Pahoinvointi, miten tästä selviää hengissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Esikoisesta voin pahoin reilusti yli puolen välin, nyt on viikkoja 11 ja aivan järkyttävä pahoinvointi ja kuvotus on ympäri vuorokautista ja nyt pakkaa pyörittää myös tuo vauhdikas taapero joka pitäisi hoitaa ja helpotusta tähän ei ole luultavasti vielä viikkoihin tulossa jos sujuu samoin kun viime raskaus. En juurikaan oksentele, mutta sitäkin pahempaa on tämä jatkuva huono-olo ja yökkäily, miten tästä selviää hengissä? Kaikki ilo ja odotus raskaudesta on kyllä kadonnut taas ihan tyystin :( Mies on reissu-hommissa joten hänestä ei ole juurikaan apua arjen pyörityksessä..

Oletko kokeillut Seaband-rannekkeita? Ne auttavat niin matkapahoinvointiin kuin raskauspahoinvointiinkin (toki yksilöllisesti). Itselläni oli läpi raskauden kestävää pahoinvointia, joka oli välillä lievempää ja välillä rankempaa, oksentelin ja sitten oli tuota sinullakin olevaa yökkö-oloa, mutta ei oksentamista. Tuntui, ettei mikään auta, mutta sitten minulle kerrottiin noista rannekkeista ja kipaisin ostamassa sellaiset apteekista. En uskonut kyllä tippaakaan niiden auttavan, mutta kappas vaan, kyllä mä niistä apua sain. :)

Lue lisää esim. täältä:
SEA BAND pahoinvointi ranneke - Pahoinvointirannekkeet.fi

en osaa auttaa, mutta tiedän tunteesi. itsellä suunnilleen samat viikot ja toinen raskaus myöskin. ekasta oksentelin tiputukseen saakka, nyt päivittäin mutta hillitymmin. paha olo on kuitenkin koko ajan, ja sitä seuraa päänsärky ja väsymys. huoh... sitä puoliväliä odotellessa... olen kuitenkin nyt saanut pidettyä raskauden toistaiseksi salassa :)

voimia sinne! mulla sentään mies apuna kun käy päivätöissä, ja rauhallinen esikoinen.

Mulla oli jatkuvasti mukana jotain pientä syötävää, esim. pähkinöitä tai rusinoita leikkipuistossakin, joita napsin heti kun alkoi kuvottaa. Pieni syöminen ja raitis ilma helpotti kuvotusta, piti sen aina pienen hetken kerrallaan poissa. Tsemppiä!

Mä olen kuullut, että joillekin on ollut apua vyöhyketerapiasta (refleksologia). Ja ihan yksi kerta usein auttaa. Mä olen itse kamalan kyyninen tällaisen kaiken suhteen, mutta olin jo menossa kokeilemaan kun sitten pahoinvointi vähän hellittikin muuten vaan. Menen kyllä jos taas alkaa, on se kokeilun arvoinen juttu kuitenkin.

Kyllä siitä selviää hengissä vaikka aika helvetillistä se onkin. Itsellä 36+1 ja edelleen oksentelen päivittäin ja sitäkin enemmän on juuri tuota huonovointisuutta. Itse syön mitä vain mikä ei tunnu siltä, että oksennus lentää jo ajatuksestakin. Valitettavasti suurimmaksi osaksi se on jotain suolaista ja epäterveellistä. Ei toivoakaan, että hedelmät tai vihannekset pysyisi sisällä. Painoa on kuitenkin tullut ihan "normaalin" rajoissa (+10kg). Onneksi ei enää kovin kauaa tarvi ite kärsiä vaan kyllä tuo kk tuntuu ikuisuudelta näillä oloilla.

Koita kestää!

No voihan harmi, ettei noista rannekkeista ole sulle apua. :( Pikkunaposteltavat on tosiaan toinen ohje, jota mä kanssa noudatin ja sitten eräs tuttavani kertoi oman niksinsä raskauspahointiin. Hän piti aina jääkaapissa kylmää vettä kannussa, jonne oli joko laittanut sitruunan viipaleita tai tippoja (en muista kumpi - liekö niin oleellistakaan) ja sitten aina kävi juomassa siitä, kun pahoinvointia ilmeni.

Kiitos tsempeistä ja tuosta vyöhyketerapia vinkistä, pitääpä tutkia asiaa. Esikoisesta voin pahoin niin pitkään että tässä raskaudessa olen kyllä valmis kokeilemaan ihan kaikkea mikä vaan on turvallista ja josta voisi olla apua. Syöminen toimi aluksi ja vieläkin jotenkuten päivisin mutta iltaisin ei auta enää mikään :(

Oletko kokeillut Seaband-rannekkeita? Ne auttavat niin matkapahoinvointiin kuin raskauspahoinvointiinkin (toki yksilöllisesti). Itselläni oli läpi raskauden kestävää pahoinvointia, joka oli välillä lievempää ja välillä rankempaa, oksentelin ja sitten oli tuota sinullakin olevaa yökkö-oloa, mutta ei oksentamista. Tuntui, ettei mikään auta, mutta sitten minulle kerrottiin noista rannekkeista ja kipaisin ostamassa sellaiset apteekista. En uskonut kyllä tippaakaan niiden auttavan, mutta kappas vaan, kyllä mä niistä apua sain. :)

Lue lisää esim. täältä:
SEA BAND pahoinvointi ranneke - Pahoinvointirannekkeet.fi

