Päivähoitoasiaa, pikaisia mielipiteitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aivan uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aivan uupunut

Vieras
Eli 2,5vuotias poikamme on ollut loppukesästä päiväkodissa, niin että alkuun päiviä oli 8pv/kk, ja marraskuussa lisättiin niin että päiviä on 10/kk. Muutimme tänne kuntaan kesällä, miehen työn perässä. sukulaisia ja auttavia käsiä ei ole ympärillä, ja kesästä asti olemme rakentaneet taloa. sen takia poika laitettiinkiin tarhaan, että minäkin ennätän antaa oman panokseni rakennustöissä, ja hoitaa keittiötilaukset ym.Isommat lapset on päivisin koulussa.
Minulla myös burn out takana, n. viisi vuotta sitten sairastuin uupumukseen ja masennukseen, jolloin jäin myös kotiäidiksi.
Nyt sitten tämä vuokrasuntomme missä asumme rakennusprojektin ajan, on osoittautunut home asunnoksi. Tämä 2,5 vuotias poikamme on sairastunut tässä asunnossa infektio astmaan. Poika on sairaana ihan koko ajan. Nyt on taas on mennyt kuukausi niin, ettei monta tervettä päivää ole ollut. Itse olen uupunut tästä kaikesta pyörityksestä..Valvotuista öistä, ja jatkuvasta yksinolosta kotona, kun mies aina rakennuksella. Masennus on alkanut nostaa päätään. Tämäkin oli yksi syy miksi tarha paikkaa haettiin, etten minä uupuisi ihan kokonaan, kun yksin pyöritän arkea ja hoidan lasten harrastukset, ruoka kaupassa käynnit ym.
Viime viikolla poika oli yhden päivän tarhassa, ja tänään olisi pitänyt olla tarha päivä, sekä huomennna, mutta pojalla nousi taas eilen kuume, ja yskii kovasti. Seuraava mahdollinen tarhapäivä on perjantaina, jos poika on terve.
Olemme kysyneeet että voisiko tarha päiviä siirtää,niin että seuraavalla viikolla olisi sitten ne päivät hoisossa, mitkäolis sairaana kun kysymys on kuitenkin virikepaikasta, mutta hoitajat sanovat että ei voi, ja asia perustuu päivähoitolakiin, ja että kaikilla on samat säännöt. Toisaalta ymmärrän senkin. Mutta nyt tilanne on mennyt siihen että mies on raksalla enää aamupäivästä tai iltapäivästä siis vain puolikkaan päivän, ja menee sitten illalla taas kun poika on käynyt nukkumaan. Olen yksinkertaisesti niin uupunut etten jaksa enää aamusta iltaan pyörittää yksin tätä koti rumbaa.

Kyllä tässä on välillä mietitty että onko päivähoitlaissa mitään järkeä, kun poika yhtenään kipeä, ja silti maksetaan jatkuvasti kymmenen päivän mukaan, vaikka poika ei olisi hoidossa kun 3pv kuukaudessa. Ihan silkaa kunnan tukemista. Itku tässä pääsee..

Mitähän tässä kannattaisi tehdä.......?!!

Kysypä kunnalta, olisiko teillä mahdollisuus saada kodinhoitajaa tai vaikka avustusta lapsenhoitajan palkkaamiseen kotiin. Jotain tuolle tilanteelle pitäisi tehdä, ennen kuin sinä väsyt ihan täysin.
Jaksamista sinne!

Soita vielä päivähoitotoimistoon kuntaan, ja tarkista asia. Pojallasi on kuitenkin osapäiväpaikka pk:ssa olemassa, eli vie sieltä puoli paikkaa, niin ei kai päivät voi mitään kiveen hakattuja olla.. :o

Tai saako hyvitystä maksuista lääkärintodistusta vastaan?

Mielestäni sun kannattais ehdottomasti käydä kunnasta pyytämässä kotiapua, ennenkuin on liian myöhäistä. Kukaan ei jaksa loputtomiin. Päivähoitolakiin et itse juurikaan pysty vaikuttamaan, joten sillä ei kannata itseään liikaa stressata, vaan etsiä muita apukeinoja perheenne tueksi. Olisiko kunnassanne "varamummo"-järjestelmää, josta voisi mummon tai papan saada maksutta perheenne tueksi? Voimia teille koko perheelle!!

