Päivähoitomaksut alkaen 1.8.2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Selis:
Miten sitten lasketaan tuo maksu jos lapsi on puolipäiväsessä hoidossa?

Niin ja miten vaikuttaa jos lapsi ei ole koko kuukautta hoidossa vaan esim 14 päivää?Lasketaanko maksu silti samanlailla kuin että olisi sen 20 päivää vai mitä se maksimi määrä päiviä oli?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Höbänä:
auttasko joku muakin? :ashamed: 2 aikuista ja yks lapsi. tulot n. 2100e/kk mä oon tosi huono matikassa :ashamed: :ashamed: :ashamed:

3 /1355 /9,4 / 3.834,00

2100e-1355e=745e x9.4%=70e maksu.

Laskekaa perhekoko. Katsokaa vähimmäisbruttotuloraja/kk. Vähentäkää se keskimääräisistä kuukausibruttotuloistanne. Ottakaa jäljelle jäävästä luvusta maksuprosentin (11,5 tai 9,4 tai 7,9) mukainen osuus = päivähoitomaksu.

Teillä perhekoko 3.Vähimmäisbruttotuloraja teillä =1355e.Omat tulonne 2100e-tuo 1355=745e.Siitä tuo maksuprosentti 9.4% pois niin jää 70e.

Entä sitten jos tulot menee tuon ylärajan yli (jos mä menen töihin saattaa juuri ja juuri mennä). Lasketaanko sitten suoraan vaan se prosenttilukema siitä ylärajasta, onko kahden lapsen hoitomaksu silloin 360??

Lasten päivähoitomaksu uudistuu

Päivähoitomaksun määräytymisessä käytettävä perhekäsite on käytännössä osoittautunut epäselväksi. Perhekäsitettä ehdotetaan uudistettavaksi niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin perheen todellista rakennetta. Maksua määrättäessä perheen koko laskettaisiin vanhempien ja vanhempien kanssa yhteistaloudessa asuvien alaikäisten lasten lukumäärästä.

Muutoksella olisi vaikutusta päivähoitomaksujen suuruuteen. Päivähoitomaksut alenisivat pienituloisilla, monilapsisilla perheillä ja joissakin tapauksissa yksinhuoltajilla.

Ylin päivähoitomaksu nousee nykyisestä 200 eurosta 233 euroon kuukaudessa. Tämä vastaa vuoden 2002 jälkeistä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuskehitystä.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/13199/index.htx

Sosiaali- ja terveysministeriö

5.6.2008 13.40
Sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja uudistetaan

Päivähoitomaksujen perusteena oleva perheen käsite muuttuu perheen todellista kokoa mahdollisimman hyvin vastaavaksi. Maksua määrättäessä perheen koossa otetaan huomioon perheen avio- tai avoliitossa elävät aikuiset ja heidän kanssaan samassa taloudessa asuvat molempien alaikäiset lapset.

http://www.vn.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=231572

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Päivähoitomaksu lasketaan perheen yhteenlasketusta bruttotulosta.

Maksuprosentit, vähimmäis- ja enimmäisbruttotulorajat ovat seuraavat:

Perhe koko/ Vähimmäis bruttotulot, e/kk / maksu% / Korkeimman maksun tuloraja ? /kk

2henk /1099e/kk /11,5% / 3.125,00e/kk
3henk /1355e/kk /9,4% / 3.834,00e/kk
4henk /1609e/kk /7,9% / 4.558,00e/kk
5henk /1716e/kk /7,9% / 4.665,00e/kk
6henk /1823e/kk /7,9% / 4.772,00e/kk

Jos perheen koko on suurempi kuin 6, lisätään maksun määräämisen perusteena olevaa tulorajaa 107 eurolla kustakin seuraavasta perheen alaikäisestä lapsesta.

Jos tulot ovat pienemmät kuin vähimmäisbruttotuloraja tai jos maksu on lasta kohden vähemmän kuin 21 ?, maksua ei peritä.
Voitte laskea perheenne kokopäivä­hoidon maksun seuraavan mallin mukaan: Laskekaa perhekoko. Katsokaa vähimmäisbruttotuloraja/kk. Vähentäkää se keskimääräisistä kuukausibruttotuloistanne. Ottakaa jäljelle jäävästä luvusta maksuprosentin (11,5 tai 9,4 tai 7,9) mukainen osuus = päivähoitomaksu.

