Päivähoitomaksusta,tai maksuvapaa kuukausi, ei ymmärrä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuohtunut

Vieras
Eli lapseni aloittivat kunnan päiväkodissa 1.8-08. (sitä ennen olivat saman kunnan ryhmiksessä). Lapseni ovat 17pvä/kk hoidossa.
Maalis-huhtikuun tietämillä ilmoitin päivähoidon johtajalle milloin minulla on kesäloma. Lomani oli13.7-7.8 (20 arkipäivää). Olen saman kunnan vanhainkodissa töissä, ja siellä menee kesälomat tuollai että jaottuu kahdelle eri kukaudelle. Asiaan en siis voi itse vaikuttaa.

Tyhmänä oletin että minulle tulee heinäkuu maksuvapaaksi, mutta laskuhan sieltä rävähti viime perjantaina. Lapseni olivat heinäkuussä 8 pvää hoidossa, eli ennen kuin minulla/lapsilla alkoi loma.
Meneekö se asia todellakin näin, miksi en saanutkaan sitä maksuvapaata kuukautta??? Olisinko siinä tapauksessa saanut jos minulla ois ollu kesäläma pelkästään heinäkuussa (20 arkipvää).

Ei ymmärrä!!!! Soitin kuntaan, niin siellä se vastaava täti sanoi että jos olisin ennakkoon ilmottanut väh. 16 poissa olopäivää toimintakaudelle, niin sitten olisi vapaa kuukausi, mutta meillä tais olla vaan jotain 6,8 vai 9 ennekkoon ilmotettua poissaolopäivää... Töissä meille on kolmen viikon listat, niin enhän mä herrajumala tiä koska lapseni on poissa hoidosta. Ellen sitten etukäteen mieti päiviä koska lintsaan, ja vietän vapaata lasteni kanssa.
Siis mikä tässä mättää??? Otin yhteyttä kuntaliiton erityisasiantuntijaan, ja hän ilmoitti että kertomieni mukaan minulle kuuluisi maksuvpheinäkuu.
Kerroin "maksuttajalle" tosta erityisasiantuntijan sanomasta, mutta tää yks vaa vetoo noihin 16 päivään mitkä ois ennekkoon pitäny ilmottaa poissaoloiks... Mua NIIIN kyrsiiii!!!!!

Mitä muut on mieltä, näinkö se homma etenee??

Yksityinen tarha jossa ollaan antaa kesänaikana sen yhden kk:n ja saa itse päättää millon se on. Ei mitään tekemistä sen kanssa millon lomia pidetään, siis kunhan jossain kohtaa pidettiin,,,

meillä tais saada heinäkk maksuvapaana jos oli tiettyyn pvään mennessä alottanu hoidon..olisko juuri ollut tuo elokk alku.. en kyllä tarkemmin tiedä kun omat ei ollu heinäkk hoidossa eikä meille muutenkaan tule laskua koskaan..

Meillä on niin, että vuoden aikana (1.8.08-31.7.09) on pitänyt olla 16 lomapäivää yhteensä lapsella ja sitten on ilmainen heinäkuu. Ja heinäkuun oli muutenkin poissa kun pk kiinni ja olis pitäny viedä vieraaseen paikkaan.

Tämäkin taitaa olla kuntakohtaista? Soita päivähoitotstoon ja kysy.

Meillä kunnallisessa päivähoidossa laskutetaan 11 kk vuodessa, mikäli päivähoitokausi on aloitettu edellisessä elokuussa ja se jatkuu heinäkuulle. Eli jos lapsi on vuoden jokaisena kuukautena hoidossa. Loman voi pitää milloin tahansa, tai sitten lapsi on koko vuoden läpi päivähoidossa. Tähän eivät vaikuta ilmoitetut poissaolopäivät.

Vain tämän vuoden erikoisuuteen eli maksuvapaaseen ylimääräiseen 0.5-1 kk oli asetettu erityisehtoja poissaoloajanjakson suhteen, eli siinä tapauksessa lapsen piti olla poissa yhtäjaksoisesti tuo 6-8 vkoa ajoitettuna tiiveimmälle kesälomakaudelle, jolloin saa maksuvapautusta 1.5-2 kk (heinä-elokuun maksuista hyvitettynä).

Meillä menee niin että pitää olla 5 viikoa pois hoidosta kesäaikana jotta saa sen ilmaisen kuukauden ja lisäksi se pitää olla tiettyyn päivämäärään mennessä ilmoitettu keväällä että lapsi tulee olemaan tietyt viikot pois. Siis kaupunin päiväkodeista kyse.

Meillä kans heinäkuu maksuvapaa kuukausi, vaikka olivat puoli kuukautta hoidossa. Jos lapset olisivat olleet kesä-heinäkuun pois, niin kesäkuun olisi saanut puoleen hintaan.

Meillä näin (kopioitu päivähoidon sivuilta):

Maksu peritään 11 kuukaudelta toimintavuoden (1.8.-31.7.) aikana ja
yksi kuukausi on maksuton.

Maksutonta kuukautta ei ole mikäli lapsi on toimintavuoden aikana
hoidossa kaikkina kuukausina eikä lapsella ole ollut muun kuin sairauden
vuoksi etukäteen ilmoitettuja poissaoloja enemmän kuin 3/4
osaa kuukausimaksun perusteena olevien kuukausittaisten hoitopäivien määrästä. Ennalta ilmoitetuiksi poissaoloiksi ei lasketa vuorotyövapaita
(Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 7 a
§).

Esim. hoitopäiviä 20/kk, lapsella on oltava etukäteen ilmoitettuja
poissaoloja 16 päivää toimintavuoden aikana saadakseen maksuttoman
kuukauden.

Maksuton kuukausi on heinäkuu.

Kyllä täällä se heinäkuu on aina maksuvapaa, kunhan on aloittanut sen päiväkodin viimeistään edellisen vuoden elokuussa. Täällä sai jopa maksuvapaaksi muutkin kesäkuukaudet, jos ilmoitti toukokuussa tiettyyn päivään mennessä, että on poissa koko kuukauden. Oli mahdollista jopa irtisanoa hoitosuhde kesäksi niin, että paikan sai syksyllä takaisin, jotta tarvittassa pystyi hakemaan kesältä kotihoidontukea. Kaupunki säästi tuolla, että sai monta päiväkotia suljettua kesäksi.

ohhoh aikalailla vaihtelee käytäntö! meillä se on niin, että jos hoitosuhde on alkanut edellisen vuoden elokuussa ja jatkuu katkeamattomana niin seuraava heinäkuu on maksuvapaa olipa lapsi vaikka koko sen kuukauden hoidossa. kunnallinen pk kyseessä.

Yhteistyössä