painosta naputtaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hannele

Vieras
Mulla on rv 27+2 ja painoa on nyt sitte tullut se 13.5 kg - jonka olis pitänyt "riittää" koko raskaudelle...mut minkäs teet. Itseäni asia ei kiusaa, ajattelen et mulla on sitte loppuelämäni aikaa tuijottaa vaakaa jos huvittaa, elän nyt ihan rauhassa vauvan parasta ajatellen enkä ressaa mitään puntarinlukemia. Vauvaa kun mun painoni ei tietääkseni häiritse.?? Terkkariani asia taas kiusaa erittäin paljon. Mulle piirretään joka kerta se käyrä ja kutsutaan välillä kollegakin päivittelemään ja tivataan miksi syön niin paljon suklaata ja leivoksia (enkä edes syö!) ja voivoi sentään tämä on kyllä ihan kauheaa tämä sun painonnousu. En ole käsittääkseni ollut mitenkään ylipainoinen ennen raskautta, neuvolakorttiin merkitty painoindeksi on 22.
Joten, fiksummat, olkaa kilttejä ja päästäkää piinasta: onko mun otettava vaari terkkarin huolesta ja tarkkailtava kaloreita ("joillain kato ihan lipsuu raskaana että todellakin syödään yli sen kakstuhatta kaloria") vai voinko jatkaa omalla linjallani, jolla en ole koskaan laskenut mitään?? Haluan toimia ensisijaisesti vauvan hyväksi. Itseäni kokoa paria isommat alushousut eivät masenna tai saa identiteettikriisiin... mutta olisiko syytä? Hannele 27+2, 72 kg

Myös oma neuvolaterkka naputtaa painonnoususta. Huvittavinta on että hän itse on ainakin yli satakiloinen keijukainen. Varmasti nauttii siitä että saa sanoa muille painonnoususta. Ennen raskautta olin n. 56 kg ja pituutta n. 175 cm eli melkein jopa alipainoinin. En itsekään tykkää makeasta, mutta annoskoot ovat kyllä kasvaneet ja syön paljon useammin. Eilenkin söin paljon jauhelihakeittoa ruisleivän kerä. Nam, kyllähän sitä painoa kertyy, jos ennen on syönyt kuin varpunen. Itse ajattelen sen niin, että kyllä kroppa sen kertoo mitä se haluaa. Kyllä luonto nämä asiat hoitaa. Onpahan sitten vararavintoa imetystä varten :)

Mä olin jo raskaaksi tullessani ylipainoinen ja nyt viikolla 39 mennessä on tullut 13kg lisää. Paino on välillä noussut yli sen sallitun viikkorajan (500g) mutta kertaakaan neuvolantäti ei ole siitä ilkeästi huomauttanut tai sanonut oikeastaan yhtään mitään. Sanoi vaan että seuraillaan nyt sitä miten se jatkossa kehittyy.. Ja tosiaan tuo puolen kilon ylitys on tullut jo useamman kerran.. Tosin pari kertaa on sitten paino laskenutkin, mikä on varmaankin johtunut poistuvasta nesteestä. En yhtään ihmettele että näillä helteillä paino nousee reilummin, kun turvottaahan tämä sää jo niitäkin jotka eivät raskaana olekaan.. Sitä paitsi lääkärinikin sanoi että kyllä hän ymmärtää ettei näillä helteillä eikä näillä raskausviikoilla jaksa enää paljon liikkua mutta kun syödä pitää niin ylimääräisiä kilojakin voi tulla. Eli lääkärikään ei ollut yhtään huolissaan mun painosta.

Voisin vielä mainita, että mulla on ollut aina puhdas pissanäyte, hyvä verenpaine ja sokeritestissäkin kaikki arvot todella hyvät. Eli jos painonnousun lisäksi ei ole mitään muita arvoja pielessä niin ei siitä kannata paineita ottaa. Raskausmyrkytyshän nimenomaan ilmenisi myös noista muista arvoista.. Ja jos terkka vahtaa painoasi muun kuin raskausmyrkytyksen takia, niin sitten vika on hänessä. Itsehän kilosi kannat, eikä kukaan muu.

Minä olen nyt viikolla 25 ja painoa on tullut lähemmälti kymmenen kiloa. Painoindeksi alussa lähes 25.. Alussa ei tullut paljoa, mutta viime neuvoloissa onkin tullut melkeinpä kilo per viikko. Lääkäri ei ole sanallakaan vihjannut että pitäisi vähän rajoittaa, päin vastoin, aina on kaikki hyvin, ja samaan malliin pitää kuulemma jatkaa.

