Päiväkodissa katosi lapsen uudet hanskat. Onko päiväkodilla korvausvastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riina"

Vieras
Vein eilen päiväkodille lapsen repussa uudet hanskat. Sanoin, että laittakaa käteen ulos kurahanskojen alle. Iltapäivällä kotiin hakiessa kurahanskojen alla oli jotkut päiväkodin varahanskat. Aamulla kysyin, että missä on lapsen uudet hanskat, kun ei löydy repusta, lokerosta, kuivauskaapista eikä muualta mistä itse älysin etsiä. Hoitaja sanoi, ettei tiedä mutta etsii päivän aikana ne. No, nyt kun hain lapset kotiin kysyin taas missä hanskat niin ei tiennyt ja sanoi, ettei löytyneet etsinnöistä huolimatta. Onko päiväkodilla korvausvastuu? Ei minulla ainakaan ole ylimääräistä rahaa ostaa uusia hanskoja kun päiväkodilla joku edelliset kadotti. Ei varmaankaan ole tahallista (tai mistä sitä tietää onko joku lapsi tahallaan piilottanut...) mutta kyllähän vahingotkin täytyy korvata. Vai?

Ei ole korvausvastuuta. Johan siellä alkaisi yhdellä ja toisellakin "häviimään uusia tuliteriä vaatteita", jos ne korvattaisiin.

En siis tarkoita sinua ap, mutta vanhemmissakin on kaikenlaista hiihtäjää.

Kolmas vaihtoehto on että ne on menneet jollekkin toiselle vahingossa, ja ne palautuu takaisin pk;hon ennemmin tai myöhemmin.

Ei valitettavasti ole korvausvastuuta. Seuraaviin hanskoihin muistat mustalla merkkaustussilla kirjoittaa riittävän isolla lapsesi nimen niin niitä ei varasteta.

Tuosta syystä kirjoitin helvetin isolla lapsen päiväkotivaatteisiin nimet ja päikkärissä ei käytetty rapakautena ulkovaatteina ykköskuteita. Enkä tod. hankkinut päikkärien mitään maltaita maksavia pikkuvaatteita jotka saattoivat kadota.

[QUOTE="vieraana";29905948]Ei valitettavasti ole korvausvastuuta. Seuraaviin hanskoihin muistat mustalla merkkaustussilla kirjoittaa riittävän isolla lapsesi nimen niin niitä ei varasteta.[/QUOTE]

Eihän se ole oikein, että päiväkodilla saa hävitä tavaraa muttei niitä koskaan tarvitse korvata... Itsekin jos rikkoo tai kadottaa toisen omaisuutta, niin toki on korvausvastuu eli täytyy tekemänsä korvata.

Ja kyllä, hanskoissa oli sisäpuolella nimi merkattuna pesuohjelappuun. Ihmettelen vain miten repusta voi kadota hanskat, jos niitä ei muka edes ole käytetty.

Mun ilmeisesti pitää olla tosi tyytyväinen, kun yhden yhtäkään vaatekappaletta ei kadonnut lapseni päiväkotiuran aikana. Monot meni kerran väärään perheeseen, mutta sieltäkin illalla soitettiin ja kerrottiin monojen vaihtumisesta. Mutta ihan kaiken kyllä nimikoin, no en nyt sentään alusvaatteita ja sukkia.

[QUOTE="vaipanvaihtaja";29905961]Päiväkotien pitäisi ehkä alkaa peräämään korvausvastuuta iltapäiväulkoilun jälkeen lasten kotiin päätyneistä ja sinne pysyvästi "unohtuneista" varavaatteista?[/QUOTE]

Meinaatko, että minä en palauttanut varahanskoja päiväkotiin? Kyllä palautin, sillä en kaipaa poikalapselleni vaaleanpunaisia nukkautuneita hanskoja. Ihmettelen sitäkin, miksi lapselle laitettiin nämä varahanskat, kun juuri aamulla mainitsin että repusta löytyy hanskat kurahanskojen alle.

[QUOTE="riina";29905962]Itsekin jos rikkoo tai kadottaa toisen omaisuutta, niin toki on korvausvastuu eli täytyy tekemänsä korvata.
[/QUOTE]

tokitokkiinsa, varmaan on joku täti siellä tahallaan kipannut uudet hanskanne roskikseen. tai myy niitä ehkä eteenpäin?

varmasti sinäkin korvaisit kaverisi polkupyörän, jos se pihastasi varastettaisiin kun kaveri olisi kyläilemässä. saati auton. tai jos kaverin lompsa olisi teillä kun varkaita kävisi. toki sie ilomielin puuttuvat rahat antaisit omistasi.

[QUOTE="riina";29905968]Meinaatko, että minä en palauttanut varahanskoja päiväkotiin? Kyllä palautin, sillä en kaipaa poikalapselleni vaaleanpunaisia nukkautuneita hanskoja. Ihmettelen sitäkin, miksi lapselle laitettiin nämä varahanskat, kun juuri aamulla mainitsin että repusta löytyy hanskat kurahanskojen alle.[/QUOTE]

Nippelitietoa. Valitettavasti. Aamuvuoron hoitaja ei millään muista kaikkea tuollaista nippelitietoa välittää iltavuoroon, kun lapsia on paljon. Lisäksi siellä voi pukijoina olla esim. laikkareita tai opiskelijoita.

