Pahin lääkärikokemuksesi? Mulla se oli silmälääkäri :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kastanja

Jäsen
01.01.1970
996
0
16
Helsinki
Mulla alkoi tuossa n. 12 vuotta sitten erään flunssan yhteydessä kummallinen oire. Vasemman silmän kyynelkanavista alkoi valua vettä ja niistäessä vihreänkeltaista "rähmää". No, silmästä otettiin tietysti bakteeriviljelyt, eikä mitään löytynyt. Sain lähetteen yksityiselle silmälääkäriasemalle Helsingin keskustaan. Sielläkin minulta otettiin näytteitä ja kyynelkanavat testattiin siltä varalta, onko tukoksia. Mitään ei löytynyt. Olin oikeasti tosi ihmeissäni ja huolissani kun oireet vaan jatkuivat. Niistäessä vasemman silmän kyynelkanavat tursusivat, joskus eivät. Mutta jos itketti, silloinkin tuli sitä limaista eritettä aina kyynelten mukana..

No, tämä minua tutkinut silmälääkäri antoi olettaa, että vika on mielessäni. Hän selkeästi käytöksellään antoi niin ymmärtää, ja olin järkyttynyt. Sanoi, että kun täältä ei mitään vikaa löydy niin sitä ei myöskään ole. Meinasin alkaa itkeä. Sitten lopulta lääkäri totesi tunteettomasti, että voi olla että erite nousee kyynelkanavaan nenästä, eli se on mahdollisesti siis räkää. Mutta että sitä kukaan lääkäri ei uskoisi :(

Olin järkyttynyt ja pöyristynyt. Todennäköisesti nenästä se erite olikin lähtöisin ja vaiva oli todella inhottava ja pitkäkestoinen. Yritin aina välttää niistämistä jos suinkin, joskus oli pakko niistää kun tunsi että sitä töhnää on taas kyynelkanavat täynnä...Kun vaiva alkoi helpottaa, sen jälkeen se uusi lievempänä aina harvemmin, ja nyt se ei ole vaivannut onneksi moneen vuoteen=)

Eräs naislääkäri oli tutkimuksessa todella tyly ja kovakourainen, huusin ja itkin kivusta.Syynä oli se että hän piti minua itseäni syyllisenä kystiini, niitä kuulemma tulee vain jos syö e-pillereitä epäsäännöllisesti. En ollut tehnyt niin, muttas lääkäri vain väitti sitä kivenkovaa, ja ruhjoi minua, sanoi vielä että olisit miettinyt tätä sillloin kun unohtelit ottaa ajallaan niitä pillereitä.

Myöhemmin minulla todettiin harvinainen sairaus, jonka yksi oire ovat mm. kystat, tyrät ja suonikohjut.. Ja useampikin lääkäri on todennut kystieni todennäköisesti johtuneen juuri tästä sairaudesta,eikä siitä että olisin syönyt pillereitä jotenkin väärin.

Ihan kauheata Suzyanne!!:( Mulle eräs nainen kertoi kerran, että hänen pahin kokemuksensa oli pikkutyttönä hammaslääkärissä. Tyttönä oli mennyt hampaat huonoon kuntoon ja hammaslääkäri haukkui hänet pystyyn. Kaiken lisäksi oli porannut tyttöä kieleen niin että veri vain suihkusi. Hän sai elinikäisen hammaslääkärikammon.

Tää ei nyt oo vastaus kysymykseen kyllä, mutta etkö siis koskaan saanut mitään hyvää vastausta asiaan? Alko vaan mietityttään, kun itselläni myös joskus niistäessä tulee vähän niin kun sitä räkää myös vasemmasta silmästä... Väritöntä ja aika olematonta kyllä, mutta kuitenkin. En oo pitäny asiaa mitenkään "vakavana".

Tää ei nyt oo vastaus kysymykseen kyllä, mutta etkö siis koskaan saanut mitään hyvää vastausta asiaan? Alko vaan mietityttään, kun itselläni myös joskus niistäessä tulee vähän niin kun sitä räkää myös vasemmasta silmästä... Väritöntä ja aika olematonta kyllä, mutta kuitenkin. En oo pitäny asiaa mitenkään "vakavana".

