Päikkäri- ja ruokailurytmiongelmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Myy-80

Aktiivinen jäsen
07.11.2006
4 850
0
36
Mitenkähän tässä nyt tekis? Mulla menee hermo, :ashamed: kun poika on muuttamassa rytmiä, joka sit kuitenkaan ei taida toimia. Nukkuu yön hyvin n. 21 lähtien 7.30-8.30 asti ja ennen on aamupäikyille menny ysin- kympin tienoilla. Syö siis aamupuuron herättyään, maito perään hetkeä myöhemmin ja sit taas leikkiä. En o nyt laittanu noille aamupäikyille, kun ei vaikuta yhtään väsyneeltä. Aikasemmin niiltä heräs iteksiään puolen päivän tietämillä.

Mulla kuitenkin käy liian raskaaks ja hermo kireellä... Ei malta leikkiä nätisti ku pieniä hetkiä ja sit ryömiskelee vinhaa vauhtia kiellettyihin paikkoihin kerta toisensa jälkeen. Sylittelen välillä, käyn leikkimässä sen kanssa yms. Saa siis huomioo ja läheisyyttä. Sit alkaa väsähtää luonasajan tienoilla, mut jos laitan unille tulee liian pitkä väli ruokailuihin. Toisin sanoen lounas jää välistä, koska haluu nukkua pitkät päikyt. Herättämistä ei suositella, eikä sellanen heräämiseen hellästi johdattelu tunnu tehoovan. Jos taas annan lounaan, niin syöminen on melkosta harhauttelua ja suostuttelua muutamaa ekaa lusikallista lukuun ottamatta. Maito sit kuiten maistuu. Unille menee ongelmitta, sit kun on sen maidon juonu, ja selkeesti unien tarpeessa onkin... Suorastaan yliväsynyt.

Laitanko siis vanhan rytmin mukasesti unille aamupäivällä ja herätän lounaalle, jos ei iteksiään herää ja sit iltapäivällä toisille päikyille ennen päivällistä? Vai miten ratkasen tän tilanteen? Ei siis näytä toimivan pojalle eikä mun hermoille toi yksien pitkien päikkyjen rytmi. Pojalla on ikää melkein 8kk

kyl mä laittaisin aamupäivällä päikkäreille ja toiset tirsat sit vähä myöhemmin. kokeile antaa lounas ennen ku menee nukkumaan ja päivällinen ennen ku menee toisille päikyille. niin meijän 8kk herra tekee. aamulla juo vellin, sit annan lihasoseen ja nukkumaan (n klo 10.30-11) herättyään syö hedelmäsoseen ja n klo 16 annan toisen lämpösen ruuan ja laitan toisille päikkäreille.herää viim klo 18 toisilta päikkäreiltä niin illalla menee n 21-21.30 yöunille ja nukkuun n klo 8-8.30 aamulla.itelle olis helpompaa ku vauva nukkuu hyvin eikä kiukuttele sitten. toiv joku ratkasu auttaa teillä :) jaksamisia

Kiitos vastauksesta äizkä83. :)

Mutta, mutta... Kun toi poika ei jaksa syödä lounasta ennen päikkäreitä, jos laitan sillon aamupäivällä... On puurosta niin vähän aikaa ja sen puuron tarvii, kun on koko yön ollu syömättä. Iltapuuron saa vaille 7, koska myöhempään on liian väsynyt. Päivällistäkään ei oikein viiti antaa sillon ennen iltapäiväpäikkyjä, (jos siis kahet unet nukuttaa) kun sit jää iltapuuroon liian pitkä aika.