Toivottavasti hanskat oli nimikoitu hyvin, niin todennäköisimmin löytävät tiensä takaisin teille.

Sulla ei ole ollenkaan käynyt mielessä, että todennäköisesti syypää ei ole päiväkoti, vaan sen asiakkaat? Joku lapsi/vanhempi on ne ottanut joko tahallisesti tai tahattomasti. Pk:n henkilökunta niitä tuskin on hukannut.

tokitokkiinsa, varmaan on joku täti siellä tahallaan kipannut uudet hanskanne roskikseen. tai myy niitä ehkä eteenpäin?

varmasti sinäkin korvaisit kaverisi polkupyörän, jos se pihastasi varastettaisiin kun kaveri olisi kyläilemässä. saati auton. tai jos kaverin lompsa olisi teillä kun varkaita kävisi. toki sie ilomielin puuttuvat rahat antaisit omistasi.

Jos kaverini omaisuutta varastettaisiin minulta, niin toki minä sen hänelle korvaisin. Kotivakuutuksesta.

Sitten jos kaverini omaisuus varastettaisiin pihastani hänen ollessa kyläilemässä minun luonani, se varmaan korvattaisiin hänen vakuutuksestaan tai menisi muuten hänen piikkiinsä.

Myös jos minä olisin lasten kanssa vaikka kahvilassa ja hanskat katoaisivat siellä, niin menisi minun piikkiini... ja jos olisin siellä päiväkodilla ja sinä aikana hanskat katoaisivat kun olisin vastuussa lapsistani, niin olisi minun vastuullani. Mutta ei siinä tapauksessa kun lapset ovat hoidossa ja minä en ole koko päiväkodilla. Tässä tapauksessa tavarat ja lapset ovat päiväkodin vastuulla ja mielestäni päiväkodilla on korvausvastuu.

Mun poika on ollut tarhassa 2 kk ja on jo hävinnyt hanskat, sormikkaat ja kumisaappaat, kaikki tietysti nimikoituja. Ottaa päähän mutta ei sille mitään voi. Kurahanskatkin hävis mutta olivat palautuneet muutaman päivän päästä takaisin jostain.

[QUOTE="riina";29906004] Tässä tapauksessa tavarat ja lapset ovat päiväkodin vastuulla ja mielestäni päiväkodilla on korvausvastuu.[/QUOTE]

Mieltä saa olla mitä vaan, mutta olet väärässä. Mukavaahan se toki olisi jos joka ryhmässä olisi oma aulavahti, joka vartioi lasten omaisuutta. Mutta se on vähän niinkuin mahdotonta siihen about 250€:n kuukausihintaan.

Mun poika on ollut tarhassa 2 kk ja on jo hävinnyt hanskat, sormikkaat ja kumisaappaat, kaikki tietysti nimikoituja. Ottaa päähän mutta ei sille mitään voi. Kurahanskatkin hävis mutta olivat palautuneet muutaman päivän päästä takaisin jostain.

Mä en todellakaan hyväksyis missään olosuhteissa sellaista, että noin paljon häviää... mm. kumisaappaat katoaa ja kukaan ei korvaa. Ei siinä ole järkeä, että pitää koko ajan uutta ostaa sen takia, että joku tykkää joko kadottaa tai varastaa lapselta vaatetusta.

[QUOTE="riina";29906018]Mä en todellakaan hyväksyis missään olosuhteissa sellaista, että noin paljon häviää... mm. kumisaappaat katoaa ja kukaan ei korvaa. Ei siinä ole järkeä, että pitää koko ajan uutta ostaa sen takia, että joku tykkää joko kadottaa tai varastaa lapselta vaatetusta.[/QUOTE]

Ei ole vaihtoehtoa.

Se on väärin, että päivähoidossa hoitopäivän aikana voi hävitä paljon tavaraa eikä kukaan ole siitä vastuussa. Kyllä päiväkodilla joku vastuuvakuutus täytyisi olla tätä varten.

[QUOTE="riina";29906032]Se on väärin, että päivähoidossa hoitopäivän aikana voi hävitä paljon tavaraa eikä kukaan ole siitä vastuussa. Kyllä päiväkodilla joku vastuuvakuutus täytyisi olla tätä varten.[/QUOTE]

Ja kukas sen sikahintaisen vakuutuksen maksaa? Sinäkö?

[QUOTE="riina";29906032]Se on väärin, että päivähoidossa hoitopäivän aikana voi hävitä paljon tavaraa eikä kukaan ole siitä vastuussa. Kyllä päiväkodilla joku vastuuvakuutus täytyisi olla tätä varten.[/QUOTE]

vaikka olisikin tuommoinen vakuutus, niin se että hoitajalle on sanottu et repussa on hanskat, ei varmaankaan riittäisi vakuutusyhtiölle vakuudeksi siitä et hanskoja on ollut.

mä en muista et ikinä olis lasten tavaroita kadonnut, tosin mä en iltapäivällä edes muistanut mitä lapsille oli aamulla päälle laitettu, joten johtuu pitkälle siitäkin :xmas:

Yhteistyössä