Painonnousu ahdistaa

Onko täällä muita odottajia keitä _oikeesti_ ahdistaa raskaudenaikainen painonnousu? Mua ahdistaa se niin paljon etten pysty nauttimaan tästä raskaudesta ollenkaan.. Punnitsen itseni joka päivä ja koitan tarkkailla syömisiä ja liikun mutta silti paino vaan nousee.. Kävelen lisäksi joka päivä töihin ja takas sekä kauppaan tai kaupungille.. Sitten meillä on vielä kotona 1v 2kk vanha esikoinen joka pitää huolen siitä ettei kauaa voi paikoillaan kotonakaan maata. Olen kyllä tietoinen siitä että tämä ei oo normaalia ja syömishäiriötaustaakin on. Nyt meneillään rv 26 ja painoa jo tullut 10kg.. Ylipainoa löytyi muutama kilo jo ennen raskautumista :( tänään viimeksi neuvolalääkäri painosta mainitsi ettei saisi enää nousta. Ja mä niin haluaisin nauttia tästä raskaudesta koska se on luultavasti viimeinen. Tää painon kyttäily on mennyt jo siihen pisteeseen etten neuvolapäivänä uskalla juoda tai syödä mitään ennen punnitusta ettei vaan tulisi "turhaa" painoa puntarille, voin kertoa että jos olen aamuvuorossa ja neuvola on vasta iltapäivällä niin tulee melko rankka päivä.. En kai vaan ole ainoa ketä ahdistaa neuvolan punnitus näin paljon?
 
Lisään vielä että viimeksikin paino nousi noin 15 kg ja 6 viikon jälkeen kilot oli lähteneet ja siitä kaksi kuukautta niin toiset 15kg lähti eli yhteensä lähti 30kg nopeasti pois.. Eli tiedän ettei tää oo pysyvä tila mut silti ahdistaa :/
 
Olisi hyvä, jos voisit jutella asiasta esim terveydenhoitajasi kanssa. Kurjaa, ja turhaa, jos painonnousun tuoma ahdistus varjostaa raskauttasi. Joillekin kertyy painoa herkemmin, ja jos syöt terveellisesti ja liikut, ja kyseessä on normaaliraskaus (ei esim daskausdiabetestä), voit olla huoletta! Ymmärrän kyllä, että painonnousu ahdistaa. Niin se ahdisti minuakin, mutta näin jälkeenpäin koen, että oli ihan turhaa sitä murehtia. Minulle (normaalisti hoikka) kertyi raskauksista 28 kg ja 29 kg :whistle: mutta ekasta lähti pois ilman erityistä dieettiä alle vuodessa ja tokasta 6 kk aikana, kun söin terveellisesti ja kävin jumpassa.

Kun itse juttelin neuvolan terveydenhoitajalle painonnousuahdistuksestani, hän kysyi, haluaisinko, ettei painoa kontrolloitaisi ollenkaan eli ei merkittäisi edes korttiin! Halusin edelleen punnitukset, mutta tuon keskustelun jälkeen terkkari ei kertaakaan puhissut "no onpas tullut niin ja niin paljon painoa..." Ihana terveydenhoitajani myös naureskeli, että oli itse aikanaan raskaana valehdellut painonsa omalle terveydenhoitajalleen =)

Oikein hyvää loppuraskautta sinulle!
 
Sama homma täälä. Paino nousee hurjaa vauhtia kuten aiemmissakin raskauksissa. Myt rv 27 ja n.11.5 kg tullut. Aiemmissa tullut se 18kg. Aina oon ollut lähtölukemissa n.2kk päästä. Luin jostain vasta artikkelin et jos paino liikkumisesta ja norm.syömisestä huolimatta paljon, kyse on hormoneista. Minä lohduttaudun sillä ajatuksella kuitenkin jo 3 kertaa nähnyt että nopeasti ne kilot lähteekin :) Minuakin ahdistaa painonnousu silti ajoittain, etenkin kun se tuntuu olevan isompi juttu neuvolantädille kuin minulle. Minulla painonnousu on alkanut n.6 vk paikkeilla. Yritä olla stressaamatta, vaikka helpommin sanottu kuin tehty :)
 

Yhteistyössä