Jätä sinä oman tätisi kommentit omaan arvoonsa, itse nainen parhaiten kehonsa tuntee ja pöhköksihän siinä tulee jos yhtäkkiä pitääkin alkaa vahdata syömisiään. Juuri kun omasta mielestä olisi sellainen aika elämässä että nyt nautiskellaan, jotta vauvallakin on onnellisuushormoneja verenkierrossaan.

Mua ärsytti myös tuo painosta nipottaminen, painoa tuli raskauden aikana 24kg loppujen lopuksi. Kaikki raskauskilot on lähtenyt, olin alipainoinen ennen raskautta joten ihmettelen millä "rasvalla" olisin imettänyt vauvaani jos painoa olisi tullut paljon vähemmän. En ole siis synnytyksen jälkeen laihduttanut vaan kaikki kilot lähtivät imetyksen mukana (imetin 1v4kk joista 6kk täysimetystä). Saas nähdä miten paljon tämän toisen raskauden aikana painoa kertyy...

Tää mun kysymys tulee hieman asian vierestä, mutta kysyn kuitenkin. Vielä en ole raskaana, mutta olen miettinyt tätä painoasiaa, kun lapsesta haaveilen. =) Itselläni on ylipainoa n. 15-20 kiloa. Olisiko mahdotonta raskaaksi tulon jälkeen pyrkiä siihen, ettei paino nousisi ollenkaan/juurikaan, kun tuota ylipainoa on kuitenkin reilummin. Nyt siis ihan teoreettisella tasolla. Onko asiassa lapsen kannalta jotain negatiivisia vaikutuksia vai painon nousua ei voi estää?

Ajatuksena olisi, ettei raskaus nostaisi painoa ollenkaan. Pikemminkin laihduttaisi, jos vain ei aiheuta lapselle negatiivisia seurauksia. Vai onko lihominen "pakollista", silloinkin kun on ylipainoa?

Toivottavasti minua ei ymmärretä väärin, haluan vain varmistaa, ettei lapselle käy mitään pahaa ja etten itse lihoisi yhtään enempää, kun haluaisin että nykyinen paino olisi se ehdoton maksimi ja tästä olisi suunta vain alaspäin...

Heips,
minulla on nyt painoa tullut lisää noin 13 kg ja viikkoja on kasassa "vasta" 27. Kertaakaan ei ole neuvolassa sanottu mitään painostani. Painoindeksini oli ennen raskautta 18, joten olin jopa alipainoinen. Painonnousu on jokaisella neuvolakerralla mitattuna ollut yli 700g/viikko. En ole ollut huolissani painosta, älä ole sinäkään! Käsittääkseni ei liika vaa'an ja kaloreiden tuijottaminenkaan ole hyväksi (ainakaan henkisesti). Jokaiselle tulee eritavalla kiloja ja kuten sanoit myös jokainen kantaa ne ihan itse. =)

Onnea odotukseen !

Heissan,
Neidolle: käsittääkseni painon on hyvä nousta vähän, vaikka olisikin ylipainoa. Yleensä ylipainoisille suositellaan 4-6 kg painonnousua raskauden aikana. Eli sen verran kuin sikiö ja sikiön kehityksestä aiheutuneet verimäärän ja istukan kasvu tuovat kiloja lisää. Aika mukavasti tuossa pysyy, kun on vauva motivoimassa syömistä.
Itselläni oli muutama liikakilo ennen raskautta. Nyt paino ei sitten oikein ole noussut - mikä sekin huolettaa. Kiloja on tullut 6, rv 36 on menossa. Viime käynnillä paino oli noussut 100 gr viikossa. Eli ei se oikein ole hyvä mitenkään päin, tuli kiloja tai ei.

Moi,

mulla on myös terkkari joka naputtaa painosta. Vuorokerroin se on noussut 600 tai 700g viikossa. Sanoinkin viimeksi että mun kroppa nyt vaan on sellainen että se kerää kaiken talteen mitä pystyy saamaan. Kahdella eka kerralla paino on noussut 30kg raskausaikana, 10kg siitä jää heti sairaalaan ja 5-10kg on lähtenyt parina seuraavana viikkona (nestettä) ja loput imettämällä.
Rasvasoluthan kerää kuonaaineet talteen joten sanotaan että "lihavammalla" on puhtaampi maito kuin sellaisella ihmisellä jolla rasva% on vähäinen.

