Päivähoitomaksuista ja kotihoidontuesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin

Vieras
Töihin paluupäivää pitäisi pian töihin ilmoitella ja olisin vähän kysynyt muutamaa asiaa.

Miten menee päivähoitomaksut, jos hoitoon menee keskellä kuukautta, meneekö koko kuun päivähoitomaksu joka tapauksessa vai miten yleensä nuo maksut jaksotetaan? Ja mennäänkö hoitoon yleensä harjoittelemaan vähän aikaisemmin kuin varsinainen hoitokausi alkaa?

Entä kotihoidontuki, montako päivää kuukaudesta pitää olla kotona lapsen kanssa, että saa vielä kuukaudesta kotihoidontuen? Siis tosiaan tässä tapauksessa, että on palaamassa töihin sen loputtua ja lapset kunnalliseen päivähoitoon.

Kotihoidontuesta pitää olla koko kuukausi kotona, että tulee koko kuukaudesta maksu. Mutta voit lopettaa ihan minä kuukauden päivänä tahansa, siltä kuulta tulee sitten siihen päivään saakka maksu.

Päivähoidossa aloituskuusta voi saada puolen kuun maksun, kun hoitopäivien määrä jää myöhäisen aloituksen takia alle jonkin määrän eli käytännössä kuun puolivälissä aloittaessa saa puolen kuun maksun, käytännössä taisi olla jonkin päivän ennen puoliväliä, jos viikonloput osuu sopivasti.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin;22190252:
Töihin paluupäivää pitäisi pian töihin ilmoitella ja olisin vähän kysynyt muutamaa asiaa.

Miten menee päivähoitomaksut, jos hoitoon menee keskellä kuukautta, meneekö koko kuun päivähoitomaksu joka tapauksessa vai miten yleensä nuo maksut jaksotetaan? Ja mennäänkö hoitoon yleensä harjoittelemaan vähän aikaisemmin kuin varsinainen hoitokausi alkaa?

Entä kotihoidontuki, montako päivää kuukaudesta pitää olla kotona lapsen kanssa, että saa vielä kuukaudesta kotihoidontuen? Siis tosiaan tässä tapauksessa, että on palaamassa töihin sen loputtua ja lapset kunnalliseen päivähoitoon.

Kotihoidon tuen saat niistä päivistä, joina olet lasta kotona hoitomassa, koko kuun tuen siinä tapauksessa, että olet koko kuun kotona.

Päivähoitomaksu meillä hoidon aloitustapauksessa määräytyy hoidossa olopäivien mukaan. Ja meillä harjoittelu on maksullista. Esim. lapsi aloitti meillä hoidossa 2.1. alkaen, ja minä töissä 8.1. Tammikuulta en saanut enää kotihoidontukea sillä olin ottanut hoitopaikan vastaan vuoden alusta. Sen sijaan jos olisin ottanut hoitopaikan 8.1. alkaen olisin saanut kotihoidontukea 7.1. asti.

Mutta harjoitteluasiasta kannattaa kysyä omasta kunnasta, käytännöt voivat poiketa suurestikin eri paikoissa.

olettaisin, että ensimmäisen kuun maksu menee siten miten olette sopineet. ei kai maksua voi mennä koko kuukaudesta jos olette sopineet, että lapsi aloittaa keskellä kuukautta??? hoitomaksut tulee kuukausittain. lapsesta/paikasta riippuen miten mennään hoitoon harjoittelemaan, viikkoa tai kahta ennen aloitetaan. ensimmäiset kerrat ollaan vaan muiden mukana ulkona ja äiti/isi on mukana. sitten aikaa pidennetään, käydään sisällä leikkimässä ja tutustumassa paikkoihin, edelleen vanhempi mukana. lopuksi kokeillaan pari tuntia ilman äiti, seuraavalla kerralla pari tuntia + ruokailu.. ja siitä sitten kokopäivä hoito. meillä meni suurinpiirtein näin.

Ok. Eli kotihoidontuki voidaan maksaa myös per päivä periaatteella? Itse olen ajatellut, että se olisi sitten koko kuukausi maksua tai ei yhtään euroa kotihoidon tukea.

Ja yleiskäytäntö päivähoitomaksuissa on koko kuukausi tai sitten puoli kuukautta?

Yhteistyössä