Nythän mä oon antanu lounaan ennen päikkyjä, mut sen syömisestä ei tuu mitään... Koska on liian väsyny ja koska ei o siihen aikaan vielä kunnolla nälkä. Jos laittaa lounasaikaan unille ja antaa iteksiään herätä, tulee liian pitkä aika ilman ruokaa ja lounas jää välistä. Eihän illallakaan voi tunnin välein syöttää... Ne tulee puklien pois, jos edes saa poikaa syömään. :(

Eli kumin tossa nyt tekis... Laittaa nukkumaan aamuppäivällä aamupalan jälkeen ja herättää lounaalle, sit laittaa iltapäivä tirsoille ja herättää päivälliselle VAI laittaa nukkumaan lounaan jälkeen, kärvistellä ite ja yrittää kestää väsynyttä poikaa ja antaa sit nukkua pitkät unet? Vai onko joku muu vaihtoehto vielä, jolloin poika saa tarpeeks ruokaa ja unta?

*Muoks* Meillä ei voi laittaa neljän jälkeen päikkäreille enää, kun sit ilta menee hulinaks ja yöunille meno vaikeeks... Aamulla herää kuiten normaaliin aikaan ja sit on väsykiukku. :( Joskus laitan ja annan nukkuu 17.30 asti korkeintaan, mut se kostautuu eikä kellään o kivaa. Eli iltapäiväpäikyille pitää saada viimestäään kolmen aikaan, sillon ei hankaloita iltaa.

laita vaik aamupuuron jälkeen päikkäreille niin ei mee niin myöhäseks toiset päikkärit. anna vaikka ku herää ekoilta niin lounas ja ennen ku menee tokille tirsoille hedelmäsose ja ku herää tokilta niin toinen lämmin ruoka ja illalla sit puuro. kuinka se noin onnistuis?tai jos annat aamulla vellin niin jaksaisko sitte syödä lounaan ennen ekojä päikkäreitä?

Hei, milloin pidät teillä sitä "lounasaikaa"? Eli jos laitat pojan ihan normaalisti aamupäikkäreille ja annat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa niin monelta poika herää? Onko varmasti silloin liian myöhä antaa lounasta? Itse laittaisin väsyneen pojan kyllä nukkumaan ja antaisin sitten vasta lounasta. Meillä syödään lounas joskus vasta 13 aikoihin jos on päivässä jotain ohjelmaa tms. Sitten esim. 15 heti välipala, 17.30 päivällinen ja 19.30 puuro. Mahtuisiko tuohon kuitenkin kahdet unet?

miks ei järjestys:
aamupuuro
leikkiä
välipala (hedelmä, yosa, vauvajugurtti tms)
nukkumaan
ja herättyyään lounas

sitten siitä katsoo miten ip sujuu, ja vaikka toinen lämmin ateria ennen toisia unia, ja pieni välipala herättyään, ja sitten jo iltapuuro.

Mun vanhempi lapsi meni muistaakseni tuollaisella ruokailurytmillä. uskoisin, että kahdet päikkärit on vielä ihan aiheelliset noin pienelle, ja ihan tyhjän mahan kanssa huono nukkua, ja toisaalta, kuten hyvin kuvailit, ei noin pieni jaksa väsyneenä keskittyä ruokailuunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äizkä83:
laita vaik aamupuuron jälkeen päikkäreille niin ei mee niin myöhäseks toiset päikkärit. anna vaikka ku herää ekoilta niin lounas ja ennen ku menee tokille tirsoille hedelmäsose ja ku herää tokilta niin toinen lämmin ruoka ja illalla sit puuro. kuinka se noin onnistuis?tai jos annat aamulla vellin niin jaksaisko sitte syödä lounaan ennen ekojä päikkäreitä?
Muuten meni aikasemmin tohon tapaan, paitsi välipalaa (hedelmäsosetta) poika ei o syöny ku ihan satunnaisesti... Just sen takia, kun noi ruokavälit jää sit lyhyiks. Velliä en o koskaan antanu, enkä viti nytkään opettaa... On kuiten niin nälkänen aamulla, että senkin takia puuro parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Hei, milloin pidät teillä sitä "lounasaikaa"? Eli jos laitat pojan ihan normaalisti aamupäikkäreille ja annat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa niin monelta poika herää? Onko varmasti silloin liian myöhä antaa lounasta? Itse laittaisin väsyneen pojan kyllä nukkumaan ja antaisin sitten vasta lounasta. Meillä syödään lounas joskus vasta 13 aikoihin jos on päivässä jotain ohjelmaa tms. Sitten esim. 15 heti välipala, 17.30 päivällinen ja 19.30 puuro. Mahtuisiko tuohon kuitenkin kahdet unet?