2henk 3.125,00e/kk
3henk 3.834,00e/kk
4henk 4.558,00e/kk
5henk 4.665,00e/kk
6henk 4.772,00e/kk jos tulot yli näiden=korkein maksu ensimmäisestä lapsesta

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
siis miten toi lasketaan :o
emmä osaa :ashamed:
jos brutto 1500e ja meitä on kaksi?

Sinä ja lapsi kahdestaan? Elikkäs siis...

1500e josta vähennetään 1099e(vähimmäis bruttotulot) = 401e
401 eurosta otetaan 11,5% joka on teidän hoitomaksu.. Eli 46,10e/kuukaudessa :)

jep,minä ja lapsi.
ai se olikin noin helppo toimitus :laugh:
mä rupesin jotain ihan muuta kautta alskemaan ja sain tulokseski päälle 400e niin päätin että annan jonkun muun laskea :ashamed:
Kiitos!

jep,minä ja lapsi.
ai se olikin noin helppo toimitus :laugh:
mä rupesin jotain ihan muuta kautta alskemaan ja sain tulokseski päälle 400e niin päätin että annan jonkun muun laskea :ashamed:
Kiitos!

Itsekin aikoinaan luulin että sen laskeminen olisi paljon vaikeampaa :D Mutta ole hyvä vain :flower:

Noi on niin per...stä!!! Miksi noita päivähoitomaksuja ei sidota suoraan brittotuloindeksiin, ilman mitään ylärajaa. Se olisi kaikille tasapuolista ja hoitajien määrää, päiväkotien parannuksia ja hoidon laatua esim. ruuan osalta voitaisiin lisätä lisääntyvien maksujen myötä.

Niin ja luin, että nuo päivähoitomaksut kattavat noin 10% päivähoidon todellisista kuluista. Että jos maksettaisiin oikeasti ihan täysi maksu, saisi sen 233e (joka on siis kohta se korkein maksu) kertoa kymmenellä. Eli taitaa tuo 233e olla kuitenkin melko vähän.

Vaikka eipä sitä tälleen osaa noin ajatella vaikka haluaisikin.. :ashamed:

Haluan huomauttaa että tuo on nyt vantaan päätös.Jokainen kunta tekee oman päätöksen lähteekö mukaan tähän vai jatkaako entisellään.Seuratkaa siis oman kunnan päätöksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Haluan huomauttaa että tuo on nyt vantaan päätös.Jokainen kunta tekee oman päätöksen lähteekö mukaan tähän vai jatkaako entisellään.Seuratkaa siis oman kunnan päätöksi.

Näin on joo! Mutta jos vaihtoehtona on pitää korkein maksu ennallaan (200e/kk) tai nostaa sitä (233e/kk), niin moniko kunta/kaupunki jää tuohon vanhaan? Kuitenkin noita korkeamman maksun maksajia on paljon..

Meidän päikyssä Tampereella ainakin keskiviikkona kerrottiin korotuksista ja mä ymmärsin, että oli koko Suomea koskeva päätös, mutta ymmärsinkö väärin? No Tampere muuttaa maksuja ainakin, ja keskituloiset maksavat suhteettoman suuret maksut ja oikeasti hyvätuloiset maksavat edelleen tuloihinsa verrattuna naurettavan vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri78:
Meidän päikyssä Tampereella ainakin keskiviikkona kerrottiin korotuksista ja mä ymmärsin, että oli koko Suomea koskeva päätös, mutta ymmärsinkö väärin? No Tampere muuttaa maksuja ainakin, ja keskituloiset maksavat suhteettoman suuret maksut ja oikeasti hyvätuloiset maksavat edelleen tuloihinsa verrattuna naurettavan vähän.

Toki kyllä itsekin luulin ainakin että ne olisi sitten ne maksut, jotka määrätään. Että olisi kaikille sitten samat. Enpä oikein usko että nykyään saa jokainen itse päättää mitä maksua maksetaan :/