Päiväkoti-ihmettelyä, mitä mieltä toiminnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden Venlan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kohdan 2 ymmärrän, sitten pitää vaan hommata täysi-ikäiset varahakijat.

Mitä kohtaan 1 tulee, niin mun poika menee hoitoon joskus jo 6:30, joskus vasta kello 11, ja yleensä jotain siltä väliltä. Ei ole ollut ongelma meille, ei lapselle, eikä hoitajille. Eikä muuten yleensä edes ilmoiteta etukäteen mihin aikaan poika minäkin aamuna tulee, kun ei itsekään sitä voida kovinkaan usein tietää.

Röyhkeille ei kukaan viitsi sanoa mitään. Eivät jaksa alkaa riidellä, sama juttu mitä tulee laåpsiisi. Todennäköisesti kehuvat vaikka olisivat miten perseestä.

[QUOTE="jaa";23787107]Röyhkeille ei kukaan viitsi sanoa mitään. Eivät jaksa alkaa riidellä, sama juttu mitä tulee laåpsiisi. Todennäköisesti kehuvat vaikka olisivat miten perseestä.[/QUOTE]

Itse asiassa ovat KEHUNEET systeemiämme. Jos mulla alkaa koulu vasta 12:30, niin olisi typerää viedä lapsi hoitoon jo aamukahdeksaksi tms. Pidentäisi turhaan lapsen hoitopäivää - päivää, joka voi loppua vasta kello 20.

Ja hoitosopimuksen puitteissa mennään, aina.

[QUOTE="jaa";23787097]Jos lapset olisivat tärkeitä niin kaikki vietäisiin samaa aikaa. Ja haettaisiin samaa aikaa. Ja aikusiten työt joustaisivat heikompien mukaan. En itse pystyisi keskittymään tekemiseen jos joku lähtisi tai tulisi koko ajan. mutta lasten työtä ei arvosteta. (leikki, askartelu, laulu, jne)[/QUOTE]

Mä toivon, että sä et ole tosissas... itsellä alkaa työt iltavuoroina klo 14. Miksi ihmeessä pitäs herättää lapset ennen klo 7, että saavat mennä päiväkotiin ylipitkikäksi hoitopäiväksi, kun voivat viettää hidasta aamua pyjamassa ja nukkua pitkään? Menevät lounaalle. Koskaan en ole tästä hoidon taholta moitetta saanut. Isänsä hakee klo 16.30. Mielestäni lastenkin kannalta ihanne.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden Venlan äiti;23786805:
1. Minulla on vuorotyö, menen töihin joko 8:aan, 9:aan tai 10:een. Työmatkaan menee 15 min. Vien 4-vuotiaani hoitoon joko 7.40, 8.40 tai 9.40. Tämä on yleisesti tiedossa, mutta SILTI 9.40 viedessä seuraa voivotteluja miten Venlalta taaaaaas jäi askartelu/aamujumppa/satupiiri välistä, voi voi voi voi. Kun on niin ikävää kun muut lapset sitten juttelee niistä asioista ja Venla on niin ulkopuolinen. Ja tokihan he ymmärtää että vietetään rauhassa aamua jos siihen on mahdollisuus. Vaan kun voi voi voi.

Kuinka usein venlalta jää toiminta väliin? Kerran viikossa vai kolme kertaa viiokssa? Lapsen on vaikea päästä toimintaan "sisälle" jos tulee kesken, siitä kärsii sekä ryhmä että lapsi itse.

2. Vanhin tyttöni on 16-vuotias. Poikkeuksellisesti mieheni ei pääse yhtenä päivänä
hakemaan kuopustamme hoidosta klo 17 mennessä, jolloin päiväkoti sulkee ovensa ja itselläni on samana päivänä juurikin se 10-18 vuoro töissä. Kysyin päiväkodista, josko isosisko 16v voisi sinä päivänä hakea pikkusiskonsa hoidosta, kun muutenkin tätä välillä hoitelee. Ei kuulemma käy. Säännöt on säännöt. Hakijan pitää olla täysikäinen.

Ja sitten kun se sun 16-vuotias tekeekin jonkun mokan niin siinä on työntekijöiden päät vadilla.

Etenkin toi 2-kohta risoo tällä hetkellä todella paljon. Kait se on palkattava joku lastenvahti (siis 18v+) tuoksi illaksi hakemaan pientä hoidosta.

Kommentit viestissä!

Vaikka vanhemmat allekirjoittaisivat lupalapun alle täysi-ikäiselle niin ei se auta. Määräys on tullut ylemmältä taholta joten ei päiväkodin henkilökunta sellaista voi päättää. Vastuu on niin kauan päiväkodin henkilökunnalla että lapsi on luovutettu täysi-ikäiselle. Kiinnostaisi tietää missä paikassa 12v. saa hakea pikkusisaren hoidosta?!

Naurettava tuo ykköskohta. Itse vien 7-11 välillä, jotta lapset ehtivät ruokailuun ja rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa ja haen 14-17 välillä ja tuo aiempi hakuaika myös sen takia, että ehtivät nukkumaan ja syömään välipalan. Eli siis kunnioitan sujuvuutta tuon uni ja ruokailuajan kanssa, muuten miten sattuu ja tämä on pk:lle ok.

Mä toivon, että sä et ole tosissas... itsellä alkaa työt iltavuoroina klo 14. Miksi ihmeessä pitäs herättää lapset ennen klo 7, että saavat mennä päiväkotiin ylipitkikäksi hoitopäiväksi, kun voivat viettää hidasta aamua pyjamassa ja nukkua pitkään? Menevät lounaalle. Koskaan en ole tästä hoidon taholta moitetta saanut. Isänsä hakee klo 16.30. Mielestäni lastenkin kannalta ihanne.

