Painonhallinta raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmentynyt

Vieras
Olenko aivan hullu, kun en halua painoni nousevan kymmeniä kiloja raskauden aikana. Ennen raskautta laihduin paljon (n. 15kg) ja nyt painoa tullut takaisin n. 6 kg. Olen vakaasti sitä mieltä, että nuo kilot ovat ok, mutta lisää en haluaisi lihoa. Ylipainoa löytyy siis paljon (162cm/93kg), tiedostan asian ja haluan sille tehdä jotain.

Syön päivisin lähes näin:
aamupalaksi: ruisleipää (2 palaa), jonka päällä margariinia, lehtisalaattia, kurkkua (tai tomaattia/paprikaa, joskus kaikkia näitä), juustoa (edam/oltermanni) ja kinkkusiivuja 1 tai 2. Juomana lasi maitoa tai kahvi/tee (kahvin kanssa maitoa, teen kanssa myös hieman sokeria)
TAI
mysliä n. 1dl ja viiliä/jugurttia 1-2dl. Juomana sama kuin tuossa toisessa.

Lounaaksi: sama kuin aamulla TAI kotiruokaa (makaroonilaatikkoa/lohta ja kermaperunoita), yleensä leipälautasen/salaattilautasen verran ja siihen päälle hieman raejuustoa ja esim. tomaattia/paprikaa pilkottuna.

Illallinen: jos syön päivällä lämpimän aterian, en yleensä syö illalla lämmintä ruokaa. Jos taas syön leivän/mysliä, syön illalla tuon lämpimän ruuan.

Iltapalaksi: syön yleensä jugurtin tai leivän.

Välipaloina (n.2-4 krt/pvä) syön hedelmiä, viinirypäleitä tai esim. kirsikkatomaatteja

Lisäksi yritän juoda päivän aikana vähintään 1,5l vettä. Multitabsia (raskausajan) otan sen yhden tabletin päivässä. Saatan myös syödä karkkia/suklaata/jäätelöä, mutta lähiaikoina nekin ovat jääneet vähemmälle.

Liikuntani viikossa on vesijuoksua 4-5krt tunti kerrallaan. Syke ei oikeastaan nouse kuin ajoittain, sillä yleensä joudun "tehokkaan juoksemisen" lopettamaan kun vatsaan alkaa sattumaan (raskausviikot siis 28+3). Olen kuitenkin koko ajan liikkeessä, enkä vain "lillu" eteenpäin. Lisäksi poljen crosstrainerilla aamulla ja illalla 10-15min (6krt/vko). Syke nousee ja hiki tulee.

Paino on siis 8.12.2009 ollut 90,4kg ja nyt n. 93-94kg.Neuvolan mielestä minulle saisi tulla ainakin 8 kg lisää painoa, mutta itseäni hirvittää ajatuskin tästä. Ymmärrän että painoa tulee lisää raskauden johdosta, mutta en haluaisi paisua holtittomasti.

Nyt siis neuvoja kehiin! Pitäisikö lisätä esim. kävelylenkki muutamana iltana viikossa vai syödä jotenkin erilailla. En uskalla kovin paljoa syödä kerralla, koska närästys ja ähkyn tunne eivät tässä vaiheessa raskautta ole kovinkaan mukavia :D Lähinnä minulla on siis ylimääräistä alavatsassa (ei taida olla mahdollista saada sitä pois ennen synnytystä, kun vatsalihasliikkeitä ei suositella tehtäväksi raskauden aikana) ja reisissä.

Kuulostaa hyvältä, ei tarvitskaan painon nousta noilla lähtökiloilla. Hoikistut mukavasti raskausaikana, jos ei enempää nouse paino :) Lisäksi voisit kyllä syödä välipalaksi jonkin hedelmän.

Tiedän että olen lähes hysteerinen tämän asian kanssa, vaikka vannotan itseäni etten yksinkertaisesti voi paisua näillä syömisilläni entisiin mittoihini (ennen siis pituutta samat, mutta painoa ehkä n. 100-110kg). Kuitenkin joskus tulee ahmittua karkkia/suklaata (tosin kuten sanoin tämä on vähentynyt huomattavasti) jos niitä on tullut kotiin ostettua. (Esim. eilen söin puolet isosta tobleronesta) Mitään limuja en juo, joskus saatan ulkona ollessa ostaa esim. pienen limun ruuan kanssa tms.

Lisäksi pelottaa ns. "sokerivauvan" saaminen. Lähinnä tämä ahdistus tulee siis juuri noiden "ahmimiskohtauksien" jälkeen. Äidilläni on diabetes, itse olen siltä säästynyt ainakin toistaiseksi. Ehkä tämä ahdistus johtaa juurensa sieltä?

Elkää pitäkö minua ihan hulluna :D En kuitenkaan ole salille lähtemässä hikitreeniä vetämään tai maratooniin treenamassa näin raskausaikana, mutta tuntuu että kun tuota "vararavintoa" on jo omasta takaa niin sen pitäisi lähteä ensin ennen kuin lisää saa tulla. :( Vaikka järjettömältähän tuo nyt kuulostaa, kun sen kirjoittaa :D

Jep, hyvältä vaikuttaa. Tosiaan painoa ei tartte tulla yhtään. Itselleni ei tullut edellisessä raskaudessa grammaakaan lisää painoa. Synnytyksen jälkeen painoin 7 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
munkin mielestä kuulostaa hyvältä :) ja noilla opeilla kun jatkat synnytyksen jälkeenkin, niin varmasti saat kilot karisemaan! Tsemppiä ja onnea tuleviin koitoksiin!

samaa mieltä.. ei tarvi tulla yhtään enää .. mulla nousi viime rask vaan 8 kg vaikka oon normaali painoinen.. mukava kun ei tuu hirveesti ylimääräistä.. mulla sama pelko sokeri lapsesta... yritän hillitä syömisiä.. nyt rv 36 ...

Mielestäni jos noin syöt ja liikut niin ei kyllä paljoa raskauskiloja tule ja kun olet synnyttänyt kilot hupenevat nopeasti kun olet elänyt terveellisesti ja "kasvattanut" lihaksia raskausaikana.

Yhteistyössä