päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut

Vieras
kenellä on pieni lapsi kotona ja kaks isompaa hoidossa???Kuinka monta tuntia teillä lapset on hoidossa ja mitä maksaa???Mä mietin vaan et kannattaisko omat isommat laittaa pariks päiväks viikossa hoitoon kun täällä ei enään mitään kerhoja yli kolme vuotiaille järjestetä ja en siis kaipaa haukkuja pohdinnastani vaan tietoa et mitä päivähoito nykyjään maksaa et onks hirmu kallista antaa isompien lasten käydä muutama tunti viikossa olemassa hoidossa jos ite on vauvan kanssa kotona...

Maksut on tulosidonnaisia ja kuntakohtaisesti riippuu, onko esim. vaan alle 15 ja yli 15 päivää kuussa vaihtoehdot vai esim. 5-8, 9-12 jne. päivää kuussa. Kokopäivähoito korkeimmalla taksalla on 254 euroa kuussa.

Toisesta lapsesta maksu on muistaakseni n. 200 euroa.

Googleta netistä päivähoitomaksu, jos alla olevasta taulukosta ei saa selvää

Perhekoko ja tulorajat

Perheen koko Tuloraja ?/kk Korkein maksu %

henkilöä

2 1.198 11,5

3 1.477 9,4

4 1.754 7,9

5 1.871 7,9

6 1.988 7,9

Sori, toi edellinen oli vähän outo taulukko, tässä tieto selvemmin...

Korkein maksu peritään seuraavilla tulorajoilla:

2 henkilöä n. 3400 ?/kk

3 henkilöä n. 4190 ?/kk

4 henkilöä n. 4990 ?/kk

5 henkilöä n. 5150 ?//k

6 henkilöä n. 5250 ?/kk

Tulorajat on varmaan myös kuntakohtaisia, tiedot pitäisi kyllä löytyä paikkakunnan nettisivuilta tai ainakin soittamalla päivähoidonjohtajalle/päiväkodinjohtajalle. Sanoisin noin karkeesti, että kahden keskivertotuloisen perheessä tulorajat paukkuu kirkkaasti yli. Sisaralennus meilläpäin on muutaman kympin tuosta korkeimmasta maksusta. Ja jos valitsee vain osa-aikaisen (esim. 10 päivää/kk hodossa) tai osapäiväisen (esim. 4h/päivä) niin maksu on tietenkin sitten pienempi. Tai vaikka niiden yhdistelmä.
Osa-aikainen hoito on lasten kannalta huomattavasti parempi kuin kokopäiväinen. Päivähoidossahan voi myös olla kerhotyyppisesti (esim. n. kolmena päivänä viikossa ja vaikka 4 tuntia kerrallaan, tämän tyyppinen yhdistelmä taitaa maksaa täällä n. 80e/kk). Tämä täyttää lasten virike ja kaveritarpeen. Joka päivä kahdeksasta neljään hoidossa on kuitenkin ihan rankkaa työtä lapselle...

Bruttotulot, tulorajat on mun mielestä ihan valtakunnalliset, maksuistahan kunta voi valita että jos vaikka vähemmän velottaisivat. As if. En ole koskaan joutunut edes miettimään, sillä meillä menee tuolle ylimmälle tulorajalle mun palkkani, ja olen sentään ihan perus keskituloinen.

joo, siis niin mä ajattelinkin että vaan joko muutamana päivänä viikossa tai sit joka päivä muutaman tunnin, mut jotenkin ehkä ois meillä paras se että ois kolmena päivänä viikossa max.viis tuntia kerrallaan.En todellakaan vielä halua niitä sinne laittaa koko päiväiseksi kun ei oo pakko.Kiitos vastauksista:)Meillä ei kyllä millään menis tuohon tulorajalle koska vaan mieheni on töissä ja mä kotona, mut sit varmasti meneekin kun mäkin meen töihin.

Yhteistyössä