Päiväkodin"tädin" kummallinen tominta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siis apua

Vieras
Minun 5v tyttö vie aina lelupäivänä nukkensa päiväkotiin, ottaa sille jopa vaihtovaatteen, pehmolelun ja yöpuvun mukaan. Tytön 2 parasta kaveria (samassa ryhmässä) tekevät samoin, ja he leikkivät yhdessä nukeillansa ja ottavat muutkin leikkiin jos joku haluaa leikkiä heidän kanssaan, vaikka yleensä kukaan ei halua.(kaikilla omat porukat, joissa leikitään)

Sitten siinä ryhmässä on sellainen poika, jolla on joka kerta uusin lelu, mitä kaupasta saa. Poika esittelee lelun aamupiirissä polleana, mutta heti aamupiirin jälkeen vie lelunsa lokeroon ja leikkii muilla leluilla koko päivän.

Eilen kun hain tyttöä päikystä, tämä poika oli äitinsä kanssa eteisessä pakkaamassa pojan reppua. Pojan ja äidin keskustelu:
P: Äiti, saanko mä ottaa ensi kerralla mun lelutraktorin mukaan?
Ä: Älähän hupsuttele, ostetaan taas sitten joku uusi kiva lelu sinulle, jota voit näytellä kavereille.
P: Mutta mä en tykkää niistä uusista leluista, mä tykkään mun traktorista.
Ä: Älä viitsi "Eetu" kyllä sinä niistä tykkäät, kun tykkää muutkin.
P: Epäreilua, kaikki muut saa tuoda lempilelun ja mä en saa!
Ä: Hsss. Älä huuda "Eetu".
P: Kylläpä huudan, mä tuon ensi kerralla mun traktorin enkä mitään tyhmää ukkelia!

Sitten he lähtivät, poika itku kurkussa.:( No, kun minä olin tyttöni kanssa vielä reppua pakkaamassa, niin päiväkodin"täti" tuli puhumaan minulle tyttöni nukesta. Hän kertoi, että on epäreilua muita kohtaan, että vain "Olivialla", "Jadella" ja "Katariinalla" on nuket mukanaan.:O Kysyin, että mikä siinä on niin epäreilua, ja hän vastasi, että kun muilla tytöillä on vain barbeja, zuzu petzejä ja pehmoleluja tms. Sanoin, että kyllä ne muut tytöt vaan näyttää leluistaan tykkäävän, ja "täti" vastasi, että niinhän he tykkäävätkin, mutta kun vauvanuket ovat kuitenkin eri asia, joten voisiko "Olivia" tuoda ensi perjantaina jotain tavallisempaa lelua kuin vauvanukke?

Siis täh?!! Eikö vauvanukke ole tavallinen? Siis tytöllä on sellainen, jossa ei ole erityistoimintoja, pehmeävartaoinen. Mutta ei se päikyn "täti" vaan mitään tuon yllä mainitun pojan äidille mitään sanonut, vaikka hän tuo aina uutuusleluja, joka on epäreilua niin muiden lasten, kuin hänen itsensä kannalta. Kaiken lisäksi tuossa ryhmässä tuolla yhdellä hoitajalla on pari lellikkiä ja pari inhokkia. Inhokit ovat tietysti minun tyttöni "Olivia", ja hänen kaverinsa "Jade" ja "Katariina", lellikit ovat eräät kiusaajatytöt. He terrorisoivat muita lapsia, ja tämä hoitaja taputtaa heitä päälaelle.:O

Esimerkkitapaus: Kiusaajat "Anniina" ja "Julia" olivat tiistaina TAAS kiusanneet "Oliviaa", "Jadea" ja "Katariinaa". Siis olivat mm. tönineet, haukkuneet, potkineet, lyöneet, vieneet leluja käsistä, sylkeneet päälle, ja olivaat tiputtaneet "Jaden" kiipeilytelineestä ja tämä hoitaja oli kuulemma vain sanonut, että kiusaajat olivat tehneet kaiken tämän vahingossa. Eräs toinen, mukava hoitaja vahvisti tyttäreni kertomuksen, koska en voi täysin kuitenkaan luottaa, lapsen kertomaan, vaikka mustelmia on "todisteena".

