Päiväkodissa ei uskota, että vaatteet kestää kosteutta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksei

Vieras
Kyseessä 5 v erittäin liikkuva lapsi, jolla ON Ticketin takki ja housut ja me ollaan ulkoiltu lapsi ne päällä täysin kaatosateessa kotioloissa, ei ole mennyt läpi. Päiväkodissa ei vaan uskota sitä, vaikka oon todistanut eli tultiin viime viikolla sateessa ja näytin että ei oo mennyt tippaakaan läpi...

Mutta mikä huvittavinta, vetävät ne sadevaatteet ulkovaatteiden päälle. Mikä järki siinä on? Jos kerta haluavat käyttää niitä sadevaatteita, niin eikö olisi järkevämpää vetää ne sisävaatteiden päälle, kumminkin on sadepäivinä ihan collegehousut ja pitkähihainen paita. Lapsi on sitten hikisenä, kun on monet vaatteet, joista yhdet tosi hiostavat....

Jaa sitä en tiedä miksei kosteussuojavaatteet kelpaa, mutta itse en koskaan ole käyttänyt lapsilla sadevaatteita suoraan sisävaatteiden päällä koska mielestäni niillä tulee kylmä. Meillä on ainakin ulkona jo sen verran viileää, että jos kylmyyden päälle lisää kosteuden tai suoranaisen sateen, niin lapsi kyllä jäätyy jos alla on vaan paita ja college-housut.

Uskon, ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa tai kykyä ruveta arvioimaan kenen vaatteet kestävät vettä ja kenen ei. Helpompi kun kaikille puetaan ne kuravaatteet. Lisäksi kuravaatteet on helpompi esim. huuhtoa kurasta. Tottakai kuravaatteet laitetaan ulkovaatteiden päälle. Eihän sitä muuten tarkene.

Osassa päikkyä varmaan tasapuolisuudenkin vuoksi.Jos osa menee ilman kuriksia ja osalle laitetaan,muut voivat rutista.
Ja kaikkia kosteussuojahaalareita ei voi kuivata kuivauskaapissa joten ei ehkä ehdi kuivumaan iltapäiväkisi.

mä en vienyt hoitoon sadevaatteita, meillä ei edes ole. Aikansa meni, ennen kuin uskoi, että tecci kestää vettä. 2v oli istunut rapakossa ja sisällä ollut täysin kuiva. Sitten hoitaja uskoi ja lakkasi kuravaatteilla ahdistelun.

Oletko varma, että haluat kotiin pk-päivän jälkeen kuraiset ja likaiset ulkovaatteet? Kuravaatteet on helppo huuhdella ja laittaa kuivauskaappiin, mutta ei kellään ole päiväkodissa aikaa ryhtyä pyyhkimään kostealla pyyheellä noita kosteussuojattuja ulkovaatteita. Eli niiden huolto jää sitten kyllä tekemättä.

Itse kyllä ihmettelen vanhempien kuravaateinhoa. Tavallinen ulkopuku+kuravaatteet on oikeasti hyvä yhdistelmä sadesäällä. Kaikkein eniten minä itse inhoan näitä muka kosteuden pitäviä ulkokäsineitä, jotka eivät oikeasti kestä kuraleikkejä (ja näillä lapsilla ei sitten saa käytää kurakäsineitä). Kädet ovat yleensä parin lätäkössä käynnin jälkeen märät ja koska noita käsineitä ei saa laittaa kuivaukaappiin, niiden kuivuminen vie tuhottoman kauan.

Kurahousut on kätevämmät, hanki päiväkotiin joku vettä pitämätön kevyt hengittävä edullinen välikausipuku niin ei mene kallis tiketti ominaisuuksineen suotta hukkaan

Oletko varma, että haluat kotiin pk-päivän jälkeen kuraiset ja likaiset ulkovaatteet? Kuravaatteet on helppo huuhdella ja laittaa kuivauskaappiin, mutta ei kellään ole päiväkodissa aikaa ryhtyä pyyhkimään kostealla pyyheellä noita kosteussuojattuja ulkovaatteita. Eli niiden huolto jää sitten kyllä tekemättä.

Itse kyllä ihmettelen vanhempien kuravaateinhoa. Tavallinen ulkopuku+kuravaatteet on oikeasti hyvä yhdistelmä sadesäällä. Kaikkein eniten minä itse inhoan näitä muka kosteuden pitäviä ulkokäsineitä, jotka eivät oikeasti kestä kuraleikkejä (ja näillä lapsilla ei sitten saa käytää kurakäsineitä). Kädet ovat yleensä parin lätäkössä käynnin jälkeen märät ja koska noita käsineitä ei saa laittaa kuivaukaappiin, niiden kuivuminen vie tuhottoman kauan.

