Päivähoidon ryhmäkoolle asetettava lakisääteinen enimmäismäärä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lape
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastustan erittäin rankasti.

Minä en voi ymmärtää suomalaisten kaipuuta vahvan valtiovallan alle. Tämä koko kysymys on paikallispolitiikkaa ja nämä päätökset on tehtävä kunnissa.

Miksi valtion pitäisi rajoittaa kansalaisten itsemääräämisoikeutta? Eikö kunnat saisi itse päättää, mikä on tärkeintä?

Nähtävästi kunnat eivät ole kykeneviä rationaaliseen päätöksentekoon...

Ryhmäkoot kasvavat jatkuvasti, päivähoidon ja koulujen henkilöstö lomautetaan ym..

Siksi kuntien ei pidä saadaa säilyttää päätäntävaltaansa tässä asiassa!

Itse en ole törmännyt liian isoihin ryhmiin. Lapsia on kolme (5-15-vuotiaita) ja kunnallista päivähoitoa on käytetty ahkerasti.
Nyt nuorimman pojan hoidossa on kaikenkaikkiaan n. 20 lasta (2-6v, myös osa-aikaiset ja -päiväiset mukaan luettuna) ja yhteensä 5 hoitajaa, joista yksi on lastentarhanopettaja, kolme lähi-/lastenhoitajaa sekä yksi työllistetty, jonka koulutustaustaa en tiedä (on isoäiti eli lapsista on kokemusta).
Tämä tilanne on siis Etelä-Suomessa eikä minun mielestä ole paha.

Kyllä jokaisen kunnan pitää jatkossakin saada päättää, mihin resurssejaan laittavat. Paikallisella tasolla osataan hoitaa optimointi paljon paremmin, kuin eduskunnassa.

Ehdoton EI

Alkuperäinen kirjoittaja en allekirjoita:
Kyllä jokaisen kunnan pitää jatkossakin saada päättää, mihin resurssejaan laittavat. Paikallisella tasolla osataan hoitaa optimointi paljon paremmin, kuin eduskunnassa.

Ehdoton EI

Samaa mieltä.
Päätösvalta täytyy olla lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
Alkuperäinen kirjoittaja en allekirjoita:

Ehdoton EI

Samaa mieltä.
Päätösvalta täytyy olla lähellä.

Kunnat ja ne meidän itseäänestämämme päättäjät säästävät kaikessa mahdollisessa, jos ette ole huomanneet. Kun on laissa säädetty kyllin pieni ryhmäkoko, se on eduksi kaikille.

Yhteistyössä