Päiväkoti-ihmettelyä, mitä mieltä toiminnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden Venlan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden Venlan äiti

Vieras
1. Minulla on vuorotyö, menen töihin joko 8:aan, 9:aan tai 10:een. Työmatkaan menee 15 min. Vien 4-vuotiaani hoitoon joko 7.40, 8.40 tai 9.40. Tämä on yleisesti tiedossa, mutta SILTI 9.40 viedessä seuraa voivotteluja miten Venlalta taaaaaas jäi askartelu/aamujumppa/satupiiri välistä, voi voi voi voi. Kun on niin ikävää kun muut lapset sitten juttelee niistä asioista ja Venla on niin ulkopuolinen. Ja tokihan he ymmärtää että vietetään rauhassa aamua jos siihen on mahdollisuus. Vaan kun voi voi voi.

2. Vanhin tyttöni on 16-vuotias. Poikkeuksellisesti mieheni ei pääse yhtenä päivänä hakemaan kuopustamme hoidosta klo 17 mennessä, jolloin päiväkoti sulkee ovensa ja itselläni on samana päivänä juurikin se 10-18 vuoro töissä. Kysyin päiväkodista, josko isosisko 16v voisi sinä päivänä hakea pikkusiskonsa hoidosta, kun muutenkin tätä välillä hoitelee. Ei kuulemma käy. Säännöt on säännöt. Hakijan pitää olla täysikäinen.

Etenkin toi 2-kohta risoo tällä hetkellä todella paljon. Kait se on palkattava joku lastenvahti (siis 18v+) tuoksi illaksi hakemaan pientä hoidosta.

ei ole ketään mummoa tahi ystävää joka voisi lunastaa lapsen ja tuoda portille jossa sitten tyttäresi 16vee ottaisi lapsen vastaan.....
ja ykköskohdan elämöintiä nyt en ymmärrä, sehän on kuitenkin sitä varten se päiväkoti et lapsi on siellä sen ajan kun vanhemmat töissä. meillä ainakin ollaan aika tarkkoja vuoropäiväkodissa noista työajoista ja lapsen hoitoajoista siis siinä sivussa.

Ei ole mummoja tms. tässä lähellä. 500 km päästä löytyy molemmat mummot ja papat.
Ehkä saan lahjottua naapurin äidin hakemaan meidänkin lapsen samalla kun hakee omansa (eri ryhmästä kuin missä meidän tyttö on).

ap

No meillä lapset kans menee välillä myöhempään, eikä kukaan voivottele mitään. Jos ovat askarrelleet niin kyllä meidän lapsille on tarvikkeet jätetty että saavat halutessaan tehdä ja nopeamminhan he ne tekevät kun ei ole yhtäaikaa montaa ohjattavaa. Ja varmasti lapset tekevät sellasia juttuja sitten aamulla kotona, mihin päivähoitokaverit eivät ole päässeet eikä kukaan mitään voivottele.

Oletko soittanut johtajalle tuosta kakkoskohdasta? Jos et kannattaa vielä kokeilla ja selittää tilanne. Päiväkoti on vastuussa lapsesta, jos tälle jotain sattuu kotimatkalla alaikäisen kanssa, joten eivät varmaan halua sitä vastuuta harteilleen ottaa.

Meillä on teinille aina annettu pikkuveli hoidosta, vaikka periaatteessa alaikäiselle ei saisi luovuttaa.

No aivan älytöntä. Luulisi että jos allekirjoittaa itse jonkun poikkesluvan, jolla vapauttaa tarhan vastuusta, niin tuo 16-vuotias voisi hakea sen lapsen. Tuohan on ihan älytöntä pomputtamista ja holhoamista.

Niin ovat ajat muuttuneet... Itse hain pikkuveljen päiväkodista monta kertaa viikossa kun oli ala-asteella! Äiti oli yh ja teki paljon ylitöitä...

Anteeksi välihuomautus! ;)

Meillä pk antaa lapsen yli 12v hakijalle mikäli asiasta on sovittu etukäteen. Jos noin vain menee niin ei saa hakea. Eli parin vuoden päästä saa isosisko hakea pikkuveljensä tarhasta mikäli tarvetta ilmenee.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23786889:
koska nykyinen laki määrää niin. ei siihen sen ihmeempiä perusteluja tarvii.

Ei oo lakia mikä kieltää alle 18v hakemaan pikkusisaruksensa päiväkodista. Just kirjoitin että pojan pk:ssa riittää kun hakija on yli 12v ja hakijasta on ilmoitettu etukäteen.