Haittaa vauvalle voi olla lähinnä siinä että siitä tulee isokokoinen. Mutta taas voin kokemuksesta sanoa että molemmat 4kg painavat tytöt ovat olleet tosi terveitä, helppoja käsitellä, jämäköitä ja hyviä syömään.
Äidille haittaa lähinnä on raskausajan diabetes joka voi puhjeta liiallisen painon nousun yhteydessä. Ainakin näin terkka väitti. Käsittääkseni kuitenkin raskausajan diabetes on myös perintötekijöistä kiinni joten en itse ainakaan heti tuota niele.

Vertasin muuten omaa syömistäni kaverini syömiseen ja liikkumiseen. Liikun enemmän ja syön vähemmän kuin hän ja silti painoni nousee paljon enemmän kuin hänellä. (tosi hoikka nainen tämä kaverini, masu nätti, niinkuin herneen ois nielassu :o) ) Joten tulin siihen tulokseen että tämä kroppani vain imee kaiken mitä suuhuni pistän. Ja vessassa käydään suunnilleen kerran 1,5 viikossa...

Eli tehkää hyvät mammat niinkuin itse parhaaksi kropallenne koette. Lapsella on kaikki hyvin kun tekin voitte hyvin.

Moikka!!!!
Olenkin mielenkiinnosta seurannut useissa keskusteluissa tuosta miten painon nousuun reagoidaan,itel paino nous 20kg eikä koko raskauden aikana kukaan sanonut mitään ite oikein kysyin et nouseeko paino liikaa.ihmeellistä koska bmi oli alussa 27 elikkä painoa kyllä on ja tottakai se eritavalla onkin jakautunu koska olen lyhyt.en usko että kantsii seurata sitä painoa niin kauhean tarkkaan kuhan et nyt kiloittain mitää karkkia vetele:)stressinhän siitä saa jos jokaisen ruoan syönnin jälkeen ajattelee vain painoa.Ite olen nyt 17p vanhan pikku prinsessan onnellinen äiti ja paino pudonnut 12kg et jäljellä sitä viel on mut ajallaan se sit lähtee en ota paineita siitä!!!

Minulla painoindeksi raskauden alussa vähän alle 27 ja viime viikolla ekassa neuvolassa sanoivat jo, ettei paino saisi mielellään nousta yli 5kiloa raskauden aikana. Ja suosittelivat ravitsemusterapeuttia jne.

Taitaa olla aika neuvola/terkka kohtaista tuo painoon suhtautuminen.

Itse ainakin syön hyvällä omalla tunnolla juuri niin paljon kuin huvittaa. Karkkia sun muita makeita syön todella vähän, joten ihan oikeasta ruuasta tämä paino nousee. Menee varmaan 20kg rikki ennen synnytystä..

Minulla oli aiemmissa kahdessa raskaudessa lähtöpaino kohtuullinen ja painoa tuli molemmista noin kaksikymmentä kiloa. Synnyttämään menin 94 kiloisena. Lääkärit mäkättivät raskausaikana minkä kerkesivät ja sain kulla päivittelyä. Nyt kolmas raskaus on loppumaisillaan, painoa tullut vasta 12 kiloa. Lähtöpaino olikin sitten melkein sama kuin edellisissä synnytyspaino, mutta naputettu ei ole. Lääkäri ja asuinalue on vaihtunut. Näyttää olevan kovin persoonakohtaista tuo suhtautuminen ylipainoon. Itse en ole pitänyt painosta naputtamista kovin hyödyllisenä. Jokainenhan se tietää kuitenkin mitä on terveellinen ruokavalio ja ihannepaino. Itse lihoin masennuslääkkeiden takia toisen synnytyksen jälkeen. Lihominen loppui nappuloiden syömisen lopetukseen. Nyt olen optimistinen, että paino laskee imetyksen myötä inhimillisiin lukemiin ja en ota asioasta hirveetä stressiä. Vauva (ja minä) on voinut hyvin, vaikka sokerin paastoarvot ovatkin olleet rajalla. Mutta vastauksena neidolle. Terkkarin mukaan sopiva painonnousu ylipainoiselle olisi ollut 6-10 kiloa. Yli on mennyt, muttei hurjasti. Laihdutusaikaa raskausaika ei ole....

