Päiväkodin miehityksestä kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiia-Mariia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fiia-Mariia

Vieras
Meidän päiväkodissa miehitys on ollut jo pitkään sellainen, että siellä ei ole ollut kuin 2 pätevää hoitajaa 21 lapsen ryhmässä. Lastentarhanopettajaa ei ole ollenkaan, vaan toinen näistä pätevistä toimii vastuuhenkilönä. Ryhmässä on yksi työllistetty, ja yksi ex- työllistetty on tehnyt nyt 8kk sijaisuutta. Heillä ei siis kummallakaan alan koulutusta.

Missä vaiheessa voin puuttua tilanteeseen, vai onko tämä ihan laillista ja oikein?

Onko sitten parempi vaihtehto, jos ei ammattitaitoista henkilökuntaa saa, että laitetaan päiväkoti kiinni ja lapset kotiin. Eipä sitä kotonahoidettavilla lapsillakaan juuri ole sitä koulutusta saanutta ammatti-ihmistä hoitamassa.

kääk enpä edes ole itse varma vaikka alalla olen, pitää päivitellä tietoja. Ymmärtääkseni laissa on vain määritelty kuinka monta työntekijää pitää olla tiettyä lapsimäärää kohden. Näiden kaikkien työntekijöiden ei kuitenkaan tarvitse olla päteviä. Päiväkodissahan voi myös työskennellä epäpätevät henkilöt sijaisina. He eivät kuitenkaan työnhakutilanteessa voi ohittaa pätevää henkilöä valinnassa eivätkä he voi saada vakituista työpaikkaa. Eli luulisin tuon olevan ihan laillista, vaikka se vähän väärältä tuntuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sitten parempi vaihtehto, jos ei ammattitaitoista henkilökuntaa saa, että laitetaan päiväkoti kiinni ja lapset kotiin. Eipä sitä kotonahoidettavilla lapsillakaan juuri ole sitä koulutusta saanutta ammatti-ihmistä hoitamassa.

Ei ole kyse siitä, etteikö ammattitaitoista henkilökuntaa löytyisi.

Mä itse kyllä tykkään erittäin paljon tästä henkilöstä, joka nyt on työllistettynä. Tämä ex- työllistetty taasen, ei ole ollenkaan sovelias lastenhoitotyöhön.

Ei tarvitse olla koulutettu, jos muuten on sopiva alalle :)

Ps. Ei minusta kaikki äiditkään ole sopivia äideiksi...

kääk enpä edes ole itse varma vaikka alalla olen, pitää päivitellä tietoja. Ymmärtääkseni laissa on vain määritelty kuinka monta työntekijää pitää olla tiettyä lapsimäärää kohden. Näiden kaikkien työntekijöiden ei kuitenkaan tarvitse olla päteviä. Päiväkodissahan voi myös työskennellä epäpätevät henkilöt sijaisina. He eivät kuitenkaan työnhakutilanteessa voi ohittaa pätevää henkilöä valinnassa eivätkä he voi saada vakituista työpaikkaa. Eli luulisin tuon olevan ihan laillista, vaikka se vähän väärältä tuntuukin.

Eli lastentarhanopettajaakaan ei tarvitse pakosti ryhmässä olla?

on hieman eri asia kotona hoitaa omaa lasta kuin päiväkodissa hoitaa muiden lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli lastentarhanopettajaakaan ei tarvitse pakosti ryhmässä olla?

Ei tarvitse muuta kuin esiopetusryhmässä. Esim. omassa ryhmässäni ei valitettavasti ole lastentarhanopettajaa kun ei löydy mistään. Sen sijaan ryhmässä toimii kokenut lastenhoitaja ja minä joka olen vähemmän kokenut. Meillä on pienempi ryhmä.

Henkilökuntamiehitystä ei lasketa aina ryhmäkohtaisesti, vaan se suhtetutetaan talon koko henkilökuntaan ja lapsilukumäärään.
Alimiehitystä kyllä esiintyy tästä huolimatta monissakin päiväkodeissa.

Lastentarhanopettajista on kova pula, jos pk ei ole saanut lto:ta niin ei sille voi mitään. Mun mielestä joka 3. työtekijä voi olla epä-pätevä. Tää työllistettyhän saa ilmeisesti kelasta/työkkäristä tai muualta rahat ja hän ei ole kasvatushenkilökuntaa eikä hänellä voi olla missään tilanteessa vastuuta lapsista.

Lastentarhanopettajille ja lähihoitajille lasketaan 7 lasta, avustajille (esim. perhepäivähoitaja) ei saisi laskea kuin tilapäisesti neljä lasta ja silloinkin joku muu vastaa. Tilapäisesti voi lastentarhanopettajalle laskea pari lasta lisää. Alle kolmevuotias vie kaksi paikkaa. Eli siis ryhmään, jossa on 22 lasta, tarvitaan kolme pätevää hoitajaa ja yksi avustaja. Jos ryhmässä on osa alle kolmivuotiaita, tarvitaan heti neljä koulutettua ja mahdollisesti avustaja.

Yhteistyössä