pahoinvoinnista ja muustakin

Heippa! Täälläpä eräs joka vähitellen alkaa tottua ajatukseen että mahassa tosiaan kasvamistaan kasvaa pieni tulokas :D Esikoisen ollessa kyseessä siinä menee tosiaa joku aika, enkä oo varma käsitänkö sitä oikeasti vieläkään. Mutta ajatuksen kyllä pyörii jatkuvasti siinä asiassa =) Tosin tuon laskurin mukaan olisin vasta 7 raskausviikolla eli ei ole vielä päästy sinne varmoille viikolle, mutta koko ajan toivon että kaikki menee hyvin sinne asti ja siitä eteenpäinkin! Ja kysyn teiltä, milloin se tarkkaan ottaen alkaa olla riskit huomattavasti pienempiä?

Asia jota olen alkanut miettimään, on tuo pahoinvointi joka mulla on alkanut vasta nyt. Aamupahoinvointia ei hirveästi (satunnaisesti vain) mutta esim päivällä koulusta palaillessa ensin pakko mennä nukkumaan ja kun herää päiväunilta ni tuntuu että ilta on aina yhtä kuvotusta. Varsinki kaikki hajut joita ei oo aiemmin edes huomannu, ottaa tosi herkästi nenään ja pakko mennä maate ku tulee niin huono olo. Esim sanomalehtien musteen haju, roskiksen haju ja joidenkin ruoka-aineiden haju tuntuu tavallista voimakkaampina. Ennen join teetä ihan kauheita määriä, mutta nyt sekin jotenkin tuntuu vastenmieliseltä. Normaalia? Olen huomannut että siihen auttaa välillä vichy- veden juominen. Ja sitä tulee sitten litkittyä. Voikohan siitä olla haittaa? Onko muilla kokemuksia?

Ja sitte mietin sitä, kun olen tähän mennessä syönyt kotimaiset omenat kuorineen,(tietysti pestyinä) mutta varmaan kai niitäkin jotenki myrkytetään, eli kannattaisi varmaa kuoria nekin? Luomuomenat voi kai syödä kuorineen. Mitä mieltä olette?
 
Moikka ja onnea plussasta! :)

Itse osaan omia kokemuksia sanoa tuohon pahoinvointiin ja hajuihin.
Itsellä alkoi pahoinvointi kunnolla n. rv7 ja jatkuu yhä todella voimakkaana (nyt rv13+3). Olen kolmatta viikkoa sairaslomalla pahoinvoinnin, väsymyksen ja oksentamisen takia. Ruuista on paljon jäänyt sivuun, siis ruokia joita en pysty joko hajun tai etomisen takia syömään. Itsellä esimerkiksi jääkaapin haju iskee nenään niin, että täytyy painua oksentamaan. Joten kun menen jääkaapille, kaivan sieltä pikaisesti jotain ja ovi kiinni. Eilen juuri mieheltäni kyselin, haiseeko se normaalia enemmän. Katsoi minua kummissaan ja totesi että ei haise. Eli vain minun nenääni, ne kaikki ruokien hajut hyppäävät ja kovaa. Väsymys on nyt hieman helpottanut, mutta etominen jatkuu kovana.

Toivottavasti sinulla helpottaa aiemmin ja selviät vähemmällä. :) :heart:
 
No ei ole vielä tarvinnut oksentaa, mutta eräs ystävä aina jaksaa muistuttaa että nauti siitä hyvästä olosta nii kauan ku sitä kestää :x No hyvää oloa ei kestäny kauan mutta vielä ei oo pitäny sairaslomalle jäädä. Ehkä siks että mulla nuo painottuu enemmän iltaan. Mulla on kans sama että kyselen koko ajan mun mieheltä että haiseeko täällä sun mielestä ku itsestä tuntuu että kaikki haisee :/ Esim tiskien tiskaaminen tuntuu välillä ylivoimaiselta :( Tuntuu että se allaskin haisee. Ootko muuten Nampula keksinyt mitää helpotuskeinoja mitkä toimisi pahoinvointiin?
 
Alussahan sitä rv 12 pidetään yhtenä merkkipaaluna, jota ennen kai suurin osa keskenmenoista tapahtuu jos on tapahtuakseen ja sitten toinen raja on rv 25, jonka jälkeen sikiöllä on jo suuret mahdollisuudet selvitä kohdun ulkopuolella.

