Päiväkoti kiinni minne pikkuinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkuisen äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkuisen äiskä

Vieras
Heips! Meillä päiväkoti on kiinni todella paljon. Koululaisten loma-ajat on yleensä kiinni. No omat lomathan ei millään riitä, vaikka kaikki lomat me vanhemmat pidetään eri aikaan. Lapsi on mahdollista viedä "varahoitoon", eli kaikki kunnan lapset kootaan yhteen päivystävään päiväkotiin, missä on vieraat lapset, vieraat aikuiset, vieraat paikat.

Minkä ikäisen lapsen te voisitte viedä tällaiseen "keräilypäiväkotiin"? Tuntuu, että omaa pikkuista (3 v, muutenkin ollut älyttömän vaikeaa päiväkotiin sopeutuminen) ei millään raaskisi tällaiseen systeemiin viedä, mutta ei vaan millään riitä lomat. Eikä ole isovanhempia, minne viedä tenava.

sen ikäisen veisin kun ois pakko.. jos ei ite voi ottaa lomaa, ei oo ketään jota pyytäis auttamaan.. niin oisko paljokaan muuta vaihtoehtoa kuin viedä sinne "keräykseen"

Sama ongelma rahikaisella; mä en kans halua viedä 5v noihin päivystyspäiväkoteihin. Toistaiseksi saatu rukattua kaikenlaista, mutta katsotaan jatkossa. Suunnitelmissa palkata ens heinäkuuksi kesätyttö pitämään poikaa.

En vie päivystävään päiväkotiin vaikka poika on jo 5v.
Viimeksi palkkasimme yhden hoitokaverin äidin kanssa yhteisen MLL:n hoitajan kolmelle lapselle. MLL:n hoitsu on "vakkari" joka käy joskus muulloinkin hoitamassa lapsia.

ota töistä palkatonta.

Hmmm. No onhan tääkin tietty mahdollista. Mutta samalla mietin, että joudun maksamaan päivähoidosta myös noilta viikoilta (esim. jouluna 2 viikkoa). Otan palkatonta vapaata, maksan päivähoidosta... Kunnalla on velvollisuus järjestää ei vain päivähoitoa, vaan hyvää päivähoitoa, mutta onko tuo hyvää päivähoitoa, että kerätään kaikki lapset sinne ihan vieraaseen paikkaan, vieraiden aikuisten hoidettaviksi?!

Meidän tytön päiväkoti myös hyvin usein kiinni ja silloin on mentävä varahoitoon.
Tyttö on ottanut sen seikkailuna. Uusi paikka on aluksi pelottava mutta kun on yhdessä pohdittu minkävärisiä poneja siellä on, onkohan keittäjän nimi vaikka minna vai liisa, kiva saada uusia kavereita, mitäköhä juttuja sieltä voi kertoa palatessaan "omaan" päiväkotiin niin hyvin on mennyt.
Tyttö välillä jopa kysyy että koska päiväkoti on taas kiinni että pääsee vierailemaan jossain toisessa.

Tiedän, että kaikille asia ei ole yhtä helppoa ja oli se aluksi meillekin vaikeaa. Mutta kun uudesta paikasta etsii ja miettii yhdessä niitä kivoja puolia niin helpottaa. Eikä tietenkään näytä "voi ei taas" asennetta lapselle vaikka tietty se itseäänkin harmittaa

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuisen äiskä;22324219:
Hmmm. No onhan tääkin tietty mahdollista. Mutta samalla mietin, että joudun maksamaan päivähoidosta myös noilta viikoilta (esim. jouluna 2 viikkoa). Otan palkatonta vapaata, maksan päivähoidosta... Kunnalla on velvollisuus järjestää ei vain päivähoitoa, vaan hyvää päivähoitoa, mutta onko tuo hyvää päivähoitoa, että kerätään kaikki lapset sinne ihan vieraaseen paikkaan, vieraiden aikuisten hoidettaviksi?!

siis mitä olen itse nähnyt.. niin lapseni päiväkoti on juuri lomilla kiinni ja lapset kerätään tuollai yhteen kasaan. mutta aika vähän niitä lapsia on siellä hoidossa kuitenkaan, koska mahdollisimman moni koettaa saada silloin itselleen lomaa tai järjestää hoidon muuten. hoitajia voi olla vieraita mutta aina tuolla on ollut joku tuttukin. että laatu siintä ei ole kärsinyt..päin vastoin viime joululoman aikaankin tekivät kaikenlaista kivaa mikä ei isossa ryhmässä ole mahdollista

