painoarvio 5 kg

Tuttavaperheeseemme on tulossa vauva, jonka painoarvio on viisi kiloa. Alakautta olisi tarkoitus syntyä, ja ensimmäinen on. Olivat kuulema vain todenneet, että pitää käynnistää, jos ei käynnisty ennen laskettua aikaa tms.

Minua kauhistuttaa ajatus, kun itsellämme suunniteilla on toinen lapsi. Tuntuu jotenkin kammottavalta, etteikö tällä arviolla jo suositella sektiota.
Mitenköhän suuria lapsia pitää alakautta synnyttää? Luulisi turvallisuusseikkojenkin sitä jossain kohdassa vaativan. Oma esikoinen oli 3 800 kg ja sekin puserrus vaati melkoisen tikkimäärän.
 
hurjalta kuulostaa
... Mutta kyllä synnytyslääkärit arvioivat kuinka vauvan koko suhteutuu äidin lantion kokoon. Jos äiti on pitkä 175-180 cm voi 5 kiloinen mahtua syntymään alakautta. Mutta itse en huomattavasti lyhyempänä nielemättä purisi, jos painoarvio olis noin hurja, vaan vaatisin synnytystapa-arviota lantion rtg-kuvilla. Onko äiti pitkä ja onko lantion mittoja otettu?
 
Hän on aika kookas, eikä ihan lyhytkään, muttei mielestäni yli 175 cm. Kaipa ovat sitten tutkineet. Minua vain ihan itkettää ja kauhistuttaa, mikä varmaan johtuu siitä, että toiveissa olisi toinen lapsi, ja yleensä koko sen kun tuppaa kasvamaan, mitä useampi synnytys. Mutta että viisi kiloa...Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Itse varmaan pyydän muutenkin sektiota vaikka erikoismaksuluokassa, koska esikoista synnyttäessä istukka jäi kohtuun ja verenhukka sitä luokkaa, että hemoglobiini oli synnytyksen jälkeen enää 70.
 
Mulla tuttu synnytti kymmenen vuotta sitten 6 kg painavan tytön.Oli kyllä sokerivauva.Heille lapsi oli jo neljäs,mutta pahaa jälkeä sai aikaan tuola alapäässä.Lääkäri oli todennut synnytyksen jälkeen että oli jokin virhe tapahtunut ja lapsi olisi pitänyt Lapsen isä naureskeli vuosia myöhemmin että oli aika erikoinen näky heidän lapsensa keskolassa missä oli alle kilon painoisia lapsia.
 
Ei se pelkkä päänympärys ole koko totuus synnytyskomplikaatioiden suhteen. Varsinkin sokerilapsista tulee vatsanympärykseltään pulleita sikiöitä, heillä on myös hartiat leveämmät, jolloin riski hartiadystokiaan on suurempi. Enpä ole myöskään tavannut 5 kg painavaa vastasyntynyttä, jolla olis 34 cm päänympärys.... vaan kyllä niin tuhdilla vauvalla pipomitta tuppaa olemaan jopa 36-37 cm.
 
Eihän tuolla äidin pituudella ole mitään tekemistä sen kanssa minkä kokoinen lapsi sieltä mahtuu tulemaan, lantionsisämitta on se joka ratkaisee, oli pituutta sit 150 tai 200cm... =)
Ja tosiaan lapsen pää on aika oleellinen verrattuna tuohon lantion mittaan.
Ystäväni synnytty 5200g ja 56cm lapsen, itse on 156cm eikä revennyt taikka leikeltyollenkaan, kolmas lapsi oli. Tosin käynnistettiin etuajassa hieman,olikohan viikolla 37?
 
haisulit3
se riippuu niin synnyttäjän paikkojen koosta, välilihan kireydestä ym. mun tuttu synnytti yli viisi kiloisen lapsen eikä siin sen kummempia. itsel lapset vähän vajaa nelikiloisia eikä alapää varsinkaan toisen synnytyksen jälkeen ollut minään.. tekeehän ne sen tutkimuksen et mahtuuko vauva syntymään alakautta ja ei nuo painoarviot aina paikkaansa pidä. täst viis kiloisesta lapsesta oli veikattu noin nelikiloista ja meidän esikoisesta alunperin melkein viisi kiloista.. pyllylleen meni.
 
kyl sillä äidin pituudella on merkitystä. Keskimääräisesti pitkillä naisilla on tilavampi lantio kuin lyhyillä. Senpä takia kaikilla alle 160 cm äideillä mietitään sitä synnytystapaa. Tottakai poikkeuksiakin löytyy suuntaan ja toiseen... ja siksi aina katsotaan mahtuuko tästä lantiosta juuri tämä lapsi ja sillä on merkitystä. Tottakai myös pään ympäryksellä on merkitystä, mutta on myös sillä vartalon ympäryksellä. Ihan tutkittua tietoa löytyy siitä, että jos vartalon ympärys ylittää tietyn senttimäärän, niin synn.komplikaatiot lisääntyvät. Pituuden lisäksi, myös äidin paino vaikuttaa. Lihavalla äidillä on liikaa lihaa myös siellä sisäpuolella.
 
haisulit3
piti viel lisätä et meidän lasten päänympärykset syntyessään on ollut esikoisella 37cm ja painoa pojalla oli 3930g ja tytöllä päänympärys oli 35,5cm ja painoa oli 3620g. eli esikoisella ihan "hyvän" kokoinen pää mut hyvin mahtu tuleen..
 
