Pahat liitoskivut

  • Viestiketjun aloittaja kipeä vieras
  • Ensimmäinen viesti
kipeä vieras
Apua tosi ikäviksi yltyneisiin liitoskipuihin...

Huoneesta toiseen siirtyminen on tuskaa, kotoa poistumisesta ei tarvi edes haaveilla. :'( Kyljen kääntäminen tuo vedet silmiin, lonkat rutisevat ja tuntuu kuin lantio menisi kahtia etuliitoksen kohdalta. Viikkoja vasta 25.

Kokemuksia, kestääkö tämä nyt koko loppuraskauden? Onko joku toipunut näin kovista kivuista vielä liikuntakykyiseksi? Mikä voisi auttaa?
 
uuh...kuulostipa kivuliaalta...en valitettavasti osaa auttaa..itellä meni ohitte ku vaan lepäsin kunnolla ja kävelin lyhyitä lenkkiä.mut mun kivut ei kyllä ollu tuota luokkaa :/
suosittelen,et otat neuvolas puheeksi...jos ei oo lähiaikoina neuvolaa,nii soita ihmees,keneenkään ei pitäisi sattua noin paljoa,varsinkaan raskausaikana...


Hirmuisesti jaksuja!!! :hug:
 
Venyttele ja lepäile. Kokeile myös tukivyötä, se voi helpottaa. Itsellä myös tuohon aikaan liitoskivut kovia, mutta onneksi menneet ohi. Kun kroppa tottuu ylimääräiseen painoon, eli paikat venyy, niin kyllä ne kivut helpotaa...Koeta jaksaa.
 
Moi!
Mulla nyt viikkoja tasan 23 ja eilen alkoi hirveet liitoskivut! Olen ihan normaalipainoinen ja painoa tullut nyt 3kg. Luulin et liitoskivut ois sellasia et ne menee melko nopeesti ohi, mut mulla ainakin kesti koko eilis päivän ja piti vielä olla töissä...huh! :snotty:
Kipu tuntui häpyliitoksessa ja nivusissa ja aika kovana, mullakin käveleminen oli hankalaa...tänään on viel vähän sattunu, mut jos tää jatkuu viel huomiseen, soitan neuvolaan...inhottavaa!! :/
 
HMM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:39 Brazil15 kirjoitti:
Moi!
Mulla nyt viikkoja tasan 23 ja eilen alkoi hirveet liitoskivut! Olen ihan normaalipainoinen ja painoa tullut nyt 3kg. Luulin et liitoskivut ois sellasia et ne menee melko nopeesti ohi, mut mulla ainakin kesti koko eilis päivän ja piti vielä olla töissä...huh! :snotty:
Kipu tuntui häpyliitoksessa ja nivusissa ja aika kovana, mullakin käveleminen oli hankalaa...tänään on viel vähän sattunu, mut jos tää jatkuu viel huomiseen, soitan neuvolaan...inhottavaa!! :/
Mitenköhän ne sieltä neuvolasta voisi sun oloa helpottaa, niihin kun ei ole olemassakaan mitään hoitokeinoa ja kyllä, ne kuule jatkuu loppuraskauteen asti...
 
Mulla rv 15 ja risat ja kärsinyt liitoskivuista jo puolitoista kuukautta. Olen varautunut siihen että tätä menoa musta tulee lähikuukausina ihan invalidi. Kaikenlaisen liikkumisen olen joutunut lopettamaan ihan kokonaan, jokainen askel sattuu ihan tajuttomasti ja mm. tuolista ylös nouseminen saa melkein vedet silmiin. Esikoista odottaessa alkoi myös tosi aikaisin, ei ihan näin aikaisin eikä näin kovina, mutta taitaa olla joku rakennevika minussa. Ei kiva.
 
moonlight harmaana
mullaki alko tuolla rv 30 paikkeilla aivan järkyttävät kivut.. juuri tuollaiset kuin ap mainitsi.

Olen sen huomannut, että heti jos käyn pidemmän lenkin tai kävelen pidemmästi en illalla pääse mihinkään ilman huutoa..tuska on niin kova. Samoten jos erehdyn makaamaan kertaakaan kyljellään niin aivan järkyttävä tuska on nousta ylös.

Tyynyä ei kuulemma saisi missään nimessä laittaa jalkojen väliin jos makaa kyljellään,koska silloin liitos aukeaa ja kipu yltyy. Mulle siis paras asento sohvallakin on puoli istuvassa asennossa tyynyjen kans ja jalat harallaa auki.. nättiä, mutta pakko.

