Päiväkoti ja lapsen poissaolot.????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VarmaanTYHMÄkunkysyn..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VarmaanTYHMÄkunkysyn..

Vieras
Eli kysymykseni kuuluukin, voiko päiväkodilta tulla jtn palautetta kun lapseni on aika usein poissa päiväkodista? Olen opiskelija ja välillä pystyn opiskella kotoa tai välillä muutenkin on päiviä jolloin minulla ei ole lainkaan koulua. Lapseni on aika säännöllisesti pois päiväkodista niin, että soitan aamulla hänen pitävän vapaapäivää kanssani. Välillä ollaan myös oltu viikko reissussakin, koska elämäntilanne antaa siihen mahdollisuuden. Päiväkoti sopimus kuitenkin on että hoitoaika on joka arkipäivä klo 7-17 ja en voi tätä muuttaa koska en etukäteen tiedä mahdollisia vapaapäiviä yms. Vapaa päivinä haluan nauttia ajasta lapsen kanssa joten jos ei ole ihmeemmin mitään pakollisia asioita hoidettavana niin pidän lapsen kotona.

Voiko päiväkoti ärsyyntyä näistä lapsen poissaoloista, vai onko se ihan oma asiani miten lastani siellä pidän, kun kerta siitä maksan?

Saathan pitää kotona niin paljon kuin haluat, kunhan maksut maksat. Minkä takia ne niitä kiinnostaa, haluavat tietää etukäteen jos on pois, voivat suunnitella työvuoroasiat paremmin.

Hassu kysymys. Ei tietenkään ärsyynnytä, kun kerta ilmoitat aina poissaoloista. Saattaisihan se lapsi vaikka on paljon kipeänäkin, eikä silloinkaan poissaoloista luonnollisestikaan ärsyynnytä. Hyvähän se vain on, ettei joudu olemaan koko ajan pitkää päivää hoidossa...

No mä ilmoittaisin vapaapäivät niin paljon etukäteen kun pystyn - tilaavat ruuat yms. lapsimäärän mukaan. Muuten ovat varmaan vaan mielissään kun toisina päivinä on vähän väljempää :)

Joillekin lapsille tulee vaikeuksia päästä takaisin ryhmän "sisälle", jos ovat paljon poissa tai tulevat vasta myöhään paikalle.

Ap voisi kysyä päiväkodista, että mitä hankaluuksia asiasta tulee ja että auttaisiko, jos hän ilmottaisi aiemmin poissaolot.

No ei mitään haittaa, jos pidät pois. Varsinkin, jos ilmoitat hyvissä ajoin, etteivät esim. muiden lasten kanssa joudu odottelemaan, jos ovat retkelle lähdössä tms. Ainoa haitta voi olla ennen juhlapäiviä, ettei esim. ehdi tehdä isänpäivälahjaa tai olla mukana joulujuhlaharjoituksissa tms. jos on pois, mutta sekin haitta on kyllä enemmän lapselle kuin päiväkodille. Enkä tiedä onko lapsellekaan, kun saa aikaa äidin kanssa ja sehän on parasta. :)

Tuohan on mitä ihanin järjestely,toki saa pitää vapaapäiviä. Tietenkin voisit ehkä jo edellisenäkin päivänä ilmoittaa,jos tiedät että huomenna ei tule ja pidemmät poissaolot heti kun varmistuu.

[QUOTE="vieras";25519732]Jos sun lapsesi on nimellisesti kokopäivähoidossa, mutta tosiasiallisesti osa-aikainen, vie hän yhden osa-aikaisen lapsen paikan.[/QUOTE]

Päiväkotia ei haittaa, jos ryhmässä on vähemmän lapsia kuin mitä mahtuisi. Kunnat muutenkin venyttävät ryhmien kokoja liikaa.

no en ihmettelisi vaikka olisivat huolissaan lapsesta kun tuolla tavalla toimit. Meillä aikoinaan lapsi oli pari pv pois päiväkodista, unohdin ekana päivänä ilmoittaa asian, niin johan seuraavana aamuna soittivat sieltä että kun ovat niin huolissaan!ettei mitään ole tapahtunut. uskomatonta! en ymmärrä mitä ajattelivat tapahtuneen mutta jos nyt vaikka oltais oltu kolarissa ja lapsi teholla niin ei kai se heidän asiansa ole,eikä kellekkään varmaan tulisi siinä tilanteessa mieleen soitella päiväkotiin+ mitä ne sillä tiedolla edes tekisi?

