Painon pudotuksesta...mitä teen väärin?

• Viestiketjun aloittaja "harmuli"
  • Ensimmäinen viesti
"harmuli"
Lopetin tupakan polton lääkityksellä. Lääkityksen aikana lihoin yht' äkkiä. NYt olen kuukauden ajan tehnyt kovasti töitä että saisin nuo ylimääräiset kilot pois.
Käyn joka päivä kuntosalilla. Eli polen vähintään 10 km kuntopyörällä joka päivä, teen vatsaa ja selkää ja siitä menen vesijuoksemaan. Tai sitten teen kuntosalitreenin (ajallisesti olen salilla noin tunnin) ja tähän kuuluu aina alkuun 5 km polkeminen kuntopyörällä ja lopuksi 5 km.

Ruokavalioni: aamulla puuro johon lisään raejuustoa (pitää paremmin nälkää), lounaaksi salaatti (tonnikala/kana/katkarapu), välipalaksi rahkaa, päivälliseksi lämmin ruoka (lihaa/kalaa/kanaa)+kasviksia+salaattia ja iltapalaksi joko rahkaa tai puuro. Tämän lisäksi juon vettä paljon.
Leivän olen jättänyt melkein kokonaan pois.
Mutta paino ei vaan tipu, saattaa olla että lähtee 0,5-1kg, mutta kohta se on tullut takas.

Se tietty ettei se ole enää tuosta lisääntynyt mitä tuli pienessä ajassa, mutta miksi se ei putoa?

"vieras"
Oletko ennen harrastanut noin paljon liikuntaa? Jos et, niin vasta aloitettu liikunta voi aluksi lisätä turvotusta ja joillakin menee kauemmin että laihtuminen "käynnistyy" (siinä missä toisilla taas lähtee aluksi hurjan nopeaan pudotukseen... tasan ei käy onnenlahjat :D), mutta luulisi, että tuloksia alkaisi jo näkyä.

Syötkö riittävästi hyviä rasvoja? Elimistö tarvitsee niitä laihtuakseen.

Entä oletko käyttänyt mittanauhaa? Voi olla että olet pienentynyt, mutta ei näy vaa'assa, kun lihakset ovat kasvaneet,

"harmuli"
En ole ennen harrastanut näin paljoa. Olen kyllä käynyt salilla 1-2 kertaa viikossa, mutta saattoi olla viikkoja etten käynyt ollenkaan. Kävelyä jonkin verran harrastanut, mutta en mitenkään säännöllisesti.Tuo mittanauha voisikin olla hyvä juttu, pitääpäs käskee miestä illallla mittailemaan :D
Flora käytän leivän päällä (tosin leipää en kyllä syö enää päivittäin), paistamiseen käytän öljyä

0,5-1kg vaihtelu on ihan normaalia vaikka ei laihdutakkaan.Rehuja rehuja ja vielä kerran rehuja mutta kans jtn mikä pitää nälän poissa esim lihaa.Pelkällä salaatilla ei pysy nälkä kauaa poissa.
Elimistöllä ottaa oman aikansa ennenkuin laihtuminen alkaa näkymään.Muistatko juoda paljon vettä?

"vieras"
lihas ei kasva noin lyhyessä ajassa etenkään naisilla, mutta runsas lihasrasitus kyllä kerää nestettä lihakseen joka näkyy väliaikaisena painonnousuna tai painonpudotuksena.

Kauanko nyt tarkalleen ottaen olet ollut tuolla dieetillä? muutamassa viikossa ei todennäköisesti vielä näy mitään varsinaisia tuloksia...

"harmuli"
Siis neljä viikkoa ja tiedän ettei siinä ajassa ihmeitä tapahdu, mutta kun tuntuu ettei yhtään lähde tippumaan. Ja neljässä viikossa minulle kuitenkin tuli viisi kiloa!!!! Vettä juon paljon pelkästään salilla menee 1-1,5 l, vesipulloa pidän kokoajan mukana ja töissä työpöydällä on aina vesipullo. Kolme viikkoa sitten aloitin myös syömään Figurelia ja optisaltia

"vieras"
[QUOTE="harmuli";27650222]
Flora käytän leivän päällä (tosin leipää en kyllä syö enää päivittäin), paistamiseen käytän öljyä[/QUOTE]

Eli todennäköisesti rasvaa tulee liian vähän. Lisää vaikka puuroon ja salaattiin öljyä, laita salaattiin siemeniä, pähkinöitä ym.

Jos jaksat listata syömisiä niin koita vaikka kiloklubia, niin saat hyvän kokonaiskuvan siitä mitä sun kannattaa ruokavalioon lisätä ja mitä vähentää.

"Jenis"
Annoskoko? Ruokahalu yleensä kasvaa kun liikuntamäärä kasvaa, ja tulee huomaamatta syötyä enemmän. Ja jos ylipainoa ei alunperinkään ole paljoa, sitä on aika vaikea saada tiputettua ilman että vetää kalorit tosi alas (tiedän kokemuksesta).