Tuo vois toimia, tosin edelleen ilman sitä välipalaa, mikäli ei päivä o jotenki erityinen ja sillä tarve lykätä päivällistä. (esim ollaan kaupungilla kahvittelemassa, päivällinen ei o mukana ja mennään kotiin vasta n. klo 17 tai vähän jälkeen) Lounasaika on meillä 11-13 välillä... Sillon ku heräili aamupäikyiltä itekseen, niin se osu aika tarkalleen 12-12.30 välille. Joskus oli vähän ennen tai jälkeen. Nyt herää vasta kahden jälkeen, ehkä vasta kolmelta, jos laitan 10-11 välillä nukkumaan. Sillon siis on aamupuurosta menny melkosesti aikaa ja koko loppupäivän syömiset tulee turhan tiheeseen. (kun siis pitäs mahduttaa siihen se lounas, päivällinen ja iltapuuro, kaikki 15-19 välillä ja maidot vielä pälle. Kokemuksesta tiedän, että tulee pukluina ulos)

Jos siis nukutan aamulla, täytyy poika herättää syömään lounas, vaikka sitä ei suositella. Hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmastulossa:
miks ei järjestys:
aamupuuro
leikkiä
välipala (hedelmä, yosa, vauvajugurtti tms)
nukkumaan
ja herättyyään lounas

sitten siitä katsoo miten ip sujuu, ja vaikka toinen lämmin ateria ennen toisia unia, ja pieni välipala herättyään, ja sitten jo iltapuuro.

Mun vanhempi lapsi meni muistaakseni tuollaisella ruokailurytmillä. uskoisin, että kahdet päikkärit on vielä ihan aiheelliset noin pienelle, ja ihan tyhjän mahan kanssa huono nukkua, ja toisaalta, kuten hyvin kuvailit, ei noin pieni jaksa väsyneenä keskittyä ruokailuunkaan.

Hmm... Tossa tulee jo 6 ateriaa, vaikka meillä syödään normaalisti neljä. Pienempi ruoka ennen päikkäreitä vois kyllä olla hyvä, mut suostuukohan sitäkään syömään niin pian puuron jälkeen? Enkä vois kokeilla kaurajogurtilla tai hedelmäsoseella, kun ne on herkkuja. :p Toinen mikä mietityttää on se lounaan ja päivällisen paikka, kuten myös toisien unien aika... Jos ootan väsähtämistä, saattaa mennä liian myöhään yöunia ajatellen ja jos en oota, niin sit ei välttämättä nukahda.

Vai olisko yks lämmin puurojen lisäks tarpeeks, jos lounaan korvaiskin välipalalla ja antais lihasoseen päivälliseks? Jotenki nyt sellanen fiilis, että ihan ku ei mikään kelpais... Siitä ei kuiten kyse, tuntuu vaan niin hankalalta. Ehkä mun kannattaa kokeilla useempaa tapaa vuorotellen ja tunnustella miten toimii... Kai se oikee rytmi sieltä sit alkais löytyä.

Meillä on ollu sama ongelma nyt muutamia viikkoja ja oon jättäny ruuan suosiolla iltapäivään ja välipalan vaikka väliin tai annan vaan maitoa, että sitäkin menisi. Meillä on vielä se ongelma, että on isompi lapsi, jota pitäisi ulkoiluttaa eikä uloslähteminen ole ihan nopeaa nyt talvella eikä heti viitsi tulla sisällekään kun ulos on päästy. Meillä menee nyt sitten vauvan rytmi suunnilleen näin, ainakin joinain päivinä:

n. klo 7 herää
n. klo 8 aamupala
n. klo 9-10 maitoa pullosta
n. klo 11 nukahtaa vaunuihin ulkoillessa
n. klo 13-14 herää
ruoka
n. klo 15 maitoa ja välipalaa jos maistuu
n. 16-18 toiset päikkärit
n. klo 18-19 iltaruoka
n. klo 20-20.30 iltapuuro
n. 21 iltamaito ja nukkumaan

