Päiväkodin toiminta askarruttaa. Onko oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Tyttären päiväkodista oli tänään tehty retki toiseen puistoon, jonne matkaa n.1km suuntaansa. Matkan tekivät kävellen. Mukana oli 3-5 vuotiaita lapsia.Rekestä ei ollut ilmoitettu mitään etukäteen, extempore olivat vaan lähteneet.

Tänään tyttöä hakiessa hoitaja ilmoitti, että huomenna sitten uimapuku mukaan, he menevät tähän samaiseen puistoon uimaan!!!

Eihän noin voi toimia?

Minä en ainakaan halua, että 3-vuotias tyttäreni viedään jossain ryhmässä uimaan ilman että jompi kumpi meistä vanhemmista on mukana. Johan tuo asia on turvallisuusriski ja saako päiväkoti muka viedä lapsia uimaan???

Vihastuttaa niin, ettei taida uni tulla tänä yönä, kun mietin minkälaisen saarnan huomenna pidän päiväkodissa.

Tänään olin jotenkin niin tyrmistynyt tyttöä hakiessa, etten saanut sanaa suustani.

No voithan sinä kieltää viemästä lastasi uimaan. Tuskin vievät. Lapsi jää jonkun kanssa pk:lle sillä aikaa kun muut ovat puistossa. Ja kyllä tuollaisett retket lähialueille on ihan sallittuja ei aina tarvii olla pk:n pihalla.
Varsinkin kun näin kesällä lapsia hoidossa vähemmän niin on henkilökunnalla paremmat resurssit retkiin. Eikös se vain ole mukavaa vaihtelua lapsille ?

NO EN MINÄKÄÄN PÄÄSTÄS LASTANI UIMAAN NOIN ..ei tule kuulonkaan!!! Eihän sitä hyvänen aika tädit ehi joka lasta vahtimaan ja ne lapsethan kerkee!!! Ei missään nimessä!

mä kyllä luulen, että päiväkodista ei saa noin vaan viedä uimaan. en kyllä varma ole. itse työskentelen kotipalvelussa ja me ei tod saada vielä vanhuksia uimaan jos he haluavat, omaisen kans saa.no joo vähä eri asia hoitaa lapsia kun vanhhuksia, mutta luulisi olen sama periaate

Ex tempore- retket on ihan normaali juttu mun mielestä.

Uintireissut on asia erikseen...ovatko menossa uimaan vai puistossa olevaan lasten kahluualtaaseen? :whistle:

Mä päästäisin omani kyllä uimaan, ja kahluualtaaseen ihan ilman miettimistäkin. Lapset nauttivat siitä, ja luotan että pk:n henkilökunnalla on älliä sen verran, että tietävät rajansa: tuskin he kokemuksensa perusteella lähtisivät uintireissulle jos eivät tietäisi että pystyvät lapsia siellä valvomaan.

Päästäisin kyllä lapseni uimaan. Tai siis yleensä puistoissahan on sellaisia kahluualtaita lapsille. Eli eivät he varmaan mitään uimakoulua siellä pidä, vaan kahlaavat ja läträävät polvenkorkuisessa vedessä.

Millainen on tämän puiston uima-allas? Kahluuallas? Vaiko ihan oikea syvä uima-allas? Omat lapseni eivät ole olleet päiväkodin kanssa uimaretkillä, mutta ovat kyllä saaneet polskia uima-altaissa päiväkodin pihalla ( sellaisissa muovisissa, jossa vettä ehkä polvenkorkeudelle) eikä minulta ole lupaa kyselty. En tosin koe sitä tarpeelliskesikaan, ihanaahan se on, jos lapsi saa helteellä vilvoitella.

Onko kyse todella uimisesta? Jos on, ainahan voit sanoa, ettei lapsesi saa siihen osallistua.

Olisi pitänyt edes kysyä vanhemmilta onko ok! Kyllä mä olisin suuttunut, kun en tietäisi että lapsi olis tuollaisella retkellä ollut tietämättäni.

Uimaan en päästäisi.

Päiväkodin pitää kysyä vanhemmilta lupa, saako viedä lasta rannalle/uimaan. Uimaretkeen ei tietenkään vanhemman tarvitse suostua, mutta ei siitä mielestäni tarvitse kiukkuisena ruveta saarnaamaan päiväkodissa vanhemmankaan. Ihan ystävällinen ilmaisu riittää, että lapsi ei saa osallistua uimaretkeen.

