painonnousu raskauden aikana

  • Viestiketjun aloittaja pikkasenpläski
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Odottelija";22138603]Tarkennan vielä, että ennen raskautta ja raskauden alussa söin noin neljä kertaa päivässä. Täyspainoisesti, tosin siis vähähiilihydraattisesti, eikä minun ollut koskaan nälkä. Vaikka silloin kyllä mieli teki useinkin makeaa! Nyt ei tee mieli mitään, mutten viitsisi olla oksentamassa jatkuvasti riippumatta olinpaikastani.[/QUOTE]

Niin eli on vain kyse siitä et sua alkaa oksettaan jos et syö,ei niinkään siitä nälästä?

Eikait se auta kun löytää sopivampi keino viedä sitä oksetusta.Tai kärsiä.
Ja jos ainoa keino on syödä,niin sitten sinä kait syöt.Liikunnalla sit hoitaa sen puolen ettei kiloja tule liikaa.
 
"hymmeli"
[QUOTE="vieras";22138548]Juu aivan miten vaan:)

Suositus kuitenkin on et rv24-28 (kävin tarkistaan)
ja pitäis tänä vuonna muuttua nuo "säännöt" niin et sinne pääsee paikkakunnasta riippumatta jokainen odottaja,ja raja-arvot pitäis vaihtua myös samoiks.[/QUOTE]

mä olen ylipainoinen odottja ja kävin olisiko ollut noin viikolla 12 rasituksessa, kaikki erinomaisesti ja ilolla menen vielä siellä 24-26 viikollakin.

nyt on viikkoja 18+3, ja paino on pudonnut 10kiloa. olisi varmastikin pudonnut enenpikin jos kävisin säännöllisemmin edes vähän lenkillä ja jättäisin mehukatin juomiset pois....
 
"hymmeli"
[QUOTE="vieras";22138635]Niin eli on vain kyse siitä et sua alkaa oksettaan jos et syö,ei niinkään siitä nälästä?

Eikait se auta kun löytää sopivampi keino viedä sitä oksetusta.Tai kärsiä.
Ja jos ainoa keino on syödä,niin sitten sinä kait syöt.Liikunnalla sit hoitaa sen puolen ettei kiloja tule liikaa.[/QUOTE]

kannattaa kokeilla juoda vettä, monasti kuulema onkin jano, mutta tekee mieli ruokaa. näin neuvoi minulle lääkäri, ja on kyllä auttanut, ainakin saa vähän siirrettyö nälkää,ei tule ihan niin usein syötyä päivässä.
 
"Odottelija"
[QUOTE="vieras";22138635]Niin eli on vain kyse siitä et sua alkaa oksettaan jos et syö,ei niinkään siitä nälästä?

Eikait se auta kun löytää sopivampi keino viedä sitä oksetusta.Tai kärsiä.
Ja jos ainoa keino on syödä,niin sitten sinä kait syöt.Liikunnalla sit hoitaa sen puolen ettei kiloja tule liikaa.[/QUOTE]

Niin no. Näläksi mä sen tulkitsen, kun maha alkaa kurnia ja tuntuu tyhjältä (Kuten ennenkin) ja sitten alkaa yökkäilyttää. Ja menee ohi kun syön. En sitten tiedä onko nälkä jotenkin sanana väärä? :D

Toivon kyllä, että tämä syömistarve vähenisi pian, koska kyllähän se rajoittaa elämää. Lenkillä ei voi käydä ottamatta evästä, koulussa ei voi istua tunneilla käymättä välipalalla välillä ja mukana on aina oltava ruokaa. Ei se mitenkään miellyttävää ole.

Liikuntaa harrastan kyllä ja toivonkin, ettei kiloja aivan liikaa ehdi tulla. Mutta kuten ketjun alkuperäinen aihe oli, niin itse näen kyllä pienempänä pahana sen liiallisen painon kertymisen kuin tupakoinnin koko raskauden ajan.
 
"Odottelija"
[QUOTE="hymmeli";22138650]kannattaa kokeilla juoda vettä, monasti kuulema onkin jano, mutta tekee mieli ruokaa. näin neuvoi minulle lääkäri, ja on kyllä auttanut, ainakin saa vähän siirrettyö nälkää,ei tule ihan niin usein syötyä päivässä.[/QUOTE]

Ei auta. Oksennan sen pois. Hyvin yleistä aamuisin ja silloin kun nälkä on ehtinyt tosi kovaksi. Otan siis äkkiä vettä ja toivon sen auttavan sen aikaa, että ehdin laittaa syötävä. Mutta ei, ulos tulee... Muuten kyllä lipittelen vettä koko ajan. Ja kuten sanoin, ruokaa ei tee mieli. Jos tätä oksetusta ei olisi, söisin varmaan liiankin vähän.
 
"vieras"
[QUOTE="Odottelija";22138659]Niin no. Näläksi mä sen tulkitsen, kun maha alkaa kurnia ja tuntuu tyhjältä (Kuten ennenkin) ja sitten alkaa yökkäilyttää. Ja menee ohi kun syön. En sitten tiedä onko nälkä jotenkin sanana väärä? :D

Toivon kyllä, että tämä syömistarve vähenisi pian, koska kyllähän se rajoittaa elämää. Lenkillä ei voi käydä ottamatta evästä, koulussa ei voi istua tunneilla käymättä välipalalla välillä ja mukana on aina oltava ruokaa. Ei se mitenkään miellyttävää ole.

