Painon nousu raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mame"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mame"

Vieras
Mun paino on noussu n.10kg tähän mennessä ja olen viikolla 23 raskaana. Sehän on neljä kiloa enemmän kuin `pitäisi` :o Millähän tätä saisi hillittyä? Ei mee aikaakaan niin paino on noussut taas 10kg jossen saa hillittyä lihomistani.
On minulla ennenkin ollut kausia että syön iha hirveesti ja liikun minimaalisesti mutta en ole silti ikinä lihonut yli 64kg (pituutta 170cm)
Mielestäni on erihyvä että paino on noussut `vähä` reippaamin kuin liian vähän, mitä pelkäsin että alan sätkyilemään kun olen vastikään parantunut anoreksiasta.

Mutta liiallisella painonnousullahan voi olla varjouolensa vauvalle joten siksi tässä ihmettelen että miten päin tässä alan olemaan ko syödä ei saa liikaa eikä liian vähän ja voiko olla että on kyse jostain muusta syystä miksi paino nousee, (raskausajan diapetes tms) .. ?

Ei kai toi oo edes tavatonta. Kyllä monille mun tutuillekin on tullu helposti 20kg raskausaikana, ja tiiän yhen tytön jolle tuli 45kg! Itelle on tullu "vaan" 5kg ja rv 26+5. Tuskin tosta huolestua kannattaa, elleivät neuvolassa ole huolissaan :)

Mulle tuli 17 kg raskauden aikana, olihan se tosi paljon mutta kyllä mä olin armollinen itselleni kun eivät nyt niin huolissaan olleet neuvolassakaan. Ja aika liukkaasti se lähti kaikki pois + 8 ylimääräistäkin kiloa kun tein vauvan kanssa pitkiä vaunulenkkejä kerran kaksi päivässä.

Mulla tuli ekassa raskaudessa niin 17kg ja pikku tyttö painoi 3½g. Kilot lähti imetyksen aikana. Pari kiloa jäi.
Nyt toinen raskaus ohi ja painoa tuli noin 25kg!!! Pikku poika painoi 4kg. Nyt lähtenyt 20kg ja poitsu kohta 5kk.

Mulla oli toisessa raskaudessa pahoinvointia enempi, mutta sitten toisaalta pahoinvoinnin jälkeen söin aika lailla......niin ja turvotusta oli hirmuisesti.

Minulle tuli ensimmäisessä raskaudessa 18 kiloa ja taitaa tulla tässä raskaudessa vähintään yhtä paljon. Viikolla 12 oli painoa tullut jo viisi kiloa, ja edellisessäkin raskaudessa panioa tuli tasaisesti koko raskauden ajan, ei vain lopussa. Neuvolassa ovat koko ajan sanoneet, että enemmänkin saisi tulla. Mulla lähtömitat 49 ja 170 ja molempien raskauksien yhteydessä on sanottu, että laihoille odottajille pitääkin tulla painoa reilummin. Esikoinen synty viikolla 42+0 ja painoi nippa nappa kolme kiloa, eli vauva oli pieni painon nousustani huolimatta ja epäilivät sairaalassa, että nuo viralliset viikot on laskettu virheellisesti ja vauva oli oikeasti viikon vanhempi.

Mielenkiintoisinta tässä on se, että kun raskautta yritettiin pitkään minulle vihjattiin, että lihomalla muutaman kilon olisi helpompi raskautua. Olin koko syksyn lihotuskuurilla, lisäsin aterioita ja ateriakokoa, söin kaikkea mahdollista ja tosi paljon roskaruokaa ja herkkuja, mutta paino tippui vain entisestään silti. Raskaana kuitenkin paino on noussut tosi nopeasti ja herkästi, siitäkin huolimatta että olen voinut todella pahoin, joutunut pienentämään ateriakokoa ja pahoinvoinnin vuoksi en pysty syömään mitään makeaa. Sama juttu oli ensimmäisessäkin raskaudessa, paino nousi koko ajan vaikka söin todella terveellisesti ja kaikki sokerinen oksetti vielä loppuraskaudessakin.

Eli älä huoli, hoikilla paino saakin nousta reilummin. Ja nopeasti ne kilot karisi raskauden jälkeen.

Minulle tuli viime raskaudessa +16kg nyt toisessa raskaudessa oli tavoitteena vähintään +20kg koska lähtöpaino minulla oli alhainen ja viimeksi jouduin imetyksen lopettamaan kesken koska imetys vei omat vähäisetkin rasvavarani.. Nyt olisi toiveena pystyä imettämään pidempään.

Esikoisesta tuli tasaiseen tahtiin 20 kiloa. Suurin osa osoittautui nesteeksi, sillä synnytyksen jälkeen ylijäämää oli viisi kiloa, jotka ottivat ritolat neljässä viikossa. Mikään muu kuin nesteturvotus ei kyllä selitä tuota.

Mulle tuli 23kg, rv23 mennessä oli tullu jo 12kg...Synnytyksen jälkeisenä päivänä oli kadonnut jo 8kg, siitä pari viikkoa ja oli lähteny 5kg, 10kg ihan puhdasta läskiä jäi roikkumaan lanteille jotka on vieläkin (synnytyksestä kohta 9kk), mut elämä on... :D

Yhteistyössä