On ihan normaalia, että jotkut asiat yököttää ja toiset eivät. Itselläni oli pelkkää kokopäiväistä etovaa oloa ja yökkäilyä, mutta oksentanut en ollenkaan. En muista että olisi ollut joku tietty haju, joka olisi tuntunut pahalta vaan yökkäilin vähän kaikkea.

Vichy-vedessä ei pitäisi olla mitään haitallista, ellei ole jotain makeutusaineita, mutta tavallisessa ei ainakaan ole.

Itse olen syönyt kotimaiset omenat kuorineen, ei niitä ainakaan niin paljon myrkytetä kuin ulkomaisia ja kuoressa niissä on kaikki parhaat ravintoaineet. Ovat niin pieniäkin, että eihän niihin jäis paljon syötävää, jos kuorisi...
Mutta kukin tavallaan, voihan ne kuoria jos haluaa.
 
Tirlitii, itse en ole vielä löytänyt apua mistään pahoinvointiini.Hetkellisesti (muutama minuutti) apua on hedelmistä. Joten niitä popsin aika paljon. Niiden helpotus vaan on minulla niin lyhytaikainen. Mutta tänään neuvolassa käytyäni sain ohjeen B-vitamiinista (heksavit) sekä foolihaposta. Koitan nyt noita ja jos niistäkään ei apua, niin maanantaina kun on lääkäri niin se todennäköisesti määrää Postafenia. Itse en kauhean mielelläni mitään ylimääräisiä popsisi, vitamiinit vielä menee mutta hieman karsastan tuota Postafenia. Mutta katsotaan mihin lääkärin kanssa päädytään. :)

 
Miä sain ainakin hetkittäin avun just hedelmistä ja mehujäistä etenkin niistä. Ja aina kulki matkassa vesi/mehupullo josta hörpin huonon olon yllättäessä. Se muutes kummasti helpotti. Ja vähän kerrallaan kun söi ja useasti. Tuntui että koko ajan ois jotain pitänyt olla suussa :ashamed:
 
Heissan! Onnea odotuksen johdosta!!

Itse olen jo niin pitkällä että tasan en muista sitä kamalaa kuvotuksen tunnetta, muistan vain että se oli kamalaa. Mulla alkoi varsinainen pahoinvointi päivä sen jälkeen ku tein testin, vieläpä ruotsinlaivalla... Viikkoja oli silloin 3+6. Ja mun kohdalla pahoinvointi oli rankempaa kuin useilla, jatkui viikolle 20, kunnes lopulta helpotti pikkuhiljaa. Eli käytännössä mikään ei pysynyt sisällä, ei yhtikäs mikään. Ja pahoinvointi ei ajoittunut mitenkään erityisesti aamuun, ei öisinkään saanut nukuttua kun yökkäili sängyssä, mahassa kiersi jatkuvasti ja jos vain oli jotain mitä puklata, sitä tuli ylös parinkymmenen minuutin välein, kellon ympäri.Muistan miten mies hieroi käsiäni ettei ajatukset pyörineet pahoinvoinnissa. Laimeita mehuja, mm. Vitalia veden kanssa jatkettuna ryystelin aina oksentamisen välissä, oli mielestäni parempi vaihtoehto kun vesi. Kuivaa näkkileipää mutustellen ja viimeisinä viikkoina kun alkoi hiukan helpottamaan nousi kehiin piimä, joka sitten jäikin ruokavalioon vahvasti. Huom., tosiaan meinasin joutua tiputukseen, laihduin viitisen kiloa ja olin sairaslomalla välillä. Eli ei tosiaan osu kaikkien kohdalle =) Alsucralia, Postafenia ja vitamiineja + kalkkia minäkin nappailin.

Hajuista... Hmm. Tupakka ja kahvi oli jotain järkyttävää. Varsinkin kahvi. Mausteista tuli myös heikko olo, muuten en muista että hajut olisi olleet mitenkään erityisen pahanolon aiheuttajia.

Toivon todella että (mahdollinen) seuraava raskaus sujuisi helpommin.
Voimia pahoinvoinnin kestämiseen! :heart:

Kirvash ja Pikku-Pekka 41+2
 

Yhteistyössä