Päivähoidon aloitus menee päällekkäin hoitorahan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua uuden edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua uuden edessä

Vieras
Eli,lapsi on kotihoidossa. Kotihoidontukea (hoitoraha,hoitolisää tai kuntalisää emme saa) maksetaan tiettyyn päivään asti. Nyt mun työkuviot on kuitenkin menossa niin että aloittaisin työt luultavasti 1-2 viikkoa ennen tota päivää. Pitääkö mun ilmoittaa Kelalle ja onko siihen joku raja kuin paljon aikaisemmin ilmoitus pitäis tehdä? (Vai peritäänkö se liikaa maksettu 1-2 viikkoa takaisin?)

Entäs voiko lapsi aloittaa päivähoidossa saman 1-2 viikkoa aiemmin? Tai voiko lapsi aloittaa päivähoidossa ennen kun mun työt alkaa? Päiväkoti tuskin sitä kieltää.. Olispa vaan näin kotivuosien jälkeen ihana saada esim viikon "loma" ennen töitä.. Lapsen hoitopäivähän vois tän viikon ajan olla lyhyempi..

Kela perii liikaa maksetut takaisin, joten kannattaa ilmoittaa itse. Kotihoidontuki päättyy kun lapsi aloittaa päivähoidon, joten sillä ei sun työn aloitukseen oo merkitystä. Onko uusi työsuhde? Hoitovapaalla et voi periaatteessa olla työstäsi mikäli lapsi on päivähoidossa mutta en tiedä kiinnostaako se työnantajaasi (ja saako selville jos et kerro).

Ilmoitat kelaan uuden päivän ja haet päiväkotipaikkaa sitten aiemmin kun sitä tarvitset.
Usein päiväkodista suositellaan pehmeää aloitusta niin että vanhempi on lapsen mukana alussa ja lapsi aloittaa vähitellen.

Ilmoitat kelaan uuden päivän ja haet päiväkotipaikkaa sitten aiemmin kun sitä tarvitset.
Usein päiväkodista suositellaan pehmeää aloitusta niin että vanhempi on lapsen mukana alussa ja lapsi aloittaa vähitellen.
Näin. Ja meillä käytännössä niin, että lapsi on vanhemman kanssa sen ekan viikon alussa muutaman tunnin ja sitten jää loppuviikosta ihan yksin muutamaksi tunniksi. Mutta tosiaan tutustumista ei voi tehdä sinä aikana kun saa kotihoidontukea eli lapsi ei ole silloin vielä kirjoilla päivähoidossa....

Näin. Ja meillä käytännössä niin, että lapsi on vanhemman kanssa sen ekan viikon alussa muutaman tunnin ja sitten jää loppuviikosta ihan yksin muutamaksi tunniksi. Mutta tosiaan tutustumista ei voi tehdä sinä aikana kun saa kotihoidontukea eli lapsi ei ole silloin vielä kirjoilla päivähoidossa....

Täh?
Meillä tutustuminen tehdään ennen varsinaista tarhan aloitusta, ja vanhempi on koko ajan lapsen kanssa, kiska lapsi ei vielä ole kirjoilla päiväkodissa. Ja tuolta ajalta saa siis ihan normaalisti hoitotuet.

[QUOTE="...";30735277]Täh?
Meillä tutustuminen tehdään ennen varsinaista tarhan aloitusta, ja vanhempi on koko ajan lapsen kanssa, kiska lapsi ei vielä ole kirjoilla päiväkodissa. Ja tuolta ajalta saa siis ihan normaalisti hoitotuet.[/QUOTE]
Missä päin maailmaa on tämä?

Muoks. Joo nyt mä annoin väärää infoa...sorry, lasta ei siis saa jättää yksin tutustumaan ilman aikuista silloin kun ei vielä ole kirjoilla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se milloin lapsi voi aloittaa päiväkodissa, riippuu aivan siitä milloin hän saa sen paikan. Mikään ei estä sinua viemästä hoitoon, vaikka kotona olisitkin. Kotihoidontukea ja siihen liittyviä maksuja et tuolta ajalta saa. Kannattaa ilmoitella kelaan, milloin kotihoidontukikautesi loppuu. Kyllä se kela ne ylimääräiset karhuaa takaisin.

Yhteistyössä