En saanut mitään kunnon vastausta. Mulla on tuo vasen silmä ollut aina herkempi vuotamaan muutenkin, joten jotain häikkää siinä on aina ollut. Mutta tuo pahempi oireilu alkoi tosiaan silloin vaikean flunssan jälkeen, kun olin joutunut niistelemään paljon...vaikka flunssa meni ja parani, silmäoire jäi...muistan että tein jopa sellaisen hullulta kuulostavan kotitestin silmäni kanssa (ei saa nauraa:ashamed:)- mutta kun lääkäri ei uskonut, keräsin parin viikon ajalta sitä silmänestettä tyhjään lääkeruiskuun. Siis niin, että kun niistin, ja se nesteräkäseos tuli silmäkulmaan, vetäisin sen aina varovasti ruiskuun. No lopulta siinä sitten oli sitä seosta n 2 milliä...kirkasta nestettä jonka joukossa vihreänkeltaisia kiehkuroita...vein ne toiselle silmälääkärille, jonka oli tarkoitus kurkistaa myöhemmin nenäontelon sisään, että onko siellä mahdollisesti joku läppävika nenäkäytävän ja kyynelkanavien välillä. Mutta en koskaan uskaltanut mennä siihen tutkimukseen, kun kuulin että se pitää tehdä nenäruston läpi, eikä lääkäri selventänyt yhtään puudutetaanko yms...Ajattelin, että antaa olla koko vaiva, kun ei oo kuolemaksi...:D

minulla ei tule nestettä tai limaa mutta jos pidän nenästäni kiinni ja puhallan, silmäkulmastani tulee reippaasti ilmaa ulos. sama äidilläni. olen myös nähnyt jossain ohjelmassa miehen joka samanlaisesta seikasta "kärsiessään" keksi kaataa maitoa nenään, puhaltaa sen silmän kautta ulos ja viihdyttää ihmisiä.

• Tykkää
Reactions: Kastanja
[QUOTE="hmm";25148449]minulla ei tule nestettä tai limaa mutta jos pidän nenästäni kiinni ja puhallan, silmäkulmastani tulee reippaasti ilmaa ulos. sama äidilläni. olen myös nähnyt jossain ohjelmassa miehen joka samanlaisesta seikasta "kärsiessään" keksi kaataa maitoa nenään, puhaltaa sen silmän kautta ulos ja viihdyttää ihmisiä.[/QUOTE]

:D Juu. Voi meitä nenä/silmävaivaisia :laugh:

En saanut mitään kunnon vastausta. Mulla on tuo vasen silmä ollut aina herkempi vuotamaan muutenkin, joten jotain häikkää siinä on aina ollut. Mutta tuo pahempi oireilu alkoi tosiaan silloin vaikean flunssan jälkeen, kun olin joutunut niistelemään paljon...vaikka flunssa meni ja parani, silmäoire jäi...muistan että tein jopa sellaisen hullulta kuulostavan kotitestin silmäni kanssa (ei saa nauraa:ashamed:)- mutta kun lääkäri ei uskonut, keräsin parin viikon ajalta sitä silmänestettä tyhjään lääkeruiskuun. Siis niin, että kun niistin, ja se nesteräkäseos tuli silmäkulmaan, vetäisin sen aina varovasti ruiskuun. No lopulta siinä sitten oli sitä seosta n 2 milliä...kirkasta nestettä jonka joukossa vihreänkeltaisia kiehkuroita...vein ne toiselle silmälääkärille, jonka oli tarkoitus kurkistaa myöhemmin nenäontelon sisään, että onko siellä mahdollisesti joku läppävika nenäkäytävän ja kyynelkanavien välillä. Mutta en koskaan uskaltanut mennä siihen tutkimukseen, kun kuulin että se pitää tehdä nenäruston läpi, eikä lääkäri selventänyt yhtään puudutetaanko yms...Ajattelin, että antaa olla koko vaiva, kun ei oo kuolemaksi...:D

Ok. No ei kuulosta hääviltä vaivalta kyllä :/ Toivottavasti ei nyt enempää pahene ainakaan. Mä oon kans miettiny, että jotenkin tonne mun silmään on nenästä joku kanava "enemmän auki" tms. kun kuuluis olla. Kaikkee sitä onkin!

silmälääkäristä kamala kokemus.Silmälääkäri totesi tylysti että tämä on psyykkinen häiriö,että olen päättänyt olla näkemättä kunnolla :( olin tuolloin 12 v..oli yksityinen ja äitini kanssa olimme ( mulla näkövamma ja sain diagnoosin 3v tämän jälkeen 15-vuotiaana)
olin siis rampannu koko lapsuuteni silmälääkäreissä ja lastenlinnassakin nukutuksessa tutkittiin muttei löytynyt vikaa..diagnoosi näköhermon surkastuma molemmissa silmissä

Varmaan se kun menin kouluterveydenhuollon kautta valittaan vatsaani, sain närästykseen ja vatsahaavaan tarkoitetut lääkkeet, ilman sen kummempia tutkimuksia ... Menin si lopulta kunnalliselle lääkärille ku kivut vaa jatku ja jatku ja samantien ensiapuun + oikea diagnoosi, haimatulehdus.