Liikuntaa harrastan kyllä ja toivonkin, ettei kiloja aivan liikaa ehdi tulla. Mutta kuten ketjun alkuperäinen aihe oli, niin itse näen kyllä pienempänä pahana sen liiallisen painon kertymisen kuin tupakoinnin koko raskauden ajan.[/QUOTE]
Ehkä,tai ainakin minä takerrun siihen nälkä sanaan:D

Onhan tuo aika rajoittunutta tollanen raskausaika.Itselleni öklötykseen auttoi mehujäät ja jääpalat,en puputtanut niiden ansiosta ylimääräistä ruokaa siihen pahoinvointiin.

Tupakointiko ihan tosi veisi sen oksetusken tunteen pois?Ehkä sä kärsitkin vain viekkareista.
Mahaa se ei ainakaan voi täyttää,se on varma:D
 
"Odottelija"
[QUOTE="vieras";22138702]Ehkä,tai ainakin minä takerrun siihen nälkä sanaan:D

Onhan tuo aika rajoittunutta tollanen raskausaika.Itselleni öklötykseen auttoi mehujäät ja jääpalat,en puputtanut niiden ansiosta ylimääräistä ruokaa siihen pahoinvointiin.

Tupakointiko ihan tosi veisi sen oksetusken tunteen pois?Ehkä sä kärsitkin vain viekkareista.
Mahaa se ei ainakaan voi täyttää,se on varma:D[/QUOTE]

Ei, en mä polta. En ole ikinä polttanutkaan. Ketjun ap poltti ja hänelle kommentoin, kun surkutteli sitä, että jos jättää tupakat pois, on koko ajan nälkä (Tai ruoanhimo, tiedä sitten mikä hänellä).

Mä ajattelen, että syön ennemmin ns. ruokaa kuin sokerijuttuja :) Ja kun ei toi makea uppoa sitäkään vähää mitä jotkut muut. Pahoinvointia ei muuten ole, en siis ole kärsinyt ällötyksestä tms. lainkaan raskauden aikana. Se on vain toi kun tulee nälkä, alan yökkäilemään. Ja kaikki hajut tuntuu silloin TOSI pahalta. Eli ei sinänsä okseta, mutta yökkäily on niin voimakasta, että oksennus tulee. Ja se sattuu tosi kovasti, yökkäillä tyhjää mahaa :(
 
AP, ymmärrän ongelmasi tuon ruokahalun kohdilta. En polta, mutta alkuraskaudessa paino nousi älyttömän nälän, pahoinvoinnin ja hiilareitten kierteessä nopeasti viisi kiloa. Rasituksessa oli yksi arvo yli rajan. Itse olin ennen raskautumista normipainoinen, mutta suvussa on tuota diabetestä. Siirryin hyväkarppaukseen ja kierre loppui. Paino on noussut nyt yhteensä n. 8kg, ja olen nyt viikolla 37. Syön normaalirasvaisia tuotteita, protskua maltillisesti ja paljon kasviksia, mutten juuri lainkaan viljoja tai perunaa. Painonnousu laantui, ja nälkä katosi.

Mutta teet mitä tahansa, jätä nyt ensimmäisenä se tupakka pois, jos vain mitenkään kykenet. Painonnousu on vähemmän tärkeä asia.
 
"viima"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;22137133:
Normipainoinen:

ei ole hyväksi, että ylipainoinen laihtuu raskauden aikana! Tällöin käytännössä laihtuu, eikä laihdutus ole hyväksi vauvan hyvinvoinnille (tulee kuona-aineita yms.)

6kg on ihan ok paino 23raskausviikolla. Sinuna söisin enemmän salaattia esim. porkkanaa, appelsiinia vihersalaattia jne. Napostele vaan, mutta huolehdi myös hammashygienia eli xylitolia tulee ottaa ruokailun jälkeen.
mä lopetin tupakanpolton kun sain kuulla raskaudesta. aluks painoa tuli ja vähän jännitti paljonko mahdan saada kasaa. onneks oli tuollainen hellekesä ettei oikeasti pystynyt syömään herkkuja vaan join paljon vettä ja yritin syödä hyvin vaikkei eds maistunut kuumuudesta johtuen. nyt menossa rv 33 ja painoa tullut jotain 9kg. vielä on matkaa mut yritän pitää itseäni kurissa. käyn joka päivä kävelyllä japyrin syömään vain ruoka-aikaan ja jättämään ne herkut pois välistä. eli ei se tupaknpolton lopettaminen automaattisesti meinaa et tulee 20kg lisää painoa..... enkä todellakaan ole mikään liikkuja tyyppi. jos tuon kilsan lenkin viitsin kävellä niin hyväniin.
 
suursyömäri
Mä komppaan ihan täysillä Odottelijaa joka kertoi että on nälkä kokoajan. Itselläni on paino noussut nyt rv 26 +7kg, mutta ei neuvolasta oltu tästä mitenkään huolissaan (on tuota pituuttakin 180cm...). Mutta nälkä on tosiaan ihan kokoajan - aamupalan ja lounaan väliin on saatava vähintään 1, miel. 2 välipalaa tai vatsa kurnii ja kramppaa niin että meinaa laatta lentää. Vesi ei auta pitämään nälkää poissa, mutta yllättäen kyllä tee toimii (enkä siis lisää mitään sokereita joukkoon). Nyt yritän totutella vihreään teehen kun ei viitsisi mustaa litkiä litrakaupalla ja kaikki lemppari yrttiteet on kiellettyjä raskaana oleville...
 

Yhteistyössä