Minulla on myöskin se tukivyö, mutta ei passannut mulle koska se painoi mun rakkoa sitten niin nopeasti kävellessä,että helpompi tunne on mahassa ilman sitä. Se on se Anitan vyö, kokoa M jos joku teistä tahtoo sen multa ostaa pois, käytetty siis noin 5 kertaa.

Mulla ei ainakaan venyttelyistäkään ollut apua,enkä ole sen koommin kyllä mitään särkylääkkeitäkään ottanut. Mutta mitä vähemmän liikun niin sitä parempi mun on olla.
Eilen juuri kävin viimeiset shoppailut, nyt siis viikkoja jotain 38 menossa ja viime yö oli kyllä todella hankala, herään jokaiseenkin pieneen jalan liikutukseen. Eli kivuliasta on, mutta poistuu toivottavasti sitten kun on synnyttänyt!

Onnea odotukseen ja koitetaan kestää..

Moonlight
 
kokemusta on
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 21:11 kipeä vieras kirjoitti:
Apua tosi ikäviksi yltyneisiin liitoskipuihin...

Huoneesta toiseen siirtyminen on tuskaa, kotoa poistumisesta ei tarvi edes haaveilla. :'( Kyljen kääntäminen tuo vedet silmiin, lonkat rutisevat ja tuntuu kuin lantio menisi kahtia etuliitoksen kohdalta. Viikkoja vasta 25.

Kokemuksia, kestääkö tämä nyt koko loppuraskauden? Onko joku toipunut näin kovista kivuista vielä liikuntakykyiseksi? Mikä voisi auttaa?
mulla oli kans toisessa raskaudessa tosi pahat liitoskivut.lähestulkoon samanlaiset kun kuvailemasi. Kysyit että kestääkö koko loppuraskauden, niin kestää. mutta välillä ne voi helpottaa.
pieni lohdutuksen sana sulle. mitä enemmän liitoskipuja, sitä helpommin mahtuu vauva ulos kohdustasi.ne kivut johtuu juuri siitä että sulla paikat aukee vauvaa varten. luut ja nivelet pehmenee ja venyy ja antaa periksi.
vo olla tiedossa nopea ja helppo synnytys. toivotaan näin ;)
 
Minulla samat oireet kun yllä kirjoittaneilla..saikulla ollaan. Eilen tein kävely lenkin (vähän pidemmän) ja illalla en sitten meinannut päästä ylös sohvalta ja kävely oli hankalaa :eek:
Yö oli aivan kamala..tuntuu että halkean tuosta häpyluun kohdalta kun käännän kylkeä. |O
Huomenna lääkäri aamulla.

Aurora ja toukka 25+4
 
Hei,

Itse myöskin olen kärsinyt järkyttävistä liitoskivista tan toisen raskauden aikana..Alkoivat jotain 14-15 viikolla ja olivat kyllä juurikin tuon tuntuisia että häpyliitoksesta ratkeaa keskeltä kahtia, myös nivusia särki..kävely oli vaikeaa, ja myös 1v pojan nostelu/kantaminen tuotti tuskaa..tuntui ihan hölmöltä, että voiko jo nyt särkeä niin paljon :ashamed:
Mutta nyt on menossa 19+2 ja kivut ovat hellittäneet, mutta uskon niiden palaavan taas kunhan päästään pidemmällä, en kyllä tiiä mikä niihin auttaisi, paitsi tieten lepo on suositeltavaa..täytyy yrittää itse nauttia niin kauan tästä kivuttomasta tilasta kuin se kestää..

Koita jaksaa, ja jos töissä olet, niin hae ihmeessä sairaslomaa :hug:
 
Täällä kanssa yksi joka kärsii pahoista liitoskivuista, alkoi joskus viikoilla 20 jälkeen ja jatkuu vieläkin tähän päivään, nyt menossa rv 34. Ei mun mielestä tohon mitään helpotusta ole kuin levätä ja levätä. Panadoleilla yritin pärjätä mutta ei auta.

Jaksuja muillekin tästä kärsineille. :hug:
 
moips!

