun kokemukseni mukaan.

Pointti nyt oli ehkä tuo, että mistä syystä näin tehdään, onko se puhtaasti lasten mielenkiintoa vai sittenkin aikuisten?

Yhteistyössä