Painokontrollissa olevat vauvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton tapaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton tapaus

Vieras
Täällä on yksi äiti huolissaan lapsensa syömisestä, ja siitä painostuksesta mikä neuvolasta annetaan niskaan.
Lapsi kasvoi senteissä kahdessa kuukaudessa (6-8) 3 senttiä, mutta paino nousi vain 400g.
Nyt mietin täällä, että millä saisin lapsen syömään ruokaa enemmän. Ahdistaa tuputtaa, mutta ahdistaa ajatus siitä kyttäämisestä. Ja niin Pelottaa onko lapsella jotain vikaa kun ei syö.
Onko täällä muita pieniä vauvoja? Tai en edes tiedä onko omani pieni, mutta näin he neuvolassa väittivät. Siis pituutta on 70cm ja painoa 8 kiloa.
Miten teidän pienten vauvojen ruokarytmi menee?
Meillä kiun ei kahteentoista mennessä syödä juurikaan mitään. Jos jotain nin tissiä.

Hohhoijaa. Eiköhän 70 senttisen lapsen paino ole ihan hyvä jos se on 8 kiloa, ei todellakaan ole nääntymässä. terveisin ihan oikeista paino-ongelmista pitkään kärsineen äiti.

Minun tyttö, nyt 8 kk, pituus 70cm ja paino 7800g, kahdessa kuukaudessa painoa oli tullut 400g. Neuvolassa ei oltu huolissaan, koska paino on mennyt syntymästä asti tasaisesti miinuskäyrällä. Puuroihin suositeltiin laitettavan tilkka öljyä ja näin ollaan tehty.

Meillä tyttö syö ihan viisi kertaa päivässä, aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala ja maitoa menee n. 500ml/vrk.

Meillä nyt ollaan huolissaan pituudesta, oli 2,5kk aikana tullut 1,5cm. Painoa oli tullut 650g, siitä ei olla huolissaan. Poika syö kyllä ihan hyvin, tosin aikaisemmin ei puurot oikein maistuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijaa. Eiköhän 70 senttisen lapsen paino ole ihan hyvä jos se on 8 kiloa, ei todellakaan ole nääntymässä. terveisin ihan oikeista paino-ongelmista pitkään kärsineen äiti.

Kiitos tästä. Kyllä ne tuolla neuvolassa ihan tosissaan sanovat että lapsi näyttää olevan todella hoikka, ja painoa on tullut liian vähän edellisestä kerrasta.
Olen pahoillani jos jotenkin loukkasin sinua.. Tarkoitus oli hakea tukea ahistukseen minkä saavat tuolla neuvolassa aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
no kerroppas minkkä ikänen vauveli on???valaisis vähän asiaa!

Oi oi, miten se jäi sanomatta. Kohta 9kk ikäinen.

Siis onko tullut joku "notkahdus" nyt painokäyrälle vai onko koko ajan mennyt tasasesti?

Joo ennen ollaan menty nollakäyrällä.. ja painoa on tullut nyt näin

syntyi 3600g ja 49cm

1kk 4410g 53,5cm
2kk 5370g 58,0cm
3kk 6060g 60,5cm
4kk 6830g 63.8cm
5kk 7230g 66cm
6kk 7615g 67cm
8kk 8030g 70,1cm

Mitä ne siellä neuvolassa antoi ohjeeksi?

Meillä tosiaan tuo öljylisä ruokaan..Nuo sun vauvan mitat näyttää ihan samalta ku mun tytön! :) Mut meillä ei tosiaan neuvolassa oltu kovinkaan huolissaan, mä olin enemmän ku lääkäri ja hoitaja! :D

Meillä siis ruokailu on kauhean taistelun takana yleensä.
Aamulla ei oikein syö mitään. Tai syö tissiä, muttei suostu syömään puuroa ja mitään vellejä ei syö kun ei osaa pullosta syödä.
yleensä klo 13 syö lounaaksi pienen purkillisen lihakasvissosetta, sitten joskus viiden aikaan suostuu joko purkillisen kasviksia tai sitten puolipurkillista (hyvällä tuurilla) hedelmää. Illalla puuron syönti on just niin ja näin.. ei oikeen syö, mutta joskus saattaa yllättää ja syödä vaikka desin. Kuitenkin suurimmaksi osaksi menee sekin pelleilyksi. Illalla tankkaa isosti tissiä ja herää kaksi kertaa yöllä nälissään tissiä (varmaa!) ja syö kuin hullu.
Olen yrittänyt jättää yösyötöt veks, muttei onnistu.. huuto ei lopu ennenkuin saa tissiä. Vettäkään en voi tarjota kun ei osaa syödä/juoda pullosta laisinkaan.