Siit jäi suht paha fiilis ja pieni luottamuspula. Tietty joo ei voi aina tietää kaikkee, mut olettais et ois ees jotkut testit otattanu tms.

ensimmäinen gynekäyntini 16-vuotiaana. sen suoritti n. 50-vuotias miespuolinen koululääkäri jonka mutinasta ei saanut selvää, ei sillä että se juurikaan olisi puhunut. odottelin positiossa tutkimushuoneessa kun lääkäri tuli paikalle jättäen huoneen oven auki takanaan, hoitaja hyökkäsi vetämään verhoa ja ovea kiinni. kylmät kädet, välineet ja tunnelma, minulle ei sanottu mistään etukäteen tai puhuttu muutenkaan. sitten vielä koepalan otto, en tiennyt tuollaisesta asiasta mitään ja kipu tuli aika yllätyksenä.

Olessani raskaan viikolla 23 alkoi supistelut, piti mennä iltapäivystykseen terveysasemalle neuvola hoitajan "käskystä", menin ja odottelin vuoroani. Seurailin minkälaisia lääkäritä oli vuorossa ja kummatkin sattuivat olemaan miehiä, ulkolaisia tarkemmin sanottuna. Pääsin viimein lääkärin luo ja hän ei kätellyt, ei sinällään outoa, mutta kun kerroin oireet niin arvatkaas mitä antoi ohjeeksi." Muista huolehtia intiimihygieniasta ja vaihtaa alusvaatteet päivittäin". Katsoin lääkäriä suu auki.. sain lopulta kysyttyä et menenkö takaisin töihin, vai mitä teen? Kirjoitti sen päivän saikkua. Seuraavana aamuna klo 7 soitti oma neuvola hoitajani ja kysyi et mitä oikein sanoi minulle, kerroin ja sanoi jotain et jaa, diagnoosi olikin aika erikoinen, tarkensi sitten vielä et tekikö sisätutkimuksen? Vastasin että eipä tehnyt, ei koskenutkaan minuun, vain nuo ohjeet antoi. Oma hoitaja sitten varasi minulle ajan lääkärille ja sinne menin heti aamulla klo 8. Supistelut olivat tehneet työtään ja kohdun kaula oli lyhentynyt ja pehmennyt, sen jälkeen en enään töihin palannutkaan, vaan saikulla loppuun saakka.

Olessani raskaan viikolla 23 alkoi supistelut, piti mennä iltapäivystykseen terveysasemalle neuvola hoitajan "käskystä", menin ja odottelin vuoroani. Seurailin minkälaisia lääkäritä oli vuorossa ja kummatkin sattuivat olemaan miehiä, ulkolaisia tarkemmin sanottuna. Pääsin viimein lääkärin luo ja hän ei kätellyt, ei sinällään outoa, mutta kun kerroin oireet niin arvatkaas mitä antoi ohjeeksi." Muista huolehtia intiimihygieniasta ja vaihtaa alusvaatteet päivittäin". Katsoin lääkäriä suu auki.. sain lopulta kysyttyä et menenkö takaisin töihin, vai mitä teen? Kirjoitti sen päivän saikkua. Seuraavana aamuna klo 7 soitti oma neuvola hoitajani ja kysyi et mitä oikein sanoi minulle, kerroin ja sanoi jotain et jaa, diagnoosi olikin aika erikoinen, tarkensi sitten vielä et tekikö sisätutkimuksen? Vastasin että eipä tehnyt, ei koskenutkaan minuun, vain nuo ohjeet antoi. Oma hoitaja sitten varasi minulle ajan lääkärille ja sinne menin heti aamulla klo 8. Supistelut olivat tehneet työtään ja kohdun kaula oli lyhentynyt ja pehmennyt, sen jälkeen en enään töihin palannutkaan, vaan saikulla loppuun saakka.

No perhana kun pistää sapettamaan! :mad: Onneksi ei mennyt raskaus kesken, tuossa olisi ollut jo syytöksen aihetta jos niin olisi päässyt käymään SIKSI että lääkäri ei tee tutkimuksia ja sitä kautta auta jotta ennenaikainen synnytys ei mahdollisesti tapahtuisi, mikä joskus on myös oikealla hoidolla estettävissä!!!

