Päiväkodin retki Hakaniemen torille???

Meidän pian 3v on vielä pienten ryhmässä. On vanhin ja suurin osa on pieniä 1v lapsia, jotka vie varmasti valtaosan hoitajien huomiosta. Viime keväänä hoitajat olivat jo tehneet ilmoituksen, että lähtevät keskustaan erääseen leikkipuistoon, mikä sijaitsee aivan ison järven vieressä. Siinä on lisäksi syviä vallihautoja täynnä vettä. On muuten todella kiva ja suosittu puisto.

Yksi iltapäivä sitten, kun hain tyttöäni, täti kysyi, mitä mieltä olen retkestä. Sanoin, etten anna omaa tyttöä sinne mukaan, kun sellasessa paikassa pitäisi joka lapsella olla omat silmät, jotka vahtii koko ajan. Ajattelin, että ok minulle, vaikka saisin hysteeri-mutsin maineen. No retki sitten peruttiin, kun jotkut muutkin vanhemmat eivät suostuneet. Hoitajat myönsivätkin, ettei siinä olisi turvallisuuskriteerit tainneet täyttyä.

Kun olin teini-ikäinen, yksi kaverini todisti uimarannalla, kuinka 6v tyttö hukkui päiväkotiryhmänsä uintireissulla. Oli muuten samasta pk:sta, missä tyttöni on nyt. Ikinä en anna omia pieniä lapsiani retkille, joilla on suuri riski hukkua (järvi, meri, uimahalli) tai jäädä autonalle (keskusta).

Aikamoista yleistystä..
Auton allekin voi jäädä milloin ja missä vaan.
Ja kyllä ainakin pk-seudulla kaikki retket tehdään pääosin bussilla,junalla,metrolla yms ja yleisesti ottaen retket
sujuvat hienosti.
Aiotko kouluikäisenäkin kieltää lapseltasi retket?

UOTE=bud;24626931]Meidän pian 3v on vielä pienten ryhmässä. On vanhin ja suurin osa on pieniä 1v lapsia, jotka vie varmasti valtaosan hoitajien huomiosta. Viime keväänä hoitajat olivat jo tehneet ilmoituksen, että lähtevät keskustaan erääseen leikkipuistoon, mikä sijaitsee aivan ison järven vieressä. Siinä on lisäksi syviä vallihautoja täynnä vettä. On muuten todella kiva ja suosittu puisto.

Yksi iltapäivä sitten, kun hain tyttöäni, täti kysyi, mitä mieltä olen retkestä. Sanoin, etten anna omaa tyttöä sinne mukaan, kun sellasessa paikassa pitäisi joka lapsella olla omat silmät, jotka vahtii koko ajan. Ajattelin, että ok minulle, vaikka saisin hysteeri-mutsin maineen. No retki sitten peruttiin, kun jotkut muutkin vanhemmat eivät suostuneet. Hoitajat myönsivätkin, ettei siinä olisi turvallisuuskriteerit tainneet täyttyä.

Kun olin teini-ikäinen, yksi kaverini todisti uimarannalla, kuinka 6v tyttö hukkui päiväkotiryhmänsä uintireissulla. Oli muuten samasta pk:sta, missä tyttöni on nyt. Ikinä en anna omia pieniä lapsiani retkille, joilla on suuri riski hukkua (järvi, meri, uimahalli) tai jäädä autonalle (keskusta).[/QUOTE]

mä en kyllä ainakaan haluais että mun lapsen ryhmä lähtis yhtään mihinkään. sen verran on villejä ipanoita mukaan lukien omani. hakaniemen tori nyt sinänsä paikkana ei ole paha, me asutaan melkein vieressä.

Omituisia kommentteja...
Jokaisessa pk:ssa tehdään retkiä...

[QUOTE="hmm";24627603]mä en kyllä ainakaan haluais että mun lapsen ryhmä lähtis yhtään mihinkään. sen verran on villejä ipanoita mukaan lukien omani. hakaniemen tori nyt sinänsä paikkana ei ole paha, me asutaan melkein vieressä.[/QUOTE]

Minäkin ihmettelen päiväkodin retkiä, kun välillä mennään satamaan ja välillä keskustaan vilkasliikenteisille paikoille. Meidän lapset on jo niin isoja, että tajuavat ja uskovat, mutta hölmöä viedä lauma 3-vuotiaita veden ääreen. Ei siellä mitenkään voi valvonta pelata kunnolla, kun päiväkodin hoitajia on kaksi tai kolme ja lapsi kymmenen.

Älkää luottako liikaa päiväkodin täteihin, kerhotäteihin tai perhepäivähoitajiin. Olen niin usein nähnyt valvonnan pettävän, ettei siihen kahden käden sormet riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24626831:
Aivan, tori on hyvä kokemus, harva kaupunkilaislapsi päääsee torille (paitsi kesällä mökkipaikkakunnalla. :D)

ööh, siis helsinkiläiset lapset eivät pääse käymään esim Hakaniemen torilla? mikseivät muka pääsisi?

