Päiväkoti ja erikoisruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen äiti

Vieras
Meidän pojalle ei näköjään sovi tavallinen maito. Luomumaitoa on kotona saanut ja se on sopinut hyvin. Laktoositonkaan ei sovi, vaan sen pitää olla luomumaitoa.

Nyt alkoi päiväkoti ja ajattelin, että kyllä se tavallinen maito sille jo sopii. Kotiin on jäänyt tavaksi ostaa luomumaitoa, mutta on saanut tavallistakin, eikä vatsa ole oireillut.

Nyt on kakka aikas voimakasta ja vatsa kovalla ja pylly on palanut. (Mikä tähän auttaa, rasvattu on bepanthenilla?)

Nykyään päiväkodit on tosi byrokraattisia, kiitos kunnanhallinnon tai jonkun muun tahon. Miten mahtaa mennä, että saisin lapelle päiväkotiin luomumaitoa. Olen jopa valmis itse sen purkin ostamaan ja sinne maanantaisin roudaamaan, mutta joku laki kai tämänkin estää.

No maanantaina toki soitan päiväkotiin ja neuvolaan, että mitä tehdään? Epäilenpä vaan, että sitten poika saa päiväkodissa vettä juomaksi. Onneksi tavallisen ruuan joukossa ei tavalliset maitotuotteet haittaa. Tai ainakaan kotona ole haitannut.

No flunssaakin on, et voipi se kakka siitäkin muuttua, päiväkoti alkoi jne. monta muutosta, joten varmaks paha mennä sanomaan, mistä johtuu. Mut toinen on ihan reppana, kun pylly on tietysti kipeä.

Onks kellään kokemusta tai antaa vinkkiä, miten tästä selvitä?

Kannattaa hakea lääkärintodistus tuohon erikoisruokavalioon niin sitten sen poikasi saa. Ainakin näin on toimittu, koska luomumaito on tietenkin kalliimpaa, joten sitä ei välttämättä osteta ilman lääkäristodistusta asiasta.

Luomumaitoa ei minulla ainakaan ole lupa tilata,mutta meidän pk:ssa yhdelle lapselle vanhemmat tuovat luomumaitoa ja toiselle soijamaitoa. Ainakin meidän kunnassa sallittua.

Ihan olen valmis sen itse toimittamaan ja maksamaan. Tosiaan normiruokaa voi syödä, mutta jostain syystä juomamaidoksi käy vain luomu. No täytyy tosiaan maanantaina ottaa yhteys ensin päiväkotiin ja sitten neuvolaan, mutta nopeasti tarttis tää saada, että saadaan homma toimimaan ja pylly kuntoon. Kiva kuulla, että edes jossain on onnistunut, eli toivoa vois olla.

Omallekkin lapselleni kävi pienempänä tuo luomumaito,mutta vähän yli 2v. alkoi siitäkin oirehtia ja nyt sopiikin laktoositon maito,jota saa ilman lääkärintodistustakin,ainakin meidän kunnassa. Onneksi vähälaktoosinen ruoka käy,pk:n ruuat yleensä on vähälaktoosisia.

Voihan tuo olla tietysti siitä, että päiväkodissa on omanlainen ruoka. Menee hetki että vatsa tottuu, kun kotona nyt pyörii nuo samat ruuat aika pitkälti kuitenkin. Mutta voipi vedota ainakin siihen, että jossain kunnassa on onnistunut, jos meinaavat et ei käy. (Siis että vien itse oman maidon, toki lääkäriin olen neuvolan kautta yhteydessä.) Tai josko sitten lääkärintodistuksella suostuvat itse ostamaan, mut epäilen vahvasti. Tää on sellainen säästökunta.

En tie oisinko lääkärin todistuksella saanut hankkia,mutta tässä perheessä haluavat vaan luomuilla. Meillä tosiaan voi mitä vaan maitoja lapselleen tuoda,mutta avaamaton purkki pitää olla. Uskoisin että onnistuu ainakin itse tuomalla. :)

En osaa sanoa tosta maidonviemisestä/tilaamisesta tms,mutta jos on maha menny kovaks esim päiväkodin alkamiseen liittyen,niin voi olla ihan siitäkin syntynyt kierre eli pelkää että sattuu->panttaa->kovaa ja sattuu,kipeä peppu. Pepun ihon saa varmaan kuntoon ilmakylpyjen ja perunajauhon avulla..

Ei tuo kuitenkaan ummetusta ole, pahanhajuista (ei ripulia), mutta ei kovaa papanaakaan. Hankala sanoa, mutta pylly on ainakin pahasti rikki ja pierii eläimellisiä pieruja. No mutta maanantaina toivottavasti viisaampi ja toivotaan, että maidon tuonti itse onnistuu tai ihan millä tavalla vaan.

Yhteistyössä