Olin töissä aikanaan päiväkodissa, ja teimme uimaretken lähirantaan 3-5v lasten kanssa. Mukana 15 lasta ja 5 tätiä (3 oikeaa ja 2 opiskelijaa), ja tädeistä 3 oli vedessä vahtimassa, 2 rannalla. retki sujui loistavasti, eikä minkäänlaisia vaaratilanteita ollut kun tädit valppaana vahtivat.

Meiltä on kysytty hoidon alkaessa että saako lapsi osallistua päiväkodin retkiin. Luvan annoimme ja luotamme että osaavat hoitaa hommansa ja eivät lähde liian isolla porukalla matkaan.
Puistossa on ainakin meilläpäin sellaisia kahluualtaita ei perinteisiä uima-altaita.

Ala-asteellakin, on uimavalvojat kun mennään uimaan. Eli lapset jaotellaan niihin jotkla osaa uida ja niihin jotka ei. Kaikkia valvotaan hyvin tarkasti. Tietävätkö päiväkodin ihmiset kuka lapsista osaa uida ja kuka ei? Tietävätkö kuka pelkää vettä? Ihmeellistä että viedään lapset uimaan ilman vanhempien tietoa asiasta.

Meillä käyvät päiväkodista uimassa kerran viikossa, uimahallissa. Kun tyttö täytti kolme, kysyttiin saako häntä alkaa käyttää uimahallissa.

Luulisin että joku lupa pitää kysäistä, ei se ihan ilmoitusluontoinen asia ole.

Uimapaikka on leikkipuistossa, mutta vesi on ylettää yli vyötärön ainakin meidän neidillä eli ei ihan mikään kahluuallas kuitenkaan ole kyseessä. Enkä menisi tyttöni uimataitoakaan kehumaan.

Mielestäni retkistä vaan pitää ilmoittaa etukäteen ja uimareissuihin pyytää lupa, eikä vaan ilmoittaa, että huomenna uikkarit mukaan.

Olen samaa mieltä. Kerrothan mielipiteesi myös päiväkotiin! Inhottavaa tuollainen, olisi hyvä jos tosiaan kerrot, niin ehkä jatkossa kysyvät luvan ja ainakin ilmoittavat etukäteen.

Tuollaiset retket lähiympäristöön kuuluvat ihan normaaliin päiväkotirutiiniin. Uimaan meno on sitten järjestetty erikseen, mutta onko siellä puistossa oikea uimapaikka? Jos on joku kahluujuttu, niin parempi silloin, että käytössä on uimapuku, kuin että kastelee vaatteensa.

Eilen näkyi just lähipäiväkodin pihalla lapset pulikoimassa uima-altaissa. Ja retkiä tehdään usein kävellen lähimaastoon. Kaikki ovat kehuneet, joiden lapset ovat olleet ko päiväkodissa. Ihanaa, että sain lapset sinne.

Eilen tuli alkutietolomake täytettäväksi ja siinä kysyttiin vanhemmilta lupaa kirjallisena, saavatko lapset osallistua retkille. Ilman muuta suostun.

Mä en päästäisi meidän 4-vuotiasta päiväkodin kanssa uimaan. Vasta sitten eskarissa, kun mennään uimakouluun (sikäli mikäli kunta vielä tarjoaa sitä...). Ei meidän tyttö osaa edes uinnin alkeita! Ei edes kellukkeilla! Lilluu vaan vedessä ja kävelee siellä, mutta ei juurikaan nosta jalkojaan pohjasta. Sellainenko pitäisi päästää isossa lapsilaumassa uimaan? Ei todellakaan!

oletko ap kysynyt kuinka monta lasta on hoidossa juuri silloin ja kuinka monta hoitajaa. Meillä ryhmässä tänään esim vain max neljä 3-5v. ja kaksi hoitajaa, toinen aamussa ja toinen illassa, eli hyvin voisimme lähteä uimaan kun työpari ilmaantuu paikalle klo 9.15.

Niin ja oletko antanut luvan osallistua pk:n retkiin, niitä tehdään ihan jopa noin extempore tilanteiden mukaan ja teillä on jopa ilmoitettu edellisenä päivänä. Voit toki sanoa ettet halua lapsesi osallistuvan, mutta sinuna ensin kysyisin ryhmän kokoa ja aikuisten määrää.