Miten te saatte lapsen nukkumaan illalla jo jossain kasin - ysin tienoilla, jos herää toisilta päikyiltä vasta kuuden maissa? Meillä on poika ollu aina sellanen iltakukkuja, eli sillon valvoo pitkän pätkän. Jossain välissä nukku kahdet pitkät päikyt ja saatto herätä just sillon kuuden pintaan, mut yöt oli tosi rikkinäisiä. Nukku siis liikaa päivällä. Nyt menee sit niin, että yön kyllä nukkuu hyvin, vaikka toiset päikkärit myöhään meniskin, mut sit päivällisen ja iltapuuron väli jää olemattomaks ja unille meno viivästyy merkittävästi. Hulinaa ilta ja rauhottuminen nukkumaan vaikeeta.

Onkohan tää nyt sit vaan vaikee välivaihe, joka löytää omiin uomiinsa ajallaan? Ehkä, mut silti oon vähän hukassa kuinka pitäs tehdä rytmitysten kanssa. Varmaan kokeilenm noita ehdotuksia, jos niistä joku olis meille hyvä. Ja lisää kokemuksia otan edelleen mielelläni vastaan. :)

Myy-80, tuohon päikkäriasiaan vain kommentoisin että taitaa olla niin yksilöllisiä nuo vauvat. Meillä nimittäin taas usein käy päinvastoin että jos ei illalla nukuta tirsoja niin yöt on hulinaa. Eli meillä yöt nukutaan paremmin jos viimeiset päikkärit loppuu esim. n. 17.30 - tosin meillä on aina nukuttu tirsoja eli saattaa silloin olla vieläkin kolmannet päikkärit (meillä nukutaan vain 30-45 min, joskus harvoin pidempään). Meillä mennään nukkumaan klo 20. Päivällinen on usein juuri 17.30 ja sitten puur 19.30 (+ vielä iltaimetys).

Meillä esikoisen kanssa kävi niin, että jos ei nukkunu vikoja päikkäreitä, niin nukku ne sitten kuitenkin illalla klo 21-22.30 ja alko kukkumaan sillon kun itse olisin halunnu mennä nukkumaan. Nyt tää toka ei tee niin välttämättä, mutta ei kyllä jaksa olla hereillä klo 13-14 iltaan asti ja nukahtaa väkisin seiskan maissa ja kukkuu sitten viideltä. Joskus tehdään niin, että laitan päikkäreille vasta klo 13 ja nukkuu vaan yhden päikkärit, mutta se ei käy joka päivä ja on selvästi väsynyt seuraavana päivänä ja nukahtaakin ekoille päikkäreille jo aikasemmin.

Meillä tää pikku2 on vaikeampi saada nukkumaan päikkäreitä, en tiedä johtuuko siitä kun isoveli härdää ympärillä ja sitten pitäisi yks kaks rauhtottua nukkumaan vai mistä. Esikoinen nukahti melkein minuutin tarkkuudella paitsi kun tuli hampaita tai vaihto rytmiä.

Kannattaa vaan kokeilla mikä sopii omalle lapselle ja ottaa sellainen asenne, ettei kovasti odota sitä kun nukkuu ja pääsee itse koneelle yms. kivaa, koska sitten pettymys on pahempi jos uni ei tulekaan ja oma vapaa hetki viivästyy. ;)