Osalla on varmaan varakäsineet mukana.Toki ei varmaankaan kaikilla.

Mutta en itsekään ymmärrä tätä kuravaateinhoa.Lapset niistä kuitenkin tuntuu tykkäävän päikyssä?

[QUOTE="vieras";21964263]Osalla on varmaan varakäsineet mukana.Toki ei varmaankaan kaikilla.

Mutta en itsekään ymmärrä tätä kuravaateinhoa.Lapset niistä kuitenkin tuntuu tykkäävän päikyssä?[/QUOTE]

Joillain on varakäsineet, toisilla ei. Mutta se ei muuta sitä, että lasten kädet kastuu (ja kylmenee) melkein samantien kun ulos pääsevät, jos heillä on sellaiset "kosteuden pitävät" käsineet, eikä heille saa laittaa kurakäsineitä.

[QUOTE="vieras";21964263]Osalla on varmaan varakäsineet mukana.Toki ei varmaankaan kaikilla.

Mutta en itsekään ymmärrä tätä kuravaateinhoa.Lapset niistä kuitenkin tuntuu tykkäävän päikyssä?[/QUOTE]

Mitä oon päiväkodissa töissä ollut, niin nimenomaan eivät tykkää. Liekö vanhemmat opettaneet tämänkin hienon asian.. Turha itkeä sitten teini-iässä kun ei mene pipo päähän, noin kärjistetysti. Miksi ihmeessä sitä pukeutuakaan sään vaatimalla tavalla....

Ja yllä on monta kertaa kuvattu miksi ne kuravaatteet on oikeesti hyvät sadesuojavaatteista huolimatta.

Musta on just hyvä kun voin hakiessa vetäistä ne kuravaatteet lapsen päältä ja suihkuttaa puhtaaksi ja jättää kuivumaan, lapsi tulee autoon kotimatkalle puhtaassa, kuivassa haalarissa :)

Joo tuo on tullut itsekin PK:ssa sijaisena ollessa havaittua, että niiden kurakamppeiden kanssa saa useimmiten tapella. Ja jos joku saa mennä ulos ilman kuravaatteita tällaisen vettähylkivän puvun ansiosta, se on toisten mielestä epäreilua, vaikka kuinka koitat selittää, että "Tiinan puku on sellainen, että se ei tarvitse kuravaatteita". Oletko ap varma, että kyse ei ole vain tästä?

Jaa sitä en tiedä miksei kosteussuojavaatteet kelpaa, mutta itse en koskaan ole käyttänyt lapsilla sadevaatteita suoraan sisävaatteiden päällä koska mielestäni niillä tulee kylmä. Meillä on ainakin ulkona jo sen verran viileää, että jos kylmyyden päälle lisää kosteuden tai suoranaisen sateen, niin lapsi kyllä jäätyy jos alla on vaan paita ja college-housut.

Ei jäädy, ei täällä oo niin kylmää vielä. Ja sama homma oli kesälläkin. Oliko silloinkin niin kylmää?

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön;21964318:
Musta on just hyvä kun voin hakiessa vetäistä ne kuravaatteet lapsen päältä ja suihkuttaa puhtaaksi ja jättää kuivumaan, lapsi tulee autoon kotimatkalle puhtaassa, kuivassa haalarissa :)
Juuri näin.
Kun meidän pienimmät olivat pph:lla niin tytöillä oli suprafillit. Sanottiinkin pph:lle ettei kuriksia tarvitse käyttää. Muuten homma oli ihan ok mutta yltäpäältä kuraisen lapsen kuljettaminen autossa ei ollutkaan ihan niin ok.

Meillä just perjantaina kysyttiin hoidossa...mitä puen pojalle kotona satella. Kun täällä päikyssä on haalari ja sadeaatteet ja poika on ihan hikinen vaikak alla olis vaan ihan perus ohuet vaatteet. Sanoin suoraan eteti meillä käytetä sadevaatteita kun puvut pitää vettä vaikka sateella ollaankin ulkona.

Sanoi että okei hyvä. He kirjaa ylös tämä helpottaa heitä ja lasta. Ettei tarvitse pukea kuravaatteita. :)

Musta on väärin josse on jotain tasapuolisuutta... pitääkö saman taqsapuolisuuden vuoksi kaikilta ottaa varavaatteetkin pois, kun osalla ei niitä ole? Tai xylitol-pastillit, kun niitäkään ei kaikki vanhemmat tuo?