Kyllä mä periaatteessa ymmärrän tuon että pitää olla täysikäinen hakija vaikka ollessani itse 5-6v, 2 vuotta vanhempi veljeni haki minut tarhasta lähes joka päivä. Eipä tuosta mitään haittaa ikinä aiheutunut. Nykyään tuntuu että höösätään vähän liikaa asioista.

Minkälainen kotimatka teillä ap on? Ainakin jos on tien ylityksiä jne... niin on ihan ymmärrettävää ettei päiväkoti anna alle 18v:lle lasta. Muuten asiassa voitaisiin ainakin mun mielestä joustaa kunhan vanhemmilta/vanhemmalta on saatu allekirjoitettu sopimus asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23786889:
koska nykyinen laki määrää niin. ei siihen sen ihmeempiä perusteluja tarvii.

Näinpä, se menee lain mukaan niin, ei siinä päiväkodinjohtajalle kantelu auta, kun he eivät lakeja tee ja päätä. Eikä kyllä vanhemmatkaan.
Ja lyön vaikka vetoa, että jos 16-v hakisi lasta hoidosta erityisluvalla, ja nuorempi jää auton alle, niin kyllä ollaan valittamassa että päiväkodin pitää korvata vahingot. Kun aina pitäisi saada niinkun itselle on paras..

Ei oo lakia mikä kieltää alle 18v hakemaan pikkusisaruksensa päiväkodista. Just kirjoitin että pojan pk:ssa riittää kun hakija on yli 12v ja hakijasta on ilmoitettu etukäteen.

No se on päiväkodin tyhmyys jos luovuttaa alaikäisen alaikäiselle. Jos päiväkotimatkalla tapahtuu jotain, on päiväkoti vastuuvelvollinen, kun on luovuttanut hoitolapsen alaikäisen huostaan. Ja tämä on ihan lakipykälissä määritelty. Järkevä päiväkodinjohtaja ei tällaista vastuulleen ota. Ymmärrettävistä syistä.

Sovi jonkun toisen lapsen vanhemman kanssa että hakee sun lapsen ja vie sen kotiin siskolle hoitoon tai antaa portilla siskolle mukaan. :)
Säännöt on säännöt emme saa luovuttaa päiväkodista alle 18vuotiaalle hakijalle .

Etkö sitten voisi viedä lasta kaikkina aamuina samaan aikaan? Tai edes silloin 8.40? Päiväkodin päiväohjelma on niin tarkkaan säädelty, ettei sinne paljon säätövaraa jää. Minä olen pätkätyöläinen, mikä tarkoittaa, että ajoittain olen kotona työttömänä. Silti vien lapsen aamuisin hoitoon aina samaan aikaan, haen päiväunien jälkeen kotiin. Näin suositeltiin päiväkodista. Helpottaa hoitajien työtä kun ei tarvitse muistella kuka mihinkin aikaan minä päivänä tulee ja helpottaa lapsen sopeutumista, kun rutiinit säilyvät samana.

Kohdan 2 ymmärrän, sitten pitää vaan hommata täysi-ikäiset varahakijat.

Mitä kohtaan 1 tulee, niin mun poika menee hoitoon joskus jo 6:30, joskus vasta kello 11, ja yleensä jotain siltä väliltä. Ei ole ollut ongelma meille, ei lapselle, eikä hoitajille. Eikä muuten yleensä edes ilmoiteta etukäteen mihin aikaan poika minäkin aamuna tulee, kun ei itsekään sitä voida kovinkaan usein tietää.

Itse luottaisin noin ison lapsen (4v) 15-vuotiaalle tai vanhemmalle. Meillä lapsena kuopus karkaili ja tuli usein yksin kotiinsa. Hyvin meni.
Jos sanot, että kannat vastuun itse, jos jotain sattuu, ja vastuu ei ole päiväkodin tai tuon alaikäisen lapsesi, vaan sinun?

Kyllä se täysi-ikäisyys on ihan ehdoton juttu tänä päivänä. Eli siihen joudut hankkimaan jonkun täysi-ikäisen hakijan. Mutta tuo aamurutina nyt on tietenkin sinun kannalta kurjaa mutta luulen että he aidosti ajattelevat lapsen etua. Kun toimintahan alkaa päiväkodissa klo 9. Mutta eihän sun lapsi nyt kovin paljoa toiminnasta myöhästy ja jos tämä ei edes ole joka-aamuista.

Jos lapset olisivat tärkeitä niin kaikki vietäisiin samaa aikaa. Ja haettaisiin samaa aikaa. Ja aikusiten työt joustaisivat heikompien mukaan. En itse pystyisi keskittymään tekemiseen jos joku lähtisi tai tulisi koko ajan. mutta lasten työtä ei arvosteta. (leikki, askartelu, laulu, jne)

Yhteistyössä