Paistettava ja ei-paistettava juustokakku - mitä eroa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri hiiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri hiiva

Vieras
En ole eläissäni tehnyt juustokakkua, mutta nyt ajattelin kokeilla tytön synttäreille. Netistä löysin kahdenlaista ohjetta; juustokakkuja, jotka paistetaan uunissa ja juustokakkuja, joita ei paisteta uunissa. Mitä eroa niillä on? Maussa? Osassa käytettiin myös liivatetta ja toisissa ei... mitä eroa siinä on? Siis lähinnä makueroa... Kummanlainen kakku sopisi aloittelijalle? Liivatteiden kanssa en ole aiemmin juuri ollut tekemisissä..

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Uunissa paistettava juustokakku on nam ja mulle ainoa oikea.
Liivatemössömukajuustokakut on kamalia!! :x

...niin ja se uunissa paistettava on ihan helppo siinä missä mikä tahansa kakku.

ehkä siis kokeilen sellaista :)

Itse oon tehnyt vain ei-paistettavia juustokakkuja.Ne on mun mielestä helppo tehdä juurikin siksi ettei tarvitse paistaa.Ja ne maistuu ihanan raikkailta!Liivatteen käyttöä noissa juustokakuissa ei kannata pelätä.Jotenkin liivatteesta on liikkeellä joku urbaanilegenda,että se on hankala työkaveri,mutta ei mulla ikinä ole ollut ongelmaa vaikka en todellakaan ole mikään leipuri hiiva. =) Suosittelen siis ei-paistettavaa juustokakkua.Oma suosikkini on limettijuustokakku.NAMS! =)

Mä oon tehny myös ei-paistettavia juustokakkuja. Ne on enemmänkin mun mieleen. On todella helppoja tehdä, variaatioita löytyy niin paljon kun itse vaan keksii, peruspohjaa voi aina käyttää samana. En muuten itse käytä liivatetta monessakaan kakussa, mielestäni ei tarvii, ihan hyvin pysyy kasassa ilmankin. Riippuu tietty vähän kakusta.

Mä tykkään molemmista. =) Ja se liivatteen käyttö ei tosiaan ole vaikeaa, kannattaa kokeilla! Tykkään kuitenkin itse ehkä enemmän hyydytettyjen kakkujen tekemisestä, se on niin helppoa, ei tarvitse uunia, kakku valmistuu mukavasti jääkaapissa. Siihen tosin menee liivatteen kanssa yleensä joku 4 tuntia vähintään, uunissa paistettava taitaa olla paljon aiemmin valmis.

Ai niin ja makueroa on mielestäni paljonkin, ne uunissa paistettavat juustokakut, joita olen itse syönyt, ovat ihanan täyteläisiä, osa hieman suolaisenkin makuisia, hyydytetyt taas keveitä ja makeampia.

Mun lempparijuustokakkua on aiemmin saanut Kuopion kaupungin teatterin kahviosta, kukahan sen sinne valmistaa? :p

Ei-paistettava tietysti jääkaapissa... mutta säilytetäänkö paistettavakin jääkaapissa? Siis paiston ja jäähtymisen jälkeen? Ja miten kauan säilyy? Miten ennen juhlia teen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei-paistettava tietysti jääkaapissa... mutta säilytetäänkö paistettavakin jääkaapissa? Siis paiston ja jäähtymisen jälkeen? Ja miten kauan säilyy? Miten ennen juhlia teen?

Jääkaapissa. Ei-paistettavan version voit tehdä hyvin päivää ennen jo jääkaappiin. Maku vaan syvenee kun saa seistä pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
uunissa paistettavan pitäisi antaa levätä valmiina vaikka vuorokausi jääkaapissa, ei ole nopea :P

Tää olikin hyvä tieto. Oon varmaan kerran tehny tuota uunissa paistettavaa versiota, eikä taidettu malttaa odotella mitään vuorokautta. :D

Sekin tosiaan on kätevä niissä ei-paistettavissa,että ei tarvitse kuin sujauttaa jääkaappiin ja seuraavana päivänä sieltä käydä napsimassa siivua kun mieli tekee.Ja jos juhliin tekee niin kakku on juurikin parhaimmillaan kun on yhden yön yli lojunut jääkaapissa.Vitsi nyt mun alko tekee mieli juustokakkua. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse oon tehnyt vain ei-paistettavia juustokakkuja.Ne on mun mielestä helppo tehdä juurikin siksi ettei tarvitse paistaa.Ja ne maistuu ihanan raikkailta!Liivatteen käyttöä noissa juustokakuissa ei kannata pelätä.Jotenkin liivatteesta on liikkeellä joku urbaanilegenda,että se on hankala työkaveri,mutta ei mulla ikinä ole ollut ongelmaa vaikka en todellakaan ole mikään leipuri hiiva. =) Suosittelen siis ei-paistettavaa juustokakkua.Oma suosikkini on limettijuustokakku.NAMS! =)

Millä ohjeella teet limejuustokakun? Tein itse iloleipurin sivuilta löytyvän ohjeen mukaan ja oli kyllä ihan superhyvää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
uunissa paistettavan pitäisi antaa levätä valmiina vaikka vuorokausi jääkaapissa, ei ole nopea :P

Uunissa paistettava on muuten ihan supernam, kun sen pistää pakastimeen ja ottaa sietä kohmeisena tarjolle.
Tarjolle lisäksi esim tuoremansikka(tai vadelma)survosta! :p

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Millä ohjeella teet limejuustokakun? Tein itse iloleipurin sivuilta löytyvän ohjeen mukaan ja oli kyllä ihan superhyvää!!!

