Päiväkodissa ei uskota, että vaatteet kestää kosteutta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällä ei oo perusteltu. Voin kysyä. Mutta musta se on älytön perustelu. Onhan lapsilla muutenkin eri varustukset, pitääkö mennä huonoimman mukaan aina? Eli jos jonkun vanhempi ei saa tuotua sinne vaikka varavaatteita, niin muillekaan ei vaihdeta... tai aurinkorasvat, aurinkolasit, xylitol-pastillit, juomapullot, kasvun kansiot... kaikki ei tuo näitä.

Eikö ksylitol-pastillit tule päiväkodin puolesta? Itse, omiako sinne pitää raahata?

Keskustelin joskus asiasta päiväkodinhenkilökunnan kanssa ja vastaus oli sangen järkevä. Esim kauden loppuvaiheilla todella monen lapsen puvut alkavat kuitenkin päästää vedet sisään, heillä on aika kova työ muistaa, kenen puku pitää veden ja kenen ei - merkki kun ei lopulta sitä kerro. Ja monella lapsella on useampi puku kierrossa, joten muistaisitteko itse mikä 60 vaatteesta ei pidäkään vettä ja vaatii kurikset? Vai pitäisikö olla joku lista, että Matin vihreä haalari pitää ja Pertin keltainen ei ja... Vaikka kaikki olisivatkin sitä reimatekkiä.

Meillä hoitajat menevät minusta järkevästi, kuravaatteet kurakeleillä ja lapsen saa puhtaana autoon. Ollaan kyllä toivottukin sitä. Pienen kosteuden keleillä vain normivaatteet päällä. Yhtenä lopputalvena käyttivät päätään ja jättivät pojalta loskakelillä pois kurahousut, koska tiesivät puvun olevan yhä kunnossa ja pojan kuumaverinen.

Kuravaatteet on helppo huuhtasta mut jos vesi/kuraleikkien jälkeen ulkoilupukua alkaa huuhtoa niin menee ulkoilu vähän hankalaks. En ymmärrä miksei suojaavia sadevaatteita voi käyttää päällä eikä ne nyt niin paljoo hiosta kun ovat kuitenkin tosi ohuet.

Olethan sanonut ap erikseen siellä hoidossa ettei tarvi niitä kuriksia?
Mulla on omilla pojilla vedenpitävät haalarit enkä ole edes kurahousuja päiväkotiin vienyt. Inhosin ite kurahousuja lapsena ja päätin että kun nykyisin on varaa valita niin ostan pojille kunnon haalarit. Olen sanonut siellä pk:ssa että myös ne saa huuhtoa samalla tavalla hanan alla ja jos huomaavat että on tullut reikä tai muuten ei vaate enää pidä vettä niin pitää sanoa siitä minulle. ja kun haen poikia hoidosta ja ovat kovin kuraisia huuhtelen ne päiväkodilla ja heitän just ennen autoon menoa haalarit pois.
Olen myös itse päiväkodissa töissä ja olen kysynyt vanhemmilta että laitetaanko kurahousut jos tiedän että myös haalari pitää veden. Jotkut vanhemmat tai hoitajatkin ovat sitä mieltä että se haalari säilyy siten puhtaanpana..joka on tietysti totta, mutta sitä en ymmärrä miksi sit tarvii ostaa semmonen vedenpitävä ja melko hinnakaskin haalari, jota ei sitten raskita käyttää siihen tarkotokseen mihin se on tarkotettu?

[QUOTE="Mariia";21965546]
Olen myös itse päiväkodissa töissä ja olen kysynyt vanhemmilta että laitetaanko kurahousut jos tiedän että myös haalari pitää veden. Jotkut vanhemmat tai hoitajatkin ovat sitä mieltä että se haalari säilyy siten puhtaanpana..joka on tietysti totta, mutta sitä en ymmärrä miksi sit tarvii ostaa semmonen vedenpitävä ja melko hinnakaskin haalari, jota ei sitten raskita käyttää siihen tarkotokseen mihin se on tarkotettu?[/QUOTE]

No sen takia, että meillä käytetään ulkovaatteita myös vapaa-ajalla (kotona en käytä kuriksia) ja auton sisäpesu maksaa 200e/kerta. En näe mitään haittaa, että pahimmalla kelillä helpotetaan mun elämää. Puvun ominaisuudet kuitenkin tulevat käytettyä, vaikka joka lätäkössä ei sillä uida...

No sen takia, että meillä käytetään ulkovaatteita myös vapaa-ajalla (kotona en käytä kuriksia) ja auton sisäpesu maksaa 200e/kerta. En näe mitään haittaa, että pahimmalla kelillä helpotetaan mun elämää. Puvun ominaisuudet kuitenkin tulevat käytettyä, vaikka joka lätäkössä ei sillä uida...

Niin juurihan kirjoitin että otan haalarit ennen autoon menoa pois, joten eivät sotke autoa (josta mieheni on kyllä hyvinkin tarkka ja sisäpesunkin suoritamme tarvittaessa itse). ja koska se on sinun valintasi niin ok.