No, juteltiin eilen illalla "Jaden" ja "Katariinan" vanhempien kanssa, ja "Jadelle" oli tullut aivotärähdys tuosta kiipeilyteline-episodista tuolloin, ja ei ole siksi ollut päikyssä ke-to. Me tulimme siihen tulokseen, että tuo yhden hoitajan käytöksessä on jotain vialla ja aiomme maanantaina siitä hänelle mainita. Äidin pitää suojella lastaan, mutta päikyssä se on hoitajien tehtävä, mutta tämä yksi ei sitä hoida.

Mitä mieltä olette?

Jos tilanne on tosiaan kuvaamasi kaltainen, ota asia puheeksi ensin hoitajan ja sitten hänen pomonsa (=päiväkodin johtajan) kanssa. Ja siis tässä järjestyksessä. Ja vaikka hoitaja mitä sanoisi, puhu asiasta myös pomon kanssa.

Tämä tarina on sen verran uskomaton, että jossain mättää. Ilmeisesti kirjoittajan mielessä.

Kukaan ei muista jonkun päiväkosin eteiskeskustelun kulkua noin sanatarkasti, eikä kukaan hoitaja tule itkemään äideille siitä, että näiden lapsilla on "vain vauvanukkeja"

[QUOTE="Minä";26932115]En usko tarinaa pojasta ja traktorista. Sulla ei voi olla noin yksityiskohtaista tietoa tapahtumista.[/QUOTE]

Miten niin yksityiskohtaista tietoa? Tyttöni on kertonut tuosta pojasta minulle nuo asiat, ja tuo keskustelu -kuten sanoin- omilla korvilla kuultu.
t.ap

Tämä tarina on sen verran uskomaton, että jossain mättää. Ilmeisesti kirjoittajan mielessä.

Kukaan ei muista jonkun päiväkosin eteiskeskustelun kulkua noin sanatarkasti, eikä kukaan hoitaja tule itkemään äideille siitä, että näiden lapsilla on "vain vauvanukkeja"

Olen ihan terve mieleltäni:D Eikä tuo keskustelu ole sanantarkasti vain jotenkuten noin se meni. Eikä se hoitaja itkenyt, että lapsillamme on vain vauvanukkeja, vaan valitti siitä että on epäreilua kun muilla ei ole vauvanukkeja.
t.ap

Jos jotain asianpoikasta tuosta tarinasta repii, niin sellaista voisi sanoa, että kasvatusalan korkeammat asiantuntijat ovat oikeasti sitä mieltä, että kukaan lapsi ei kiusaa tahallaan. Eikä vahingoita tahallaan.

Eli se outo "täti" noudattaa ylempiensä opetuksia. Me maallikot ei vain ymmärretä tuollaista ;)

Jos jotain asianpoikasta tuosta tarinasta repii, niin sellaista voisi sanoa, että kasvatusalan korkeammat asiantuntijat ovat oikeasti sitä mieltä, että kukaan lapsi ei kiusaa tahallaan. Eikä vahingoita tahallaan.

Eli se outo "täti" noudattaa ylempiensä opetuksia. Me maallikot ei vain ymmärretä tuollaista ;)

Siis ihan tosi? Vahingossako nämä kiusaajat pahoinpitelee toisia, vahingossa sylkee sisätiloissa toista silmään, vahingossa repivät leluja toisten käsistä, vahingossa työntvät toisen alas kiipeilytelineestä, vahingossa potkivat muita mm. päähän, vahingossa lyövät toisia, vahingossa repivät toisilta hiustuppoja päästä, vahingossa haukkuvat?

No onpas kummallinen täti. Eivätkö lähes kaikki tyttölapset jossain vaiheessa vauvanukeilla leiki ja eikö melkein kaikkien kotoa ainakin yksi sellainen nukke löydy? Mitä epäreilua tuossa siis tädin mielestä on, sitä minä en millään ymmärrä - enkä parhaalla tahdollanikaan kykene hänen näkemyksiään tästä vauvanukkeasiasta jakamaan.

Pk:n tädillä ei saisi olla silmätikkuja eikä lellikkejä, kaikkien lasten tulisi olla samalla viivalla.