"harmuli"
Käypäs kilpparitesteissä, jos ei seuraavassa kuukaudessa tipu yhtään.
Kilpirauhas? Joo muutenkin ajattelin että pitää varmaan käydä lääkärissä. Mulla ei ole koskaan ollut painon kanssa ongelmia. Tuo että lyhyessä aikaa tuli useampi kilo ei selity sillä että jätin tupakan pois ja oisin lisännyt syöntiä. en syönyt yhtään enempää kuin ennenkään, enkä alkanut napostelemaan mitään. Tupakka jäi vaan pois, ei tehnyt yhtään mieli, mutta uskon että ilman lääkettä se ei olisi onnistunut. Lääkkeen ohjeissa luki että voi aiheuttaa painon nousua, mutta että noin paljon?
MUtta se että en ole koskaan elänyt näin terveellisesti kuin nyt, syön säännöllisesti, olen jättänyt kaikki einekset pois samoin hampurilaiset, pizzat, karkit, sipsit...harrastan joka päivä liikuntaa ja silti vaan en saa painoa tippumaan. Mitä oireita on jos kilpirauhasarvoissa ois jotain?

"harmuli"
[QUOTE="Jenis";27650351]Annoskoko? Ruokahalu yleensä kasvaa kun liikuntamäärä kasvaa, ja tulee huomaamatta syötyä enemmän. Ja jos ylipainoa ei alunperinkään ole paljoa, sitä on aika vaikea saada tiputettua ilman että vetää kalorit tosi alas (tiedän kokemuksesta).[/QUOTE]

No en ole huomannut että ruoka-annoskoko ois isontunut. Normaalisti en ole koskaan syönyt aamulla mitään, nyt siis joka aamu puuroa (2 dl).

Salaattia syön paljon ja jos perunaa niin 2 keskikokoista perunaa, yksi siivu lihaa/kalaa/ esim broilerinfile.

Mutta oisko kuitenkin sit niin että syön liian vähän kulutukseen nähden? Saatan myös korvata aterian aterian korvikkeella (niin kuin tänäänkin. Olin salilla tunnin ja sen jälkeen vielä kävin vesijuoksemassa. Salin jälkeen oli uupunut olo, niin join ateriankorvikkeen. Eli en ole syönyt muuta kuin aamulla puuron, tuon korvikkeen ja äsken vähän salaattia. Tänään syödään normaalia myöhemmin päivällinen)

[QUOTE="harmuli";27650401]No en täysin lepopäiviä. Mun "lepopäivät" on sitä että käyn ainakin ajamassa kuntopyörällä kuntosalilla jos en muuta. Näiden lisäksi käyn 2-3 kertaa viikossa infrapunasaunassa kun sekin kuulemma auttaa laihduttamisessa....[/QUOTE]

Kokeilehan pitää 1-2 ihan oikeata lepopäivää viikossa. Jos jotain on pakko päästä tekemään ja ajat kuntopyörää, niin todella hissuksiin. Tai sit esim. jos käyt uimassa ni jätä se vesijuoksu ja uiskentele ihan silleen verkkaiseen tahtiin.

Mulle yksi personal trainerina toimiva ystävä neuvoi että vähintään yksi ihan kunnon lepopäivä viikossa ja jos liikunnan määrää haluaa lisätä ni mieluummin niin että esim. aamulla sali ja illalla joku ohjattu jumppatunti tai aamulla spinning ja illalla vesijuoksu eli eri lajeja samaan päivään. Lepopäivät siis lepopäivinä ja määrää lisää liikunnallisille päiville.

Ja joskus se laihdutus on vaan tuskallisen hidas projekti ja noin paljolla liikunnalla ei ole mikään ihme, jos paino ei putoa. Lihakset painaa enemmän kuin läski ja lisäksi alkuun ne lihakset kerää nestettä joka näkyy painona vaakassa, ei mittanauhan lukemassa niinkään.

Mä itse olen aloittanut 2,5 kk sitten aktiivisemman elämän ja lisännyt roimasti liikuntaa ja järkeistänyt syömisiä ja mulla oli ekaan 2 kuukauteen lähtenyt 600 g painoa mutta senttejä vyötäröltä 8. Nyt tein ihan päätöksen etten mene vaakaan tämän vuoden puolella ollenkaan, pakko sen painonkin on jossain vaiheessa alas tulla kun ylipainoa kuitenkin on ihan reilusti. Mutta ymmärrän todellakin miten turhauttavaa se voi olla!!

"harmuli"
Sanna80 mulla vaan kun on nyt se lääke loppunut mikä oli tuohon tupakanlopettamiseen niin tulee päivittäin noita mielitekoja polttamiseen. Mutta kun menee kuntosalille polkemaan niin että oikeasti hiki virtaa niin polttamisen mielihalut häviää ja tulee helkutin hyvä fiilis. Eli siksi on tullut mentyä sinne joka päivä

ssss
[QUOTE="harmuli";27650299]Voiko liikuntaa harrastaa koskaan liikaa?[/QUOTE]

Voi. Ylikunto voi olla oikeasti laihdutuksen romuttaja.

Tiedät kai että lihas kasvaa levossa. Jos joka päivä käy salilla, se on aivan liikaa eikä siitä lopulta ole mitään hyötyä. Saat paljon vähemmällä työllä paremmat tulokset, tyyliin 3-5x salilla ja saliohjelma kahtia ammattilaisen opastuksella.

persona t
[QUOTE="harmuli";27650401]No en täysin lepopäiviä. Mun "lepopäivät" on sitä että käyn ainakin ajamassa kuntopyörällä kuntosalilla jos en muuta. Näiden lisäksi käyn 2-3 kertaa viikossa infrapunasaunassa kun sekin kuulemma auttaa laihduttamisessa....[/QUOTE]

Oi voi. Menee sulla metikköön homma ellet pidä 1-2 lepopäivää viikossa. Tuolla tahdilla palat loppuun hyvin pian.

Yhteistyössä