Päiväkoti haluaa lapsen jätettävän heti ekasta päivästä yksin hoitoon. Onko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Meillä vajaa 3 v. on aloittamassa päiväkodissa. Päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että vanhemman läsnäolo ei ole tarpeen vaan heti ekasta päivästä sanotaan heipat ja jätetään sinne. Musta tuntuu aika hurjalta, ettei olisi mitään pehmeää laskua, niin että olen itse paikalla pari päivää tai ainakin osan ekoista päivistä.

Mitä mieltä olette, suostunko päiväkodin tapaan vai jäänkö katsomaan aluksi miten lapsi sopeutuu?

Mulla on siis ollut käsitys, että päiväkotiin jotenkin tutustutaan, eikä vaan tuupata lasta yksin ekana päivänä lasta ihan uuteen ja vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle. Vai näinkö yleensä toimitaan?

riippuu niin paljon lapsesta... eipä noille omille tartte paljo heippoja huudella, itkien ja potkien ne saa leikkipaikoista sun muista raahata kotio.... se on sit eri asia jos sulla on semmonen mamman mussukka jota ei ole "vieraat" juurikaan koskaan hoitaneet

Lapsi aloittaa heti loman jälkeen, kun päiväkoti aukeaa, joten ei voida käydä etukäteen tutustumassa. (Tai ehkä voitaisiin nyt vielä ennen juhannusta, mutta tuskin lapsi muistaa paikkaa kovin tarkkaan yli kuukautta.)

No meillä ei alun tutustumisen jälkeen kyllä käynyt mielessäkään jäädä sinne kykkimään... tulis pikkasen tungosta, jos harvase viikko olisi joku siellä kulkemassa mukana. Toki siis kukin tyylillään mutta ihan yhtä lailla sä joudut sen lapsen sinne yksin jossain vaiheessa jättämään :)

Ettekö ole käyneet tutustumassa? Yleensä käydään tutustumassa ennen hoidon alkua muutamia kertoja sekä äidin kanssa ja niin että äiti menee esim. tunniksi pois, ja kun varsinainen hoito alkaa niin sitten jo jäädään ilman äitiä/isää.

Se on oikeasti lapselle paljon helpompaa, kuin se että äiti roikkuu siellä 2 viikkoa, jopa kuukauden. Nähty on. Se haittaa jo meidän toimintaa.

No olis todella ärsyttävää jos joku mamma istuis tuntikausia muiden tiellä kultsiaan vartioimassa.
Käy nyt vaan hitto soikoon ennen jussia vaikka joka päivä sen tunnin kaks kersas kans tutustumassa. Sillon ko ne on ulkoilemassa.

Etkö voisi sitten sanoa että varsinainen hoito alkaa vasta esim. 3.8., ja jos päiväkoti aukeaisi esim. 1.8. niin ehtisitte kahtena päivänä käydä tutustumassa (ei niin että hengaatte koko päivän, vaan esim. aamupiirin ja aamuleikkien ajan). Jos kerran voit alussa olla töistä pois muutenkin :)

No olis todella ärsyttävää jos joku mamma istuis tuntikausia muiden tiellä kultsiaan vartioimassa.
Käy nyt vaan hitto soikoon ennen jussia vaikka joka päivä sen tunnin kaks kersas kans tutustumassa. Sillon ko ne on ulkoilemassa.

En mä pääse kuin enintään yhtenä päivänä pikaisesti tällä viikolla, enkä varsinkaan keskellä päivää, kun ollaan molemmat töissä.

[QUOTE="aloittaja";24020908]Siis onko oikeasti ihan normaali käytäntö, ettei lapsella ole ollenkaan mitään tutustumista hoitopaikkaan ennen kuin jää sinne yksin?[/QUOTE]

Ei, vaan on tapana käydä tutustumassa ennen hoidon alkua, muutamana päivänä tunnin pari. :)

Riippuu lapsesta. Meillä hoitopaikan toiveena oli että käytäisiin nyt ennen lomaa pari kertaa tutustumassa sen vuoksi, että lapsella olisi joku mielikuva paikasta ja voidaan kesän aikana puhua ja muistella päiväkotia, jossa elokuussa aloitetaan. Kun hoito varsinaisesti alkaa, toivoivat että lapsi voisi aloittaa pehmeällä laskulla siten, että ei olisi heti alusta täysiä päiviä, vaan ensimmäisenä päivänä lounaaseen saakka, seuraavana päivänä hetken pidempään jne. Mutta eivät siis toivoneet että vanhempi jää sinne päivällä koska kuulema haittaa sitä ryhmädynamiikkaa ja ryhmän "muotoutumista" kun äidit pyörivät nurkissa ja "apuina" koko ajan.
Näin lapsi myös alusta asti ymmärtää, että päiväkodissa ollaan ilman äitiä. Luulisi olevan hankalampaakin jos ensin istuu viikon lapsen kanssa päikyssä ja sitten yhtäkkiä jätetäänkin yksin samaan paikkaan.
Minusta kuulosti ihan järkeviltä meidän hoitopaikan toimintatavat. Lapsi on vähän vajaa kolme aloittaessaan.
Jos kyseessä on tosi arka ja ujo lapsi, yrittäisi itse sumplia vaikka ensimmäisen kahden viikon työt siten että lapsi aloittaisi tosi lyhyillä hoitoajoilla hoidossa.