No perhana kun pistää sapettamaan! :mad: Onneksi ei mennyt raskaus kesken, tuossa olisi ollut jo syytöksen aihetta jos niin olisi päässyt käymään SIKSI että lääkäri ei tee tutkimuksia ja sitä kautta auta jotta ennenaikainen synnytys ei mahdollisesti tapahtuisi, mikä joskus on myös oikealla hoidolla estettävissä!!!

mitähän tuommoisen lääkärin tutkimuksista olisi tullut..

• Tykkää
Lukioikäisenä alkoivat vaivata kovat vatsakivut, olin usein kuumeessa ilman syytä, ryntäsin bussista kotiin oksentamaan ja vatsaa viilsi kuin sinne olisi isketty veitsellä. Lukion lääkäri pisti kivut hermojen piikkiin. Opiskellessa yritin saada asiaan uudelleen selvyyttä, koska kivut olivat todella kovat ja tulehdusarvot hipoivat taivaita ja jatkuvasti oli kuumetta. Kävin usealla lääkärillä mutta mitään ei löytynyt. Lopulta yksi lääkäri totesi, että vaiva on pään sisässä ja voidaan kuulemma ottaa vielä yhdet kokeet, mutta sitten varataan aika psykologille. Taas odotin ja kärvistelin ja lopulta menin uudelleen taas kerran lääkärille, joka totesi että sappi on ainut mitä ei ole tutkittu, mutta ei siellä mitään ole. Määräsi kuitenkin ultraan. Sappirakko oli laajentunut ja täynnä kiviä ja sappitiehyt kapea. Pääsin leikkausjonoon...

Esikoista odottaessa lääkäri huusi minulle ekassa tarkastuksessa, että olen niin lihava että en olisi saanut tulla raskaaksi. Lapseni ei tule elämään yli seitsemänvuotiaaksi ja kuolemme ennen hänen kouluun menoaan molemmat ylipainoni vuoksi. Olin tuolloin lievästi ylipainoinen. Kaikki meni hyvin odotuksessa yms. Lapsi on ollut terve. Tosin on tässä pari vuotta aikaa odottaa sitä kuolemaa...

Lääkäreissäkin taitaa olla psyykkisesti sairaita, tuntuu siltä näitä luettuani....:$

On väärin, että potilaat/asiakkaat joutuvat kärsimään heidän oikuistaan...tiedän kaksi lääkäriä, joilla on pimahtanut...toinen uhkaili perhettään aseella, ja toinen pelkäsi kummituksia kello 24:00 yöllä...toisen kuulin aiemmalta ystävältä (kyseessä oli hänen isänsä) ja toisen nuoruuden koulukaverilta (jolloin myös kyseessä hänen isänsä)

Viimeksi muokattu:
Kävin yksityislääkärillä jatkuvan röyhtäilyn, närästyksen ja oksentelun takia. Hän diagnosoi että minulla on masennus ja määräsi lääkkeet. Menin kk päästä uudelleen ja sanoin ettei olo ole helpottunut, hän käski joogata. Myöhemmin julkisen puolen lääkäri diagnosoi sappikivet ja sain apua vaivaani. Noin mehiläisessä.

No tää ei ollut mikään kovin paha, mutta epämukava kuitenkin. Yks kerta kun kävin gynellä, niin paikalla oli myös nuori miespuolinen harjoittelija. Kysyttiin toki, että sopiiko mulle, että hänkin on paikalla. Sanoin asian olevan ok, tuttua kauraahan ne tarkastukset mulle jo oli. Harjoittelija oli kuitenkin koko ajan silminnähden hermostunut, jalat vispas koko ajan ja käsiään väänteli, hyvä kun ei punastellut mun ja lääkärin puhuessa. Sai sitten harjoitella myös kopeloimista, ja oli aikas kovakourainen... Tuli sellainen "sulje silmät ja ajattele isänmaata" -fiilis :D

• Tykkää
No tää ei ollut mikään kovin paha, mutta epämukava kuitenkin. Yks kerta kun kävin gynellä, niin paikalla oli myös nuori miespuolinen harjoittelija. Kysyttiin toki, että sopiiko mulle, että hänkin on paikalla. Sanoin asian olevan ok, tuttua kauraahan ne tarkastukset mulle jo oli. Harjoittelija oli kuitenkin koko ajan silminnähden hermostunut, jalat vispas koko ajan ja käsiään väänteli, hyvä kun ei punastellut mun ja lääkärin puhuessa. Sai sitten harjoitella myös kopeloimista, ja oli aikas kovakourainen... Tuli sellainen "sulje silmät ja ajattele isänmaata" -fiilis :D

Mitäs menee opiskelemaan gynekologiaa. Ei minustakaan olisi urologiksi:p

Pahin oli varmaan käynti arvauskeskuksessa arabitaustaisen lääkärin pakeilla. Ensinnä lääkäri oli 30 min myöhässä. Ovi oli auki ja kuulin kuinka hän jaaritteli puhelimessa niitä näitä ilmeisesti jonkun kaverinsa kanssa.

