Päiväkodin pakkasrajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maissihiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maissihiiri

Vieras
Mitäs ootte mieltä, millasissa pakkasissa ei pitäis enää lasten ulkoilla? Tai pk:ssa työskentelevät, mikä teillä pakkasrajana?

Kun ihmettelin tänään kun lapset eivät olleet ollut koko päivänä ulkona pk:ssa. Pakkasta -16, aurinko paistoi eikä tuullut. Eli joo, kylmä, mutta ei mikään älyttömän kylmä. Meidän lapset on 3v ja 5v, eli eivät siis enää edes mitään ihan pieniä, eikä kumpikaan siis tietenkään enää pienten ryhmässä.

mun lapsen iho ei ainakaan kestäisi tuola pakkasella 5 minuuttia pidempää ulkoilua.
Ja mun on vaikea uskoa että lapset tuolla kylmyydessä olostaan nauttisivat.

meillä saattaa tolla kelillä isoimmat käydä ulkona touhuamassa sen mitä tarkenevat, mutta pienet jäävät suosiolla sisälle.. TOSIN meidän päikyn piha on lisäksi vielä aika tuulinen..

Ilman tuulta ulkoilevat -12 tai -13 pakkasessa, käyttävät onneks tuulen vaikutusta ilmaisevaa taulukkoa ja tossa pk:n pihassa tuulee usein.
Tänään eivät ulkoilleet, aamulla oli -20 kun hoitoon vein ja päivällä -16 kun hain, rannikolla vielä pakkanen on "kosteeta" ja sillon myös purevampaa

[QUOTE="yks äitee";22560702]mun lapsen iho ei ainakaan kestäisi tuola pakkasella 5 minuuttia pidempää ulkoilua.
Ja mun on vaikea uskoa että lapset tuolla kylmyydessä olostaan nauttisivat.[/QUOTE]

No meillä ei oo kyllä lapset valittanut kylmyyttä, varsinkin esikoinen on todella kuumaverinen. Kun tarpeeksi on vaatetta ja sopivan kokosta niin kyllähän sitä pärjää.

Mä vaan mietin tässä että jos taas tulee kylmä talvi niin koko talvenko meinaavat olla sitten sisällä... Sen toki ymmärrän että nuo pienet 0-2v ei ulkoile.

tänään oli -20 asteeta ja eskarit olivat olleet 20min pihalla. Muut ryhmät eivät olleen menneet ollenkaan ulos. Mutta yleensä jos on alle 20 pakkasta niin kaikki ryhmät edes käyvät päivällä ulkona.

No meillä ei oo kyllä lapset valittanut kylmyyttä, varsinkin esikoinen on todella kuumaverinen. Kun tarpeeksi on vaatetta ja sopivan kokosta niin kyllähän sitä pärjää.

Mä vaan mietin tässä että jos taas tulee kylmä talvi niin koko talvenko meinaavat olla sitten sisällä... Sen toki ymmärrän että nuo pienet 0-2v ei ulkoile.

Ei ne vaatteet auta esim kasvojen iholle jos iho reagoi pakkaseen

no en tiiä mikä on pakkasraja, mut meil lapset ikävä kyllä joutuvat kävelemään aamulla päiväkotiin ja iltapäivällä kotiin vaik ois 30 astetta pakkasta, mulla ei ajokorttia ole nekä sitä ees saa (lääkärin määräys)

kunnolla päälle niin ei se niin kamalalta tunnu! naaman kun suojaa niin kaikki on hyvin.

Eli te ootte sitä mieltä että liian kylmää ulkoiluun?

Nyt on sitten pakko heittää ilmoille kysymys, että miten sitten vaikka Lapissa kun koko talvi on käytännössä yli 15 astetta pakkasta?

Ilmeisesti kaikki edellämainitut päiväkodit sijaitsee pääkaupunkiseudella, tai muuten ihan eteläisessä suomessa... Meillä oli aamulla pakkasta -24 ja ulkoilivat kaikki päiväkodista, iltapäivällä oli -19 ja ihan normaalisti ulkoilivat myös. Viime talvena oli vaikka oli pakkasta yli -30 astetta niin silloinkin kävivät hetken ulkona, eikä kukaan paleltunut.