Mulla oli muutamia viikkoja sitten ihan kamalat ja nyt ne on kadonnut vähäksi aikaa (onneksi). Mäkin komppaan tuota että ei tyynyä yöllä jalkojen väliin - mulla helpotti heti kun sen otin pois. Ja aina kun lähden johonkin niin laitan fysioterapeutilta saamani tukivyön, se ikäänkuin puristaa koko lantioalueen kasaan. Helpottaa oloa aika paljon ainakin mulla.

toivottavasti saatte kivut hallintaan ja jaksamista kaikille!! :hug: :hug:
 
vasy
Mulla oli pahat liitoskivut viimeisen kolmanneksen aikana ensimmaisen raskauden kanssa ja nyt on sama juttu taman toisen raskauden kanssa, alkoivat vaan vahan aiemmin. Itse huomasin jo viime kerralla, etta monesti kivut pahenivat paivan-parin viiveella jostain tietysta aktiviteetista. Kannattaa pitaa paivakirjaa vahan aikaa kivuista ja mita olet tehnyt. Itsella ainakin autoilu, liukkaalla kavely ja juuri venyttely oli syypaita varsin kivuliaisiin muutamiin paiviin, tulivat vaan aina vahan viiveella niin en heti hoksannut syyta. Toinen mita kannattaa kokeilla on valttaa kaikkea missa tulee sisalta pain painetta sinne liitosalueelle (siis kyykysta nousemiset ja muut ponnistukset) vaikkei se kyseinen asia silla hetkella sattuisikaan. Itsella se auttoi jo viime kerralla ja on nytkin ollut apuna. Eli olen laittanut auton istuimen niin ylos kuin menee, tyyny pois yolla, jalkojen lahentajia en voi venytella ollenkaan (rankaisee pahasti parin paivan viiveella itsella ainakin) ja lattialta nousen karhukavelya pylly pystyssa enka kyykyn kautta. Ja noustessa sohvalta/tuolilta mulla ainakin siihen kipuun auttaa kun painaa kadella vastaan vaikka vahan oudoltahan se nayttaa kasi jalkojen valissa, etenkin julkisella paikalla. Toisaalta itsella silloin viime kerralla kivut olivat sen verran pahat etten paljon valittanyt mita kanssaihmiset meinasivat. Mies ensi alkuun naureskeli mun kummallisille venkoiluille, mutta loppui siltakin nauru kun toimi nostokurkena muutaman paivan, kun en itse paassyt ylos ostosreissun jalkeen. Nostan esikoista yhdella kadella ja painan toisella tiukasti jalkojen valista luihin vastaan, lapsen kanssa kun ei oikein paase karhukavelylla ylos :) Sama juttu ostoskassin tms kanssa. Jos koitat muutaman viikon ajan niin siina ajassa nakee, etta onko naista sulle apua vai ei. Itse sain samaiset neuvot aikanaan vanhalta katilolta jolla oli aikanaan hankalat raskaudet liitoskipujen takia. Mitaan hoitoahan niihin ei ole ja itsella ei ainakaan sarkylaakkeet auttaneet yhtaan. Eika nama vinkit tietysti sita kipua pois kokonaan vie, mutta itsella on nyt enemman niita parempia paivia kuin pahoja paivia jolloin ei paase minnekaan. Itsella kesti pari kuukautta synnytyksen jalkeen ennenkuin kivut kokonaan havisivat, tosin eivat enaa olleet niin pahat siina vaiheessa ettei olisi liikkeelle paassyt.
Onnea ja toivottavasti helpottaa.
 
Kiitos vinkeistä. :)

Olin tänään lääkärissä ja kahden viikon sairasloman kirjoitti. Minulle parasta on liikkua kohtuullisesti..liika makaaminen saa mut jäykistymään etten meinaa päästä ylös..taas liika käveleminen aiheuttaa kipuja. Tukivyö minullakin on. Päivä kerrallaan tässä mennään..
Jaksuja kaikille. :wave:
 
Minulla ollut todella pahoja kipuja pari viikkoa - oireet ovat vaihdelleet liitoskivuista polttoihin. Olen juuri rv 18. Kävin lääkärissä äitiyspolilla viikon mittaisen sairaslomani päätteeksi ja lääkäri sanoi, ettei sairaslomaani jatketa. Kivut ovat jatkuneet edelleen ja eivät ole miksikään muuttuneet levosta huolimatta. Lääkäri totesi minut työkykyiseksi... Heh! Sanoin kyllä hänelle moneen kertaan, että oletko tosissasi, että olisin työkykyinen, mutta liitoskipujen vuoksi hän ei ole määrännyt ennenkään lomaa eikä määrää nytkään. :kieh: Kyllähän minä pillitin siellä kipujeni takia, mutta ei ollut lääkärillä tunteita. :'(
 

Yhteistyössä