Paistaako kukaan itse leipää, reseptiä haluisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
Eli hakusessa hyvä vaalean leivän resepti, olisin kovin innokas kokeilemaan onnistuisiko tältäkin leipurilta vaalean leivän teko ja etenkin paistaminen leivinuunissa???Reseptejä ja paistokokemuksia vastaanotetaan mielellään!

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Mulla tuli tosi hyvää ihan Semperin gluteiinittomasta jauhosta. Epäilin mutta oli parempaa kuin "tavallinen" leipä. Ja ohje oli suoraan laatikon kyljestä :)

Ihan tavan leipäreseptiä haluisin, en kehtaisi gluteiinittomia jauhoja ostaa kun niitä onneksi ei kukaan meillä tarvitse ainakaan toistaiseksi.

Just laitoin hiivaleipätaikinan juuren tekeytymään. Eli ohje on Myllyn Parhaan hiivaleipäjauhopussin kyljessä. Tosin itse en kyllä siitä ohjeesta saanut kovin isoja leipiä mutta hyviä olivat. Ajattelin tehdä siitä ohjeesta nyt kaksi leipää kun tuon leivinuunin lämmitin.

Jos ihan perus vehnäjauhoista tehtävää tarkoitit, ilmoita niin kipaisen tuon ohjeen joka meillä hyväksi havaittu.

Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Just laitoin hiivaleipätaikinan juuren tekeytymään. Eli ohje on Myllyn Parhaan hiivaleipäjauhopussin kyljessä. Tosin itse en kyllä siitä ohjeesta saanut kovin isoja leipiä mutta hyviä olivat. Ajattelin tehdä siitä ohjeesta nyt kaksi leipää kun tuon leivinuunin lämmitin.

Jos ihan perus vehnäjauhoista tehtävää tarkoitit, ilmoita niin kipaisen tuon ohjeen joka meillä hyväksi havaittu.

Just ihan tavan leipää haluisin, mutta saan toki siitä paketin kyljestä tuon ohjeen kun kaupasta kipaisen noita jauhoja. Mutta kerro kokemattomalle, paljon leivinuunissa pitää olla lämmintä kun leivät tai pullat sinne laitat? Itse en ole uskaltanut mitään leipomuksia leivinuunissa kokeilla, vaan tähän asti kokkailu on ollut makaroonilaatikko/paisti/lihapullat linjaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
200 astetta on leiville hyvä, pullia 200 - 225 astetta

Kannattaa se irtomittari hankkia niin uskaltaa paremmin. Ja vahtii aluksi tarkemmin niin oppii.

Meillä on just se irtomittari, pitää vaan rohkeesti varmaan kokeilla. Kiitos vinkeistä:)

Vaalea ruokaleipä

50 g hiivaa
50 g margariinia tai voita
5 dl vettä tai maitoa
2 tl suolaa
1 rkl kuminaa (ei pakko)
2 tl sokeria
11- 12 dl vehnäjauhoja

Murenna hiiva kulhoon. Sulata rasva kattilassa ja lisää neste ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Kaada neste kulhoon ja liota hiiva siihen.

Lisää suola, sokeri ja kumina. Lisää ensin jauhoja n. 10 dl. Alusta takina hyvin ja lisää sitten loput jauhot. Jatka alustamista kunnes taikina on kiiltävää ja notkeaa. Anna kohota. Vaivaa taikina kulhoss ja kumoa jauhoitetulle pöydälle.

Taikinasta tulee 1 iso limppu, 2 vuokaleipää ja 2 pyöreää leipää tai 30 - 35 sämpylää.

Kohota ja paista leipiä 200 asteessa 40 - 50 minuuttia.

Perunaleipä, 2-3kpl

5dl piimää
pala hiivaa
1tl suolaa
1dl siirappia
3 keskikokoista perunaa raastettuna
6dl venhäjauhoja
8dl hiivaleipäjauhoja

175-200 astetta, reilu 30min

Tää on hyvää! :p Ja helppo tehä. Ite oon paistanu 175 asteessa, reilusti tuon 30min yli. 2 leipää ovat aika isoja, mutta ei liian isoja. Jauhothan nyt voi olla mitä tykkää, joskus laitan osan ruisjauhoja. Ja rypsiöljyä oon myöski laittanu lorauksen. Sähköuunissa oon tehny.

