pahoinvoinnista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Heippa,

onko kenellekään muulle neuvottu neuvolassa/lääkärissä, että pahoinvointia voisi helpottaa yleisesti matkapahoinvointiin käytetyillä lääkkeillä (nimi muistaakseni Postafen?)? Neuvolassa sanottiin, että näitä voi turvallisesti käyttää (kuulemma käytetty jo 10 vuotta), mutta apteekisaa taas sanottiin, että näitä ei suositella raskauden aikana.

Itselläni pahoinvointi todella rankkaa ja tiputuksessa olin viimeksikin. En kuitenkaan uskaltanut ostaa näitä pahoinvointilääkkeitä vaan taidampa turvautua taas tiputukseen...
 
Minulle yksityislääkäri määräsi juuri noita lääkkeitä ja käytin niitä alkuraskaudessa.

Lääkäri sanoi että ne ovat turvallisia lääkkeitä, joita on käytetty jo iät ja ajat (ainakin 70-luvulta asti kuulemma).

Apteekissa ne sanoo varmasti kaikesta ettei suositella raskauden aikana, kun eivät tiedä kunnolla. Sanovat niin hiivalääkkeistäkin, ja lääkäri sanoi minulle että niitä voi huoletta hakea jos hiiva iskee.

Ovat varmaan apteekissa extra-varovaisia, ettei tule mitään sanomista...
 
Apteekissa pakko sanoa sen mukaan mitä lääkkeen valmistajat on kirjottanu pakkausselosteisiin. Eli apteekissa yhtä varovainen suhtautuminen kuin valmistajalla. Lääkäreillä monesti käytännön kokemusta, jonka perusteella voi määrätä toisin.
 
Mä sain reseptin Metopram -nimiseen pahoinvointilääkkeeseen äitipolilta kun oksentelen yhä päivittäin vaikka on jo rv30 menossa. Lääkäri sanoi että on täysin turvallinen ja en saa välittää vaikka apteekissa luultavasti sanotaan että en saisi käyttää sitä.

Mä en enää suostuisi olemaan ilman tuota lääkettä, tuo helpotuksen huonoon oloon vartissa ja sen avulla on ollut jopa päiviä etten ole oksentanut ollenkaan : ) Suosittelen.
 
Olin eilen juuri neuvolassa ja puheeksi tuli juuri tämä pahoinvointi, koska minäkin olin esikoiselta tiputuksessa.
Terveydenhoitaja sanoi, että ei oe turvallista käyttää mitään lääkkeitä raskaudenaikana ja näitä matkapahoinvointilääkkeitäkään ei enään suositella. Ei myöskään B6 vitamiinistakaan ole kuulemma mitään hyötyä, jos se oikein kunnolla lyö päälle...saattaa vain pahentaa.
En sitten tiedä...onko meidän tosiankin vain kärsittävä?
Toivottavasti joltakin löytyisi oikein hyvä ja toimiva neuvo, että voisimme nauttia raskaudesta. Itse olen ainakin erittäin yököttävän vihreä tällähetkellä!!!
 
Tuosta Metopramista minäkin olen kuullut. Mutta muistaakseni sitä ei määrätä ensimmäisen kolmanneksen aikana? Muistankohan oikein...?

Pakko kyllä jossain vaiheessa saada tähän jotain apua, ei tämä jatkuva oksentaminenkaan voi olle terveellistä! Tänään neuvolassa sanoivat, että pitää olla tosi paha nestehukka äidillä, että se lapseen vaikuttaa. Mutta ihmettelen kuitenkin kun niin kauheasti painotetaan sitä oikean ruokavalion tärkeyttä, että eihän tällaisellä jatkuvalla oksentelulla mitkään ravintokriteerit voi täyttyä...

Voi kunpa tästä raskausajasta voisi tosiaan nauttia, mutta jos ainoat asiat mitä voi tehdä on nukkuminen (tosin heräilen yölläkin oksentamaan...) ja oksentaminen, niin eipä tätä voi nautinnoksi kutsua...
 
Voi olla että metopramia ei saa alussa ottaa. Mulle sitä tarjottiin vasta rv26, siihen asti koko ajan sanottiin ettei ole olemassa mitään lääkettä mikä voisi oloa helpottaa.

Usko tai älä, kaikkeen tottuu jopa oksentamiseen. Mä aloitin oksentelun rv6 ja nyt on menossa rv30 ja sama jatkuu. Jos joku päivä ei tarvitse oksentaa on suorastaan omituinen olo, ihan kuin jotain puuttuisi! Nautinnoksi tätä raskautta tietty ei voi sanoa ja odotan synnytystä kuin kuuta nousevaa.

Mitkään ravintokriteerit eivät varmasti täyty, syön mitä sattuu mieli tekemään ja saan alas menemään eli kaikkea mahdollista epäterveellistä. Neuvolassa asiaa kommentoitiin, että tärkeintä on että kunhan saan jotain pysymään sisällä, viis siitä mitä se on. Mulla on kyllä onneksi sillein hyvin ollut koko ajan että jossain vaiheessa päivää saan pysymään lämpimän ruoan sisällä, kunhan vain tarkkaan valitsen sen ajan kohdan jolloin sen syön. Joten ainakin jotain vitamiinia yms. kai saa vauvakin.

Parempaa vointia ja toivottavasti pahoinvointisi helpottaa pian!
 

Yhteistyössä