Mä oon lasten kanssa ulkona tällaisillakin pakkasilla -15. Tänään oli tosiaan ihana ilma! :) Itse en ainakaan jaksa olla koko päivää sisällä, joten kovimmilla -20 --> pakkasilla käydään pelkkä nopea happihyppely :)

Mun mielestä ei ole pakko ulkoilla joka päivä jos pakkasta paljon tai kylmä tuuli tai taivaalta muuten vaan sataa ukkoja ja akkoja.... Vanhemmathan voivat halutessaan ja viitsiessään käyttää lapsiaan ulkona tarhapäivän jälkeen, vaikkapa ennen iltapalaa.
Tarhapäivän aikana hoitajat arvioivat sen mennäänkö ulos vai onko liian kylmää / sää sopiva ulkoiluun.

Täytyypä huomenna kyllä ihan kysyä päiväkodissa tuosta rajasta. Meinaan vaan, että jos se tosiaan on se -15, niin mahtaa lapset olla villeinä loppuviikosta jos ovat koko viikon sisällä...

Mun mielestä kyllä vois käydä ihan hyvin ulkona vaikka onkin pakkasta, tietty sitten vaan lyhyemmän aikaa.

meillä lasten tarhassa pienten lämpötilaraja on ryhmäläisistä ja kelistä riippuen n.-18, tarkoitus on että aamupäivisin olisi ulkoilu edes hetken ja iltapäivällä sitten sisäjuttuja. isojen puolella (3-5veet) ulkoillaan kaikissa keleissä sekä aamu- että iltapäivisin, viimetalvenakin myös niissä pahimmissa pakkasissa :) hatunnosto aikuisille!! hoitajien mukaan kun pitää huolen että ulkona vauhtia riittää niin ei ehdi palelemaan ja sisällä menee helposti meno riehumisen puolelle jos ei välillä ulkoile.

Viime viikolla täällä oli pakkasta -7 / -10 astetta eivätkä silloinkaan ulkoilleet joten eivät ulkoilleet tänäänkään. Pk:n viikko-ohjelmaa kun katsoin, niin sen mukaan leikkivät sisällä koko viikon (taas).

Viereisessä päiväkodissa lapset ovat ulkoilleet joka päivä, joten kai se on soitettava kohta pk:n johtajalle ja kysyttävä asiasta. (molemmilla pk:lla sama johtaja)

Meillä oli tänään -20 pakkasta ja olivat olleet puoli tuntia pihalla. Siis ihan pienetkin, meidän tyttö nuorin ja on 1v1kk.

Mun tytön ryhmässä pienin on ihan vauva vielä, alle vuoden. Ihan ymmärrettävää etteivät ulkoile. Muutenkin mun mielestä vanhemmat voivat halutessaan viedä lapsiansa illalla ulos jos eivät tarthassa ulkoile sään takia.
Kiva tietenkin jos ulkoilevat. Ei ole raittiin ulkoilman voittanutta ;)

Mun tytön ryhmässä pienin on ihan vauva vielä, alle vuoden. Ihan ymmärrettävää etteivät ulkoile. Muutenkin mun mielestä vanhemmat voivat halutessaan viedä lapsiansa illalla ulos jos eivät tarthassa ulkoile sään takia.

Kyllä mekin monesti käydään iltasin vielä ulkona, esim. otan lapset mukaan kun käydään koiran kanssa. Mutta, jotenkin musta vaan olis kiva kun kävisivät päivällä ulkona valoisan aikaan. Kuitenkin jo kun tullaan kotiin töistä ja pk:sta niin on ihan pimeää.

Taitaa olla aika yleisesti täällä Pohjoisessa tuo 23-25 astetta pakkasta kun ei ulkoilla. Enemmän kyllä se vaikuttaa tuuleeko vai ei koska se -25 astetta voi tutntua paljon lämpimmämmältä kuin -5, jos tuulee

Niinpä. En valita kun mun mielestä tänään oli lämpimämpi kuin viime viikolla. Tuuli vaikuttaa kuitenkin aika paljon, viime viikolla oli meinaa täällä 5-8 astetta vähemmän pakkasta.

Täytyypä huomenna kyllä ihan kysyä päiväkodissa tuosta rajasta. Meinaan vaan, että jos se tosiaan on se -15, niin mahtaa lapset olla villeinä loppuviikosta jos ovat koko viikon sisällä...

Mun mielestä kyllä vois käydä ihan hyvin ulkona vaikka onkin pakkasta, tietty sitten vaan lyhyemmän aikaa.

Sitten jos menevät ulos n. -15 asteen pakkasella niin joku ihmettelee, miksi ne päiväkodissa palelluttavat lapsia. Ja itsehän ne hoitajat lapsien villiintymisestä vastaavat. Ja sinä vastaat siitä että lapsesi on ulkona vaikka illalla jos päiväkodista ei ole voitu mennä.

Yhteistyössä