[QUOTE="aloittaja";24020908]Siis onko oikeasti ihan normaali käytäntö, ettei lapsella ole ollenkaan mitään tutustumista hoitopaikkaan ennen kuin jää sinne yksin?[/QUOTE]

Tutustumassa käydään, kyllä.

Käykää vilkaisemassa paikat ja hoitajat nyt ennen juhannusta.

Miellä oli 2 tutustumista. Ekan kerran lapsi kävi siellä syömässä, vanhemmat mukana. Toisen kerran veimme hänet aamulla ja haimme välipalan jälkeen.

[QUOTE="aloittaja";24020924]En mä pääse kuin enintään yhtenä päivänä pikaisesti tällä viikolla, enkä varsinkaan keskellä päivää, kun ollaan molemmat töissä.[/QUOTE]

No sitten lapselle tulee ehkä hiukan karumpi alku hoidossa mutta kyllä se hengissä selviää. :)

[QUOTE="aloittaja";24020864]Mulla on siis ollut käsitys, että päiväkotiin jotenkin tutustutaan, eikä vaan tuupata lasta yksin ekana päivänä lasta ihan uuteen ja vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle. Vai näinkö yleensä toimitaan?[/QUOTE]

No kyllähän fiksuissa päiväkodeissa on juurikin tämä käytäntö. Jos kerran loman aikana ei ole mahdollista tutustua etukäteen paikkaan, olisin kyllä parina päivänä lapsen mukana pari tuntia katsomassa paikkaa itsekin tai hakisin aikaisemmin kotiin.
Me kävimme ehkä 3 päivänä etukäteen leikkimässä aamup.päiväkodin pihalla ja vikalla kerralla taisi ruokaillakin muiden kanssa ja sitten lähdimme kotiin. Varsinainen eka hoitopäivä oli sitten (muistaakseni) lyhyempi, mutta sitten normaalisti.

Lapsiakin on erilaisia. Meidän poika oli sellainen joka itki arkuuttaan kerhoissakin mun sylissä. Halusimme pehmeän alun päiväkotiuralle ja hienosti se lähtikin sitten.

[QUOTE="lastenhoitaja";24020922]Etkö voisi sitten sanoa että varsinainen hoito alkaa vasta esim. 3.8., ja jos päiväkoti aukeaisi esim. 1.8. niin ehtisitte kahtena päivänä käydä tutustumassa (ei niin että hengaatte koko päivän, vaan esim. aamupiirin ja aamuleikkien ajan). Jos kerran voit alussa olla töistä pois muutenkin :)[/QUOTE]

Jotain tällaista mä siis ajattelin. Saisin siis hoidon ekalla viikolla kyllä töistä vapaata ja ajattelin, että noi ekat päivät toimittaisiin noin, että käytäisiin siellä vähemmän aikaa tutustumassa ja sitten vasta jäisi koko päiväksi. Tai olisin aluksi ja jos tuntuu hyvin menevän lähden käymään asioilla ja haen lapsen muutaman tunnin päästä pois. Ja sitten seuraavana päivänä olisin vähän pidemmän aikaa pois.

Kyllä mä suosittelisin että käytte jo nyt ennen lomia tutustumassa porukalla jos se vaan on mahdollista. Mä ainakin vanhempana halusin nähdä minkälaiseen paikkaan lapseni tulee hoitoon menemään. tai sitten pyydät jonkunlaisen kierroksen ekana päivänä viedessä. Mutta en mäkään kyllä lapsen kanssa sinne hoitoon jäisi. Helpommalla pääsee kun lapsi alusta alkaen oppii että tänne paikkaan jäädään ilman äitiä.

[QUOTE="aloittaja";24020963]Jotain tällaista mä siis ajattelin. Saisin siis hoidon ekalla viikolla kyllä töistä vapaata ja ajattelin, että noi ekat päivät toimittaisiin noin, että käytäisiin siellä vähemmän aikaa tutustumassa ja sitten vasta jäisi koko päiväksi. Tai olisin aluksi ja jos tuntuu hyvin menevän lähden käymään asioilla ja haen lapsen muutaman tunnin päästä pois. Ja sitten seuraavana päivänä olisin vähän pidemmän aikaa pois.[/QUOTE]

Miksi se ei sitten käy päiväkodille?

Yhteistyössä