No elä huoli. eilläkin molemmat huitelee alakäyrillä -11. Tytöt 3,5v painaa 13kiloo ja 1v4kk 9kiloo. Mulla on pikkupirpanoita :) Mitä sit jos kaikki ei ole samasta muotista. Mieluummin mää tällaiset sirppanat otan, kun jotku kauheet jässikät. Meilläkin ekalla kytättiin painoa kyllästykseen asti ja mun piti jopa täyttää ruokapäiväkirjaa, kun nlan täti epäili, etten syötä lapselleni ruokaa tarpeeksi..

Nyt vaihtu nlan täti ja olikin ihan eri luokkaa, sano heti, et lapset on yksilöitä ja hoikkia ovat meillä tytöt, mutta muuten normaaleita niin ei mitään huolta :) Niin on nlan täteissä eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Mitä ne siellä neuvolassa antoi ohjeeksi?

Meillä tosiaan tuo öljylisä ruokaan..Nuo sun vauvan mitat näyttää ihan samalta ku mun tytön! :) Mut meillä ei tosiaan neuvolassa oltu kovinkaan huolissaan, mä olin enemmän ku lääkäri ja hoitaja! :D

Ai siis meillä molemmat sekä lääkäri että hoitaja oli sitä mieltä että on kovin hoikka. ja siis itse en ollut, kun tiesin lapseni lähteneen liikkeelle melkein heti edellisen neuvolan jälkeen. Hän on kontannut ja noussut tukea vasten siitä lähtien. Ei pysy hetkeäkään paikoillaan, ja siis nyt kävelee sivuttain tukea vasten. Mutta tämä ei noihin ammattilaisiin paljoa vedonnut. Väittivät silti kasvun olleen niukkaa ja määräsivät painokontrolliin.
Nyt mulla on semmonen olo että teen kaiken väärin, ja että pitäs saada vauva painamaan enemmän.
Kävin aamulla sen kanssa vaa'alla eikä ole tullut kuin ehkä vaivaiset 100g viime käynnistä.. siitä jo kolmisen viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
hei, minulla poika on pian 2v ja paino 11.500kg eikä koskaan oltu huolissaaan. pituutta joku 90cm

Anteeksi, mutta en osaa verrata, kun ei ole kokemusta paljonko tuon ikäisen sitten pitäisi painaa?
Ei siis pahalla, vaan menee liian isoksi ero, kun ei pysty tajuamaan.

siis miten saisin muutettua tota lapsen rytmiä niin että sillä ois nälkä päivisin? eikä öisin. Tissiä toki tahdon antaa, mutta tahtoisin myös että söisi enemmän kiinteitä.

Meillä on myös neuvolan mukaan hoikka vauva 8400 g ja 73 cm ja ikää on 1v, kokoajan ollaan oltu miinuskäyrällä, mutta paino ja pituus kulkevat tasaisesti omaa käyräänsä ja terveydenhoitaja sanoikin, että vaikka painoa tulisikin niukasti, mutta jos käyrät menevät tasaisesti omaa tahtia, niin se on kaikkein tärkeintä. Meillä kumminkin ruoat maistuvat hyvin ja nukutaan ihan normaalisti. Terveydenhoitaja sanoi, että onneksi olemme kaikki erilaisia ja kasvamme omaa tahtiamme, olisi tylsää jos olisimme samanlaisia ja samankokoisia

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Juoko nokkamukista? Mitä puuroa annat?

Ensimukista juo leikin varjolla, ei nokkamukista. Puuroa on kokeiltu ihan tommosta oikeeta aikuisten puuroa, kauraa, ruista, neljää viljaa, sitten kaupan kaikki mahdolliset puurot. kylmänä ja kuumana..

9kk iässä tyttömme 6,3kg 67senttiä, kukaan ei ole ollut huolissaan. Kavu tasaisesti 300g/kk ja pituutta pari senttiä/kk, painokontrollit on. Lapsi syö erittäin hyvin, minäkään en hätäilisi kuitenkin 8 kiloa ja 70 cm painavan lapsen suhteen. Ei niiden kaikkien mitään läskimakkaroita tarvitsekaan olla, joten paniikki seis.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailijana:
9kk iässä tyttömme 6,3kg 67senttiä, kukaan ei ole ollut huolissaan. Kavu tasaisesti 300g/kk ja pituutta pari senttiä/kk, painokontrollit on. Lapsi syö erittäin hyvin, minäkään en hätäilisi kuitenkin 8 kiloa ja 70 cm painavan lapsen suhteen. Ei niiden kaikkien mitään läskimakkaroita tarvitsekaan olla, joten paniikki seis.

mittoja vielä

5175g 60,2cm (5kk)
5500g 62.5cm (6kk)
5820g 63.6cm (7kk)
6155g 65.6cm (8kk)
6360g 67.3cm (9kk)

Lapset kasvaa eri tahtiin, ei esim. pienistä vanhemmista mitään isoa lastakaan yleensä tule.

Yhteistyössä