päiväkodeista yleisesti ja kangasalan päiväk. erityisesti?? keljuttaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pihla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pihla"

Vieras
Pidän lastani Harjunsalon päiväkodissa. Siellä kysytään viikkoa aikasemmin seuraavan viikon hoitolista, mikä on ok tottakai. mutta jos minulla on vapaa päivä ja haluisin JOSKUS mennä vaikka kuntosalille tai shoppaan edes tunniksi niin se ei käy vaan lapsi on siellä vain silloin kun olen töissä. muutaman kerran olen valehdellut työaikani, mutta se ei ole mukavaa. lastani kohdellaan siellä ihan kauhealla tavalla, tuntuu että se ei ole ollenkaa hyvä päiväk. onko normaalia lasta ei voi pitää pvk:ssa ollenkaa kun vanhemmilla on vp? eikö me koskaan saada vapaa päivää? ei olla yhessä tehty yli vuoteen mitään ja meidän lapsi ei ole ollut missään edes yöhoidossa mutta olisi hieno että edes joskus voisi tehdä yhessä jotain. mutta missä päiväkodissa voi lapsen jättää hoitoon vaikka vanhemmilla on vp???

no mä oon rehellisesti sitä mieltä että se on lapsen työtä se tarhassa olo, ja voisin vannoa että se on lapselle vielä rankempaa kuin sinulle työssäolo.
Eikö lapselle kuulu vapaapäivät?
Lisäys vielä, hankkikaa joku hoitaja kotiin niin saatte kahdenkeskistä aikaa.

Viimeksi muokattu:
Meidän päiväkodissa ei ainakaan kysellä onko ne meidän työpäiviä ne hoitopäivät vai mitä. Ilmoitetaan hoitopäivät (meillä pitää olla 2 vkoa ennen tiedossa) ja sen mukaan viedään, koskaan kukaan ei ole kysynyt missä me ollaan kun lapsi on hoidossa. Siis miks sun pitää VALEHDELLA työaikasi? Meillä ilmoitetaan hoitopäivät ja - ajat lapulla eikä siihen mitään vanhempien työaikoja ilmoiteta.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22282415:
no mä oon rehellisesti sitä mieltä että se on lapsen työtä se tarhassa olo, ja voisin vannoa että se on lapselle vielä rankempaa kuin sinulle työssäolo.
Eikö lapselle kuulu vapaapäivät?
Lisäys vielä, hankkikaa joku hoitaja kotiin niin saatte kahdenkeskistä aikaa.

Meillä on lapsi 2-4 päivää viikossa hoidossa kun miehen vapaat kiertää arkena ja jos sattuu viikonlopulle, lapsi on silti kotona joko maanantain tai perjantain. Silloin kun satuu 2 hoitopäivää viikolle, niin lapsi kyllä menisi mielellään kolmantenakin päivänä, enkä näkisi sellaisella viikolla mahdottomana ajatusta että lapsi olisi sen kolmannen päivänkin vielä hoidossa ja mies saisi pitää vapaapäivän jolloin hoitaa asioita ja vaikka nukkuu pitkään. Riippuu niin lapsestakin, ja lapsen iästä, miten työtä se hoidossa olo hänelle on.

Meillä on tullut jo itku siitä, kun hoidossa jatketaan enää kuukausi :(

meillä joutuu kertomaan seuraavan viikon työajat ja niiden mukaan lapsi on sitten hoidossa. ei tule kysymykseenkään että veisin lapseni vapaapäivänä sinne. olen yksinhuoltaja ja minulla on miesystävä. minulla ei ole ketään läheistä joka katsoisi lastani niin välillä tuntuu kun ei jaksa aina niin että lapsella olisi parempi olla päiväkodissa nyt. niin jotenkin suututtaa kun jotkut kertoo, että lapsi on jossain muussa pvk:ssa että vien sen sinne aina vapaapäivänä ja pääsen shoppaileen. jeee koskas mä pääsen?