Hyvästä lantiosta syntyy vaikka kuplavolkkari. Toisinaan käy niinkin, että pienipäinen ja suht siro vauva kääntää päänsä synnytyskanavassa "väärään asentoon" eikä mahdu sitten otsa- tai lakitarjonnassa syntymään. Nuo painoarviot heittävät sitä enemmän mitä suurempaa vauvaa arvioidaan. Aika pelottavalta tuntuu et arvioitas viiskilonen puolella kilolla alakanttiin.
 
päähän supistuu synnytyskanavassa aina jonkin verran ja on joustava? useimmillahan pää tulee aika nätisti ulos tai no ainakin TULEE ulos mut sitten jämähtää kiinni hartioista jos on jämähtääkseen..näin ainakin mulle kävi..
 
Ei ihan noin isoja
Mulla kolmas oli 4.1kg ja pää 34cm ja silti jäi jumiin,tosin hartioistaan.Ja lopulta jouduttiin solisluu katkaisemaan että saatiin pihalle.
Myös nuorimmaisen kanssa oli tekemistä että saatiin hartiat ulos vaikka painoa tytöllä oli alle 3,5kg.
Että ei se aina ole päästä tai painosta kiinni mahtuuko syntymään.meillä on ollu leveä harteisia lapsia.
Itse en kyllä suostuisi enää edes yli neljä kiloista synnyttämään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 15:17 hurjalta kuulostaa kirjoitti:
... Mutta kyllä synnytyslääkärit arvioivat kuinka vauvan koko suhteutuu äidin lantion kokoon. Jos äiti on pitkä 175-180 cm voi 5 kiloinen mahtua syntymään alakautta. Mutta itse en huomattavasti lyhyempänä nielemättä purisi, jos painoarvio olis noin hurja, vaan vaatisin synnytystapa-arviota lantion rtg-kuvilla. Onko äiti pitkä ja onko lantion mittoja otettu?
Ei se siitä äidin pituudesta ainakaan täällä riipu,vaan lantion koosta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 16:58 iitu kirjoitti:
kyl sillä äidin pituudella on merkitystä. Keskimääräisesti pitkillä naisilla on tilavampi lantio kuin lyhyillä. Senpä takia kaikilla alle 160 cm äideillä mietitään sitä synnytystapaa. Tottakai poikkeuksiakin löytyy suuntaan ja toiseen... ja siksi aina katsotaan mahtuuko tästä lantiosta juuri tämä lapsi ja sillä on merkitystä. Tottakai myös pään ympäryksellä on merkitystä, mutta on myös sillä vartalon ympäryksellä. Ihan tutkittua tietoa löytyy siitä, että jos vartalon ympärys ylittää tietyn senttimäärän, niin synn.komplikaatiot lisääntyvät. Pituuden lisäksi, myös äidin paino vaikuttaa. Lihavalla äidillä on liikaa lihaa myös siellä sisäpuolella.
Niin hoikat pitkät naiset ovat ihannesynnyttäjiä, heitä ei vaan tosin Suomessa paljoa ole...

Täällä harva nainen on kovin harva 150-160 cm nainen on kovinkaan siro, edes luustorakenteeltaan (ulkoiset mitat), sisäisistä sitten vaikea arvioida.

Itse en punnertaisi 5 kg lasta.
 
Meillä esikoinen 4,5 kg ja 57 cm, pipo 35. Painoarvio 3,6 kg jo rv 36. Syntyi sitten kymmenen päivää yli lasketun...Tikkejä ainoastaan epparista, eikä jäänyt kauhua. Olisi kuulemma mahtunut isompikin vauva tulemaan :whistle: Silti seuraavasta suositeltiin käynnistystä viikolle 38, kaiken varalta!
 
juup
no mulla annettiin mennä sen kaksi viikkoa yli lasketunajan...siis lähdettiin sairaalaan kun oli käynnistysaika. siinä vielä lääkäri kokeili että on hyvänkokonen lantio että mahtuu tulemaan. sitten vielä ultrattiin ja painoarvioksi saatiin 5,3kg ja itse sanoin että alakautta en synnytä, lääkäri totesi että sektioon tottakai, se on jo riski että lähtee noihn isokokoista alakautta tekemään. samana päivänä leikattiin ja tyttö tuli 4345g ja 50cm ja päänympärys 37cm. painoarvio heitti kuitenkin aika paljon...olen ite 161cm eli en kovin pitkä ja eikä olisi mahtunut tulemaan normaali synnytyksessä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 16:39 iitu kirjoitti:
Ei se pelkkä päänympärys ole koko totuus synnytyskomplikaatioiden suhteen. Varsinkin sokerilapsista tulee vatsanympärykseltään pulleita sikiöitä, heillä on myös hartiat leveämmät, jolloin riski hartiadystokiaan on suurempi. Enpä ole myöskään tavannut 5 kg painavaa vastasyntynyttä, jolla olis 34 cm päänympärys.... vaan kyllä niin tuhdilla vauvalla pipomitta tuppaa olemaan jopa 36-37 cm.
[/quote


Meidän 10g vajaa viisikiloisella oli pipo 40cm :whistle: Mutta onneksi syntyikin sektiolla =)
 

Yhteistyössä