Mä olen pph ja mulla on monesti ollut koululaisten loma-aikoina päiväkotilapsia varahoidossa, kun kaikki lapset ei ole mahtuneet keräilytarhaan ja mulla taas on ollut tilaa. Yritän kyllä itsekin pitää lomani koululaisten loma-aikoina, vaikka palkattomana, kun kuitenkin osa mun hoitolapsista on silloin lomalla ja tietysti omat koululaiset. Monesti olen saanut ihan vauvoja varahoitoon ja kyllä se ei sitten ole lomaa mun koululaisille, jos ikävää itkeviä vauvoja tulee meille lomalla. Mutta tuollaiset 3-vuotiaaat on tosiaan olleet helppoja hoidettavia ja vanhemmat tyytyväisiä, kun lasta ei tarvinnutkaan laittaa keräilytarhaan.

Ei kai päivähoidosta tarvi maksaa ennalta sovittujen "lomapäivien" osalta? Meillä ainakin tuollaisten päivien osalta, kun oma päiväkoti on kiinni, tulee kysely hoidon tarpeesta ja siihen voi vastata ettei lapsi ole hoidossa kyseisinä päivinä jolloin niistä ei tarvitse myöskään maksaa.

Tiedän, että kaikille asia ei ole yhtä helppoa ja oli se aluksi meillekin vaikeaa. Mutta kun uudesta paikasta etsii ja miettii yhdessä niitä kivoja puolia niin helpottaa. Eikä tietenkään näytä "voi ei taas" asennetta lapselle vaikka tietty se itseäänkin harmittaa

Tää on hyvä neuvo :) Meilläkin on pieni päiväkoti, joka luonnollisesti menee kiinni kesäisin ja joululomaksi. Tähän asti olemme omien joustavien töiden ansiosta saaneet sumplittua melko hyvin, ettei lasten ole tarvinnut varahoitoon mennä. Mutta kauhulla mieitin sitä, että jos ja kun joskus vaikka työpaikka vaihtuu vähemmän joustavaksi, niin ei enää onnistukaan moinen. Onneksi lapset koko ajan tulevat vanhemmiksi ja varmaan myös selviävät paremmin varahoidossakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;22324304:
Ei kai päivähoidosta tarvi maksaa ennalta sovittujen "lomapäivien" osalta? Meillä ainakin tuollaisten päivien osalta, kun oma päiväkoti on kiinni, tulee kysely hoidon tarpeesta ja siihen voi vastata ettei lapsi ole hoidossa kyseisinä päivinä jolloin niistä ei tarvitse myöskään maksaa.

No yleensä kyllä tarvii. Mutta esim. Jyväskylässä ei koululaisten loma-aikoina tarvi maksaa päivähoidosta, jos itse järjestää hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;22324291:
Mä olen pph ja mulla on monesti ollut koululaisten loma-aikoina päiväkotilapsia varahoidossa, kun kaikki lapset ei ole mahtuneet keräilytarhaan ja mulla taas on ollut tilaa. Yritän kyllä itsekin pitää lomani koululaisten loma-aikoina, vaikka palkattomana, kun kuitenkin osa mun hoitolapsista on silloin lomalla ja tietysti omat koululaiset. Monesti olen saanut ihan vauvoja varahoitoon ja kyllä se ei sitten ole lomaa mun koululaisille, jos ikävää itkeviä vauvoja tulee meille lomalla. Mutta tuollaiset 3-vuotiaaat on tosiaan olleet helppoja hoidettavia ja vanhemmat tyytyväisiä, kun lasta ei tarvinnutkaan laittaa keräilytarhaan.

Onneksi lapseni ei ole sulla hoidossa, jos ajattelet tuolla tavalla vauvoista..

No yleensä kyllä tarvii. Mutta esim. Jyväskylässä ei koululaisten loma-aikoina tarvi maksaa päivähoidosta, jos itse järjestää hoidon.

Meillä kyl täytyy, ja sehän tässä vähän tyhmältä tuntuu. Mutta kunta vetoaa siihen, että on mahdollisuus viedä sinne keräilyerien päiväkotiin...