Mitä tulee kiusaamiseen, niin sen on tietysti loputtava. Mitä pikemmin, sen parempi. Päiväkodin henkilökunnan tehtävä on puuttua kiusaamiseen, ja pitää huolta siitä, että yksikään lapsi ei tule kiusatuksi hoitopäivän aikana. Kiusaamisasioista voisitte puhua vaikkapa ihan porukalla. Mukaan pk:n henkilökuntaa, te kiusattujen tyttöjen vanhemmat ja kiusaajien vanhemmat.

En kyllä ymmärrä, miten voi vahingossa lyödä tai tehdä muita kuvailemiasi asioita. Turhaa puolustelua ja maton alle lakaisemista tuollainen, jos minulta kysytään. Aina kiusaaja ei jotenkin "tajua" kiusaavansa, mutta eiköhän näissä tapauksissa - kun lyödään ja syljetään päälle, yms. - kuitenkin ymmärrä, vaikka lapsista kysymys onkin. Vai onko näiden lasten kotona sitten opetettu, että muiden lyöminen ja päälle sylkeminen on ihan okei, eikä se haittaa, jos sen tekee vahingossa?

Jos halutaan tuolle vahinko-linjalle lähteä, nin eikös sitä kuitenkin vahinkoihinkin puututa ja niistä huomauteta, jotta sama ei toistuisi uudelleen? Tämä on aivan hemmetin huono vertaus, eikä sovi tilanteeseen ollenkaan, mutta ajatellaanpa vaikka avaimia. Lapsi siis hukkaa avaimensa, vahingossa tietenkin, kas kukas sitä nyt tahallaan. Aikuinen ei huuda lapselle pää punaisena, sillä erehtyminen on inhimillistä, kaikki tekevät virheitä, jne. Mutta aikuinen kuitenkin huomauttaa asiasta lapselle ja kenties hieman keskusteleekin asiasta. Kertoo, että niistä avaimista on ensi kerralla pidettävä parempaa huolta, jne.

Eikö vähän samanlainen toiminta päde näihin kiusaamisasioihinkin? (Kuten jo sanoinkin, en todellakaan usko, että kiusaaminen voisi olla jotenkin tahatonta. Ainakaan monessa tapauksessa se ei sellaista ole, vaan kiusaaja tietää tasan tarkkaan mitä tekee.) Vanhempi saa tietää lapsensa kiusaavan. Hän kertoo lapselle napakkaan sävyyn, että ketään ei saa kiusata. Asiasta keskustellaan muutenkin. Lopuksi mainitaan, että "Tällaista ei saa enää tapahtua", tai jotain siihen suuntaan. Tokikaan tämä ei aina tepsi, mutta toisaalta... tiedetäänkö läheskään kaikissa kodeissa, että oma lapsi kiusaa? Tuskin.

Eli nyt yhteydenottoa sinne päiväkotiin, ihan ensimmäiseksi. Ota kaikki asiat, jotka mieltäsi painavat, puheeksi sen päiväkodin tädin kanssa. Jos tämä tietty pk:n täti ei suostu tilannetta näkemään (tässä kiusaamisasiassa) niin puhut asiasta myös muille päiväkodin tädeille. Lisäksi otat yhteyttä ylempään tahoon, sanoivatpa päiväkodin tädit sitten mitä tahansa. Asia on selvitettävä, kiusaamisen loputtava. Puhut suoraan, et yhtään kiertele etkä kaartele; kerrot, mitä lapsesi on sinulle kertonut, miten lapsi tilanteen kokee, mitä olet itse havainnut, mitä itse ajattelet, jne. Esität asiasi rauhallisesti ja tavallisen kohteliaasti, mutta kuitenkin sen verran napakasti, että viesti menee perille. Pää punaisena et kellekään raivoa (en toki oletakaan, että tekisit näin) mutta ketään et myöskään ala nöyristelemään, sillä muuten asia ei muutu siitä siihen.

Tsemppiä sinne, ja palailehan kertomaan, miten tässä nyt sitten loppujen lopuksi kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;26932470:
Mitä tulee kiusaamiseen, niin sen on tietysti loputtava. Mitä pikemmin, sen parempi. Päiväkodin henkilökunnan tehtävä on puuttua kiusaamiseen, ja pitää huolta siitä, että yksikään lapsi ei tule kiusatuksi hoitopäivän aikana. Kiusaamisasioista voisitte puhua vaikkapa ihan porukalla. Mukaan pk:n henkilökuntaa, te kiusattujen tyttöjen vanhemmat ja kiusaajien vanhemmat.