Mä teen mummon reseptillä.

½ litraa vettä
1 pala hiivaa
(vehnä ) jauhoja
suolaa n. 1 tl

Ensin kulhoon laitetaan vesi, hiiva, suola ja jauhoja sen verran että taikina on löysää velliä. Halutessaan sinne voi laittaa myös kaurahiutaleita desin verran. Anna kohota ja käydä ½-1 tuntia.
Lisää taikinaanjauhoja niin että lusikalla sekoittaessa taikina on jämäkkää, mutta ei kovaa. Kippaa taikina leipävuokiin (tai jos haluat tehdä limppuja, niin laita jauhoja sen verran että pystyt limppuja pyöritellä ) ja anna kohota n. ½ tuntia. Paista 200 asteessa kymmenisen minuuttia tai kun leivän pintä näyttää kauniilta.

Vähän seikkaperänen ohje, mutta mä saan tehtyä hyvää vaaleta leipää ja vuokaleipäkin on onnistunut ekaa kertaa ikinä tällä ohjeella.

Niin ja tästä tulee siis kaksi leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Mulla tuli tosi hyvää ihan Semperin gluteiinittomasta jauhosta. Epäilin mutta oli parempaa kuin "tavallinen" leipä. Ja ohje oli suoraan laatikon kyljestä :)

Ihan tavan leipäreseptiä haluisin, en kehtaisi gluteiinittomia jauhoja ostaa kun niitä onneksi ei kukaan meillä tarvitse ainakaan toistaiseksi.

No se oli niin hyvää, että on tehty sen jälkeenkin vaikka kukaan ei meillä enää olisi tarvinnut :)

Voit käyttää!
Hiiva ei homehdu, se kuivuu ja menettää siinä samalla tehonsa. Kuivasta hiivasta huomaa kyllä milloin se on kuivaa, se halkeilee kuin autiomaa.
Hiivan kantsii pakastaa jos jää ylimääräseks, ei mene pakastuksesta pilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
voiko muuten tuorehiivan käyttää vaik siin oli 2.1 "eräpäivä" ?

Luulisin. Meillä aina vaan tahtovat kuivua ihan ruskeiksi korpuiksi reunoiltaan..leivon nykyään kuivahiivalla :whistle:

no mäkin oon AINA käyttäny kuivahiivaa,mut nyt käskin miehen pari päivää sit tuua hiivaa ja se toi kaks tuorehiivaa jos oli valmiiks vanha päiväys. Toisen jo käytin ja ajattelin et jos ton toisen tänään uskaltais viel johonkin käyttää,ni ei tarvis roskiin heittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Voit käyttää!
Hiiva ei homehdu, se kuivuu ja menettää siinä samalla tehonsa. Kuivasta hiivasta huomaa kyllä milloin se on kuivaa, se halkeilee kuin autiomaa.

ok. Kiitos kauheasti tiedosta.

Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Voit käyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Perunaleipä, 2-3kpl

5dl piimää
pala hiivaa
1tl suolaa
1dl siirappia
3 keskikokoista perunaa raastettuna
6dl venhäjauhoja
8dl hiivaleipäjauhoja

175-200 astetta, reilu 30min

Tää on hyvää! :p Ja helppo tehä. Ite oon paistanu 175 asteessa, reilusti tuon 30min yli. 2 leipää ovat aika isoja, mutta ei liian isoja. Jauhothan nyt voi olla mitä tykkää, joskus laitan osan ruisjauhoja. Ja rypsiöljyä oon myöski laittanu lorauksen. Sähköuunissa oon tehny.

Kuulostaa tosi hyvältä ja nyt tyhmä kysyy että raakanako perunat laitetaan vai keitettynä raastetaan? Entäs täytyykö haarukalla pistellä niitä reikiä leipiin mitä joskus näkee leivissä olevan?

Kyllä sapattileipää aina mutta muuten silloin kun huvittaa....
vettä
kuivahiivaa
kaurahiutaleita
siirappia
suolaa
grahamjauhoja
vehnäjauhoja

Nopeita sämpylöitä....

Litra vettä, 50 gr hiivaa, ripaus suolaa ja vähän siirappia, jauhoja niin että tulee sopiva taikina. Siitä voi leipoa sämpytöitä tai leipää, miten vaan. Vaalean leivän leipominen ei ole vaikeaa.

Yhteistyössä