No omalta osaltani teen ratkaisu, että järjestän itse hoidon (otan vaikka palkatonta), maksan sit kunnalle olemattomasta hoidosta eli ihan tyhjästä monen viikon ajalta. Tärkeintä on lapsen etu, ja meidän lapsen osalta se olisi tosi huono homma viedä varahoitoon, kun jo omaan päiväkotiin sopeutuminen on ollut niin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;22324304:

Ainakaan Turussa tuollaista ei ole, vaan esim. joulukuusta maksetaan koko kuun maksu, oli lapsi hoidossa koko kuukauden tai vaan pari viikkoa.

Onko ap:n lapsi kunnallisessa vaiko yksityisessä päiväkodissa? Yksityisissähän on se huono puoli, että niiden ei edes tarvitse järjestää varahoitopaikkaa, vaan se on vanhempien oma ongelma, mihin lapsi laittaa. Jos taas lapsesi on kunnallisessa, niin tuo päivystävä päiväkoti nyt vaan on tätä päivää. Esim. kesällä meidän päiväkoti oli kiinni juhannuksesta elokuun alkuun. Korvaava hoitopaikka oli muutama kilometri tästä päiväkodista, mutta siellä oli myös näitä tuttuja tätejä töissä, sillä kaikkien lomat eivät voineet kuitenkaan olla samaan aikaan.

Meidän tyttö ei ole tähän päivään mennessä ollut päivystäväss päiväkodissa, koska ollaan yleensä saatu lomat järjestymään hyvin. Mutta esim. viime jouluna lapsi oli viikon mummin luona, kun kumpikan meistä ei voinut pitää silloin lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuisen äiskä;22324372:
Meillä kyl täytyy, ja sehän tässä vähän tyhmältä tuntuu. Mutta kunta vetoaa siihen, että on mahdollisuus viedä sinne keräilyerien päiväkotiin...

No omalta osaltani teen ratkaisu, että järjestän itse hoidon (otan vaikka palkatonta), maksan sit kunnalle olemattomasta hoidosta eli ihan tyhjästä monen viikon ajalta. Tärkeintä on lapsen etu, ja meidän lapsen osalta se olisi tosi huono homma viedä varahoitoon, kun jo omaan päiväkotiin sopeutuminen on ollut niin vaikeaa.

Kannattaisiko kokeilla kuitenkin? Jospa vaikka onkin ihan kiva juttu lapselle?

Onneksi lapseni ei ole sulla hoidossa, jos ajattelet tuolla tavalla vauvoista..

Ai mitä mä sun mielestäsi ajattelen? Onko paha asia ajatella omaa perhettä ja omien lasten lomaa? Mulla on nytkin 9 kk:n ikäinen hoitolapsi, jonka kanssa menee oikein hyvin. Vierailevista tähdistä taas ei aina niin tiedä, millaisia ne on, ja jos vaikka koko viikon sattuu itkemään, niin siinähän se lasten loma sitten meni.

[QUOTE="hoitsu";22324551]Olen itse ollut monena jouluna, kesänä jne. päivystävässä päiväkodissa töissä ja kokemus on se että omaa lasta en vie päivystysajaksi hoitoon. :([/QUOTE]

ootko sä niin huono hoitaja ettet veis omaakaa lastas hoitoon...

Kannattaisiko kokeilla kuitenkin? Jospa vaikka onkin ihan kiva juttu lapselle?

Kun oikeasti on ollut todella vaikea päiväkodin aloitus, niin ei raaski joulunpyhiä käyttää tällaisen testailuun... Stressaisin todella paljon etukäteen. Ehkä muutaman vuoden kuluttua.

Voi kun vähän saisi apuja isovanhemmilta, se helpottaisi niin paljon.

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille!!!

[QUOTE="vieras";22324579]ootko sä niin huono hoitaja ettet veis omaakaa lastas hoitoon...[/QUOTE]

Ehkä me hoitajat ja opettajat näemme mitä se arki on päivystys aikaan. Se on oikeasti levotonta, kun lapsia ja aikuisia menee ja tulee.
En minäkään haluaisi omaani viedä kesä- tai joulupäivystykseen.

Ja voihan siihen varahoitopaikkaan käydä toki tutustumassa lapsen kanssa etukääteen.
Ja kuten joku tuolla kertoi niin "markkinoi" sitä lapselle seikkailuna.
Saattaahan olla että siellä varahoitopaikkassa on joku tuttukin aikuinen.

Yhteistyössä