paino nousee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauheesti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauheesti!

Vieras
Onkos tää normaalia kun olen vasta rv 6+4 ja paino on noussut 4 kg! Aamusta on noussut 1kg! Farkut kuitenkin menee jalkaan vielä kun on matalavyötärömallia;)

Moni täällä sanoo että on kauheeta turvotusta vatsassa mutta paino ei ole noussut, miten se on mahdollista?

Ensimmäinen neuvolakäynti on ensi viikolla. Saatan olla pidemmälläkin ku viimiset menkat oli niin mitättömät.

Ihan päivän mittaankin paino voi muuttua helposti parikin kiloa sen mukaan onko maha täynnä syömisen jäljiltä vai tyhjä. Ja noilla viikoilla ollessa voi pahoinvoinnitkin olla vasta edessä (mulla ainakin oli) ja sillon paino voi taas tippua useemmankin kilon. Älähän huolestu vielä! :o)

Onks teil tullu se kaikki paino vatsaan? Mä ajattelen sitä koko ajan ja oon ihan masentunut:( Jonkun verran oon mässäillykki mut ei kai niin äkkii voi vaan lihota ku ei muutenkaan lihoo niin äkkii vaiks vähän mässäilisikin.
Tuliks teil jo alkuun kiloja?

Lähtöpainoni oli 62 kg. Ekassa neuvolassa kävin viikolla 8 ja siihen mennessä oli jo tullut jonkin verran painoa. Nyt painoa on tullut 500 g viikko kahdessa kuukaudessa.

En ole syönyt koko raskauden aikana irtareita, suklaata, limua, roskaruokaa tai jätskiä. Olen lihonut kotiruualla!!! Herkut olen jättänyt väliin, koska pyrin välttämään lisäaineita. Lenkkeilen aktiivisesti 2 kertaa viikko ja ratsastan 1-2 kertaa/viikko.

Painon nousu on todella yksilöllistä! Tottakai kannattaa herkuttelua vähentää, mutta älä tujota liikaa vaakaan!

Alkuraskaudessa oli turvonnut olo. Mulla rasva on jakautunut tasaisesti joka paikkaan. Ei vain mahaan, reisiin ja peppuun. Tissit on suurentunu kahdella koolla, joten nekin taitaa painaa kilon kappale ;)

Ystävälläni (hoikka) tuli raskauden aikana 500g viikossa koko raskauden ajan eli 20kg yhteensä. Ja hän pyrki olemaan herkuttelematta. Minulla (normaalipainoinen) tuli esikoista odottaessa kiloja vasta alkaen rv20 ja sain kasaan 11 kg. Minä puolestani söin suklaata ym. herkkuja. Ja normaalisti on niin että ystäväni voi herkutella lihomatta ja minä saan lisäkiloja pelkästään suklaan näkemisestäkin. Tästä päättelin että raskauden aikaisessa painon nousussa ei ole mitään logiikkaa... on yksilöllistä.

No ei todellakaan ole mitään logiikkaa. Tämä on ensimmäinen kerta elämässäni, kun en ole joutunut vahtimaan painoani ja syömistä. Yleensä lihon samaten kilon pelkästään jo nähdessäni 200g:n suklaalevyn:) Nyt viikkoja 18+1 ja olen laihtunut kaksi kiloa raskauden aikana, vaikka syön päivässä kaksi aamupalaa, kaksi lämmintä ruokaa, kolme välipalaa ja illalla yleensä vielä vähän jotain hyvää. Ja syön todellakin nälkääni, en vain syömisen ilosta, vaikka se kivaa onkin:)

Kun taas kaksi erittäin hoikkaa ja urheilullista kaveriani olivat näillä viikoilla lihoneet jo 6 ja 8 kiloa, vaikka harrastivat rankkaa liikuntaa eivätkä syöneet herkkuja.

Toisaalta muistaakseni ihan noilla ekoilla viikoilla taisi olla pari kiloa turvotusta minullakin, mutta lähti sitten pois.
Odotan kauhulla sitä, kun jossain vaiheessa nämä syömiset jämähtävät yhtäaikaa kymmeneksi kiloksi läskiä;)

Alussa mulla tuli monta kiloa tosi nopeeta, vaikka vatsa ei vielä näkynykään, mutta tilanne tasaantu. Kannattaa muistaa syödä monipuolisesti, et vaavi saa kaiken tarvitsemansa...ja tietty myös äiti. Eikä pelätä kiloja ihan kamalasti. Pieni mässäily on joskus ihan ok, mut ei raskaus tietty saa olla syys syödä mitä sattuu...

Mulle tuli ekojen 12 viikon aikana jotain 5kg, ja yhteensä melkein 30kg... laitokselle jäi 12, ja nyt on synnytyksestä reilut 4kk ja jotain alle 10 on vielä jäljellä ylimääräistä. Olin kyllä aika hoikka alkaessani odottaa, mielelläni olisin vieläkin :)

joo tosi yksilöllistähän toi painon nousu on!
Mulla alkaa paino heti nousta kun vaan raskaustesti alkaa näyttää plussaa...kolmen odotuksen kokemuksella. Mutta ei sille asialle voi paljon muuta kuin että yrittää ainakin katsoa mitä suuhunsa laittaa ja onneksi ne kilotkin karisee sitten synnytyksen jälkeen aika nopeasti! Ainakin esikoisen jälkeen! :)
Mulla taisi ekan raskauden aikana tulaa 9kg ekan 10 viikon aikana ja loput 17 kg sit loppuraskaudesta, ja kaikki sain sitten vuodessa pois! Tokassa tuli ihan samaan tahtiin ja tulikin yli 30 kg, niistä kyllä jäikin sit suurin osa jäljelle ja kovalla työllä sain 2vuodessa pois 15kg ja vieläkin jäi..nyt kolmatta odottaessa painoa on onneksi tullut vasta 12kg rv 29 joten nyt ehkä pääsen hieman vähemmällä! Arvelen vanhojen ennusteiden perusteella että noin reilu 20 kg tulee tas yhteensä!
Älä murehdi, kyllä raskaana ollessa se paino SAA (tuleekin)nousta jonkin verran varsinkin jos on kovin köykänen tai ihan normaalipainoinen! hyvää odotusta ja nauti odotuksestasi!

Yhteistyössä