No minulla eivät kyllä auttaneet tipan vertaa! Sen verran hölmö olin kuitenkin, että hädässäni menin ne muovinapit ostamaan, hävettää vieläkin... Tämä on minusta semmoinen juttu, että pahoinvointi menee useimmilla muutenkin ohi jossain vaiheessa ja jos juuri sillä hetkellä on alkanut käyttää niitä rannekkeita, niin sitten tietysti ajatellaan niiden auttavan. Oikein naurattaa, kun jotkut koliikkivauvojen vanhemmat kehuvat miten jotkut tipat tai vyöhyketerapia lopetti koliikin, kun vauva oli vähän vajaa 3 kk ikäinen eli sen ikäinen että koliikki luultavasti olisi muutenkin loppunut. Henkisistä syistä pahenevaa pahoinvointia rannekkeet toki voivat auttaa, jos niihin kovasti uskoo.

Sea-bandeista on mulle ollut ainakin se apu, että liikkeen katsominen ei saa oksentamaan. Koko ajan pitäis syödä jotain suolaista tai raikasta. Välissä mä vaan sitten makaan ja sanon lapsille 9, 6, 3 ja 2v., että nyt äiti vaan makaa. Mä syön sipsejä, hapankorppuja, tomaattia ja banaaneja.:) Banaaneissa on muuten reilusti B6-vitamiinia, jota voi ottaa ihan purkistakin pahoinvointiin.

nipsu,
Äläpäs viitsi. Kyllä nämä rannekkeet ihan oikeasti auttavat. Mutta kuten lähestulkoon kaiken muunkin kanssa, tepsiminen on yksilöllistä. Jos sulla kävi huono tuuri, niin älä nyt koko systeemiä suohon hauku.

Mulle ei ollut ranneesta mitään apua.
Mutta kestettävä vaan oli ja kävin töissä. Oksensin aamulla ja illalla ja välillä töissä. Aina oli pakko pitää jotain purtavaa mukana, että paha olo ei pahentunut. viikolla 20 tais alkaa helpottamaan.

Oletko käynyt lääkärissä kysymässä, josko kirjoittaisi sinulle reseptiä pahoinvointilääkkeisiin? Itse söin primperania muutaman viikon sen jälkeen, kun olin joutunut kerran tiputukseen asti.
Toinen, mikä auttoi, oli tikkarit. Hampaille tekee tietysti pahaa, mutta niin tekee se oksentaminenkin.

Mulla oli viikot 8-15 ihan hirveitä. Oksensin ja makasin harmaana 24/7. Rannekkeet auttouvat hiukan, samoin neuvolasta vinkkinä saatu magnesium-porejuoma. Kannattaa kokeilla.

Mutta ei siitä olosta eroon päässyt oikeasti muulla kuin ajalla. Kun paljon oksenteli niin hengissä piti mustikkakeitto, sillä se on helppoa saada niin alas kuin ylöskin.

Voin edelleen pahoin aamupäivisin, etenkin jos olen nukkunut huonosti (nyt rv 26), mutta muuten olo on upea ja ihana. Toivottavasti sinullakin menisi ohi tuo, ja pian.

Kokeile magnesiumia ja anna itsellesi lupa olla kipeä ja väsynyt - se ei yleensä kestä montaa viikkoa (äidilläni oli kaikissa viidessä raskaudessa koko 9kk, joten pelkäsin itsekin pahinta). Muista juoda paljon, vaikket oksentelisikaan. Kylmät ruoat ja juomat ovat avuksi, sokerilliset mehut ja limut olivat mulle hyviä.

Hyvän asian takia kannattaa taistella :) Tsemppiä sinulle! :hug:

Osaisiko kukaan antaa vinkkiä tuosta vyöhyketerapiasta tai akupunktiosta pk-seudulla? Muutamaa katselin, mut ei mainittu mitään pahoinvoinnista..

En ole käynyt lääkärissä kun en tosiaan kauheesti ole joutunut oksentelemaan, pitänee kuitenkin harkita tuota lääkitystäkin, jos resepti olisi mahdollista saada.. Tuntuu kyllä että olen ihan toimintakyvytön tän olon kanssa.. :(

Voimia hurjan paljon sulle!!! mulla oli kans,välillä makasin tipassa. Sitten kun alkoi helpottamaan niin nopsaan muuttui olo. kannattaa kokeilla kaikkea, vaikutus niin yksilöllistä. Mulla jossain vaiheessa auttoi sitruuna-lime-wischy.

Mä en kyllä lääkkeitä söisi sun tilanteessa.
Jos oksentaisin kaikki vaan ulos, niin sitten voisin miettiä.
Ja mulle sanottiin neuvolassa, että niitä annetaan vain todella pahaan pahoinvointiin.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Jatkuva pieni napostelu auttoi minulla, ja kylmä juotava pieninä kulauksina.
Inkiväärin nimeen liputan, se ehkäisee oksentelua aika tehokkaasti.
Palastelin tuoretta juurakkoa hiukan kannun pohjalle ja kiehuvaa vettä päälle, hauduttelin hetken ja join teen tapaan.

Se pahoinvointi on pahinta, jos vaan vois oksentaa ja sitten toimia taas normaalisti, mutta ei.

Salmiakki auttoi minulla. Lisäksi suosittelen smoothieita.

Itse harkitsisin myös vakavasti sitä lääkettä, jos tulisin taas raskaaksi, on todettu turvalliseksi.

Yhteistyössä