Mulla kanssa melkein joka kerta neuvolatäti muistaa mainita, ettei kannata turhaan itseään lihottaa raskaudenkaan aikana. Olen nyt raskausviikolla 25 ja painoa on tullut lisää vähän alle 10 kg ja raskauden alussa painoindeksini oli 18 eli varmaan ihan hyväkin, että painoa on tullut (maalaisjärjellä ajateltuna). Viimeeksi painoa oli tullut 750 g viikkoa kohden lisää ja jouduin ihan tentattavaksi, että mitä kaikkea syön ja syönkö paljon sokeria yms.. Itse en asiasta ota stressiä, ihmetyttää vaan tuo neuvolatädin vouhottaminen... =)

...teiän neuvoloissa, kun noin vaahtoavat. Mä ootan kolmatta viimesillään ja koskaan ei oo tosta painosta huomautettu mitään.
Esikoiselta tuli painoa 19 kg, jolloin mulla oli kyllä paljon turvotusta.Mut sillonkaan ei terkka sanonu mitään siitä.Turvotus hävisiki synnytyksen jälkeen ja melkeen kaikki kilot tosi nopeesti.
Kuopuksesta ja tästä uudesta tulokkaasta on tullut n.9kg koko raskausaikana.
Onkohan toi raskausdiabetes sit lisääntyny,jos ne sen takia ois tarkempana painon kans? On kyl tosi monil kavereil ja sukulaisil ollu rask.diabetesta.

Kyllä ne muistavat naputtaa jos ei paino nouse tarpeeksi. Ja sitten saa ravata joka viikko painokontrollissa ja olla tehostetulla ruokavaliolla, jossa täytyy ängetä napa niin täyteen että oksettaa ajatuskin ruoasta. Eli ei taida olla asiat koskaan neuvolan mieleen... Itse olen sitä mieltä, että jokainen tietää milloin on hyvä olla ja onko oma paino hyvä.

Itse odotan viikolla 25+3 ja mulla on käynyt niin päin, että paino on pudonnut raskausaikana n. 7 kg (laihduttamatta) ja nyt pysytellyt viimeisen kuukauden aika lailla samoissa lukemissa. Neuvolassa ei ole asiaan puututtu tai oltu päinvastoin tyytyväisiä, kun mulla on reilusti ylipainoa ennästään.

Mulle jaetussa neuvolan oppaassa sanotaan, että hoikalle/alipainoiselle suositellaan raskausaikana 12,5-18 kg painonnousua, normaalipainoiselle 11,5-16 kg ja ylipainoiselle 7-11,5 kg ja jotain muistan kuulleeni, että jos on reilusti ylipainoinen + raskausdiabeetikko, niin 4-7 kg on ihan riittävä painonnousu. Eli aika laajaa skaalaa on jo noissa suosituksissakin eli mitään ihan tarkkaa, ehdotonta ja oikeaa käyrää painonnoususta ei edes voi piirtää!!!! Ja kyllähän se neuvolassa otettu paino vähän vaihtelee vaatetuksen, vuorokaudenajan, vessakäyntien ja syömistenkin mukaan eli ihan yhtä punnitusta ei voi jäädä liikaa tuijottamaan.

Hoikalle tulee muutenkin raskauskiloja herkemmin ja enemmän, joten niistä en ottaisi pulttia. Toisaalta vauva painaa puolivälissä vasta n. 350-400g + istukasta, lapsivedestä, lisääntyneestä verimäärästä yms. tulee muutama kilo eli jossain 20 viikon huiteilla raskaus selittää ihan maksimissaan jonkun 5 kg:n painonnousun. Eli jos tuohon mennessä tulee jo 10 kg tai yli, niin mukana on väistämättä ihan oikeaa lihomistakin. Lähinnä kai nopea painonnousu voi nostaa normaalipainoisellakin raskausdiabetesriskiä. Muuten on tietenkin odottajasta kiinni, minkä verran ylimääräiset kilot rasittaa/harmittaa. Puolivälin jälkeen se vauvakin kasvaa reippaaseen tahtiin eli sen jälkeen paino yleensä väistämättä lähtee nousuun. Ja loppuraskaudessa saattaa tulla tosi paljon turvokkikiloja, jotka sitten synnytyksen jälkeen nopeasti katoavatkin (;

