päivähoito -> sairastelut?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
monet sanoo, että kun lapsen vie päivähoitoon, hän alkaa sairastaa.. meillä tyttö on tähän asti selvinnyt terveenä ja mietinkin, että syksyllä kun hoito alkaa, alkaako silloin myös sairastelut?

kertokaahan kokemuksia!

Meillä tyttö aloitti päivähoidon 1.4 ja ollut kipeä sen jälkeen 4 kertaa. Joten kyllä sieltä niitä tauteja tulee eikä niitä voi välttää. Kannattaa vaan varautua. =)

Meillä tyttö aloitti tarhassa viime syksynä, eikä ole ollut kertaakaan sairaana (tarhassa on riehunut vesirokko, vatsataudit, flunssat yms.). Joten ei se aina pidä paikkaansa, että sairastelukierre seuraa tarhan aloittamista.

Syksyllä aloitti ja keväällä vasta alkoi sairastelut. Vesirokko, 3xvatsataudit, keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus...et silleen vain nämä mainitakseni. Ja kaikki 6 kk sisällä, viimeinen viikko sitten. Vatsataudit oli pahimmat, sillä oksentelun jälkeinen ripuli kesti jopa 5 pv. (ne myös tarttui muihin, eli mm. minä sain ne:(

Hänen tarhassa kiersi nämä taudit jokaisella vuoronperään tai yhtäaikaa. Keuhkokuumeessa oli 8 koko tarhasta ja pienten ryhmässä oli samaan aikaan 2 lasta 13:sta paikalla. muut sairaana.

Odotan toivekkaana, että ensi talvea varten on vastustuskykyä kerätty ja ei sairastella paljon. Hän oli tasan 1 v kun aloitti, ja olen huomannut, että ne jotka aloittaa vanhempana on useasti pysynyt terveempänä.

Hei
Kyllähän se niin on että flunssien ym. sairastelujen määrä sanotaan olevan vakio. Eli jos muksu pienempänä sairastaa paljon on hyvin todennäköistä että isompana ei niinkään ja taas päinvastoin. Kyllähän ensimmäisen ikävuoden aikana sairastetut flunssat kerryttää sitä vastustuskykyä.. se on tosi juttu.

Meillä poika 1,5vee on ollut nokka vuotavana koko talven ja osan kuluvaa kesää. Hengitystieinfektion on kärsitty ja sen vuoksi viruttu viikko sairaalassa. Ei silti allergioita ja koira talossa. Toivon ja Uskon että nyt alkaa helpottaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2005 klo 23:15 Sairastelusta kirjoitti:
Hei
Kyllähän se niin on että flunssien ym. sairastelujen määrä sanotaan olevan vakio. Eli jos muksu pienempänä sairastaa paljon on hyvin todennäköistä että isompana ei niinkään ja taas päinvastoin. Kyllähän ensimmäisen ikävuoden aikana sairastetut flunssat kerryttää sitä vastustuskykyä.. se on tosi juttu.

itse en ainakaan omalla kohdallani tuota täysin allekirjoita. olen nimittäin itse sairastanut kuulemma todella vähän. eikä ole mikään rokko tarttunut, vaikka yritetty on kuuleman mukaan metsästää. muutenkin sairastan todella harvoin; en nyt muistakaan milloin viimeksi olin sairaana... ai, mutta onkohan mulle nyt sitten tulossa joku kauhee sairasteluputki :\| no, toivottavasti olen siis poikkeus säännöstä ja pikkutyttöni myös :heart:

[/quote]

itse en ainakaan omalla kohdallani tuota täysin allekirjoita. olen nimittäin itse sairastanut kuulemma todella vähän. eikä ole mikään rokko tarttunut, vaikka yritetty on kuuleman mukaan metsästää. muutenkin sairastan todella harvoin; en nyt muistakaan milloin viimeksi olin sairaana... ai, mutta onkohan mulle nyt sitten tulossa joku kauhee sairasteluputki :\| no, toivottavasti olen siis poikkeus säännöstä ja pikkutyttöni myös :heart:
[/quote]

Lapselle on ihan hyväksi sairastaa flunssia, niistä sitä vastustuskykyä kertyy. Ihmiset ovat yleensä paniikissa jos nenu nyt vähän vuotaa. Ja toiset saavat taudit herkemmin kuin toiset. Näkeehän sen jo työelämässä aikuisten kesken. Pienillä lapsilla on yleistä hengitystiesairaudet, koska röörit ovat monilla pienet. Ei se tarkoita, että vanhempana sairastaisi niitä.

Sittenhän sulla ei ole aihetta huoleen, jos ette sairastele. ;)

Meillä tyttö meni hoitoon huhtikuussa 2005 ja siitä alkoi jatkuva flunssakierre, koko kevään oli räkänenä ja kolme korvatuhlehdusta sekä yksi oksennustauti. Plus normaali kuumeilut, johtuen hampaista.
Vaikka tyttö on perhepäivähoidossa (lapsia vain 4), niin kyllä ne taudit tarttuu ja hoitopaikassahan on eri bakteerikanta kuin kotona. Koko alkuvuoden tyttö oli täysin terve.
Mutta NYT on vihdosta viimein ollut JO 2 viikkoa terveenä, joten toivottavasti vastustuskyky on nyt senverran jo kasvanut, ettei pippupöpöt kaada tyttöä heti.
Ihanaa, terve pikku tyttö, joka nauttii kesästä..

Meillä on kolme lasta ja vain esikoinen ollut 1,5 vuotta päiväkodissa ja kyllä ne sairastelut osui siihen jaksoon (vesirokko, räkätaudit, mahataudit jne.). Nyt, kun kaikki 3 ovat olleet kotona, eivät ole sairastelleet juuri ollenkaan. :)

Tietenkin siellä enemmän on tekemisissä muiden kanssa ja taudit liikkuu. Meillä kyllä pojat pysyneet yllättävän terveinä. Kuumeen takia nyt viimeisen vuoden aikana oltu hoidosta pois alle viikko. Nuhaisenahan saa olla hoidossa jos muuten jaksaa. Vastustuskykyhän siinä kasvaa, ei minusta ole hyväksi sellainenkaan että varotaan kaikkea. Ihan pienien vauvojen kohdalla kyllä, muttei isompien.

Yhteistyössä