Päivähoitoajan rajoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äiti";25830573]toisen vanhemman ollessa kotona syystä tai toisesta ei ole hoidon tarvetta.Paikan saa välittömästi kun vanhempi aloittaa työn tai koulutuksen.[/QUOTE]

Niin, saa paikan ihan mistä sattuu? Me jonotettiin 4kk paikkaa 5km:n päästä kotoa ja nyt se siis pitäisi irtisanoa parin viikon työttömyyden vuoksi ja sitten alkaa etsimään lapsille uutta paikkaa, joka saattaa olla niin kaukana, että työssäkäynti vaarantuu sen takia.

Lapsen etukaan ei ole jos hoitopaikka vaihtuu vähän väliä. Nykyaikaa on se, että hoitopaikkoja on todella vähän ja työpaikat voivat vaihtua nopeaankin ja usein.

[QUOTE="a p";25830708]meidän pk-täti oli kerran laittanut lapseni reppuun viereisen tytön kakkavaipan!!! eikä edes anteeksi pyytänyt...[/QUOTE]

mitä helvettiä?? eikö ne ruukata heittää roskikseen? ja mitä hittoa tää liitty hoitoaikoihin??

Eräässä pk:ssa VIRIKElasten hoitoajat on sovittu niin, että max.15pv/kk ja hoitoaika on 9-15. Ja nuo läsnäolopäivätkin on soviteltu niin, että silloin ei ole niitä toisia "puolikkaita" jolloin ryhmäkoko pysyy järkevämpänä. Vaihtelevat siis sen mukaan miten ne lapset, joilla on TODELLINEN hoidotarve, ovat paikalla.

Siis, suostuuko hoitajat mka siihen, että lapsensa voi hakea jopa 12 aikaan?? Päiväuni aikaan :O.

Ite opiskelen tällä hetkellä ja tytär hoidossa pph:lla. Koulusta saatan päästä jo 12, bussien takia pääsen puolelta. Kahesti olen tyttären menny hakemaan 12 ja toisella kertaa hoitaja sitten, pamautti mulle, että nää haku ajat vois kattoo vähän tarkemmin vastaisuudessa. Täällä on päiväuni aika 12 ja pitkin hampain anto tyttären mulle mukaan. Oon koululta saanu mahollisuuden tehä lyhyempää päivää ja ois kiva saada tytär kotiin ajoissa, ehtis olla enempi yhessä. Mutta hoitaja haluaa, että tytär noudetaan kahen/puoli kolmen aikaan. Sitten noina lyhyinä päivinä haahuilen yksin tässä kotosalla ja odottelen, että pääsen kävelee tota puolentunnin matkaa edes takas, että saan tyttären kotiin. En käsitä, alussa olin todella vihanenkin toisinaan ja tuli tunne, että en saa omaa lastani vieraasta paikasta haettua kotiin ja vieras ihminen päättää mun puolesta koska on hyvä aika tulla hakemaan. Oon toisinaan vieläkin vihanen ja loukkaantunu. Kuitenkin niin, loistava tilanne että, voin lyhennettyä päivää tehä, mikä mun mielestä ois vaan tyttären etu, ei olis pitkiä päiviä. Niin, ei kun hoitaja pistää kampoihin ja näin ollen pidentää tyttären hoitopäivää. En käsitä kyllä tota :/.

Siis, suostuuko hoitajat mka siihen, että lapsensa voi hakea jopa 12 aikaan?? Päiväuni aikaan :O

Tuohan on ihan soviteltavissa oleva asia. Jos hoitajalla on tiedossa, että vanhempi tulee hakemaan klo12, lasta ei laiteta päiväunille vaan annetaan esim. katsella kirjaa. Mahdollisesti aloitellaan jo pukemaan päälle, jolloin lähtö on nopeampi.

Siis, suostuuko hoitajat mka siihen, että lapsensa voi hakea jopa 12 aikaan?? Päiväuni aikaan :O.

Ite opiskelen tällä hetkellä ja tytär hoidossa pph:lla. Koulusta saatan päästä jo 12, bussien takia pääsen puolelta. Kahesti olen tyttären menny hakemaan 12 ja toisella kertaa hoitaja sitten, pamautti mulle, että nää haku ajat vois kattoo vähän tarkemmin vastaisuudessa. Täällä on päiväuni aika 12 ja pitkin hampain anto tyttären mulle mukaan. Oon koululta saanu mahollisuuden tehä lyhyempää päivää ja ois kiva saada tytär kotiin ajoissa, ehtis olla enempi yhessä. Mutta hoitaja haluaa, että tytär noudetaan kahen/puoli kolmen aikaan. Sitten noina lyhyinä päivinä haahuilen yksin tässä kotosalla ja odottelen, että pääsen kävelee tota puolentunnin matkaa edes takas, että saan tyttären kotiin. En käsitä, alussa olin todella vihanenkin toisinaan ja tuli tunne, että en saa omaa lastani vieraasta paikasta haettua kotiin ja vieras ihminen päättää mun puolesta koska on hyvä aika tulla hakemaan. Oon toisinaan vieläkin vihanen ja loukkaantunu. Kuitenkin niin, loistava tilanne että, voin lyhennettyä päivää tehä, mikä mun mielestä ois vaan tyttären etu, ei olis pitkiä päiviä. Niin, ei kun hoitaja pistää kampoihin ja näin ollen pidentää tyttären hoitopäivää. En käsitä kyllä tota :/.