[QUOTE="joops";24628209]Niin ja silti varmaan jokaisen on jossain vaiheessa luottaa ja viedä lapsensa päivähoitoon ja kouluunkin on mentävä jossain vaiheessa....[/QUOTE]

Retkille ei ole pakko osallistua ja parempi katsoa muutenkin miten valvonta pelaa ja tehdä valituksia, jos ei ole riittävää. Koululaiset on asia erikseen, ne osaa jo liikua itsekseen ja huolehtia itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen minäkin;24628338:
Retkille ei ole pakko osallistua ja parempi katsoa muutenkin miten valvonta pelaa ja tehdä valituksia, jos ei ole riittävää. Koululaiset on asia erikseen, ne osaa jo liikua itsekseen ja huolehtia itsestään.

Siis munkin mielestä esimerkiksi esikoululaiset on jo asia ihan erikseen ja kyllä mä antaisin lapseni retkelle jos paikka olisi vaikka joku teatteri tms suljettu tila minne mennään bussilla mutta toi tori kaiken 'pahan' ympäröimänä aiheuttaa vilun väristyksiä...

[QUOTE="vieras";24628275]ööh, siis helsinkiläiset lapset eivät pääse käymään esim Hakaniemen torilla? mikseivät muka pääsisi?[/QUOTE]

Jaa, kaupungrissako ei ole toreja? :D :D :D

Koululaiset osaavat huolehtia itsestään....HHHmmmmm
En nyt ihan sanoisi noinkaan..
Ja tarkoitin,että yleensä pk retket tehdään julkisilla ei siis millään tilausbusseilla.
No kukin tyylillään

Mikäänhän ei koskaan ole hyvä kaikille....

Teimme viime vuonna retkiä niin paljon ettei kahden käden sormet laskemiseen riitä, ja vanhemmat valittaa että retkiä ei ole tarpeeksi. Retkiä tehtiin niin lähiympäristöön kuin kaupunkiin, kävelyretkiä ja vierailuja. Ja toisaalta taas toiset urputtaa että ei oo turvallista... niinmpä niin.

Kyllä kaikkien lasten täytyy oppia kulkemaan kaupungilla myös isommassa porukassa. On hyvä vierailla paikoissa, jotta lapset oppii käyttäytymään. Toisaalta, päiväkoti ei ole mikään retkilaitos. kolmannekseen, jokainen voi kieltää retket OMALTA LAPSELTAAN, mutta ei tietenkään voi kieltää muita lähtemästä. Se oma lapsi menee sitten vaan naapuriryhmään retken ajaksi. Retkelle voidaan myös lähteä erikseen ilmoittamatta, meillä ainakin kysytään jo lapuissa että saako lapsi osallistua retkelle jota ei ole ennakkoon ilmoitettu.

Oliko jollain ongelmana että retki tehtiin SIJAISEN kanssa?

Ja sitten jos rettki oltasiiin peruttu, olisi täällä urputettu että "kun kerran olis sijainenkin palkattu niin mikseivät retkeilleet..."

Aina nää mammat jaksaa valittaa! Aina!

Ajatelkaas mitä retkellä voi tapahtua: 20 lasta ja 3 aikuista matkalla bussipysäkille. Pikku Viivi kompastuu ja saa ison haavan poskeensa. Yksi aikuinen alkaa hoitaa itkevää Viiviä ja poskea. Ryhmän uusi lapsi Petteri saa raivokohtauksen kun joutuu odottamaan ja pitämään aikuisen kädestä, eikä saakaan juosta päättömästi eteenpäin. Mitä tekee kolmas aikuinen? Vahtii muita lapsia (18 kpl) . Haluaisitko lapsesi tähän joukkoon?
ja uskotteko oikeasti että matkaaminen julkisissa liikennevälineissä on tuolla porukalla turvallista?

Kiitetään asiantuntemattomia lainsäätäjiä jotka veivät päiväkodeista henkilökunnan sellaiseksi, että sillä ei oikein pärjätä edes normipäivinä. Retkethän olisivat erittäin ihania jos henkilökuntaa olisi tarpeeksi. Mutta ei, kun lasten säilöntä mahdollisimman halvalla on nykypäivää. Anteeksi kaikki vanhemmat ja lapset :(

:hug: Kyllä se siitä. Meidän päiväkodista tekivät myös retkiä kaupungille. Milloin torille, milloin kirjastoon, ja ties mihin. Myönnän, että minuakin äitinä ekan kerran jännitti, miten tädit pärjäävät monen lapsen kanssa. Mutta tottuneita ne ovat.

Yhteistyössä