Toki on eriasia jos lapsi on 2pvä/vk hoidossa kuin että lapsi on hoidossa 5pvä/vk klo 7-17.
Ja pihla, aika moni muukin joutuu käymään kera lasten siellä shoppailemassa kun ei ole ketään joka lapset ottaisi päivällä kun ukko sattuu olemaan töissä päivät, iltaisin turha edes yrittää ähteä ostoksille kun ehtisi kaupunkiin vasta kuudeksi.
Ja minä olen viimeksi saanut vaapaa päivän 1,5v sitten, niin hyvin meillä on tukiverkostoa(silloinkaan ei ollut yhteistäaikaa ukon kanssa, sitä on saatu viimeksi liki 2v sitten jos ei lasketa synnytystä siihen kahden keskiseen aikaan..)

Meillä oli päiväkodin ilmoitustaululle tullut ilmoitus hoitoavusta yksinhuoltaja- ja yhteishuoltajaperheille. Pisti vähän harmittamaan, kun itse on parisuhteessa elävä, mutta mies tekee reissutöitä ja tukijoukkoja ei ole useamman sadan kilometrin säteellä. Eikö se yhteishuoltaja voi viettää vapaa-aikaa silloin, kun lapsi on toisella vanhemmalla? Oli nimittäin hinnaltaan murto-osa siitä mitä esim. mml:n hoitajan palkkaaminen.

Ap:lle, kyllä se vain on meidän perheellisten ja parisuhteellisten hankittava itse ne hoitajat vapaa-aikana. Lapsi kyllä sanoo viihtyvänsä ja kaipaavansa päiväkotiin, mutta kyllä ne silti on todella rankkoja päiviä lapselle ja ihan mielellään ottaisin kotiin jonkun hoitamaan ainokaista, kuin vien ylimääräistä päiväkotiin.

[QUOTE="pihla";22282474]minulla ei ole ketään läheistä joka katsoisi lastani niin välillä tuntuu kun ei jaksa aina niin että lapsella olisi parempi olla päiväkodissa nyt. niin jotenkin suututtaa kun jotkut kertoo, että lapsi on jossain muussa pvk:ssa että vien sen sinne aina vapaapäivänä ja pääsen shoppaileen. jeee koskas mä pääsen?[/QUOTE]

Onhan sulla miesystävä, pyydät häntä katsomaan lapsen perään. Eikä kyllä läheskään kaikki pääse tosta noin vaan shoppaamaan ilman lapsia. Mutta hei, sehän on ihan oma valinta millaiseksi on onnistunut perhekuvionsa järjestämään.

[QUOTE="heh";22282539]Onhan sulla miesystävä, pyydät häntä katsomaan lapsen perään. Eikä kyllä läheskään kaikki pääse tosta noin vaan shoppaamaan ilman lapsia. Mutta hei, sehän on ihan oma valinta millaiseksi on onnistunut perhekuvionsa järjestämään.[/QUOTE]

no miesystäväni kanssa olisi hieno saada yhteistä aikaa. mutta kysyinkin täällä apua siitä. en tarvitse muuta tietoa. ja itseasiassa en itse ole hankkiutunut tähän tilanteeseen!!!

[QUOTE="pihla";22282554]no miesystäväni kanssa olisi hieno saada yhteistä aikaa. mutta kysyinkin täällä apua siitä. en tarvitse muuta tietoa. ja itseasiassa en itse ole hankkiutunut tähän tilanteeseen!!![/QUOTE]

Kokeile yksin- ja yhteishuoltajien järjestön paikallisosastosta. Meillä tarjoavat lapsenhoitoa 2,5 € tunti plus matkat bussilla.

Minulle ei Kangasala ole tuttu paikka ollenkaan, eikä sen päiväkodit, mutta googlaamalla selvisi ensimmäisestä linkistä, että on kyse vuoropäivähoidosta. Eli oletan, että teet vuorotyötä ja sen vuoksi työvuorot pitää ilmoittaa tarkemmin ja hoitoa lapselle saa vain työvuorojen ajan, kuten kaikissa vuoropäiväkodeissa.

