Päiväkoti ja uskonnottomuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Jooh.

5 v selittää, että "Päiväkodissa kerrottiin että Jeesus kuoli ristiin. Jotkut tuhmat otti sen kiinni ja sitten sen käsiin ja jalkoihin hakattiin naulat ja se kuoli ristiin. Sitten tuli ylösnousemus".

Ja laulaa "Siunaa koko maailmaa....", "Kerro että täällä rukoillaan ja uskotaan Jumalaan".

Ei siinä mitään. Saavathan ne siellä ihan rauhassa höpöttää pääsiäisen kunniaksi noita juttuja. Mutta minkä prkleen takia ne sitten ovat kysyneet, että saako lapselle opettaa kristinuskoa, jos eivät tajua mitä kielteinen vastaus tarkottaa? |O

Torstaina siellä on hartaus. Eräs hoitaja (mukava, ihana...ja uskossa) oli käskenyt tytön kysyä multa, että saako hän olla mukana kun pappi tulee. Sanoin että ei. Sitten kysyi itse - sanoin että ei. Kysyi vielä kerran, ja sanoin että ei. Olen sanonut aikaisemminkin että ei, joten tämä alkaa jo tuntua pikku painostukselta.

Kaikille tiedoksi, että en mä vastusta uskonnon opetusta päiväkodissa. Muiden lapset saavat ihan vapaasti tällaiseen opetukseen osallistua. Mutta koska meidän lapsilta on uskontokasvatus kielletty, niin eikös sitä pitäisi sitten kunnioittaa?

Joo, huomenna käydään varmaan asiallista mutta painavaa keskustelua johtajan kanssa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No toi nyt on hassua sitä noin moneen kertaan kysellä kun kerran olet tehnyt selväksi että lapsi ei osallistu.

Niinpä. Asia on tehty selväksi sekä kirjallisesti (hoitosopimuksessa) että suullisesti useammankin kerran.

Painostukselta alkaa tuntua...siltä, että mun yli yritetään kävellä.

Mä en kyllä ymmärrä mikä tossa on niin kamalaa. Siis että tyttö olis mukana kun pappi tulee päiväkotiin ym. Yksinkö sen pitäis istua toisessa huoneessa? Kuuluuhan noi tiedot jo yleissivistykseenkin. No, kiihkoilua voi olla monenlaista ja kukin taaplaa tyylillään.

onpa rajusti kerrottu lapselle ristinkuolema!!
en ihmettele että uskon opetusta vastustetaan, kun lapsille kerrotaan noin asioita. Siellähän on, Raamatussa, paljon väkivaltaisia asioita ja ikäviä tapahtumia. Ei niitä kerrota lapsille !!!
Ristinkuolema on yksi asia, mikä kerrotaan hyvin HYVIN varoen !

Meidän päiväkodissa ei ole mitään uskonnollista. Joku hoitaja oli kuitenkin kertonut päivälevon aikana, tai milloin lie, mutta oli kertonut, että pääsiäistä vietetään siksi, että Jeesus on ylösnoussut ja sekin oli kerrottu, että Jeesus oli haudattu luolaan jonka suulle vieritettiin iso kivi. Lapsi kysyi haudattiinko kaikki ennen vanhaan sillä tavalla.

Eli hyvin kauniisti.

Ja HUOM!! Me olemme kuitenkin uskovainen perhe !! Ja lapselle Raamatun kertomukset ovat tuttuja, iltarukous itsestään selvyys.
Hän oli muuten hyvin hämmästynyt, kun on kuullut, ettei kaikki lapset lue iltarukoista ja etteivät kaikki ihmiset usko Jeesukseen :o

Näin lapsi hahmottaa maailmansa.

No kyllähän tuo jo painostukselta alkaa kuulostaa jos monta kertaa kysytään. Mitä lapsi itse ajattelee asiasta. Haluaisiko mennä mukaan ja kokeeko että jää jostain paitsi jos jää pois? Voi nimittäin olla aika ankeaa sen aikaa muualla kun suhtautuminen on tuollaista hoitajien puolelta.

Mä en kyllä ymmärrä mikä tossa on niin kamalaa. Siis että tyttö olis mukana kun pappi tulee päiväkotiin ym. Yksinkö sen pitäis istua toisessa huoneessa? Kuuluuhan noi tiedot jo yleissivistykseenkin. No, kiihkoilua voi olla monenlaista ja kukin taaplaa tyylillään.

mutta tuntuu kyllä todella hassulta että et anna lapsen osallistua uskon opetukseen, jos esim. lapsi omatahtoisesti haluaisi. Itse en voisi kieltää lasta osallistumasta uskonnon opetukseen jos hän pikkuisenkaan haluaisi/tahtoisi. Tietenkinhän vanhemmat päättävät lapsen kasvatuksesta yms. siihen asti kunnes hän on täysi-ikäinen päättämään itse mitä tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No kyllähän tuo jo painostukselta alkaa kuulostaa jos monta kertaa kysytään. Mitä lapsi itse ajattelee asiasta. Haluaisiko mennä mukaan ja kokeeko että jää jostain paitsi jos jää pois? Voi nimittäin olla aika ankeaa sen aikaa muualla kun suhtautuminen on tuollaista hoitajien puolelta.

Lapsi on hieman hämmentynyt...aikaisemmin oli ihan "cool" sen suhteen ettei osallistu uskonnonopetukseen, mutta nyt kyselee että miksi ei osallistu, kun päiväkodissa on sanottu että voisi osallistua.