Onkin eri asia mennä lounaalle kuin kesken aamutoiminnan. Esim. meidän pk:ssa retkeilevät paljon. Ainakin kerran-kaks viikkoon ovat jossain ulkona tai museossa, kirjastossa jne. juuri tuohon aikaan. Sillon klo 10 hoitoon tuleva lapsi joutuu menemään tilapäisesti ylimääräiseksi vieraaseen ryhmään. Tai sitten on askartelu kesken, uusi leikki juuri opittu...
Toki ap:lla on oikeus viedä lapsensa hoitoon siihen aikaan kuin haluaa. Se ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin helpoin ja kätevin lapsen/hoitopaikan kannalta.

Jos sattuu hankkimaan nuorehkona teininä lapsensa, saako edes itse hakea niitä lapsiaan päivähoidosta, jos ei ole täyttänyt 18-vuotta?

Kyllä mun mielestä voisi 16-vuotiaalle vanhempien luvalla luovuttaa lapsen päiväkodista, onhan moni 16-17-vuotias jo äiti itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli;23787101:
Mää yrittäisin ainakin vielä puhumalla saada sen 16vee siskon hakijaksi. Onhan joillain jo omiakin lapsia alle 18veenä. Kelles ne lapset sitten päiväkodista luovutetaan kun äiti tai isi on alle 18vee...?

Monenko alle 18 "veen" lapsi on päivähoidossa? Ja vastaavahan se on laivallakin, vanhemmat ovat huoltajia tietysti, mutta MUUN huoltajan matkalla tulee olla täysi-ikäinen ja laivalla vanhempikin.

Jos sattuu hankkimaan nuorehkona teininä lapsensa, saako edes itse hakea niitä lapsiaan päivähoidosta, jos ei ole täyttänyt 18-vuotta?

Kyllä mun mielestä voisi 16-vuotiaalle vanhempien luvalla luovuttaa lapsen päiväkodista, onhan moni 16-17-vuotias jo äiti itsekin.

Saa hakea itse. Lapsi luovutetaan vanhemmilleen iästä riippumatta, mutta muu hakija kuin lapsen oma vanhempi pitää olla täysi-ikäinen. Näin se vain päivähoidossa tänä päivänä menee ja pitääkin mennä. Vaikka kirjoittaisit lupalapun, niin kuten tuossa jo edellä muutama mainitsi, se ei silti vapauta päiväkotia vastuusta. Eli jos jotain sattuu matkalla/kotona, ennen kuin vanhemmat saapuvat, vastuu on päiväkodin. Niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Haluaisinkin kysyä, kuka toimistosihteeri tai kaupantäti tai muu työläinen haluaa ottaa vastuun työstä/tavaran siirrosta tai mistä tahansa sellaisesta, johon ei itse voi vaikuttaa? Asiakas lupaa ja haluaa ottaa vastuun, mutta silti, jos jotain käy, vastuu onkin työntekijällä?. Itse en tätä vastuuta ota. Siispä täysi-ikäinen, vanhempien nimeämä varahakija.

Se toisen perheen apu on yleistä ja ihan hyvä vaihtoehto. Sinähän voit ottaa vaikka sen naapurin lapsen sitten sillon tällöin jo aikaisemmin teille leikkimään. Näin ilo on molemminpuoleinen :)

Minkälainen kotimatka teillä ap on? Ainakin jos on tien ylityksiä jne... niin on ihan ymmärrettävää ettei päiväkoti anna alle 18v:lle lasta. Muuten asiassa voitaisiin ainakin mun mielestä joustaa kunhan vanhemmilta/vanhemmalta on saatu allekirjoitettu sopimus asiasta.

Ohi aiheesta, mutta joutuuhan ekaluokkalainenkin kulkemaan yksin koulumatkoja. Kaikki vanhemmat eivät voi viedä lastaan kouluun tai hakea sieltä vaikka haluaisivatkin.

Tosta kirjoituksesta saa sen kuvan, että alle 18 v on kykenemätön kulkemaan liikenteessä jonkun vielä nuoremman kanssa. Hohhoijaa, 16 v voi asua jo omillaankin.

Periaatteessa ymmärrän lain, mutta käytännössä en.

[QUOTE="jaa";23787097]Jos lapset olisivat tärkeitä niin kaikki vietäisiin samaa aikaa. Ja haettaisiin samaa aikaa. Ja aikusiten työt joustaisivat heikompien mukaan. En itse pystyisi keskittymään tekemiseen jos joku lähtisi tai tulisi koko ajan. mutta lasten työtä ei arvosteta. (leikki, askartelu, laulu, jne)[/QUOTE]

Niin että kaikki vain hoitoon 6.30 sen ensimmäisen mukaan!!! Ja kaikki haetaan kello 17.00 sen viimeisen mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23786889:
koska nykyinen laki määrää niin. ei siihen sen ihmeempiä perusteluja tarvii.

näin on, siinä ei oo Pk:n mieleipiteellä väliä. Samoin ei mistään luvista ole hyötyä, jos jotain sattuu. Se on päiväkodin vika oli vanhemmat allekirjoittaneet mitä tahansa.

ei me ilkeyttään teidän vanhempien elämää vaikeuteta, mutta sääntöjä on seurattava. jos lapsen antais mukaan alaikäiselle ja jotain sattuu on tapahtuma päiväkodin vasuulla. ihmiset menettää työpaikkansa jne. ja kuinka moni vanhempi tuossa vaiheessa "unohtaa" antaneensa luvan ja haasta pk:n oikeuteen.

Yhteistyössä