[QUOTE="heh";22282425]Vuorohoitoon ei ole samalla tavalla subjektiivista oikeutta kuin "normaalissa" päiväkodissa joka toimii arkisin päiväsaikaan.[/QUOTE]

Onpa oikeus! Ainakin meillä päin, joten luulisi sääntöjen koskevan koko Suomea. Subjektiivinen ph-oikeus on arkisin ajalla 6-18, ja kunhan jää ne 2 vapaata viikkoa kohti niin asia on ok. Itse saan ainakin pidettyä lapset hoidossa jos on asioita hoidettavana. Oikein mainostavat että se on ok, ei tarvitse valehdella :)

[QUOTE="pihla";22282554]no miesystäväni kanssa olisi hieno saada yhteistä aikaa. mutta kysyinkin täällä apua siitä.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoitukseni ei vaikuttanut neuvon kysymiseltä vaan katkeruudelta hoitopaikkaa kohtaan kun eivät hoida muksuasi että pääset rilluttelemaan. Mutta vastaus on että ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin lapsiperheet. Eli hankit itse hoitajan silloin kun tarvitset vapaa-aikaa. Ja ei esim. mullakaan ole ollut miehen kanssa yhteistä iltaa kaksin viimeiseen 1,5 vuoteen mutta ei kyllä tulisi mieleenikään että se on hoitopaikan syy.

Alkuperäinen kirjoittaja etelän äiti;22282585:
Onpa oikeus! Ainakin meillä päin, joten luulisi sääntöjen koskevan koko Suomea. Subjektiivinen ph-oikeus on arkisin ajalla 6-18, ja kunhan jää ne 2 vapaata viikkoa kohti niin asia on ok. Itse saan ainakin pidettyä lapset hoidossa jos on asioita hoidettavana. Oikein mainostavat että se on ok, ei tarvitse valehdella :)

No meillä subjektiivinen päivähoito-oikeus on klo 8-16 välisenä aikana, tuskin nyt aamu- ja iltahoitona sitä tarjotaan missään....

lisään vielä, että kun suurin osa päiväkodeista on auki klo 6.30-17, ni ei kenellekkään tarjota hoitoa 6-18, jos ei ole todellista hoidontarvetta, ja sitä ei subjektiivinen päivähoito-oikeus ole

Viimeksi muokattu:
Mistä sä maksat? Onko sulla sopimus täysistä viikoista vaiko vaan 10- tai 15-päiväinen sopimus? Meillä ainakin täys"viikkoiset" saa olla joka viikko sen 5 päivää, riippumatta siitä miten vanhemmat on töissä. Itse teen lyhennettyä työaikaa, vaihtelevast joko 6h/pvä tai 4pvä/vko, riippuen työtilanteesta. Meillä pk pyytää etukäteen hoitopäivistä tiedot, mutta koska olemme "täydet" maksava asiakas, saamme muuttaa viikkon suunnitelmaa miten haluamme. Kunhan päivää ennen ilmoitamme asiasta että tietävät ruokaa tilata sen mukaan.

Eriasia on sitten nämä "puolikaat", heidän tulee ilmoittaa sitovasti hoitopäivät ja ajat joista ei ole joustoa muuta kuin pakottavissa työtilanteissa. Perustelu on siinä että näin voidaan ottaa "virikehoito" lapsia heidän paikalleen.

No meillä subjektiivinen päivähoito-oikeus on klo 8-16 välisenä aikana, tuskin nyt aamu- ja iltahoitona sitä tarjotaan missään....

lisään vielä, että kun suurin osa päiväkodeista on auki klo 6.30-17, ni ei kenellekkään tarjota hoitoa 6-18, jos ei ole todellista hoidontarvetta, ja sitä ei subjektiivinen päivähoito-oikeus ole

Meillä lapset ovat vuoropäiväkodissa ja siellä oikein papereissakin lukee, että subjektiivinen oikeus sijoittuu klo 6-18 välille, ei tietenkään koko tuota aikaa. Omaa järkeä tietty pitää käyttää, en mäkään vie sinne lapsia heti kuudelta tuolloin, mutta sallittua se olisi. Näin meidän pk:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja etelän äiti;22282763:
Meillä lapset ovat vuoropäiväkodissa ja siellä oikein papereissakin lukee, että subjektiivinen oikeus sijoittuu klo 6-18 välille, ei tietenkään koko tuota aikaa. Omaa järkeä tietty pitää käyttää, en mäkään vie sinne lapsia heti kuudelta tuolloin, mutta sallittua se olisi. Näin meidän pk:ssa.

Ok, no näin ei ole ainakaan ns. tavallisissa päiväkodeissa, jotka auki klo 6.30-17.

Yhteistyössä