Niin ja kyllä ainakin pk:ssa jossa itse työskentelen tulevat pastillit talon puolesta ei niitä tarvi vanhempien sinne todellakaan tuoda.

[QUOTE="Mariia";21965657]Niin juurihan kirjoitin että otan haalarit ennen autoon menoa pois, joten eivät sotke autoa (josta mieheni on kyllä hyvinkin tarkka ja sisäpesunkin suoritamme tarvittaessa itse). ja koska se on sinun valintasi niin ok.

Niin ja kyllä ainakin pk:ssa jossa itse työskentelen tulevat pastillit talon puolesta ei niitä tarvi vanhempien sinne todellakaan tuoda.[/QUOTE]

Mä kokisin aika hankalaksi kuljettaa kaksi vaatteita mukana, koska eihän lasta voi ulkovaatteitta sinne autoonkaan pistää. Sisäpesun toki voi tehdä itse, mutta se ikävästi häiritsee vapaa-aikaa :D

Mä kokisin aika hankalaksi kuljettaa kaksi vaatteita mukana, koska eihän lasta voi ulkovaatteitta sinne autoonkaan pistää. Sisäpesun toki voi tehdä itse, mutta se ikävästi häiritsee vapaa-aikaa :D

Miksi ei voi laittaa ulkovaatteitta? No ei meillä olekaan kaksia ulkovaatteita vaan menevät sisävaatteilla autoon ,koska auto on jo ehtinyt lämmetä kun olen töistä poikien pk:lle ajanut. Asun sen verran pohjoisessa että meillä niitä kurakelejä ei talvisin juurikaan ole. ja ne mahdolliset kurat on kyllä helppo siivota nahkapenkiltä tai sit ottaa poikien istuinten päälliset pesuun.

Meillä niitä puettiin sen takia kun osa äideistä toivoi että laitetaan kurikset päälle ettei mene likaiseksi vaatteet ja toien syy oli että on kuulema helpompi pitää puhtaana kun vain ottaa kurikset päältä pois.Näitä samoja "ongelmia" on niin monessa paikassa.

Ja minähän olin tunnetusti se ikävä äiti joka paasasi aina joka aamu että meidän lapsille ei sitten tartte laittaa kuravaatteita päälle enkä niitä sinne vienyt edes.Hyvin meni kyllä perille mutta aina siitä sai sanoa kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
NO meillä kyllä uskovat, että puju kestää vettä! Ja se, että jos se nyt sattuu olevan jonkun lapsen mielestä epäreilua, että meidän lapsella onkin sellainen puku niin en voi sitten mitään.
Kaikilla on mahdollisuus hankkia sellainen! On muutenkin kätevämpi kun kuravaatteet. Lähtee pyyhkimällä puhtaaksi.

Mielenkiintoista luettavaa...

Tilasin juuri talveksi haalarin missä vesipilari 20 000 ja vyötäröstä alaspäin corduraa eli taidan tuoda kuravaatteet kotiin että haalari pääsee kunnolla testiin. Ei muuten tiedä onko haalari niin kestävä ja vedenpitävä mitä sanotaan. ;)

Tällä ei oo perusteltu. Voin kysyä. Mutta musta se on älytön perustelu. Onhan lapsilla muutenkin eri varustukset, pitääkö mennä huonoimman mukaan aina? Eli jos jonkun vanhempi ei saa tuotua sinne vaikka varavaatteita, niin muillekaan ei vaihdeta... tai aurinkorasvat, aurinkolasit, xylitol-pastillit, juomapullot, kasvun kansiot... kaikki ei tuo näitä.

No siis nimenomaan siksi, että ne kurikset kun on niin epämukavat lasten mielestä, että siksi ainakin siellä missä olin töissä, kaikki laittoi ne tai sitten kenenkään ei tarvinnut. Tosin siitä on jo muutamia vuosia aikaa ja nykyään on yhä enemmän näitä Reimatekkejä, joten tilanne voi olla jo toinen... tiedä sitten. Nuo antamasi esimerkit eivät ole oikeastaan tähän verrannollisia, koska vaikkapa varavaattet on vaatteet siinä missä muutkin vaatteet; pastilleja ei päiväkoteihin tuoda itse, enkä ole kuullut että kasvunkansioitakaan, aurinkolasit ja rasvat taas sellainen ylimääräinen lisä, josta en ole ainakaan itse havainnut ristiriitoja syntyneen... Mutta ne ainaiset kurikset ja se "miks ton ei tarvi laittaa?"... Mutta tää siis vaan mun kokemus muutaman vuoden takaa ja voi olla jo ihan puuta heinää. Toivottavasti saat asian selväksi, kuitenkin :)

Ihan hirveä muovipussi on tec asu + kurahaalari yhdistelmä. Tec asu periaatteessa hengittää, mutta pienen pienen murto-osan siitä mitä kalvoton tuulipuku. Olisi siis paljon lapsiystävällisempää käyttää tavallista pukua jos kuriksia kuitenkin käytetään. Mutta eihän vanhemmat laita lapsilleen tavallista pukua kun sehän on noloa ja muoditonta ja sitten vielä joku luulee, että he ovat köyhiä!

samallalailla sen tec-asun voi suihkuttaa puhtaaksi kuin kurapuvunkin, miksi se pitäisi märällä rätillä pyyhkiä?