jäin vielä miettimään noita maitojuttuja... eli nyt olet ilmeisesti antanut maidon erillään ruokailuista? mitä jos maidon tarjoaa ruokailun yhteydessä? näin vatsa ehkä täyttyy tehokkaammin, ja vastaavasti myös ruokailuvälit pitenee, jolloin se rytmit löytäminen voi olla selkeämpää?
lisään vielä, että koska oma poikani oli aika vähäruokainen, en esim. lämpimän ruuan jälkeen koskaan antanut hedelmäsosetta tai muuta "jälkkäriä", vaan hedelmäsose oli välipala. vähän vanhempana, kun päikkäreitä oli enään yksi päivässä, olikin sitten ruokailurytmi aamiainen, lounas, päikkärit, päivällinen, iltapala -> mutta tässä vaiheessa oli sitten jälkkäri kuvioissa, tosin ateriota vaan 4.
kannattanee rohkeasti kokeilla eri versioita, vauvat/lapset on niin kovin erillaisia näissä(kin) asioissa! ja joskushan on niitä ylimenovaiheita, jolloin tuntuu että mikään ei ole hyvä, ja yks kaks kaikki loksahtaa taas paikalleen!

meillä kun jäi unet kaksiin niin mentiin niin et aamul puuro+maitoa 8mais kun heräilty, sit mentii ulos ja nukku yleensä tos 10 maissa semmoset 30min pikku unet (ei vaunuis nuku kauempaa), sit 11 maissa lounas, 13 mais välipala ja nukkuun, nukkui n.1,5-2.5h sisällä, sit taas 16-17 ruoka, 19 puuro ja 20 maito/velli ja unille.... nytten alkanut jäämään unet yksiin (11kk) ja siinä välissä oli sellasta hakemista et välil yhet välil kahet unet ja vähän miten sattuu... ja meinas ja meinaa viäkin usein olla valmis yöunille 19! eli nytte laitan siinä 12.30-13jälk nukkuun ja nukkuu 1-2h ja 19.30jälk nukahtaa... ja heräilee 7-8.

Väliaikatietoja...

Poika oli selkeesti yliväsyny eilen illalla ja puuron syönti oli taas melkosta taistelua. Suostu kuiten syömään, kun istu isänsä sylissä ja mä syötin. Nukkumaan meno vivästy, osittain yliväsymyksen ja osittain mun hermostuneisuuden takia... hermostuin ihan pienestä asiasta, kun oli ollu uuvuttava päivä ja sit poika vaistos sen. Annoin sit torkahtaa syliin ja siitä varovasti vein omaan sänkyyn, kävi kuiten hereillä siinä.

Aamulla herättiin jo 7.30 ja noustiin kasilta, kun mä tarttesin taas sen puol tuntia saadakseni silmät auki. Yö oli hiukka levoton ja jouduin useemman kerran nouseen antaan pojalle tutin ja silittelemään rauhalliseks. Itkeskeli vähän. Mua sit aamulla väsytti ihan tautisesti.

Aamupuuroa päästiin syömään puol ysi ja kymmenen tienoilla laitoin aamupäikyille. Lähes entiseen tapaan siis. Annoin herätä iteksiään ja siinä menikin sit yhteen, lounaalle sain puol kahden aikaan. Nyt sit kolmelta yritin päikkäreille, mut ei nukahtanu... Vaikutti hetkee aikasemmin väsyneeltä, mut ei vissiin tarpeeks. Otin siis tohon takas leikkiin ja meinaan yrittää neljän maissa uudestaan, jos näyttää väsähtäneeltä. taidan kohta vähän käydä touhuamassa sen kans jotain hauskaa leikkiä, jos se vaikka auttas unille. :)

Annan maidon hieman ruuasta erillään, koska meillä pottaillaan... Heti ruuan jälkeen siis täytyy viedä poika vessaan, että rutiini säilyy, kakka kun usein tulee sillon. Tai sit heti maidon jälkeen. Noihin potatushommiin meneekin aika paljon aikaa päivästä, mut poika tykkää leikkiä siinä, joten en o kokenu sitä haitallisena.

Unien pituudesta... Jätkä tykkää nukkua vaunuissa pitkiä unia, 1½-3h yleensä. Jos on yhet pitkät jo nukkunu, niin sit saattaa jäädä 45 min torkuiks eikä sillon enempää tarviikaan nukkua.

