päivähoidon ammattilaisille kysymys!neuvoa kysyisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivähoitaja hki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivähoitaja hki

Vieras
kaksikin kysymystä.

1. mitä teen kun äiti tuo lapsen tyyliin: tässä tää vitun kakara, ota nyt vittu ne housut pois" eli siis äiti todella kireenä ja käyttää tosi pahaa kieltä. omasta mielestäni voisin passittaa äitin niskaperse otteella pihalle jäähtymään.

2. mitäs teen kun eräs lapsi käy aina hakkaamaan äitiään kun äiti hakee yms.?
melkein aina hän rupeaa takomaan äitiään ja heittäytyy vauvaksi ja kuitenkin ikää 5 vuotta. saako siihen puuttua sanomalla, että lopeta äidin lyöminen vaikka äiti antaa lyödä..?

´Tuohon äidin kielenkäyttöön on kyllä vähän vaikea puuttua ellei sitten ole muita lapsia kuulemassa, niin voisi vedota siihen.
Toiseen ongelmaan, lasta voisi jo ennen äidin tuloa puhutella, että sitten ei käyttäydytä huonosti äitiä kohtaan.

1 Kysyisin esimieheltäni, että mitä mieltä hän on asiasta.
Lapsen parasta ajatellen voisit myös kysyä äidiltä miksi on niin hermostunut ja sanoa ystävällisesti ettei käyttäisi sellaista kieltä lasten kuullen.

2 kyllä minä ainakin sanoisin lapselle etteihän ketään saa lyödä eikä varsinkaan omaa rakasta äitiään!
sanoisi äiti siihen sitten mi9tä tahansa..

1. kyllä äidin kielenkäyttöön voi puuttua.
Voi sanoa nätisti, että täällä on kuulevia korvia, ja oppivia suita...
Höyryt voi pääsetellä sitten autossa. Kiireinen ja kireä saa olla, mutta kielensä kanssa tulee miettiä.

Itse olen kerran joutunut sanomaan, että "hei nyt suuta suppuun, meillä on muitakin korvia kuin sinun ja minun" äiti pahoitteli tilannetta... jälkeenpäin haukkui minut pomolle, mutta pomo oli tietoinen siinä kohden jo äidin käyttäytymisestä ja siitä mitä olin sanonut.

2. tuo on vaikeampi puuttua.
Toisaalta puuttua toisaalta ei... toisaalta se on äidin ja lapsen oma asia, toisaalta päivä kodin...
kannattaisi varmaan lähteä siltä kannalta liikkeelle että juttelee äidin kanssa, ja kysyy mitä mieltä hän on lapsensa käytöksestä ja lyömisestä... ja kertoa lyökö lapsi päivän aikana muita vai ei.
ja kertoa mistä tälläinen ehkä johtuu...
Ja sen jälkeen vasta puuttua lapsen tekemiseen luovutus hetkellä... ja sanoa että ei saa löydä, äitiä, niin kuin ei muitakaan.

Onko tuo ykköskohta joka aamuista vain silloin tällöin.
Jokainen tietää että joskus palaa hihat lasten kanssa ja verbaalinen purku on toki huomattavasti parempi kuin fyysinen, eikö vain.

Kakkonen on vähän hankalampi, miten siihen puuttuisi tai edes ottaisi puheeksi lapsen/äidin kanssa.

Uusimmat

Yhteistyössä