Ihan hirveä muovipussi on tec asu + kurahaalari yhdistelmä. Tec asu periaatteessa hengittää, mutta pienen pienen murto-osan siitä mitä kalvoton tuulipuku. Olisi siis paljon lapsiystävällisempää käyttää tavallista pukua jos kuriksia kuitenkin käytetään. Mutta eihän vanhemmat laita lapsilleen tavallista pukua kun sehän on noloa ja muoditonta ja sitten vielä joku luulee, että he ovat köyhiä!

samallalailla sen tec-asun voi suihkuttaa puhtaaksi kuin kurapuvunkin, miksi se pitäisi märällä rätillä pyyhkiä?

Jos tec-puvun huuhtelee kraanan alla samalla tavalla kuin kurahousut, se kastuu sisäpuolelta. Ja sitten sitä ei saa millään ilveellä kuivaksi iltapäiväulkoilua varten. Niitä pukuja kun ei voi laittaa kuivauskaappiin kuivumaan kuten kuriksia. Siksi siis se pitäisi pyyhkiä.

Meillä on lapsilla tec-haalarit, päiväkodilla lisäksi kuravaatteet ja ulkoiluhousut ja hupparit. Kotona ulkoillaan pelkillä tec-haalareilla ja päiväkodissa olen sanonut, että lapset saa meidän puolesta päästää ulos pelkästään niilläkin. Mutta oikeasti, mitä väliä? Kyllä se lapsi yhden ulkoilun selviää hengissä ihan millä vain yhdistelmällä noista kamppeista... Mä en ainakaan viitsi valittaa noin pienistä asioista. Mulle on paljon tärkeämpää, että mun lapsesta muuten huolehditaan niin, että hänellä on siellä turvallinen ja hyvä olla ja hän viihtyy siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä välii;21968393:
Meillä on lapsilla tec-haalarit, päiväkodilla lisäksi kuravaatteet ja ulkoiluhousut ja hupparit. Kotona ulkoillaan pelkillä tec-haalareilla ja päiväkodissa olen sanonut, että lapset saa meidän puolesta päästää ulos pelkästään niilläkin. Mutta oikeasti, mitä väliä? Kyllä se lapsi yhden ulkoilun selviää hengissä ihan millä vain yhdistelmällä noista kamppeista... Mä en ainakaan viitsi valittaa noin pienistä asioista. Mulle on paljon tärkeämpää, että mun lapsesta muuten huolehditaan niin, että hänellä on siellä turvallinen ja hyvä olla ja hän viihtyy siellä.
Peesi:flower:

Jos tec-puvun huuhtelee kraanan alla samalla tavalla kuin kurahousut, se kastuu sisäpuolelta. Ja sitten sitä ei saa millään ilveellä kuivaksi iltapäiväulkoilua varten. Niitä pukuja kun ei voi laittaa kuivauskaappiin kuivumaan kuten kuriksia. Siksi siis se pitäisi pyyhkiä.

minä ostin talveksi tec- puvun jonka saa kuivata kaapissa, se oli kestävyyden jälkeen tärkein valintakriteeri :)

Toi sisäpuoli muuten on ongelma. Mä just totesin, että Lenne on muuten ihan kiva, mutta se puuvillavuori kastuu tosi herkästi ja kuivuu ihan tajuttoman hitaasti. Paras on vuoreton kalvopuku, joka oikeastaan ei kastu ollenkaan. Mutta niitä on lapsille tarjolla tosi vähän.

Mutta nykyään taitaa olla rumpukuivaus sallittu melkein kaikissa puvuissa. Ja kaapissa olen kuivannut vaikka ei ole rumpukuivausta sallittukaan. Sillä jos asu kestää 30 asteen pesun tai 30 asteen ulkolämpötilan, niin kyllä se miedon lämmön kaapissakin kestää :D

Alkuperäinen kirjoittaja mitä välii;21968393:

Sama systeemi itselläni ja samat ajatukset! En mä ainakaan jaksaa valittaa päivästä toiseen, että "miksi mun kullannupulle on taas puettu kurikset, vaikka olen pienen omaisuuden investoinnut tecciin.....". MInä ulkoilutan kotona lapset niinkun koen itselleni helpommaksi ja kätevämmäksi, päiväkotin henkiläkunta ulkoiluttaa heidän pk:ssa siinä vaateyhdistelmässä, jotka he kokevat helpommaksi ja toimivammaksi. Pääasia on, että hulehtivat lapsistani muuten hyvin!