Jätkä on myös isoruokanen... Saattaa parin desin lihakasvissoseen jälkkäriks tempasta purkillisen marjaa / hedelmää ja vielä 160 ml maitoo päälle. Yleensä en jälkkäriä anna... Ne on satunnaisia herkkuja. Vähän tarpeen mukaan.

Noita nukkumaan saamisia mä ootan kieltämättä myös oma hengähdystauko mielessä, mut toisaalta päästäkseni tekeen kotihommia rauhassa. Toi poika kun on aika vikkelä ryömimään kiellettyihin paikkoihin, (jota ei voi täysin estää) niin mä en yleensä sen hereillä ollessa kovin kummosesti aikaan saa. Nytkin välillä joudun ottaan syliin tai siirtään takas lelujen pariin. Tiskikonetta täytin eilen neljään eri otteeseen ennen kun sain pyörimään, pyykkien kanssa touhuamista ei voi edes ajatella. Enkä mä tarkota tätä valituksena, musta on ihanaa kun poika on energinen, mut joskus mun aika ja energia menee enimmäkseen pojan perään kattomiseen.

No, katotaan nyt miten tää lähtee tästä sujumaan. Jatkuvaa muutostahan näitten pienten kanssa on ja välillä se tarkottaa äidille lisää stressiä ja vähemmän lepohetkiä. Onneks on mies iltasin ja viikonloppusin apuna. :)

Poika ei suostunu toisille päikkäreille, vaikka oli tosi väsynyt... Pohdiskelin sitte tilannetta ja tuli mieleen, että jos viidennestä ateriasta olis apuja. Jos siis ennen iltapäiväpäikkäreitä antaisin kaurajogurtin tai hedelmäsoseen ja hieman maitoa. Pitää sit laskee päivän maitomatikat uusiks, mut se on pieni homma. Jos sitte nukuttais paremmin ja pärjäis sinne päivälliseen asti. Päivällisen määrää vois taas sit suurentaa, että jaksais oottaa iltapuuroo pitemmälle... Nyt kun tuntuu sen tarviivan aika aikaseen nukkumaan menoon nähden. Ei o kyllä nälkäseltä vaikuttanut, mut jospa siitä kuiten onkin kyse.

Yöunille menokin näyttää nyt epätoivoselle... Ihan hyperaktiivinen meno päällä eikä millään rauhotu. Annan nyt sit touhuta, jos siihen väsähtäs, ja syön ite iltapalani rauhassa. Onneks mies kattoo jätkän perään tällä välin...

Toivottavasti tulee rauhallinen yö. |O

toivottavasti saatte rytmin kuntoon. vanhemmatki tarvii omaa aikaa ja sillon on hyvää omaa aikaa ku lapsi/lapset nukkuu ja helpommalla pääsee ku lapsi saa tarvitsemansa unen vuorokauden aikana niin on paremmalla päälläki sit ja äiti on myös sillon paremmalla päällä. meillä on kummallaki pojalla tullu rytmi n 4kk iässä ja se on pysyny tähän päiväänki asti, toki päikyt on lyhentyny ja ruokaa lisätty ja esikoisella j''ny toiset päikyt jo aikaa sitten. mulla on sit helpompaa ku noilla on rytmi ja tiedän koska ne nukkuu ja syö. nukahtaa aina tosi nopeesti vaik ei tunnu kauheen väsyneeltä mut ne on tottunu tähän meijän rytmiin.mut jokanenhan on erilainen, kyllä se oikeenlainen rytmi teillekki löytyy :) jaksamisia :hug:

äizkä83... Meilläkin OLI rytmi, tai paremminkin on ollut rytmejä. On aikasemmin sillai kivuttomasti liukunu uuteen, mut nyt takkuaa pahasti. Kokeilen nyt tuota välipalahommaa ennen toisia päikkyjä ja lähen vaikka vaunulenkille, jos muuten ei rauhotu unille.

Nyt illalla taisteltiin miehen kans vuorotellen pojan nukkumaan saamiseks... Lopulta annoin ekstra-annoksen maitoo ja poika simahti hetkeä myöhemmin mun syliin. Vähän aikaa taisteli vastaan, mut pidin päättäväisesti sylissä ja siihen tyytyväisenä nukahti. Nyt on puolisen tuntia tuhissu omassa sängyssään ja mä meen kans nukkuun ihan just.