Kyllä sen jokainen varmasti itse ilman naputuksiakin tietää, onko tullut syötyä reilusti tai herkuteltua tavallista enemmän. Raskausajan painonnousu on kuitenkin niin yksilöllistä, että jos paino nousisi reilusti, vaikka oikeasti tietäisin syöneeni ihan normaalisti, niin en miettisi asiaa liikaa ja kertoisin tämän myös neuvolantädille (;

Ihan hyvä, että odottajien painoa tarkkaillaan. Kyse on sekä lapsen että äidin terveydestä. Kaikilla ei itsehillintä toimi ruoan suhteen.
Veljeni avovaimo on heti raskaaksi tultuaan syönyt kuin possu ja makaa vain sohvalla kaiket päivät. Hän oli ennen raskautta aloittanut oppisopimuskoulutuksen, mutta ei raskaana ollessaan jaksanut käydä töissä... En tiedä paljonko kiloja on tullut, mutta PALJON. Nyt on sitten joutunut käymään sokerirasitustestissäkin. Eikä ihme niillä herkkujen syönnillä.
Jos herkuttelee raskausaikana, niin on oma vika, jos lapsi on syntyessään suuri.

Ihanaa kun oli tullut kommentteja, luin niitä tuossa läpi ja tosiaan tuntuu siltä että aika terkkarikohtaistakin. Niin sitä minäkin olen miettinyt kasvatanko tällä painonnousulla hirmuisen jättiläismäistä vauvaa, mutta kaipa ne nyt neuvolassa/ultrassa olisivat siitä sanoneet? Sf-mitta kuitenkin ok.?? Vai onko sillä yhteyttäkään vauvan kokoon, vähän vieraita nää asiat... Välillä vaan tuntuu että terkkarin mielenkiinto olis jotenkin niin toisarvoisessa asiassa - kun kerran voin hyvin ja kaikki tietääkseni vauvallakin hyvin... mutta kaipa siihen naputtamiseen syynsäkin on. Niin ja vielä, onko vauvalle jotain haittaa jos se on iso (itsepähän yritän sen sitten sisuksistani pykätä...)?

Mulla ei päällepäin näkynyt vauvan koko, kokoarvio oli vielä rv 40 3400g. Sf-mitta oli koko ajan normaali, alakantissakin.
Vauva painoi syntyessään rv 40+3 4155g ja oli 54 cm pitkä. Yllätys oli suuri sekä itselle että kätilölle.
Vaikka vauva ei ollut suurensuuri, niin jäi mietityttämään, että olinko "aiheuttanut" vauvan suuren koon sillä karkkien ym. herkkujen napostelulla, jota harjoitin aika ahkeraan monta kuukautta. Painoa raskausaikana tuli reilu 15kg.

Ei kai sille vauvalle ole varsinaisesti haittaa suuresta koosta. Tietysti komplikaatioiden mahdollisuus voi olla suurempi (jos esim. ei mahdukaan tulemaan ulos) synnyttäessä? Niin ja jos on sokerit koholla. Meidänkin vauvalta tarkkailtiin sokeriarvoja synnytystä seuraavana vuorokautena.

Ymmärrän kyllä neuvolatätien huolen äidin terveydestä, mutta jotenkin katsovat vaan lukuja ja ilman suurempia kyselyitä alkavat sättimään. Itse olin aikaisemmassa elämässä kova urheilemaan pieni ja lihaksikas. Pieni rasvaprosentti, mutta pituuteen nähden melko painava. Pelkkiä lukuja katsomalla olisi voinut varoittaa jo pian hiipivästä ylipainosta. Olin todella tarkka ruokavalioni suhteen. Elin porkkanoilla, broilerilla ja raejuustolla.

Kun tulin raskaaksi alkoi himo hiilihydraatteihin, leipään ja mysliin. Aloin juomaan tuoremehuja, joita olin aikaisemmin vältellyt (paljon kaloreita). Hups heijaa tavallisella vähärasvaisella kotiruualla, jossa oli paljon hiilareita paino nousi 8 kg. Oli vain nälkä koko ajan. Jos en syönnyt aloin oksentamaan. Ylipainoinen neuvolatäti räyhäsi asiasta. Meinasin kysyä, että punnerretaankos kilpaa? En kysynyt vaan menin kotiin itkemään.

