Painosta - Alkuraskaudessa ? viikot 4 - 12

Mikä teillä on lähtöpainona ollut,onko paino lähtenyt laskemaan vai nousemaan ja miten?

-Itselläni lähtö oli 50kg ja tämä mitattiin viikoilla 6.Nyt sitten tilanne on se että laskenut 1kg eli nyt painan 49kg.
Ystävälläni nousi alkuraskaudessa paino 6kg ja se oisi kuulema liikaa niin hänelle oltiin sanottu,miten ihmeessä tuo sitten oikein menee.
Kaikissa muissa raskauksissa olen mennyt alas 5kg alkuvaiheessa.

Annu & Masu-asukki 9+0
 
Esikoisen odotusaikana laski 53,5 kg -> 48,5 kg eli viitisen kiloa voimakkaan oksentelun takia. Nyt toisessa raskaudessa on laskenut 57,5 kg -> 53,5 kg eli neljä kiloa, mutta nyt olen saanut muutamana päivänä syötyä, joten varmaan vähän on tullut jo takaisin. Mulla paino nousi vähitellen lähtöpainoon, ja siitä yli varmaan vasta tuolla rv 20-30 tietämillä ensimmäisessä raskaudessa.
 
Normaali painonnousu on rv 20 vain 2 kiloa ja ylimenevä ylimääräistä:) Eli ei syytä huoleen, todella monilla paino laskee alkuvaiheessa.. Varsinkin, jos huonovointisuutta on.
Itselläkin laski, vaikkei oksentelua ollutkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieniananas:
Normaali painonnousu on rv 20 vain 2 kiloa ja ylimenevä ylimääräistä:) Eli ei syytä huoleen, todella monilla paino laskee alkuvaiheessa.. Varsinkin, jos huonovointisuutta on.
Itselläkin laski, vaikkei oksentelua ollutkaan.
Kyllä mulle neuvolassa selitettiin toisella tapaa,mutta tosiaan ok :)
 
Suurin osa ennen viikkoa 12 tapahtuvasta painonnoususta on äidin turvotusta ja syöpöttelyä... :/ Vauva on silloin vain muutamia grammoja/millejä ja lapsivettäkin niin vähän, istukka vasta kehittymässä yms. ettei vielä näy painossa.

Olen itse hoikka ja esikoisella laihduin 3kg mielettömän pahoinvoinnin takia, mikä kesti tuonne viikolle 18. Lapsi kasvoi ja kehittyi silti normaalisti ja syntyi terveenä (ja on melkoinen säheltäjä edelleen nyt 3-vuotiaana :LOL: ).
Nyt on toinen raskaus, menossa 18+2, meillä ei ole kotona vaakaa, neuvolassa punnittu viimeeksi n. 3 viikkoa sitten, jolloin oli paino noussut huimat 100g. Mutta eihän sen vielä kuulukaan nousta mitenkään merkittävästi, ehtii niitä kiloja vielä tulemaan!

Mun mielestä nykyään tuota painoa kytätään ihan liikaa ja lietsotaan sillä sitten pelkoja suuntaan jos toiseen... kyllä ne neuvolassa sitten kertovat, jos painoa tulee liikaa/liian vähän, liiasta nyt on enempi haittaa, mutta ei se alipainokaan hyvästä ole. Onneksi elimistö on koko raskausjan "vauvan puolella", eli vauva nappaa ensin kaikki hyvät ravinteet ja äidille jää loput - jos jää. Mutta jos sitä syö monipuolisesti ja edes suht terveellisesti, muistaa näyttää nenäänsä ulkona, lepää ja liikkuu niin yleensä ihan näillä eväillä kaikki on kunnossa! Tuli sitä painoa sit +5kg tai -5kg ekoilla viikoilla.
 
Annu82, oon tosiaan itse terveydenhoitaja ammatiltani myös. ;)
Ja mulla on nyt tuossa nenän edessä uusi Neuvolatyön käsikirja, joka on koko Suomen laajuinen virallinen opas neuvolatyötä tekeville, ja jossa on kovasti juttua asiasta ja lukee selvällä suomen kielellä myös asiat, jotka juuri kirjoitin. :D
 
Miulle ainakin on opetettu, että hoikalla ihmisellä ei ole niin justiinsa noiden alkuraskauden kilojen kanssa :) mutta jos ennestään on vähänkään ylipainoinen, niin pitäis jutella ruokavalioasioista. Itse olin ennen raskautta normaalipainossa, mutta oma silti terkkari mainitsi "liiasta" painon noususta, kun rv 19 oli tullut vähän yli 2,5 kiloa yhteensä!!! Eli ei tosiaankaan kannata olla huolissaan ainakaan painon laskemisesta/vähäisestä noususta ekoilla 20 viikoilla, kyllä niitä kiloja sieltä vielä varmasti tulee. "Oppikirjojen" mukainen ihanne olisi tosiaan se 2 kiloa viikolla 20..

Alkuraskaudessa ennen rv 12 just, kun paino ei tule sikiöstä ja istukasta vielä, niin joillain se nousee just siksi, kun pitää syödä usein, ettei tule huono olo. Onneksi se sitten tasoittuu keskiraskaudessa.

Ja joillain tosiaan laskee ekassa kolmanneksessa, jos on todella huonovointinen eikä saa syötyä tarpeeksi, kun kulutuskin on noussut nopeutuneen aineenvaihdunnan vuoksi. Muutoinkin painon lasku alkuraskaudessa on erittäin normaalia.
 
Nyt olen taas siinä 50kg takaisin joten virallisesti katottuna mulla on tullut se 2kg nyt myös jos katsoo ihan alkupainoa ennen kuin aloin odottamaan jolloin painoin sen 48kg.

Alkuvaiheessa ei saisi paino nousta oikeastaan olleskaan,monilla enemmän laskee sen noin 2kg.Yhteensä koko raskaudenaikana painoa tulee noin 10-16kg ja tämäkin ihan ihmiskohtasta.Jos äiti on alipainoinen ennen raskautta niin painoa voi tulla kuulema enemmänkin.Tän tyyppistä mulle on selitetty.
 

Yhteistyössä