Päivähoito ja allergiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smirtsu

Jäsen
08.06.2007
37
0
6
Toukokuussa tai elokuussa tyttömme lähtee reilu vuoden ikäisenä hoitoon. Hoitopaikasta ei ole vielä mitään hajua, mutta minua jo etukäteen hirvittää, miten hyvin hoitaja(t) ovat selvillä allergioista. Tytöllämme on maito- ja muna-allergia ja paha refluksi, jota hoidetaan lääkityksellä. Tällä hetkellä maitona menee soijamaito (Neocate ei sovi enää) ja sitäkin vain nukkumaan mennessä tai unilta herättyä. Ruuan kanssa ei mene. Olen kokeillut nokkamukia/tuttipulloa/mukia ja ainoastaan vesi uppoaa ruuan kanssa. Pelottaa, ettei lapsi saa tarpeeksi ravintoa hoidossa, kun kiinteätä sapuskaakaan ei voi antaa kerralla isoja määriä, kun ne oksennetaan heti ulos. Millaisia kokemuksia teillä muilla allergisten äideillä on hoitopaikkojen osaamisesta tällaisissa tapauksissa? Niin ja jos on vinkkiä, miten saisi tuon soijamaidon uppoamaan ruokailun yhteydessä ja muusta kuin tuttipullosta, niin vinkkejä otetaan vastaan :)

Meillä tytöllä on maito- ja muna-allergia ja ihan hyvin päiväkodissa on mennyt. Tein listan hoitajille, jotta tietävät mitä välttää (siis ihan tyyliin: voi, jogurtit, hera, jäätelö jne...) ja mitä saa syödä (esim. Yosa-jogurtit, Alpro Soja jne..).
Toki itse ruoka tulee ateriapalvelulta, jolta odotan asiantuntemusta ilman mitään listojakin. Eli listat vaan heille, jos ja kun on jotain ruokia mitä hoitajat tarjoavat eli esim. jos on jollain synttärit ja tuovat keksejä yms. päiväkotiin.
Ja myöskin ohjeet, että mitä tehdä jos lapsi saakin kiellettyä ruoka-ainetta.
Lapsen omahoitajalle oli hyvä kertoa kaikki jutut tarkemmin ja hän sitten kertoi muille hoitajille.
Tarvitset sitten lääkärintodistuksen allergioista päiväkotiin.

Yhteistyössä