Kiitos kaikille kokemuksista ja ehdotuksista! :flower: Mä tuun kertoon miten edetään. :)

No niin... Tänään sit herättiinkin jo ennen seiskaa, mut mä tarttesin taas puoltuntisen ennen ku pääsin ylös. Poika meni ysiltä päikyille, nukku kahteentoista ja sit syönnin jälkeen lähettiin kaupungille kahvittelemaan. Annoin siellä välipalaa ja poika simahti... Nukku jopa kaupoissa, vaikka normaalisti ei malta. Kävelin sit kotia pitemmän reitin kautta ja poika heräs kotiin tultaessa, sopivasti päivälliselle. Vaikuttaa lupaavalta.

Kiva, kun laitoitte noista teidän rytmeistä... Olin jotenki tuudittautunu siihen entiseen rytmiin ja neljään ateriaan, mut niin ne asiat muuttuu. :) Toivottavasti tää nyt lähtee tästä sujumaan. Ainakin noista kommenteista on ollu apua. :)

Meillä on ihan samanlaista hulinaa ollu viime viikot, tyttö täyttää kohta 10 kk. Taistellaan yksien ja kaksien päikkäreiden välillä, välillä yhdet välillä kahdet. Hankala vaihe, kun tuntuu että yhdet riittäisi ja kaksien kanssa on tytöllä tosi vaikea rauhottua illalla nukkumaan kun ei ole tarpeeksi väsynyt. Kuitenkaan ei aamulla jaksa valvoa tarpeeksi pitkään joten pakko pistää aamupäikkäreille yleensä. Paitsi jos sattuu nukkumaan puol ysiin tai pidempään, sitten riittää yhdet päikyt sinä päivänä. Normaalisti kuitenkin herää seiskan aikaan. Kaksien päikkäreiden kanssa meillä mennään tällä syömisellä ja nukkumisella:

7.00 herätys ja maitoa 2 dl
8.00 puuro/velli/jugru mikä sattuu maistumaan
9.30-11.00 päikyt
11.00 lounas
13.30 välipala jugru/hedelmäsose
14.30-15.30 päikyt (joskus vaan puoli tuntia)
15.30 päivällinen
18.00 puuro
19.30 2 dl maitoa ja nukkumaan

(pari kertaa juo maitoa jossain välissä desin-pari)

Melkeinpä minuutin tarkkuudella menee rytmi noin jos herää seiskalta, mutta illalla välillä tosi vaikea saada nukkumaan, on kuitenkin väsynyt ja hieroo silmiä. Haluan myös iltaisin omaa aikaa joten minulle on tärkeää että tyttö menee ajoissa nukkumaan että voimme hoitaa parisuhdetta =) Ongelmana tässä on se, että yöt menee hulinaksi kaksilla päikkäreillä, vaikak päivät meneekin hyvin. Jos herää aamulla myöhemmin ja nukkuu vain yhdet pidemmät päikyt, niin nukkuu yön huomattavasti rauhallisemmin.

Eli tämä äippä elää toivossa että kohta päästäisiin yksiin päikkäreihin joka päivä ;)

Meilläkin muuten menee nukkumiset helpommin kun ollaan jossain liikenteessä, varsinkin jos autoillaan ja tyttö nukkuu autossa lyhyet unet. Tähdätään matkat aina niin että on päikkäriaika (tokien päikkyjen eli lyhkäsempien) ja sillon nukahtaa autoon nopeasti eikä nuku liian pitkään, minä kun en koskaan raaski herättää!

heh,meillä taas pari krt käynyt niin että ehtinyt nukahtaa autoon 5minuutiksi, kun ei ole ollut tarkotus nukkua, ja tää 5min on pilannut päikkärit täysin! ei millään enää nukahtanut senjälk!!inhottavaa. :)

Yhteistyössä