Minulla oli monta kuukautta ollut alavatsa kipeänä ja jotain alapäävaivaa. No lääkäri sitte käski pöydälle pötkölleen ja siinä sitten makasin alavartalo paljaana ja haarat levällään kun lääkärin puhelin soi. Tämä vastasi kännykkään ja tappeli jonkun kollegansa kanssa 10min sielä minun haarovälissä. Hän ei ollut päässyt johonkin konferenssiin ja oli nyt sitten sitä mieltä, että koko pulju on paska ja työkaverit on paskoja. Kuulemma hän kun on se kekskuksen kantava voima :D Myös ovi käytävälle avattiin hoitajan toimesta 2 kertaa... ja siitä ovesta oli suora näköyhteys siihen tutkimuspöydälle.... että tosi mukavat oltavat oli siinä :(

Kun puhelu loppu ja lääkäri vihdoin pääsi asiaan hän totesikin, että ei voi tutkia minua koska jännitän liikaa(no ihmekkö tuo olisi kaiken tapahtuneen huomioon ottaen). Tämän jälkeen lääkäri jankkasi 10 minuuttia, miksi jännitän ja onkohan minulla jotain psyykkisiä ongelmia. Jankkaamisen lomassa hän puhui yhden puhelun kaverinsa kanssa edellisviikonloppuisesta mökkireissusta.

Lisäksi hän käytti minusta koko ajan nimitystä "tyttäreni" mikä oli sangen raivostuttavaa. Tyyliin "Tyttäreni, sinun on nyt kerrottava mitä sinä jännität"

Sen enempää tutkimatta hän totesi "Tyttäreni, se on kysta. Hyvää päivänjatkoa" Juu, ei osunut lääkärin diagnoosi ihan kohdillee, kuten yksityisellä myöhemmin selvisi. Tämän jälkeen poistuin huoneesta vähintäänkin pöllämystyneenä. Olin silloin aika nuori enkä tiennyt, että lääkäreistäkin voi vaikka tehdä valituksen :D Harmittaa näin jälkikäteen, että asia jäi siihen.

Varmaan ihan pahin on ollut lapsena, ala-asteikäisenä hammaslääkärissä. En ollut pessyt hampaita pariin päivään kun olin ollut kipeä ja hammaslääkäri sai ihan hirveän raivarin siitä. Huusi naama punaisena ja karjui että miten en voi tajuta miten paha on saada tulehdus suuhun jne. Laittoi (ihan ymmärrettävästi) minut pesemään hampaat ennenkuin alkoi tekemään mitään ja muistan kuinka pelotti mennä takaisin sinne huoneeseen. Itkin sen raivoamisen aikana, mutta edes samassa huoneessa oleva hoitaja ei mitenkään puuttunut asiaan.

Toinen oli gynellä käynti 18-vuotiaana. Kerroin, että on ollut ongelmia siinä että virtsaa karkailee jotenkin oudosti, lantionpohjan lihakset oli kunnossa ja pystyin katkaisemaan virtsasuihkun ja pidättelemään ihan normaalisti, mutta silti sitä jotenkin välillä tihkui ihan pieniä määriä niin etten tuntenut sitä vaan huomasin että pöksyt on vähän märät (ja haisi virtsalle). Tuo naislääkäri meni ihan punaiseksi ja karjui, että ei ole mitenkään mahdollista! Että tottakai sen tuntee, jos virtsaa karkaa. Oli siis sitä mieltä että keksin koko jutun.. (miksi ihmeessä kukaan haluaisi keksiä tuollaista????)

Olin kuudennella tai seiskalla ja menin ihotautilääkärille luomien poiston takia. Lääkäri halusi välttämättä että otan kädet pois rintojen päältä, vaikka mulla ei ollut rintsikoita eikä niissä rinnoissa ollut ollenkaan luomia. Siis otti käsillään mun kädet rintojen päältä pois. Siis halusi vaan tiirata nuoren tytön tissejä :(. Jostain kumman syystä mula oli sekä isä että äiti mukana siinä huoneessa eikä nekään sanoneet mitään siinä tilanteessa. Jälkeenpäin jotain kommentoivat että oli vähän lääppivä se lääkäri tms.

Yhteistyössä