Mä en voinut olla muuta kun hämmästynyt tollasesta hysteröinnistä

No ei mitään haittaa, jos pidät pois. Varsinkin, jos ilmoitat hyvissä ajoin, etteivät esim. muiden lasten kanssa joudu odottelemaan, jos ovat retkelle lähdössä tms. Ainoa haitta voi olla ennen juhlapäiviä, ettei esim. ehdi tehdä isänpäivälahjaa tai olla mukana joulujuhlaharjoituksissa tms. jos on pois, mutta sekin haitta on kyllä enemmän lapselle kuin päiväkodille. Enkä tiedä onko lapsellekaan, kun saa aikaa äidin kanssa ja sehän on parasta. :)

No on siitä päiväkodillekin haittaa, kun yksi lapsi ei pysy esityksessä mukana tai itkee, kun ei ole saanut askarreltua jotakin tai hänelle on järjestettävä siihen erillinen ohjaus tai on jäänyt pois jostain kivasta, josta kaikki puhuvat.

Vapaapäivät ovat kivoja, mutta kyllä mä oon aina vienyt terveen lapsen päiväkotiin, jos siellä on ollut suunnitelmissa jotakin "tärkeää" ja hakenut sitten aiemmin pois. Päiväkodin ohjelmasta voi kysyä etukäteen.

Siinä päiväkodissa missä lapseni hetken oli hoidossa halusi hoitajat tietää edellisellä viikolla seuraavan viikon poissaolopäivät, että osasivat tilata oikean määrän ruokia ja mitoittaa hoitajamäärän sen mukaan montako lasta minäkin päivänä oli hoidossa.

[QUOTE="Jenis";25519745]No mä ilmoittaisin vapaapäivät niin paljon etukäteen kun pystyn - tilaavat ruuat yms. lapsimäärän mukaan. Muuten ovat varmaan vaan mielissään kun toisina päivinä on vähän väljempää :)[/QUOTE]

Varmaan se yhden lapsen ajoittainen poissaolo ei vaikuta ruokien tilaamiseen, kun on niin pienestä määrästä kyse. Onpahan vaan reilummin sitten muilla syötävää.

[QUOTE="ipsu";25519764]no en ihmettelisi vaikka olisivat huolissaan lapsesta kun tuolla tavalla toimit. Meillä aikoinaan lapsi oli pari pv pois päiväkodista, unohdin ekana päivänä ilmoittaa asian, niin johan seuraavana aamuna soittivat sieltä että kun ovat niin huolissaan!ettei mitään ole tapahtunut. uskomatonta! en ymmärrä mitä ajattelivat tapahtuneen mutta jos nyt vaikka oltais oltu kolarissa ja lapsi teholla niin ei kai se heidän asiansa ole,eikä kellekkään varmaan tulisi siinä tilanteessa mieleen soitella päiväkotiin+ mitä ne sillä tiedolla edes tekisi?

Mä en voinut olla muuta kun hämmästynyt tollasesta hysteröinnistä[/QUOTE]

Siis joo tosi törkeetä!! Miten ne kehtaa välittää teidän lapsesta! Ihan järkkyy!

[QUOTE="Vieras";25519824]Varmaan se yhden lapsen ajoittainen poissaolo ei vaikuta ruokien tilaamiseen, kun on niin pienestä määrästä kyse. Onpahan vaan reilummin sitten muilla syötävää.[/QUOTE]

No ei, mutta kun niitä lapsia on siellä useampia, ja muillakin voi olla ajoittain vapaapäiviä, varmaan tahtoisivat tietää etukäteen ketä kulloinkin paikalla on.

Voin kertoa että itse ainakin olen vain iloinen jos jollakin lapsella on tuollaisia poissaoloja. Iloinen lapsen puolesta että saa aikaa äidin kanssa, ja iloinen siitä, että edessä on hieman rauhallisempi työpäivä. Ilmoita vaan poissaolot niin ajoissa kun pystyt, koska saattavat joissain tapauksissa vaikuttaa työvuoroihin tai päivän ohjelmaan.

PS. Kyllä minä olen huolissani, jos lapsi on mitään ilmoittamatta poissa. Outoa, että joku siitä loukkaantuu.

[QUOTE="vieras";25519791]No on siitä päiväkodillekin haittaa, kun yksi lapsi ei pysy esityksessä mukana tai itkee, kun ei ole saanut askarreltua jotakin tai hänelle on järjestettävä siihen erillinen ohjaus tai on jäänyt pois jostain kivasta, josta kaikki puhuvat.