Pohja:
150 g Glutano Digestivekeksejä tai muita gluteenittomia keksejä
50 g laktoositonta kevytlevitettä

Täyte:
200 g maustamatonta Hovi-tuorejuustoa (2 % rasvaa)
1,5 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
4 liivatelehteä
2 limetin mehu
2 munanvalkuaista vaahdotettuna

Koristeeksi:
raastettua limetin kuorta

Tuo ohje on yheltä nettisivulta,missä on kaikenlaisia gluteenittomia ohjeita.Piti kerran yksiin illanistujaisiin touhuta joku pieni gluteeniton yhdelle kaverille ja tuolta sivulta löytyi vaikka mitä kaikkea herkkua!Voi siis ihan hyvin tehdä tavallisenkin ei-gluteenittoman version. =)

osoite tuonne sivulle on tässä: http://www.iosonocirneco.com/erja/gluteeniton.htm

Uunissa paistettavat maistuu parhaalle, vaikka ovatkin työläitä.

Yksi hyvä on sellainen, jossa on dominokekseistä murennettu pohja ja juuston sekaan sekoitettu sitruunaa. Nam!

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Pohja:
150 g Glutano Digestivekeksejä tai muita gluteenittomia keksejä
50 g laktoositonta kevytlevitettä

Täyte:
200 g maustamatonta Hovi-tuorejuustoa (2 % rasvaa)
1,5 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
4 liivatelehteä
2 limetin mehu
2 munanvalkuaista vaahdotettuna

Koristeeksi:
raastettua limetin kuorta

Tuo ohje on yheltä nettisivulta,missä on kaikenlaisia gluteenittomia ohjeita.Piti kerran yksiin illanistujaisiin touhuta joku pieni gluteeniton yhdelle kaverille ja tuolta sivulta löytyi vaikka mitä kaikkea herkkua!Voi siis ihan hyvin tehdä tavallisenkin ei-gluteenittoman version. =)

osoite tuonne sivulle on tässä: http://www.iosonocirneco.com/erja/gluteeniton.htm

Kiitti! Mulla onkin aina pulma mitä tehdä kaverille, teenpä siis seuraavaksi tämän!

Minä rakastan noita liivatekakkuja. En ymmärrä miksi toisten mielestä on ällöttävää syödä jotain liivatekakkuja. Liivate ei siellä maistu mihinkään ja kaikki jutut siitä mistä se on tehty niin mitä väliä - syö ihmiset sitä eläinten osia muutenkin ja tiäs mitä sontaa.

Litanpa vielä tämän, millä itse teen:

Pohja:
2 dl murskattuja Digestive- tai kaurakeksejä
50 g sulatettua voita

Täyte:
5 liivatetta
½ dl puristettua limen mehua
400 g tuorejuustoa
(200 g maustamaton, 200 g appelsiinituorejuusto)
5 dl kermaa
2 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
3 kananmunan valkuaista

Kiille:
2½ liivatetta
1½ dl limen mehua
3 limen raastettu kuori
1-2 rkl sokeria
6 tippaa vihreää karamelliväriä

irtopohjavuoka 26cm
Murskaa keksit ja sekoita sulatetun voin kanssa. Pingota leivinpaperi 26cm irtopohjavuoan pohjalle ja painele keksiseos vuokaan. Vatkaa kerma + sokerit kuohkeaksi vaahdoksi. Vatkaa pehmennyt tuorejuusto mukaan. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen. Kiehauta limen mehu ja sulata liivatteet siihen. Kaada liivate + limen mehu ohuena nauhana kerma-juustoseokseen. Sekoita koko ajan, jotta seokseen ei tule kokkareita. Nostele valkuaisvaahto joukkoon varovasti käännellen.

Anna hyytyä viileässä vähintään kaksi tuntia.

Kun juustokakku on kokonaan hyytynyt, valmista kiille. Liota liivatteet kylmässä vedessä. Kiehauta tilkka limen mehua ja lisää sokeri. Purista liivatteista liika vesi pois jasekoita mehun joukkoon. Yhdistä loppu mehu, limen raastettu kuori ja karamelliväri. Sekoita tasaiseksi. Jäähdytä kiillettä hetki ja levitä varovasti kakun päälle. Anna hyytyä. Koristele sitruunamelissalla ja limen viipaleilla.

Mäkin teen aina uunissa paistettavan kakun, ne on vaan niin :p :p . Joo ja tosiaan on annettava olla jääkaapissa noin vuorokausi, sitten se on vasta hyvää. Ja sitä seuraavana päivänä vielä parempaa :p :p

dd,tosiaan tuossa mun laittamassa ohjeessa ongelma on se,että juustotäytettä tulee melko vähän ja yleensä olenkin tehnyt kaksinkertaisen annoksen sitä,ettei jää ihan lättänäksi.Ensimmäinen yritys silloin oli aika säälittävän näköinen.Ja taidanpa kokeilla ensi kerralla tuota sun laittamaa ohjetta.En nimittäin ole pitkään aikaan tehnytkään juustokakkua,jossa on kiille päällä.Laiskuus iskenyt meinaan.. =)

Yhteistyössä