Alkuperäinen kirjoittaja pajunkissa:
mutta tuntuu kyllä todella hassulta että et anna lapsen osallistua uskon opetukseen, jos esim. lapsi omatahtoisesti haluaisi. Itse en voisi kieltää lasta osallistumasta uskonnon opetukseen jos hän pikkuisenkaan haluaisi/tahtoisi. Tietenkinhän vanhemmat päättävät lapsen kasvatuksesta yms. siihen asti kunnes hän on täysi-ikäinen päättämään itse mitä tahtoo.

5-vuotias ei ole tarpeeksi kypsä päättämään siitä, millaista elämänkatsomusta hänelle totuutena opetetaan.
Siksi me päätämme hänen puolestaan.
Isompana päättäköön itse: ollaan me eri vaihtoehdoista kerrottu, neutraalisti (eli toiset uskoo näin, toiset noin, jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Yli menee kaikilta:

Yksi sana: uskonnonvapaus. Eli myös vapaus olla uskomatta.

Yleissivistykseen ei kuulu tietää, että Jeesus on vapahtaja ja kuoli ristillä ja sitten nousi ylös taivaisiin. Yleissivistykseen kuuluu tietää, että kristinuskon mukaan Jeesus kuoli ristillä jne, ja että osa maailman ihmisistä uskoo siihen, osa uskoo johonkin muuhun, osa ei mihinkään. Ja tätä jälkimmäistä me lapsillemme opetamme ihan kotosalla, myöhemmin lapset oppivat sitä elämänkatsomustiedon tunnilla koulussa :flower:

Musta oli ainakin pienenä tosi kurjaa kun en saanut olla mukana noissa uskontojutuissa, meidän äiti ei ollut edes kieltänyt mitään uskontojuttuja. Eristivät mut vaan porukasta, koska en kuulunut valtauskontoon.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Lapsi on hieman hämmentynyt...aikaisemmin oli ihan "cool" sen suhteen ettei osallistu uskonnonopetukseen, mutta nyt kyselee että miksi ei osallistu, kun päiväkodissa on sanottu että voisi osallistua.

No jos lapsi on itse kiinnostunut osallistumaan niin antaisin osallistua. Ei siitä mitään haittaakaan olisi. Se pois jääminen ja naapurihuoneessa piirtäminen voi harmittaa paljon enemmän, kun kuulee toisten tekemisistä.

Kannattaa antaa palautetta. Siellä missä mä olen ollut töissä niin kyllä järjestettiin ohjelmaa niille ei -uskonnossa oleville lapsille siksi ajaksi. Ja olikos se, että jehovan todistajat ei juhli joulua, niin se oli hiukan rasittavaa kun ei saanut olla mitään tonttujuttuja vaan kaikki oli vaan talvi talvi ja talvijuttuja.

No jos lapsi on itse kiinnostunut osallistumaan niin antaisin osallistua. Ei siitä mitään haittaakaan olisi. Se pois jääminen ja naapurihuoneessa piirtäminen voi harmittaa paljon enemmän, kun kuulee toisten tekemisistä.

En mä anna lapsen itse päättää näistä asioista.

Ja on kyllä muitakin lapsia, jotka eivät osallistu. Viime vuonna pääsiäiskirkon aikaan uskonnottomat lapset (ja yksi muslimi) olivat hoitajan kanssa ulkosalla kauniista kevätpäivästä nauttimassa. Eikä tyttöä harmita, ei ole sanonut että haluaisi osallistua. Ihmettelee vaan, että miksi ei osallistu, kun päiväkodin tätikin on sitä ihmetellyt.

siitä nuo vasu-keskustelut ovat hyviä, että tulee kirjattua ylös perheen mielipide uskontoasioihin. Vai oliko se esitietolomake, missä sitä kysyttiin.

Outoa touhua teidän päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Musta oli ainakin pienenä tosi kurjaa kun en saanut olla mukana noissa uskontojutuissa, meidän äiti ei ollut edes kieltänyt mitään uskontojuttuja. Eristivät mut vaan porukasta, koska en kuulunut valtauskontoon.

Ennen oli noin, mutta nykyään uskonnottomia tai ei-luterilaisia on niin paljon, että eivät eristy sen kummemmin.

Kristinusko on osa meidän suomalaisten kulttuuria. Olisi aika vaikeaa pitää -ja mielestäni myös väärin- pk.t ns. uskonnottomina. Tietenkin kaikkien omaa vakaumusta täytyy kunnioittaa ja noudattaa. Miten ap teillä joulun aika pk.ssa? Koko joulukuuhan menee pk.ssa jouluhössötyksissä. Saako lapsesi osallistua niihin? Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
siitä nuo vasu-keskustelut ovat hyviä, että tulee kirjattua ylös perheen mielipide uskontoasioihin. Vai oliko se esitietolomake, missä sitä kysyttiin.

Outoa touhua teidän päiväkodissa.

Mä olen kertonut kantani vasu-keskusteluissa ja hoitosopimusta tehdessä, ja muutoinkin.

Muuten tuo päiväkoti on loistava, ei pahaa sanottavaa, ja vielä viime vuonna tämä uskonnottomuuskin toimi yhtä vastoinkäymistä lukuunottamatta hienosti. Mutta nytpä tyttö onkin ryhmässä, missä on helluntalainen lastenhoitaja.