Tein rauhan asian kanssa, koska tiedän itse mitä teen ja miten elän. Syön terveellisesti ja urheilen minkä kykenen. Ruokahalu on tasaantunut ja samoin painon kasvu nyt on tullut +11-12 kg ja viikkoja 24+2.

Möhköfantti

Aika erilaiset painonnousun rajat Annu76 on saanut neuvolasta verrattuna oman neuvolani ohjeistukseen eli mulle sanottiin normaalin painon nousun olevan 8-11 kg raskauden aikana. Munkin neuvolan täti paasasi aina ettei paino saa nousta liikaan. Siis ihan yleisellä tasolla, koska mulla paino taisi nousta raskauden aikana vaan 7 kg ja olen hoikka. Mutta voin kuvitella miten ikävää olisi ollut käydä neuvolassa, jos olisi paino sitten noussut tuosta enemmän. Vähän siis nuo paasaajat neuvolassa ihmetyttävät.

Hyvin on erilaista tuo terkkareiden painoon puuttuminen. Huvittaa todellakin jos satakiloinen th valittaa äidin painonnoususta...no, ilonsa kullakin näköjään! Ainoa oikea ja pätevä syy puuttua painoon on mielestäni sokeriarvojen nousu, mutta jos kaikki on hyvin niin mitä turhia huolehtimaan.

Mulla ekassa raskaudessa paino nousi kaikkiaan 15 kg (lähtöpaino 51 kg) eikä onneksi naputettu kertaakaan suuntaan tai toiseen. Kerran kävin ä-polilla virtassa olleen proteiinin takia, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa. Kilot karisivat alle alkuperäisen jo 5 kuukaudessa! Tässä toisessa raskaudesa on painonnousua nyt 10,5 kg (rv 31+1) lähtöpainosta 58,5 kg eli kaikkiaan tulee varmaankin tuo 15 kg tai enemmän eikä tämäkään th ole sanonut mitään muuta kuin että kannattaa miettiä syökö paljon makeaa jos paino nousee yli 500 g viikossa.

Kylmä faktahan on, että Suomessa on järkyttävä määrä ylipainoisia, diabetesriskin omaavia äitejä, miehiä ja lapsia eli huoli painonkehityksestä ei ole ihan turha. Paasauksella ei kuitenkaan saada hyvää aikaan vaan kiihkottomalla perusasioiden valistuksella! Muutoksia omaan ruokavalioonsa kannattaa tehdä pikkuhiljaa jättämällä esim. sen päivän toisen tai kolmannen jätskin tai pullan syömättä jne.

Hyvää vointia ja kesää kaikille!

Minulla nyt menossa rv 34 ja painoa ei ole tullut grammaakaan. painoindeksini raskauden alussa oli 27. Olen 164 cm pitkä ja painan 73,2 kg. Mitään en ole karttanut tai syömisiäni kytännyt, joten ei se paino välttämättä nouse raskauden aikana. Mulla ei ole ollut mielitekoja ja syönyt olen määrällisesti saman verran kuin ennen raskauttakin. Ilmeisesti minulla on tarpeeksi rasvavarastoja imetykseen, kun painoa ei ole tullut. Onhan tietysti selvä, että imetys kuluttaa joten rasvaa täytyy elimistössä olla ja sen takia sitä raskauden aikana kertyy, sitäpaitsi yleensä ne raskauskilot karisee vuoden sisään synnytytsestä ihan itsestään, joten huolet pois ja höpö höpö terkkareiden vouhottamiselle!!

Joopa, pääasia on että vauva saa hyvää monipuolista ravintoa. Itse söin hyvin, en mitään pizzoja. Kiloja tuli 14,5. On tietysti yksilöllistä, mutta TODELLA vaikeata on ollut päästä kiloista eroon!!! En kylläkään paljon pystynyt imettämään. Jatkuvalla ruoan tarkkailulla olen vuodessa laihtunut 10kg. Synnärille jäi vain noin 4kg. Vielä siis n.4kg jatkuvalla nipotuksella...Olin normaalipainoinen ennen raskautta. No, ei kannata liikaa pingottaa, pääasia, että vauva saa hyvää ravintoa. mut en suosittele LIIALLISTA lihomista. Ei yli 15kg eikä hoikilla yli 20kg. Paino ei ainakaan meillä yli 35v putoa kuin tosi kovalla yrittämisellä (liikuntaa ei ehdi tarpeeksi harrastaa).

Yhteistyössä