meilläkin vähän sama tilanne. Poika 3 päivää vkossa ti-to päiväkodissa, mutta usein kipeä juuri ne päivät. Olen kysynyt myös voiko päiviä siirtää, mutta vastaus on ollut tiukka ei. Sanottiin, että ehkä kerran voidaan yksi päivä pitää poikkeuspäivänä, mutta ei muuta.
Tietysti jos saisi lääkärintodistuksen asia voisi olla eri. Meillä kuitenkin ollut aina kyse ihan tavallisesta nuha-kuumeesta ja yskästä, joten en ole sitä varten mihinkään lääkärille vienyt.
Itsellä myös oma jaksaminen äärirajoilla, meillä kotona myös koliikkivauva.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
meilläkin vähän sama tilanne. Poika 3 päivää vkossa ti-to päiväkodissa, mutta usein kipeä juuri ne päivät. Olen kysynyt myös voiko päiviä siirtää, mutta vastaus on ollut tiukka ei. Sanottiin, että ehkä kerran voidaan yksi päivä pitää poikkeuspäivänä, mutta ei muuta.
Tietysti jos saisi lääkärintodistuksen asia voisi olla eri. Meillä kuitenkin ollut aina kyse ihan tavallisesta nuha-kuumeesta ja yskästä, joten en ole sitä varten mihinkään lääkärille vienyt.

OHO!
Miten voi olla noin tiukkaa? :O
meillä kans 3 päivää viikossa sovittu mut saadaan itse aina valita päivät! joka kuun alussa viedään lappu jossa päivät merkitty. ja sit ihan ok jos poikkeamiakin tulee

Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:

OHO!
Miten voi olla noin tiukkaa? :O
meillä kans 3 päivää viikossa sovittu mut saadaan itse aina valita päivät! joka kuun alussa viedään lappu jossa päivät merkitty. ja sit ihan ok jos poikkeamiakin tulee

Mekin viedään aina kuun alussa lappu, johon päivät merkitty. Mutta sairauden takia niitä ei saa venkslata mitenkään. jos hyvissä ajoissa ilmoittaa, siis reilusti etukäteen jonkun päivän muutoksesta, niin sitten saattaa onnistua...

Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Soita vielä päivähoitotoimistoon kuntaan, ja tarkista asia. Pojallasi on kuitenkin osapäiväpaikka pk:ssa olemassa, eli vie sieltä puoli paikkaa, niin ei kai päivät voi mitään kiveen hakattuja olla.. :o

Tai saako hyvitystä maksuista lääkärintodistusta vastaan?

Ei niistä saa. Meilläkin on niin että jos on 11 pvää sairauden takia poissa, sitten hyvitetään puolet päiväkotimaksusta. Mutta koska meillä on vain 10pvää kuussa tyttö ylimalkaan hoidossa ja siitä sairastaa suurimman osan, mitään ei hyvitetä. Eli tuo hyvitys tulee vaan niille joilla on täysi hoitokuukausi. Ihan persiistä mun mielestä. Oon miettiny että tuon pitäs mennä samassa suhteessa sitte niillä joilla on vähemmän hoitopäiviä, esim meillä niin että jos tyttö on kuusi päivää pois ni sitte hyvitettäisiin puolet maksusta.

Hoitopäivien valinnan kanssa meillä on niin, että kaksi viikkoa aiemmin pitäisi ilmoittaa ne hoitopäivät. Työvuorojeni muuttumisen takia voin vaihtaa hoitopäiviä lyhyelläkin varoitusajalla mutta sairauden takia siirtäminen ei onnistu. Jos sairastaa ja on kotona niin hoitopäivät on käytetty siinä.

:hug: samassa tilanteessa ollaan. Lapsi ollut koko päivähoidossaoloaikansa sairas, pienempänä ei juuri mitään. Putket laitettu korviin ja risat poistettu pari vk sitten, mutta taas sairaana :( . Oon opiskelija ja lukemista riittää yötä myöten, siihen päälle vielä kaikki muut. Mitähän sitten, jos nuo putketkaan ei auta tähän sairasteluun :(

Sinulla on kyllä oikeus milloin vain muuttaa hoitosopimus kokoaikaiseksi. Ja kaikki päivät ja tunnit sopimuksen mukaan hoidossa käyvällä ja siitä maksavalla on oikeus siis olla hoidossa milloin vain. Toki sopimus ei velvoita lasta olemaan paikalla. Siis tekisin tilanteessasi niin, että muuttaisin hoitosopimuksen kokoaikaiseksi ja pitäisin lapsella lomapäiviä tilanteen mukaan milloin haluttaa.

Osa-aikaiset eivät saa vekslata hoitopäiviä siksi, että lakisääteiset lapsimäärät hoitajaa kohden voivat silloin ylittyä. Esim. alle kolmevuotiaiden ryhmässä (jossa siis lakisääteisesti saa olla 3 hoitajalle 12 lasta) voidaan pitää 13 lasta, jos lasten joukossa on kaksi osapäiväistä lasta siten, etteivät ole yhtäaikaa paikalla, siis esim. toinen on ma,ti,ke ja toinen to,pe.

Monissa kunnissa taitaa olla hoitpaikkatilanne niin tiukka, että noita täyttöasteita seurataan tarkasti. Helpoimmalla siis pääsisit, kun lapsesi olisi paperilla kokoaikaisesti hoidossa.

Yhteistyössä