Vapaapäivät ovat kivoja, mutta kyllä mä oon aina vienyt terveen lapsen päiväkotiin, jos siellä on ollut suunnitelmissa jotakin "tärkeää" ja hakenut sitten aiemmin pois. Päiväkodin ohjelmasta voi kysyä etukäteen.[/QUOTE]

No ei ole kyllä mua haitannut. :)

[QUOTE="Jenis";25519888]No ei, mutta kun niitä lapsia on siellä useampia, ja muillakin voi olla ajoittain vapaapäiviä, varmaan tahtoisivat tietää etukäteen ketä kulloinkin paikalla on.[/QUOTE]

Samaa meinasin todeta juuri, että ei kait sen väliä jos yksi näin toimii, mutta siellä tosiaan on niitä lapsia aika monta ja kaikille tämän takia samat pelisäännöt.

Mutta kannattaa jutella suoraan henkilökunnan kanssa reilusti ja kysyä miten haluavat sinun toimivan tällaisissa tilanteissa.

Joko teillä on suuret tulot tai siiten et maksa pk paikasta mitään kun oot opiskelija

Koska jos lapsella on hoitosopimus kokopäiväisenä 7-17 niin täysimaksu menee jos taas jatkuvasti on poissaoloja ja saisit soviteltua lyhyemmän sopimuksen = maksu pienenisi.
Mutta kuulut jompaan kumpaan ryhmään eli ei sillä ole sulle merkitystä

Yleensä päiväkodeissa tilataan edellisellä viikolla ruuat. Jos meidän ryhmässä joku lapsi olisi joka viikko pois jonkun päivän ja ei siitä ole edellisellä viikolla ollut tiedossamme niin varmaan pyytäisimme ihan hyvässä hengessä vanhempia kertomaan poissaoloista jo tuolla edellisellä viikolla.

Ruuat kuitenkin maksavat ja jo pelkkien sairauspoissaolojen (yllättävien poissaolojen) vuoksi tulee aika paljon takkiin vuosittain. Meidän päiväkodilla keittiöltä laitetaan usein vain juuri sen verran ruokaa ryhmiin, mitä luulevat lasten syövän.. Viime viikolla viimeksi loppui puuro kesken, kun laitoin paria ruokalusikkaa suuremman annoksen. Kuvittelevat keittiöllä siis jopa yhden annoksen palauttamisen vuoksi, että ovat laittaneet ruokaa liikaa (ja vähentävät ruuan määrää). Annoin kyllä keittiölle palautetta liian pienestä ruokamäärästä.

Poissaolot ovat päiväkodin kannalta aivan ok vaihtoehto kunhan niistä ilmoitetaan riittävän ajoissa. Päivä silloin tällöin samana päivänäkin ilmoitettuna tosin on ihan ok., mutta ei säännöllisesti.

Voi päh mitä ajatuksia taas joillakin :D
Meillä vähän sama tilanne kuin AP:llä. Ylimääräisiä vapaita lapselle tulee mm. esim: Mulle, kun vaihdan vuoroa jonkun kanssa, olen kipeä. Miehellä ylimääräisiä vapaita kun tekee ylitöitä niin ottaa vapaina, mies on kipeä, sukulaisia tulee ja haluavat olla lapsen kanssa päivän jne...
Joka kuukausi meillä jää hoitopäiviä lopulta alle 15, mutta ei voida tietää kaikkia vapaita kuun alussa niin ei voi ku voivotella.
Ja me maksetaan koko maksu, eikä olla suurituloisia.

Hyvä aapee kun pidät vapaita lapsen kanssa, meillä/meille ei ikinä (monta vuotta) olla annettu ymmärtää että olisi huono asia se että lapseni on yllättäen pois, jopa aamulla ilmoitettuna ettei tulekaan.

[QUOTE="vieras";25520155]Joko teillä on suuret tulot tai siiten et maksa pk paikasta mitään kun oot opiskelija

Koska jos lapsella on hoitosopimus kokopäiväisenä 7-17 niin täysimaksu menee jos taas jatkuvasti on poissaoloja ja saisit soviteltua lyhyemmän sopimuksen = maksu pienenisi.
Mutta kuulut jompaan kumpaan ryhmään eli ei sillä ole sulle merkitystä[/QUOTE]

Yhteistyössä