Luepas tuo: http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-hakkaa-toista-useasti-viikossa/#post26932308

No aika kummallista, itse olisin sanonut että lelupäivänä lapset saavat tuoda sen lelun minkä haluavat ja siihen ei ole kellään sanomista(kunhan lelu on turvallinen).

Mitä tulee kiusaamiseen niin kyllähän siihen on puututtava (jotkut lapset eivät ehk ätee kaikkea tahallaan,jos on vaikka adhd niinku omalla lapsellani, mutta tämähän tarkoittaa sitä että päikyn aikuiset ovat valppaina joka hetki ja estävät tapahtumat etukäteen, jos eivät ehdi,niin kyllä asia silti pitää käydä läpi ja lasten saada oppia mikä on oikin ja mikä väärin).

Sinuna minä olisin yhteydessä ensin siihen johtajaan(hoitaja ei myönnä mitään) ja luultavasti tämä johtaja puolustelee alaisiaan, mutta muistat sitten todeta että otat yhteyttä alue-hallintovirastoon ja teet kantelun jos ei johtaja ota tosissaan. varhaiuskasvatuspäällikköönkin voi olla yhteydessä!

sitten päiväkodistakin voi tehä ls ilmoituksen(ei niistä kiusaavista lapsista vaan henkilökunnan toiminnasta, jolloin sosiaaliviranomaisilla on velvollisuus tarkistaa tilanne), sitten löytyy sosiaaliylitarkastaja jonka aluetta on päivähoito (aluehallintoviraston vaihteesta pyytää päivähoitoasioita hoitavaa ylitarkastajaa puhelimeen)

Toki hyvä valtti on ÄÄNITTÄÄ keskustelu hoitajan kanssa sekä johtajan kanssa(eli sillä taktiikalla kantsii jututtaa hoitajia ensin ja nauhottaa keskustelut) ja sitten keskustella johtajan kanssa ja nauhottaa keskustelu(sitten vasta paljastat että oot äänittänyt jos joudut ottaa ylempiin tahoihin yhteyttä).

Jonkun mielestä nä äasiat on radikaaleja,mutta mun oma kokemus on se että päiväkodin johtaja puolustelee alaisiaan ja varhaiskasvatuspäällikkö saattaa puolustaa päiväkodin johtajaa ja näin se kaikkein tärkein asia, eli lasten etu jää jalkoihin.

Lapsilla pitää olla turvallista päivähoidossa ja aikuisten tehtävä on huolehtia että turvallisuus toteutuu

Mene hoitoon. Miten kukaan jaksaa miettiä tollasia tarinoita. et ole terve. aina sama tyyli näissä "kauhutarinoissa" joissa joku on suunnilleen tappanut jonkun toisen lapsen päiväkodissa, puistossa jne. ja äidit tai tädit aina muka ihan kui ei mitään.

Jos tarina on totta, miettisin miten puutun asiaan, enemmin kuin päivittelen yhden hoitajan käyttäytymistä palstalla. Hoitajan toiminta ei ole kummallista vaan asiatonta. Jos kirjoitus oli kirjoitettu provosoivasti keskustelun herättämiseksi se on aivan liian pitkä, ydin viesti hukkuu täysin tekstiin.

Viimeksi muokattu:
Jos tarina on totta, miettisin miten puutun asiaan, enemmin kuin päivittelen yhden hoitajan käyttäytymistä palstalla. Hoitajan toiminta ei ole kummallista vaan asiatonta. Jos kirjoitus oli kirjoitettu provosoivasti keskustelun herättämiseksi se on aivan liian pitkä, ydin viesti hukkuu täysin tekstiin.

Kerroin aloituksessa, että juttelemme maanantaina tämän hoitajan kanssa. Oli nyt vaan pakko purkautua tänne kun kuulin siitä toisen tytön aivotärähdyksestäkin.:(
Eikä ole siis provo.

Yhteistyössä