Meillä on kurahanskat kyllä ja pitää niitä.

[QUOTE="vieras";21964190]Uskon, ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa tai kykyä ruveta arvioimaan kenen vaatteet kestävät vettä ja kenen ei. Helpompi kun kaikille puetaan ne kuravaatteet. Lisäksi kuravaatteet on helpompi esim. huuhtoa kurasta. Tottakai kuravaatteet laitetaan ulkovaatteiden päälle. Eihän sitä muuten tarkene.[/QUOTE]

Ei tarvi arvioida, kun olen sanonut monta kertaa joka hoitajalle...

Me kävellään/pyöräillään kotiin, hoitajat tietää senkin (asutaan parin talon päässä päiväkodista), joten ei tarvi autoa varoa. Ja mä teen kyllä ne vaatehuollot kotona ihan mielellään, jos lapsen ei tarvi hiostua sen takia + tein muuten päiväkodissa perjantaina ne huuhtelut sadevaatteilekin, kun mentiin riisumaan ne pois eteiseen kotiin lähtöä varten.

Olen ihan varma.

Mä en muuten niitä inhoa, mutta lapsi hiostuu niiissä. Meillä on kyllä ihan kurahanskat + parit varahanskatkin siellä, joten ei osunut.

Joo tuo on tullut itsekin PK:ssa sijaisena ollessa havaittua, että niiden kurakamppeiden kanssa saa useimmiten tapella. Ja jos joku saa mennä ulos ilman kuravaatteita tällaisen vettähylkivän puvun ansiosta, se on toisten mielestä epäreilua, vaikka kuinka koitat selittää, että "Tiinan puku on sellainen, että se ei tarvitse kuravaatteita". Oletko ap varma, että kyse ei ole vain tästä?

Tällä ei oo perusteltu. Voin kysyä. Mutta musta se on älytön perustelu. Onhan lapsilla muutenkin eri varustukset, pitääkö mennä huonoimman mukaan aina? Eli jos jonkun vanhempi ei saa tuotua sinne vaikka varavaatteita, niin muillekaan ei vaihdeta... tai aurinkorasvat, aurinkolasit, xylitol-pastillit, juomapullot, kasvun kansiot... kaikki ei tuo näitä.

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön;21964409:
Miten te toimitte sen kuraisen kosteussuojahaalarin kanssa, kun olette autolla kotiin hoidosta lähtemässä?

Me ei ikinä haeta autolla. Tai viime vuonna haettiin 2 kertaa, kerran lääkäriin. Toisen kerran lähdettin suoraan viikonloppureissuun. Eli lähdettiin siitä suoraan johonkin autolla. Ne kerrat kävin eteisessä vaihtamassa toiset siistimmät ulkovaatteet autosta päälle ja otin ne toiset mukaan tai jätin sinne päiväkotiin, riippuu tarvittiinko niitä vielä ennen seuraavaa päiväkotikertaa.

meillä ei tarvitse päiväkotiin tuoda kuravaatteita, osalla on pelkät kosteussuojavaatteet,
mutta kuravaatteet on mahtavat, meillä haetan aina lapsi kävellen/pyörällä ja on mielestäni todella helppoa, että voi vaan jättää kuravaatteet suihkutuksen jälkeen päiväkotiin, päiväkodin piha on kokonaan hiekkaa ja toi eskarikin on yltäpäältä märässä hiekassa, jos on ollut sadepäivä. en todellakaan halua yhtään enempää hiekkaa meidän pieneen tuulikaappiin.
ainoa minulle ymmärrettävä perustelu olla käyttämättä kuravaatteita on, että lapsi on vielä niin pieni, että liikkuminen on vaikeaa kuriksissa.

Meillä on likoilla sekä kuravaatteet että kosteuden pitävät vaatteet tarhassa ja käyttävät niitä sitten parhaaksi katsomallaan tavalla.Tuo on totta että on ihanaa kun voi kuoria sen pällimäisen yltä päältä kurassa olevan kerroksen kun lähtee autolla kotiin ilman että jokapaikka on kurassa.Toisaalta sitten huono puoli on se että noissa kosteussuojavaatteissa on yleensä hyvä hengittävyys joka ei sitten pääse oikeuksiinsa kun siihen päälle on kiskottu kumipuku :( Meillä onneks likat ei oo kovin hikoilevaa tyyppiä mutta jollain lämminverisemmällä lapsella on kyllä varmasti hiki päässä.