Painonvartijoiden suosima makeutusaine, vaarallista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gerbeera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gerbeera

Vieras
Hei,

tietääkö kukaan makeutusaineiden vaarallisuudesta/vaarattomuudesta? Mm. painonvartijat suosii omissa jälkkäriohjeissa Hermetas (aspartamiinia) makeutusainetta.

Anoppi löysi jääkaapistamme mehupullon jossa oli käytetty kyseistä makeutusaineta ja vannotti mua etten vaan sitä myrkkyä lapsille juota. En kerennyt häneltä kysyä että mihin hänen tieto perustuu. (luulen että Hyvä terveys lehteen tai vastaavaan).

Mutta jos joku tietää ihan oiketa fakta tietoa niin olen tosi kiitollinen.

Illanjatkoa

Kannattaa varmaan googlettaa.
Hiukan varauksella olen suhtautunut netistä löytyneisiin tietoihin. Mutta kyllä noista aspartaamin vaaroista on netissä paljon juttua.
Itse annan mielummin sokeria kuin keinotekoisia makeutusaineita.
Aspartaami on hammaslääkärini mukaan hampaille ihan yhtä huonoksi kuin sokerikin. Se on myös ylivilkkautta lisäävä aine lapsilla. Tämä tieto tuli neuvolan tädiltämme. ( Teille jotka nyt veditte herneen nenuun: Ei se ei varmasti ole suomen lääkäreiden/neuvoloiden virallinen kanta)
Nämä tiedot on niitä lievimpiä juttuja mitä aspartaamista sanotaan. Haitat tulee varmaan vaan runsaalla päivittäisellä, pitkäaikaisella käytöllä.
Jos googletat, älä usko ihan kaikkea ;)

Lapsille on tosiaan parempi antaa oikeaa sokeria kuin makeutusaineita. Lapset ovat niin pieniä, että heille aineen määrä per kilo on huomattavasti suurempi kuin aikuisilla, joten myös mahdollisten haittavaikutusten määrä on suurempi.

Yhteistyössä