vedäs hetko henkeä ja kuvittele mielessäs tilanne: olet pph, hoidossasi on 4 vierasta mukulaa iät 1, 2, 3 ja 4. syötte lounaan klo 11, koska 1-vuotias ei jaksa valvoa myöhempään, nytkin tuppa torkkumaan jo ruokapöytään. syömisen, potattamisen ja riisumisen jälkeen suuntaatte kohti unipaikkaa, kello on 11.30. 1-vuotias vetää jo hirttä, 2-vuotias ikävöi äitiä ja itkee, 3 ja 4 -vuotiaat haluavat kuulla unisadun. saat revohkan sänkyihin, 2-vuotiaskin rauhoittuu viimein syliisi. 3 ja 4 -vuotiailla riittää virtaa ja joudut sadun jälkeen silittelemään molempia tovin ennen kuin uni tulee. hilaat syliin nukahtaneet 2-vuotiaan varovasti patjalle, ettei herää. kello on 12. ovikello soi ja terttuliinan äiti tulee hakemaan terttuliinaa kotiin, kun sattui pääsemään töistä/koulusta aikaisemmin tänään. ylös nousee 3-vuotias terttuliina, ovikelloon herännyt 4-vuotias ja 1-vuotias, joka nukahti jo sinne ruokapöytään. terttuliina on uninen ja väsynyt ja tinttaroi äidilleen eteisessä, johon meteliin havahtuu 2-vuotias ja alkaa ikävöidä jälleen äitiään.

oikeastiko ajattelit että se hoitaja sulle ihan ilkeyttään huomauttelee hakuaikojen järkevyydestä??

• Tykkää
Reactions: Salla07
Meillä on täällä suositus että jos toinen/molemmat vanhemmista on kotona, niin lapsen hoitoaika olisi 8-15 maksimissaan. Tämä on siis suositus, ja ihan nätisti noissa infolapuissa muotoiltu.

Meillä oli sellainen tilanne että mies lomautettiin yhtäkkiä. Pidettiin hoitopaikka mutta muutettiin hoitosoppari max 10pv kuussa, lapsi oli sitten 1-2 kertaa viikossa päiväkodissa. Ja sai olla mun työaikojen mukaan, kun mulla oli käytössä meidän ainoa auto. Ja oltiin vasta aloitettu hoito paria kuukautta aiemmin, joten koin itse äitinä että oli enemmän lapsen etu käydä siinä jo tutuksi tulleessa paikassa, hoidon aloitus olisi voinut olla lomautuksen jälkeen aikamoinen jos ei olisi pitkään aikaan päikyssä ollut.

Lomautus ei kestänyt lopulta kuin reilun kuukauden. Mutta eihän sitä paikkaa olisi voinut irtisanoa, päivähoitopaikan osoitus kun täytyy tulla kahdessa viikossa mutta lomautus kun ilmoitetaan päättyneeksi, on töihin mentävä kolmen päivän kuluessa...

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;25831603:
miten ihmeessä joku ei pysty hakemaan lastaan hoidosta klo 12 koska talossa on vauva?? sen vauvan päikkäriaikako määrittelee koko perheen toiminnat? ei mennä lääkäriin, ei haeta lasta koulusta, ei päästä mummoa vastaan juna-asemalle, ei voi hakea kaupasta maitopurkkia kun vauva nukkuu? miten ihmeessä näissä perheissä oikein eletään???

Pääasiassa meillä ei liikuta päikkäri aikaan. Lääkärit ja kaupat ajoitetaan päikkäriajan ulkopuolelle. Voidaan toki lähteä johonkin nukkuvan vauvan kanssa jos pakkko, mutta en ymmärrä miksi pitäisi ruveta ylipäätään pukemaan nukkuvaa vauvaa joka tod. näk. herää ja unet menee risaisiksi. Mun ystävillä on ainakin ihan normaalia että tpoiminta on aamupäivällä ja päikkäreitten jälkeen, päikkäriaika on rauhoitettu. No ehkä ei siis ihan parin kuukauden ikäisellä vauvalla, mutta vähän isommalla kyllä.

[QUOTE="mona";25833605]Pääasiassa meillä ei liikuta päikkäri aikaan. Lääkärit ja kaupat ajoitetaan päikkäriajan ulkopuolelle. Voidaan toki lähteä johonkin nukkuvan vauvan kanssa jos pakkko, mutta en ymmärrä miksi pitäisi ruveta ylipäätään pukemaan nukkuvaa vauvaa joka tod. näk. herää ja unet menee risaisiksi. Mun ystävillä on ainakin ihan normaalia että tpoiminta on aamupäivällä ja päikkäreitten jälkeen, päikkäriaika on rauhoitettu. No ehkä ei siis ihan parin kuukauden ikäisellä vauvalla, mutta vähän isommalla kyllä.[/QUOTE]

Onko sinulle käsite vaunut+ulkoilu ihan vieras? Ihme uusavuttomuutta nykyisin :D